خواص تخم شربتی برای لاغری و سلامتی که باید بدانید!

تخم‌ شربتی کالری بسیار کم اما ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. تخم شربتی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند منگنز، سدیم، منیزیم و غیره است. به تخم شربتی ریحان شیرین نیز می‌گویند. از خواص تخم شربتی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. تنها خواص تخم شربتی کمک به کاهش وزن و رفع تشنگی نیست. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص تخم شربتی است به بررسی مواردی مانند تخم شربتی چیست، طرز شستن تخمه شربتی، طبع تخمه شربتی گرم است یا سرد، خواص تخمه شربتی برای کبد، خواص تخمه شربتی برای پوست، خواص تخمه شربتی برای مو، خواص تخمه شربتی برای بدنسازی، زمان مصرف تخمه شربتی برای بدنسازی، خواص تخمه شربتی برای خواب، مصرف تخمه شربتی هنگام خواب، خواص تخمه شربتی برای لاغری، مقدار مصرف تخمه شربتی برای لاغری و زمان مصرف تخمه شربتی برای لاغری می‌پردازیم. خواص تخم شربتی برای لاغری و سلامتی که باید بدانید!

تخم شربتی چیست

 

تخم شربتی چیست ؟

تخم شربتی یک گیاه یک‌ساله و خودرو است که به ریحان شباهت دارد اما برگ‌ها و تخم‌های ریزتری دارد. رنگ گل تخم شربتی مایل به قرمز و صورتی است. تخم این گیاه سیاه و شفاف است و بعد از اینکه آن را در آب بریزیم اطراف آن را ماده‌ای ژله‌ای گرفته و لعاب دار می‌شود. پس از جذب آب و ایجاد لعاب بسیار لغزنده شده و رنگ آن به خاکستری تغییر می‌کند. از تخم شربتی برای تهیه شربت استفاده می‌کنند. تخم شربتی، شربتی برای رفع عطش است اما فقط یک نوشیدنی نیست و یک داروی گیاهی محسوب می‌شود. خواص تخم شربتی بسیار فراوان است و این‌طور نیست که بگوییم فواید تخم شربتی فقط برای رفع عطش و فصل تابستان است.

 

طرز شستن تخمه شربتی

برای شستن تخمه شربتی یک ظرف بزرگ را با آب پر کنید و تخمه شربتی را داخل آن بریزید. برای اینکه تخمه شربتی‌ها به هم نچسبند آن را با چنگال هم بزنید تا آرام آرام ته نشین شوند. کمی صبر کنید تا در صورت وجود برگ و خاشاک در تخمه شربتی‌‌ها روی آب بیایند و آن‌ها را جدا کنید. چند بار این آب را تعویض کنید تا آب تمیز شود و دیگر روی آب چیزی نباشد. سپس در این مرحله به آرامی تخم شربتی‌ها را هم می‌زنیم و به یک ظرف دیگر انتقال می‌دهیم تا شن و سنگ‌ریزه‌های تخم شربتی در ظرف اول باقی بماند.  برای آن که مطمئن بشید کاملا تمیز شده است و شن و سنگ‌ریزه دیگری نیست چند بار این‌ کار را تکرار کنید. تنها نکته‌ای که باید دقت کنید این است که این مراحل سریع اما با دقت و آرام باید انجام شود و تا قبل از لعاب دار شدن تخم شربتی تمام شود.

طبع تخمه شربتی گرم است یا سرد؟

در پاسخ به این سوال که طبع تخمه شربتی گرم است یا سرد باید گفت که طبع تخم شربتی گرم و تر است و مصرف آن برای افرادی که مزاج سرد و خشک (سوداوی) دارند مفید است. مصرف تخم شربتی برای کسانیکه طبع گرم و تر (دموی) دارند مضر است زیرا طبع تخم شربتی نیز به خودی خود گرم و تر است‌.

 

فواید تخم شربتی

 

فواید تخم شربتی

در ادامه این مطلب بررسی برخی از فواید تخم شربتی می‌پردازیم.

خواص تخمه شربتی برای کبد

تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدان‌ فلانوئید است که بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند و از ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد می‌کاهد. یکی دیگر از خواص تخم شربتی کمک به درمان و پاکسازی کبد است. علت ایجاد کبد چرب تجمع بیش از حد چربی در کبد است و برای مقابله با کبد چرب کاهش چربی خون و تغذیه سالم لازم است. فیبر از موادی است که می‌تواند به کنترل سطح کلسترول و قند خون کمک کند و تخم شربتی سرشار از فیبر است؛ همچنین پکتین موجود در دانه‌های تخم شربتی موجب کاهش جذب کلسترول در روده می‌شود. مصرف مداوم از تخم شربتی موجب کنترل سطح کلسترول می‌شود و این کنترل موجب کاهش تجمع چربی در کبد شده و در نتیجه کبد چرب را پیشگیری و درمان می‌کند. همچنین از دیگر خواص تخم شربتی کنترل قند خون است که می‌دانید یکی دیگر از دلایل ابتلا به کبد چرب قند خون بالا است و از این طریق نیاز به سلامت کبد کمک می‌کند.

ترکیب ترنجبین با تخم شربتی به پاک‌سازی کبد کمک می‌کند. همچنین ترکیب دیگری که برای کبد چرب مناسب است و توصیه می‌شود ترکیب تخم شربتی و خاکشیر است. طب سنتی معتقد است که خاکشیر  ضد بلغم و ضد سودا است و می‌توان برای سلامت کبد از آن استفاده کرد.

 

خواص تخمه شربتی برای پوست

تخمه شربتی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و فلاونوئیدها است و با کمک آن‌ها رادیکال‌های آزاد را کنترل می‌کند. رادیکال‌های آزاد در صورت عدم کنترل موجب ایجاد چین و چروک بر پوست صورت و گردن می‌شود. تخمه شربتی این رایکال‌های آزاد را کنترل کرده و موجب جوان‌سازی و رفع چین و چروک‌های پوست می‌شود. از دیگر خواص تخم شربتی روشن‌تر کردن پوست است. این گیاه دارویی حاوی اسید‌های چرب و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که اگر به صورت ماسک از آن استفاده کنید باعث روشن شدن پوست می‌شود.

برای تهیه ماسک صورت از تخمه شربتی ابتدا مقدار یک قاشق چای‌خوری از تخم شربتی آسیاب کنید و در مرحله بعد یک قاشق چای‌خوری آب ولرم و یک قاشق چای‌خوری آبلیمو به تخمه شربتی آسیاب شده اضافه کنید و آن‌ها را با هم ترکیب کنید. این ماسک را برای مدت زمان نیم ساعت بر روی پوست صورت خود قرار دهید و بعد از این مدت زمان صورت خود را با آب بشویید.

 

خواص تخمه شربتی برای مو

غذای مو پروتئین است اگر پروتئین کافی به مو‌ها نرسد رشد درست و خوبی نخواهند داشت. تخمه شربتی حاوی مقادیر زیادی پروتئین است در نتیجه موجب پروتئین رسانی به مو می‌شود. از این خواص تخم شربتی می‌توان برای درمان ریزش مو بهره‌مند شد. یکی از علل اینکه تخم شربتی برای مو بسیار مفید است وجود پروتئین، سدیم، فسفر، منگنز و فیبر در این گیاه دارویی است. همچنین تخم شربتی دارای امگا ۳ است که برای سلامتی پوست و مو بسیار مفید است.

 

خواص تخمه شربتی برای بدنسازی

از فواید تخم شربتی می‌توانیم به خاصیت انرژی‌زایی آن اشاره کنیم. تخمه شربتی مکمل بسیار عالی برای افزایش قدرت و انرژی است. تخمه شربتی غنی از  فیبر، فسفر، منگنز، سدیم و پروتئین است که این مواد مغذی برای کسانی‌که به صورت مداوم ورزش می‌کنند حائز اهمیت هستند.

وقتی ورزش می‌کنید، در طول ورزش به علت تعریق، مقدار زیادی آب از دست می‌دهید‌؛ تخم شربتی می‌تواتد این آب از دست رفته را جبران کند و از دهیدراته شدن بدن ورزشکار جلوگیری کند. بدنسازان و ورزشکاران به سوخت و ساز بهتری احتیاج دارند. یکی از خواص تخم شربتی این است که موجب کالری سوزی بیشتری در ورزشکاران می‌شود و باعث می‌شود تا احساس سیری کنند و در نتیجه موجب می‌شود تا انرژی ورشکار با کالری کم و سالمی تامین شود‌. اما مهم ترین خواص تخم شربتی که برای بدنسازان مفید است تامین پروتئین مورد نیاز آن‌ها است. این پروتئین به عضله سازی در ورزشکاران کمک شایانی می‌کند.

 

  • زمان مصرف تخمه شربتی در بدنسازی

زمان مناسب برای مصرف تخمه شربتی در بدنسازی و بهره مندی از فواید تخم شربتی نیم‌ ساعت قبل از شروع تمرین است.

 

خواص تخمه شربتی برای خواب

از دیگر فواید تخم شربتی این است که به شما کمک می‌کند تا خوابی راحت و آسوده داشته باشید. تخمه شربتی بر خلق و خو تاثیر مثبتی دارد و موجب کاهش استرس و تنش‌های روزانه می‌شود. علاوه بر این تخمه شربتی حاوی منیزیم است که این منیزیم با کاهش سطح کلسترول به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند. همجنین تخمه شربتی حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که نقش مفیدی در کنترل و تنظیم خواب دارد.

 

  • مصرف تخم شربتی هنگام خواب

مصرف تخم شربتی هنگام خواب باعث می‌شود تا بتوانید در مکان‌های پر سر و صدا و پر جمعیت نیز به آسودگی بخوابید. تخم شربتی سرشار از مواد مغذی است درنتیجه با داشتن این ویژگی مصرف تخمه شربتی هنگام خواب برای کسانیکه به علت گرسنگی و یا تشنگی در طول شب از خواب بیدار می‌شوند مفید است.

 

خواص تخمه شربتی برای لاغری

 

خواص تخمه شربتی برای لاغری

یکی از معروف ترین خواص تخم شربتی، خاصیت این داروی گیاهی برای لاغری است. تخم شربتی سرشار از ویتامین‌ها، اسید‌های چرب امگا ۳ و پروتئین است و به دلیل داشتن این‌ها موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و از این طریق منجر به کاهش وزن سریع می‌شود. تخم شربتی کالری خیلی کمی دارد. تخم شربتی سرشار از فیبر است که باعث کاهش اشتها می‌شود از طرف دیگر تخم شربتی همانطور که می‌دانید آب را به خود جذب می‌کند و یک ماده‌ ژله‌ای اطراف آن را می‌گیرد که در معده هم این اتفاق میفتد و با جذب آب افزایش حجم پیدا کرده و موجب کاهش اشتها می‌شود. با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری کرده و در نتیجه به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. از دیگر خواص تخم شربتی کمک به رفع یبوست است که یبوست یکی دیگر از عواملی است که موجب اضافه وزن می‌شود.

 

  • مقدار مصرف تخمه شربتی برای لاغری

برای بهره مند شدن از فواید تخم شربتی در کاهش وزن یک نباید بیشتر از تا دو قاشق غذاخوری یا به عبارتی ۲۵ گرم از تخمه شربتی در طول روز مصرف شود. علاوه بر حالت نوشیدنی می‌توانید از دانه‌های تخم شربتی به شکل پودر در تهیه سوپ، آش، سالاد و یا محصولات لبنی استفاده کنید.

 

  • زمان مصرف تخمه شربتی برای لاغری

بهتر است از تخمه شربتی نیم ساعت قبل از  هر وعده غذایی یا در بین روز هنگامی که ضعف دارید استفاده کنید تا از خواص تخم شربتی بهره‌مند شوید و تناسب اندام را تجربه کنید. همچنین می‌توانید هر روز صبح ناشتا یک لیوان تخم شربتی با مقداری عسل و آبلیمو مصرف کنید  و از فواید تخم شربتی برخودار شوید به این صورت که در تمام طول روز احساس سیری می‌کنید و به دفع بهتر هم کمک می‌کند.

 

تخم شربتی یا رژیم لاغری؟!

همانطور که گفتیم خواص تخم شربتی برای لاغری زیاد است؛ با این‌وجود نمی‌توان تنها با مصرف تخم شربتی و بدن تغییر رژیم غذایی و افزایش تحرک، انتظار کاهش وزن زیادی را داشت. برای رسیدن به وزن ایده‌آل نیاز است از یک رژیم لاغری اصولی همچون رژیم‌های بهاره غفاری دایت پیروی کنید. این رژیم‌ها در کنار تناسب اندام، به سلامت شما نیز اهمیت بسیار زیادی می‌دهند و به همین دلیل هیچ ماده غذایی را محدود یا حذف نمی‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی اختصاصی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (41 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه