خواص ترب سیاه، از سنگ صفرا تا لاغری که باید بدانید!

ترب سیاه که نام انگلیسی آن Black Spanish Rapid است دارای پوستی به رنگ سیاه بوده و گوشت آن سفید است. این ترب بومی مدیترانه بوده و در فصول پاییز و زمستان به بازار عرضه می‌شود. ترب سیاه را به نام ترب اسپانیایی نیز می‌شناسند. ترب سیاه سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، املاح و مواد معدنی است. خواص ترب سیاه بسیار فراوان است و مصرف منظم آن برای سلامت بدن بسیار مفید است. در ادامه به بررسی خواص ترب سیاه می‌پردازیم.
در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با خواص ترب سیاه است به بررسی مواردی از جمله ترب سیاه چیست، خاصیت ترب سیاه، خواص ترب سیاه برای تقویت رشد مو، خواص ترب سیاه در دیابت، خواص ترب سیاه برای کم کاری تیروئید، خواص ترب سیاه برای پروستات، خواص ترب سیاه برای سنگ صفرا، خواص ترب سیاه برای رحم، خواص ترب سیاه برای کبد، خواص ترب سیاه با عسل، خواص ترب سیاه برای معده، خواص ترب سیاه برای سنگ کلیه، خواص ترب سیاه در کنترل سطح کلسترول، خواص ترب سیاه برای کاهش وزن سریع و در نهایت مضرات ترب سیاه می‌پردازیم.

خواص ترب سیاه، از سنگ صفرا تا لاغری که باید بدانید!

خواص ترب سیاه چیست

 

ترب سیاه چیست ؟

ترب سیاه یکی از انواع ترب است که طبعی گرم و خشک دارد. ترب سیاه از صیفی‌جات است که بسته به انواع مختلف می‌تواند به شکل گرد یا استوانه‌ای و کشیده باشد‌. ترب سیاه دارای پوست قهوه‌ای تیره یا سیاه است و از نظر اندازه از ترب‌های بهاری بزرگتر است. ترب سیاه را به نام ترب اسپانیایی نیز می‌شناسند و علت اینکه به آن ترب سیاه می‌گویند آن است که رنگ آن سیاه یا بنفش مایل به سیاه است. رنگ گوشت ترب سیاه به رنگ سفید است. ترب سیاه دارای بوی قوی و مزه‌ای تند است‌. ترب سیاه در زیر خاک رشد کرده و حاوی مواد معدنی، املاح و ویتامین‌های متعددی از دل خاک است و خواص و فواید بسیار فراوانی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

خاصیت ترب سیاه

 

خاصیت ترب سیاه

ترب سیاه حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E، پتاسیم، منیزیم، آهن، روی، فولات و کلسیم است و به همین دلیل خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد.ترب سیاه خواص و فواید بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی از جمله تقویت رشد مو، درمان سرفه، تقویت سیستم ایمنی، کمک به هضم غذا، کمک به لاغری، حفظ سطح کلسترول، سم زدایی از بدن، حفظ سلامت کبد، بهبود سلامت روان، کمک به درمان کم کاری تیروئید و کمک به دفع سنگ صفرا و سنگ کلیه اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص ترب سیاه می‌پردازیم.

 

خواص ترب سیاه برای تقویت رشد مو

از دیگر خواص ترب سیاه کمک به تقویت و افزایش رشد موها است. آب ترب سیاه حاوی سلنیوم و منیزیم است که موجب تقویت ریشه‌های مو شده و با بهبود گردش خون در پوست سر ریزش مو را درمان می‌کند و باعث تقویت و افزایش رشد مو می‌شود. آب ترب سیاه خواص بسیار فراوانی برای مو دارد. درمان موهای خشک و آسیب دیده، موهای چرب و درمان شوره سر با کنترل چربی پوست از جمله خواص ترب سیاه برای موها است. تقویت ساقه مو از دیگر خواص ترب سیاه است.

 

خواص ترب سیاه برای پوست

از دیگر خواص ترب سیاه می‌توان به خاصیت جوان‌سازی ترب سیاه برای پوست اشاره کرد. ترب سیاه منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C است. مصرف ترب سیاه می‌تواند موجب کاهش و رفع چین و چروک‌های پوست شود. نوشیدن آب ترب سیاه با داشتن آنتی اکسیدان‌ها موجب مبارزه با رادیکال های آزاد بدن و خنثی سازی آن‌ها شده و از این طریق باعث رفع چین و چروک پوست و کمک به  جوان‌سازی پوست می‌شود.

 

خواص ترب سیاه در دیابت

ترب سیاه دارای مقادیر کمی از کربوهیدرات است و می‌تواند موجب تنظیم سطح قند خون شود. با مصرف ترب سیاه می‌توانید موجب ثبات سطح قند خون خود شوید.

 

خواص ترب سیاه برای کم کاری تیروئید

وجود پتاسیم و سلنیوم در ترب سیاه می‌تواند از کم کاری غده تیروئید جلوگیری کند. مصرف منظم از ترب سیاه می‌تواند به سلامت غده تیروئید کمک کند.

 

خواص ترب سیاه برای پروستات

غده پروستات در واقع بخشی از دستگاه تولید مثل آقایان است. غره پروستات یک غده عضلانی به شکل گردو است که در اطراف لوله ادراری یعنی دقیقا در زیر مثانه بوده و به آن متصل میشود. متاسفانه در رابطه با خواص ترب سیاه برای پروستات اطلاعات زیادی در دسترس ما نیست.

 

خواص ترب سیاه برای رحم

ترب سیاه حاوی ترکیبات شیمیایی بسیار مغذی است. ایندول-۳-کاربینول از جمله ترکیبات سم زدا در این ماده خوراکی است. یکی از گزینه‌های جلوگیری از ابتلا به سرطان‌های وابسته به هورمون مانند سرطان پستان و سرطان رحم ترکیبات ضد استروژنی هستند.

 

خواص ترب سیاه برای کبد

از جمله آنتی اکسیدان‌های موجود در کبد می‌توان به گلوتاتیون اشاره کرد که موجب حفظ سلامت کبد می شود. گلوتاتیون موجب فعال شدن فعالیت آنزیمی در کبد شده و سموم را کاهش می‌دهد. کاهش سطح گلوتاتیون برای کبد مضر است. با مصرف ترب سیاه می‌توانید موجب تنظیم و متعادل کردن سطح گلوتاتیون در کبد شوید.

 

خواص ترب سیاه برای سنگ صفرا

از جمله خواص ترب سیاه می‌توان به خاصیت دیوریتیک و ادرار آوری آن اشاره کرد که وجود این خاصیت ترب سیاه آن را به یک گزینه درمانی برای درنان کیسه صفرا و تسکین درد آن تبدیل کرده است. آب ترب سیاه برای دفع سنگ کیسه صفرا و دفع سنگ کلیه مفید است. دفع سنگ کلیه علاوه بر این که یک خاصیت ترب سیاه است، از جمله خواص ترب سفیر برای سنگ کلیه نیز محسوب می‌شود. افرادی که مبتلا به انسداد صفرا هستند باید از مصرف ترب سیاه اجتناب کنند.

 

خواص ترب سیاه برای سرماخوردگی و کرونا

از دیگر خواص ترب سیاه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ترب سیاه دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضد التهابی دارند و با این خاصیت خود از احتقان و گرفتگی سینه جلوگیری می‌کنند. مصرف ترب سیاه می‌تواند به کاهش و بهبود سرفه و سرماخوردگی کمک کند. یکی دیگر از خواص ترب سیاه تسکین مشکلات تنفسی از جمله سرماخوردگی و برونشیت و عفونت دستگاه تنفسی است. ترب سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین C است، که وجود این ویتامین برای تقویت دستگاه ایمنی بسیار مفید است. این خاصیت ترب سیاه و تقویت سیستم ایمنی به درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، برونشیت و سرفه کمک می‌کند.

 

خواص ترب سیاه با عسل

یک عدد ترب سیاه را برداشته و آن را بشویید، سپس داخل ترب سیاه را خالی کرده و در آن مفداری عسل طبیعی بریزید. ترب سیاه و عسل موجود در آن را برای یک شب کنار بگذارید و صبح روز بعد آب درون ترب سیاه و عسل را جدا کرده و بنوشید. نوشیدن آب حاصل از ترکیب عسل و ترب سیاه برای سم زدایی سیستم تنفسی موثر و مفید است.

 

خواص ترب سیاه برای معده

کمک به سم زدایی معده از دیگر خواص ترب سیاه است. مصرف ترب سیاه به هضم غذا نیز کمک می‌کند. ترب سیاه می‌تواند موحب کاهش اسیدیته معده و نفخ معده شود.

 

خواص ترب سیاه برای سنگ کلیه

ترب سیاه دارای خاصیت دیوریتیک است و با افزایش ادرار موجب دفع سنگ می‌شود. خواص ترب سفید برای سنگ کلیه نیز مشابه خواص ترب سیاه برای دفع سنگ کلیه است.

 

خواص ترب سیاه در کنترل سطح کلسترول

مصرف منظم ترب سیاه می‌تواند موجب افزایش سوخت و ساز شده و از این طریق به کبد برای تنظیم سطح کلسترول کمک کند. از جمله خواص ترب سیاه این است که موجب کاهش سطح لیپید خون می‌شود. فیبر می‌تواند کلسترول بد را از رگ‌های خونی جذب کرده و به جریان خون کمک کند و از این طریق خطرات ناشی سکته مغزی، سکته قلبی و آترواسکلروز را کاهش می‌دهد. ترب سیاه منبعی بسیتر غنی از فیبر تست و در نتیجه مصرف ترب سیاه برای حفظ و کتترل سطح کلسترول و جلوگیری از مشکلات قلبی توصیه می‌شود.

 

سم زدایی خون

اگر خون سمی تصفیه نشود، می تواند باکتری های دوست روده شما را از بین ببرد، عملکرد RBC را مختل کند و عملکرد طبیعی اندام های شما را مختل کند. با خوردن ترب سیاه می توانید عوامل سمی موجود در خون و مغز استخوان خود را از بین ببرید.یک مطالعه نشان می دهد که موش هایی که به مدت 2 هفته با تربچه سیاه اسپانیایی تغذیه شده بودند، بیان بیشتری از آنزیم های سم زدایی داشتند. ترب سیاه که در کنار کبد و سیستم لنفاوی شما کار می کند، فعالیت آنزیم های سم زدایی را افزایش می دهد و به طور موثر خون را از سموم پاک می کند. این سبزی حاوی سطح بالایی از گلوکوزینولات ها (اجزای طبیعی گیاهان تند) است که اعتقاد بر این است که متابولیت های آن سم زدایی را افزایش می دهند.
 
 

جلوگیری از اختلال گوارشی

طبق طب سنتی چینی، تربچه – به خصوص ترب سیاه – می تواند ناراحتی های شکمی را کاهش داده و مشکلات گوارشی را درمان کند.ترب سیاه که عضوی از خانواده سبزیجات چلیپایی است به درمان اختلالات گوارشی کمک می کند. محتوای فیبر موجود در ترب سیاه به کاهش یبوست و حرکت صاف روده کمک می کند. به علاوه، این سبزی دارای محتوای آب بالایی است که به سیستم گوارشی سالم کمک می کند.علاوه بر این، آب ترب سیاه به افزایش فعالیت شیره های گوارشی کمک می کند و در نتیجه هضم را بهبود می بخشد. در واقع، طب عامیانه اغلب از ترب سیاه برای تحریک ترشح صفرا استفاده می کند
 

باعث کاهش وزن می شود

اگر در تلاش برای از دست دادن این پوندهای اضافی هستید، ممکن است بخواهید ترب سیاه را انتخاب کنید. باز هم، فیبر و آب ترب سیاه است که سیری را افزایش می دهد و احتمال پرخوری شما را کاهش می دهد. این کار تعداد کالری اضافی مصرفی شما را کاهش می دهد و در نتیجه کاهش وزن را تسهیل می کند.9 10 به خودی خود، تربچه یک سبزی کم کالری است و 100 گرم از سبزیجات خام فقط 16 کالری دارد.
 

ممکن است فشار خون را تنظیم کند

با مقدار مناسب فیبر - 1.6 گرم فیبر در 100 گرم (6٪) DV - ترب سیاه می تواند در کاهش فشار خون بالا یا فشار خون بالا نقش داشته باشد. مطالعات نشان داده اند که یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به طور قابل توجهی فشار خون بالا را کاهش دهد و حتی از آن جلوگیری کند، به خصوص در افراد مسن. با این حال، خوردن تنها تربچه سیاه نمی تواند کارساز باشد. برای تنظیم فشار خون، سایر غذاهای پرفیبر مانند عدس، کلم بروکلی و نخود را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید.
 

جلوگیری از سرطان

ترب سیاه حاوی گلوکوزینولات است که به طور طبیعی در سبزیجات چلیپایی وجود دارد. در حین تهیه غذا، جویدن و هضم، این گلوکوزینات ها به مواد شیمیایی تجزیه می شوند که می توانند از سرطان جلوگیری کنند. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف رژیم غذایی متشکل از سبزیجات چلیپایی با کاهش خطر سرطان سینه، پروستات و ریه مرتبط است. با این حال، از آنجایی که همبستگی علت نیست، تحقیقات بیشتری برای درک اینکه آیا ترب سیاه واقعاً می‌تواند کمک کند، مورد نیاز است.

 

مضرات ترب سیاه

 

مضرات ترب سیاه

ترب سیاه در کنار خواص و فواید بسیاری که برای سلامت دارد، ممکن است مضرات و عوارضی نیز داشته باشد. ترب سیاه حاوی ترکیبات سمی به نام گلوکوزینولات‌ها است و زیاده روی در مصرف آن می‌تواند با دارو‌های تیروئید تداخg داشته باشد و منجر به بیماری گواتر شود. زیاده روی در مصرف ترب سیاه می‌تواند موجب بروز عوارضی مانند نفخ، دل‌پیچه، آسیب به چشم، تحریک دستگاه گوارش و مشکلات گوارشی شود. مصرف ترب سیاه به خانم‌های باردار و افرادی که انسداد صفرا دارند توصیه نمی‌شود.

 

خواص ترب سیاه برای کاهش وزن

 

خواص ترب سیاه برای کاهش وزن

ترب سیاه سرشار از فیبرهای رژیمی است و برای کاهش وزن فیبر‌ها بسیار مفید و تاثیرگذار هستند. علاوه‌بر این وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی در ترب سیاه آن را به یک گزینه مناسب برای قرار گیری در رژیم‌ لاغری تبدیل کرده است. وجود ویتامین‌های C، E، A و مواد معدنی مانند سلنیوم و منیزیم می‌تواند موجب افزایش انرژی و سلامت شده و فیبر موجود در ترب سیاه موجب کاهش اشتها و احساس سیری شده و از این طریق از پرخوری جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند. ترب سیاه چربی نداشته و کالری کمی دارد و می‌توانید برای لاغری و کاهش وزن از خواص ترب سیاه بهره‌مند شوید.

با وجود آن‌که ترب سیاه به کاهش وزن کمک می‌کند، اما به تنهایی نمی‌تواند سبب رسیدن به وزن ایده آل شود؛ به همین دلیل نیاز است از یک غذای رژیمی سالم و اصولی پیروی نمایید. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌های اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند تا بدون آسیب رسیدن به سلامتی شما، به تناسب اندام و وزن ایده آل برسید و سلامتی خود را ارتقا دهید. برای آشنایی با این رژیم‌های جالب، بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید رژیم غذایی خود را دریافت نمایید؛ بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (12 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه