کنگر چه خاصیتی دارد و خوردن آن برای چه بیماری هایی خوب است؟

کنگر یکی از بهترین گیاهان با خواص فراوان در طب سنتی است که به دلیل طعم فوق‌العاده بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بررسی‌های علمی انجام شده توسط متخصصان طب سنتی خواص بسیار زیاد این گیاه برای سلامتی را اثبات کرده است. کنگر چه خاصیتی دارد و خوردن آن برای چه بیماری هایی خوب است؟

طبع کنگر گرم است یا سرد؟ کنگر در طب سنتی دارای طبع گرم می باشد. همچنین برخورداری از مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی باعث شده تا این گیاه بتواند در تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان و همچنین جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد.

مطلب پیشنهادی: خواص درمانی ریواس چیست؟

کنگر برای چی خوبه ؟

  • پیشگیری از سرطان
  • بهبود سیستم گوارش
  • تنظیم فشار خون
  • تنظیم قند خون
  • بهبود سلامت کبد
  • کاهش علائم ناشی از سندروم روده تحریک‌پذیر
  • کاهش کلسترول خون
  • درمان کم خونی
  • درمان یرقان
  • کاهش وزن
  • درمان دردهای مفصلی
  • پاکسازی کلیه
  • پر خاصیت برای مردان
  • مفید برای زنان

کنگر چیست؟

کنگر، که در دو نوع اصلی کنگر فرنگی و کنگر وحشی یا  ایرانی یافت می‌شود، گیاهی علفی و یکساله است که بومی مناطق مدیترانه و شمال آفریقا می‌باشد.

کنگر فرنگی، با نام علمی Cynara scolymus،  بیشتر به عنوان ماده غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. غنچه این گیاه که به آن "کنگر" گفته می‌شود، خوراکی بوده و به صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی مصرف می‌شود. کنگر فرنگی منبع غنی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، پتاسیم و منیزیم است و به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی شناخته شده است. کنگر ایرانی، که در منابع طب سنتی ایرانی به آن "ارده شاهی" نیز گفته می‌شود، بیشتر به عنوان گیاه دارویی شناخته شده است. برگ‌ها و ساقه این گیاه خواص دارویی متعددی از جمله تصفیه خون، تقویت کبد، و بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد. هر دو نوع کنگر در ایران کشت می‌شوند و در فصل بهار و اوایل تابستان در بازار یافت می‌شوند. خواص کنگر به قدری زیاد است که ناچاریم تنها برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بیان کنیم.

ارزش غذایی کنگر

کنگر سرشار از مواد مغذی، معدنی و ویتامین‌هایی است که آن را به یک گیاه دارویی فوق‌العاده تبدیل می‌کند. در جدول زیر ارزش غذایی کنگر را مشاهده خواهید کرد:

 

مواد معدنی

در هر 100 گرم

پتاسیم

370.00 میلی گرم

سدیم

94.00 میلی گرم

روی

0.49 میلی گرم

مس

0.23 میلی گرم

کلسیم

44.00 میلی گرم

آهن

1.28 میلی گرم

منیزیم

60.00 میلی گرم

فسفر

90.00 میلی گرم

نام ویتامین

مقدار در 100 گرم

ویتامین A

1.00 میکروگرم

ویتامین D

0.00 میکروگرم

ویتامین E

0.19 میلی گرم

ویتامین K

14.80 میکروگرم

ویتامین C

11.70 میلی گرم

تیامین (B1)

0.07 میلی گرم

ریبوفلاوین (B2)

0.07 میلی گرم

نیاسین (B3)

1.05 میلی گرم

کولین (B4)

34.40میلی گرم

پانتوتنیک اسید (B5)

0.34 میلی گرم

ویتامین B6

0.12 میلی گرم

فولات (B9)

68.00میکروگرم

ویتامین B12

0.00 میلی گرم

انرژی (کالری)

47 کیلوکالری

کربوهیدرات

10.51 گرم

پروتئین

3.27 گرم

چربی

0.15 گرم

آب

84.94 گرم

فیبر

5.40 گرم

قند

0.99 گرم

کلسترول

0.00 میلی گرم

 

مزایای کنگر برای سلامتی چیست؟

 هنگامی که سخن از گیاه کنگر می‌شود، معمولا این سوال مهم در ذهن افراد شکل می‌گیرد که این گیاه چه خواصی دارد و چگونه به سلامت فردی کمک می‌کند؟

در ادامه به معرفی چندین مورد از مهم‌ترین خواص کنگر برای سلامت فردی خواهیم پرداخت:

 

۱- پیشگیری از سرطان

مهم‌ترین خواص کنگر کمک به پیشگیری از سرطان است. این گیاه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بدن برای حفظ فعالیت‌های سلولی محسوب می‌شود. به همین دلیل مصرف منظم آن می‌تواند یک راهکار خوب برای پیشگیری از بیماری سرطان باشد.

متخصصان طب سنتی به افرادی که از سرطان رنج می‌برند نیز مصرف این گیاه را توصیه می‌کنند.

 

۲- بهبود سیستم گوارش

کنگر به واسطه فیبرهای فراوانی که دارد بر روی سلامت سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد. فیبرهای مفید این گیاه با تسریع فرآیند رشد باکتری‌های مفید روده از سرطان‌های سیستم گوارش جلوگیری کرده و موجب بهبود فرآیند هضم غذا می‌شود.

مصرف ماست و کنگر در کنار غذاهای سنگین می‌تواند یک روش موثر برای کمک به هضم غذا و جذب بیشتر مواد معدنی باشد.

 

۳- تنظیم فشار خون

یکی از مهم‌ترین خواص کنگر فرنگی که باعث شده از این گیاه در طب سنتی بسیار استفاده شود، کمک به تنظیم فشار خون است. بیماران مبتلا به فشار خون می‌توانند با قرار دادن کنگر در رژیم غذایی خود نقش موثری در کاهش فشار سیستولی و دیاستولی خون داشته باشند.

بررسی‌های علمی نشان داده است مصرف ۱۴ هفته کنگر به صورت پشت سر هم می‌تواند یک راهکار درمانی اصولی برای نجات از فشار خون مزمن باشد.

 

۴- تنظیم قند خون

تنظیم قند خون یکی دیگر از خواص کنگر وحشی است. طی بررسی‌های علمی انجام شده محققان به این نکته دریافته‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های کنگر با اثرگذاری بر روی سوخت و ساز و متابولیسم بدن می‌تواند در کاهش عوارض ناشی از قند خون و همچنین درمان این بیماری موثر باشد.

بیماران مبتلا به قند خون در کنار سایر روش‌های درمانی می‌توانند با مصرف کنگر یک قدم به سلامتی نزدیک‌تر شود.

 

۵- بهبود سلامت کبد

دفع سموم کبد یکی دیگر از مزایای مصرف کنگر محسوب می‌شود. کبد به عنوان یک اندام حیاتی بدن نقش بسیار زیادی در کاهش سموم بدن و دفع مواد اضافی دارد. اختلال در عملکرد این عضو می‌تواند سلامت فردی را به خطر بیاندازد. بر اساس گفته متخصصان طب سنتی کنگر می‌تواند به ارتقای سلامت کبد و کاهش ریسک کبد چرب کمک شایانی کند.

 

۶- کاهش علائم ناشی از سندروم روده تحریک‌پذیر

سندروم روده تحریک‌پذیر یکی از مهم‌ترین اختلالات گوارشی محسوب می‌شود که با درد، خستگی، ضعف و کاهش وزن همراه است.

در طب سنتی با مصرف کنگر می‌توان این عارضه را سریع‌تر درمان کرد. در واقع می‌توان گفت کنگر وحشی و فرنگی می‌توانند بخش مهمی از رژیم غذایی افرادی که از این عارضه رنج می‌برند، محسوب شود.

 

۷- کاهش کلسترول خون

آنتی‌اکسیدان لوتئولین موجود در کنگر آن را به یک گزینه ایده‌آل برای کاهش کلسترول خون تبدیل کرده است. محققان طب سنتی طی تحقیق و پژوهش فراوان توانسته‌اند این نکته را اثبات کنند که مصرف کنگر با کاهش کلسترول بد خون در ارتباط است. به همین دلیل مصرف این گیاه به بیمارانی که از چربی خون رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

 

۸- درمان کم خونی

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص کنگر که نباید از آن غافل شد درمان کم خونی است. کنگر منبعی غنی از آهن و دیگر مواد مغذی محسوب می‌شود که می‌توانند به تولید گلبول‌های قرمز خونی کمک کرده و در درمان کم خونی موثر باشند. بیمارانی که از کم خونی شدید رنج می‌برند بهتر است مصرف کنگر را در رژیم غذایی خود قرار دهند تا شاهد نتایج فوق‌العاده درمانی باشند.

 

۸- درمان یرقان با کنگر

کنگر به دلیل داشتن ترکیبات صفرا آور، به هضم چربی‌ها کمک می‌کند و در نتیجه سبب افزایش ترشح صفرا و بهبود عملکرد کبد می‌شود. از این رو، مصرف کنگر می‌تواند در درمان یرقان، که به دلیل نارسایی کبد در دفع صفرا ایجاد می‌شود، موثر باشد.

جالب است بدانید از زمان‌های گذشته تا کنون از عرق کنگر برای کاهش زردی و یرقان در طب سنتی استفاده می‌شده است.

خاصیت کنگر

۹- کاهش وزن

کنگر سرشار از فیبر است که به شما احساس سیری طولانی‌تری می‌دهد و در نتیجه به کاهش اشتها و لاغری کمک می‌کند. ‌ اگر به سلامت خود اهمیت بسیاری می‌دهید و می‌خواهید به رژیم لاغری خود پایبند باشید، مصرف کنگر می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای برای شما عزیزان باشد.

 

۱۰- درمان دردهای مفصلی با خوردن کنگر

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کنگر به کاهش التهاب و آسیب مفاصل کمک می‌کنند. به همین دلیل گفته می‌شود کنگر به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، می‌تواند در تسکین دردهای مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و آرتروز موثر باشد. افرادی که از بیماری‌های مفصلی رنج می‌برند می‌توانند با مصرف عرق کنگر به درمان این عارضه کمک شایانی کنند.

 

۱۱- کنگر و پاکسازی کلیه ها

یکی از مهم‌ترین خواص کنگر مربوط به پاکسازی کلیه است‌. کنگر به دلیل داشتن ترکیباتی مانند سینارین و اسید کافئیک، می‌تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند. این ترکیبات به حل شدن سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ‌های جدید کمک می‌کنند. این گیاه همچنین خاصیت مدر (ادرارآور) دارد و می‌تواند دفع سموم و مواد زائد از بدن از طریق کلیه‌ها نیز یاری رساند.

 

۱۲- خواص کنگر برای مردان

کنگر به عنوان یک گیاه مغذی و مهم فواید بی‌شماری برای سلامتی مردان دارد. از جمله این خواص می‌توان به افزایش میل جنسی و بهبود عملکرد جنسی در آقایان اشاره کرد. همچنین، کنگر به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند از سلامت پروستات محافظت کند و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

 

۱۳- دارای خواص بی شمار برای زنان

در طی بررسی‌های علمی انجام شده متخصصان توانسته‌اند به این نکته دست یابند که گیاه کنگر خواص درمانی فراوانی برای زنان دارد. این گیاه به تنظیم هورمون‌ها در زنان یائسه کمک می‌کند و علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و نوسانات خلقی را کاهش می‌دهد. کنگر همچنین می‌تواند به سلامت رحم و تخمدان‌ها کمک کند و از ابتلا به بیماری‌های زنانگی مانند کیست تخمدان و فیبروم رحم پیشگیری کند.

تقویت استخوان ها با تامین کلسیم مورد نیاز و جلوگیری از پوسیدگی استخوان در بانوان از دیگر خواص کنگر برای زنان محسوب می‌شود.

خواص دمنوش کنگر

تا اینجا هر آنچه که گفته شد مربوط به خواص کنگر در طب سنتی بود. جالب است بدانید که دمنوش این گیاه نیز یک دمنوش معجزه‌آسا برای کمک به سلامتی شناخته می‌شود.

متخصصان بر این باورند که دمنوش کنگر می‌تواند به کاهش درد، تنظیم هورمون‌ها، کاهش خستگی، افزایش سطح انرژی و بهبود خلق و خوی فردی کمک شایانی کند. به همین دلیل نیز در طب سنتی تاکید بسیار زیادی بر روی مصرف این دمنوش مشاهده می‌شود.

 

کنگر و ماست برای چی خوبه؟

اضافه کردن کنگر به صورت پخته یا خام به ماست باعث تعدیل طبع گرم این گیاه و افزایش مزایای مصرف آن می‌شود. مخلوط ماست و کنگر که به عنوان یک میان وعده خوب می‌تواند نوش جان شود نقش فراوانی در سلامت قلب و عروق، درمان کم خونی، افزایش حافظه، بهبود سلامت جنسی و قدرت باروری، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و همچنین کاهش التهاب بدن دارد.

البته از حق نگذریم ماست و کنگر بسیار خوشمزه است و ارزش نوش جان کردن را دارد. کافی است یک بار آن را مصرف کنید تا شیفته طعم و خواص آن شوید.

 

عوارض مصرف کنگر

با اینکه مصرف کنگر در اکثر افراد بی‌خطر است اما زیاده‌روی در مصرف می‌تواند عواقب سختی را به دنبال داشته باشد. مصرف زیاد کنگر موجب اختلالات گوارشی چون نفخ، اسهال، استفراغ و درد معده می‌شود. علاوه بر این برخی از افراد با مصرف این گیاه ممکن است مشکلاتی را تجربه کنند.‌ به عنوان مثال بیماران مبتلا به سنگ صفرا بهتر است کنگر نخورند. چرا که این گیاه می‌تواند منجر به انقباض کیسه صفرا و انسداد مجاری آن شود.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خواص کنگر پرداختیم و اطلاعات لازم را در این باره بیان کردیم. با قرار دادن این گیاه فوق‌العاده در رژیم غذایی خود می‌توانید نقش بسیاری در سلامت جسم و روحتان داشته باشید. اگر تاکنون مصرف کنگر را امتحان نکرده‌اید، بهتر است همین حالا شروع کرده و این گیاه خوش طعم را به صورت خام، پخته یا دمنوش نوش جان کنید. قطعا تجربه خوبی برای شما خواهد بود.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (12 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه