خواص بادرنجبویه: 7 خواص این معجزه گیاهی!

گیاه بادرنجبویه که نام علمی آن ملیسا است، از خانواده‌ی نعناع است. بادرنجوبیه به‌سرعت رشد می‌کند و در اصل بومی مناطق جنوب اروپا، نواحی مختلف خاورمیانه و آسیای مرکزی استاین گیاه به‌طور طبیعی روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث آرامش می‌شود.
در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص بادرنجبویه است به بررسی خواص بادرنجبویه برای ریه، خواص بادرنجبویه برای پوست، خواص بادرنجبویه برای خواب، خواص بادرنجبویه برای کبد، خواص بادرنجبویه برای معده، خواص بادرنجبویه برای قاعدگی، خواص بهدرنجبویه برای میگرن، خواص بهدرنجبویه برای لاغری، فواید عرق بادرنجبویه و در نهایت مضرات بادرنجبویه می‌پردازیم.

خواص بادرنجبویه: 7 خواص این معجزه گیاهی!

7 خواص بادرنجبویه

خواص بادرنجبویه فراوان است. پزشکان قرون وسطا برای رفع مشکلات خواب، کاهش اضطراب، التیام زخم‌ها و افزایش طول عمر  بادرنجبویه را تجویز می‌کردند. از خواص بادرنجبویه در طب سنتی به‌ویژه در کشورهای اروپایی مانند اتریش استفاده می‌کنند. خواص بادرنجبویه برای سردرد و دردهای عصبی بسیار مفید است. در اینجا برخی از خواص بادرنجبویه را بیان می‌کنیم.

از مهم‌ترین خواص بادرنجبویه کاهش استرس، خواب آوری، کاهش درد و التیام سوءهاضمه است. چای بادرنجبویه یا چای ملیسا ویژگی‌های آنتی اکسیدانی دارد که از آسیب به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. این چای ملیسا مانع از بی حسی شده و آرامش ذهنی را به ارمغان می آورد. همچنین چای بادرنجبویه بر روی مقاومت انسولین تاثیر افزایشی دارد و قند خون را تنظیم می‌کند. که این ویژگی ها در عرق بادرنجبویه نیز قابل مشاهده است.

 

خواص بادرنجبویه برای ریه

بادرنجبویه برای درمان تورم طولانی مدت ( التهاب ) مجاری تنفسی در ریه‌ها ( برونشیت مزمن ) موثر و مفید است. استفاده از عرق بادرنجبویه تنگی نفس و سرفه‌های مزمن را بهبود می‌بخشد.

خواص درمانی بادرنجبویه

خواص بادرنجبویه برای پوست

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا پشتیبان خوبی برای پوست های جوان و سالم است.یکی از خواص بادرنجبویه  نرم کردن پوست و کاهش چین و چروک است. بادرنجبویه به دلیل تاثیر نرم‌کنندگی پوست در بسیاری از لوازم‌های آرایشی به کار برده می‌شود. روغن بادرنجبویه همانند روغن گرچک برای پوست مفید است و برای شفاف‌سازی پوست و کاهش چین خوردگی ها تجویز می‌شود. از خواص بادرنجبویه این است که بادرنجبویه باعث می‌شود پوست شما چند سال جوان تر شود.

لوسیون برگ و جوانه بادرنجبویه برای برطرف‌ شدن خشکی پوست بدن بسیار مفید است. استفاده از عصاره بادرنجبویه باعث به تاخیر افتادن روند پیری پوست در انسان می‌شود. برای تهیه این لوسیون گیاهی لازم است، برگ و جوانه گیاه بادرنجبویه را در آب به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را صاف کنید و اجازه دهید تا سرد شود. این لوسیون را می‌توانید با پنبه تمیز به‌ صورت خود بمالید یا یک دستمال نخی که آغشته به این عصاره است را روی صورت خود کمپرس کنید.

 

خواص بادرنجبویه برای خواب

از شناخته شده ترین خواص بادرنجبویه اثر آرام بخشی آن است. بادرنجبویه تنها یا با ترکیب با گیاه سنب‌الطیب برای درمان بی‌خوابی و اضطراب مفید است.  بادرنجبویه در بهبود کیفیت خواب، کاهش علائم بی‌خوابی و اختلالات خواب به ویژه در دوران یائسگی بسیار موثر است. با مصرف دمنوش بادرنجبویه به علت داشتن خواص آرام‌بخشی می‌توانید خواب بهتری داشته باشید. برای رفع بی‌خوابی‌های شبانه قبل از خواب یک یا دو فنجان از دمنوش لاغری بادرنجبویه استفاده کنید.

 

خواص بادرنجبویه برای کبد

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا با از خارج کردن سموم از کبد به حفظ سلامتی آن کمک می‌کنند. کمک می کند. گیاه بادرنجبویه می تواند منجر به کاهش چربی‌های کبد می‌شود.

بادرنجبویه ظرفیت چربی، کلسترول و تری گلیسرید را تنظیم می کند. بیماری کبد چرب غیر الکلی ناشی از التهاب، قند خون بالا و چربی است. بادرنجبویه با فعال کردن آنزیم‌هایی که اسیدهای چرب را تجزیه می‌کنند، به درمان بیماری کبد چرب کمک می‌کند. بادرنجبویه همچنین فعالیت گلبول‌های سفید و سیتوکین‌های التهابی را در کبد کاهش می‌دهد.

 

خواص بادرنجبویه برای معده

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، استفراغ های دوران بارداری، درمان نفخ معده و روده و رفلاکس معده مؤثر و مفید است. هنگامی‌که بدن تحت استرس و فشارهای عصبی قرار می‌گیرد عضلات معده و روده دچار گرفتگی و اسپاسم می‌شوند. بادرنجبویه موجب رفع این اسپاسم‌ها شده و همچنین باعث کاهش سنگینی معده می‌شود و به کبد کمک می‌کند تا صفرای بیشتری تولید کند.

 

خواص بادرنجبویه در قاعدگی

طبع بادرنجبویه گرم و خشک است و تاثیرات مثبت زیادی برای زنان دارد؛ از جمله این خواص بادرنجبویه رفع عوارض یائسگی و درمان دردهای پیش از قاعدگی است. گیاه بادرنجبویه از گذشته به عنوان یک گیاه قاعده‌آور، برای درمان تاخیر در قاعدگی زنان استفاده می‌شده است. این گیاه باعث می‌شود که گردش و انتقال خون به ناحیه رحم بیشتر شده و در نتیجه چرخه‌ی قاعدگی تنظیم شود.

به این منظور  می‌توانید از دمنوش بادرنجبویه استفاده کنید. برای تهیه دمنوش ارامبخش یا چای بادرنجبویه مقدار ۵ گرم از برگ گیاه ملیسا را در قوری بریزید و ۱۵دقیقه روی بخار بگذارید تا دم بکشد و به صورت گرم میل کنید. چای ملیسا را روزی دو بار می‌توانید مصرف کنید.

 

خواص بادرنجبویه برای میگرن

گیاه بادرنجبویه یا ملیسا از گذشته به علت داشتن خاصیت آرام بخشي كاربرد دارد و عطر ليمو مانند آن سبب كاهش دردهاي ناشي از ميگرن و سردردهاي تنشي مي‌شود. تأثيرات ضدويروس و ضددرد بادرنجبويه نه تنها براي مقابله با حملات ميگرن مفيد است، بلكه در بهبود عفونتهاي ويروسي كه معمولاً سبب سردردهاي شديد مي‌شود نيز مؤثر خواهد بود.

برای درمان میگرن می‌توان از بادرنجبویه به صورت دمنوش استفادهدکرد. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه باید ۱/۵ تا ۴/۵ گرم از برگ هاي خشك بادرنجبویه را در ۱۵۰ ميلي ليتر آب بجوشانيد، سپس صاف كرده و تا سه فنجان از این دمنوش را روزانه بنوشيد.

فواید عرق بادرنجبویه

فواید عرق بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه یکی از گیاهان دارویی است که خواص درمانی متعددی دارد و طبع آن در طب سنتی گرم و خشک است.

عرق بادرنجبویه می‌تواند به متعادل ساختن فشار خون کمک کند. از فواید عرق بادرنجبویه برای دستگاه گوارش می‌توان به مواردی مانند درمان زخم روده و زخم معده، بهبود و درمان بواسیر، مفید برای هضم غذا، رفع نفخ معده و دل‌پیچه، دفع سموم معده، مفید برای رفع بوی بد دهان، درمان یبوست بسیار مزمن و تقویت کننده‌ای بسیار موثر برای کبد اشاره کنیم.

عرق بادرنجبویه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی از جمله آکنه، التهاب غدد لنفاوی، پف دور چشم، پاک کنندگی زخم‌ها، بهبود و درمان گزیدگی نیش حشرات بسیار موثر است. همچنین عرق بادرنجبویه برای درمان و رفع کچلی و ریزش مو در زنان استفاده شده است. از عرق بادرنجبویه برای اکسیژن‌رسانی و گردش خون بهتر در پوست کف سر نیز بسیار مفید و موثر است.

از دیگر فواید عرق بادرنجبویه به مواردی مانند بهبود مشکلات قلبی، آرامش مغز و اعصاب، بهبود مشکلات تنفسی، بهبود خواب و کمک به لاغری و کاهش وزن سریع اشاره کرد.

مضرات بادرنجبویه

مضرات بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه نیز مانند سایر گیاهان دارویی تا زمانی که به اندازه استفاده شود خطر و مشکلی ندارد. وقتی گیاه بادرنجبویه از طریق دهان مصرف شود می تواند باعث عوارض جانبی از جمله افزایش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، سرگیجه و خس خس سینه شود. زمانی که از بادرنجبویه به صورتی موضعی استفاده شود ممکن است باعث تحریک پذیری و علائم دل درد شود.

از گیاه بادرنجبویه در طول بارداری یا دوران شیردهی نباید مصرف کنید. با توجه به فعالیت ضد تیروئیدیبادرنجبویه، این گیاه نباید توسط افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی مصرف شود. افرادی که داروهایی مانند داروهای اعصاب و روان مصرف می کنند، نباید از گیاه بادرنجبویه استفاده کنند. بادرنجبویه می‌تواند باعث خواب آلودگی شود و نباید توسط افرادی که با ماشین کار را رانندگی می‌کنند، مصرف شود.

خواص بادرنجبویه برای لاغری

خواص بادرنجبویه برای لاغری

عصاره ی بادرنجبویه رشد بافت چربی را سرکوب می‌کند و سلول‌های چربی را با جلوگیری از تشکیل عروق خونی که این سلول های چربی را تغذیه می‌کنند، از بین برد. همچنین عصاره‌ی بادرنجبویه فعالیت‌های پروتئین‌هایی که در تولید چربی دخیل هستند (4FABP و 4PDK) را کاهش می‌دهد.

با وجود خواص بادرنجبویه برای لاغری، نمی‌توان تنها با مصرف این گیاه توقع داشت به وزن ایده‌آل برسیم. به همین دلیل باید به کمک یک غذای رژیمی سالم و داشتن تحرک کافی تلاش کنید، به تناسب اندام و در کنار آن سلامتی دست پیدا کنید. رژیم‌های بهاره غفاری، برخلاف بسیاری از رژیم‌ها که تک غذایی هستند و محدودیت بالایی دارند، به شما اجازه می‌دهد در طول روز مواد مغذی و ویتامین‌های لازم را کسب نمایید و در کنار آن با کنترل رژیم غذایی خود، به تناسب اندام و وزن ایده‌آل خود برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی و ورزش مناسب، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (51 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه