تغذیه مناسب برای کودکان استرسی

تغذیه کودکان استرسی از اهمیت ویژه برخوردار است. مواد غذایی مناسب در رژیم تغذیه کودکان استرسی شامل شکلات تلخ، میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، ماهی و لبنیات است. داشتن یک رژیم تغذیه مناسب که ترکیبی متنوع از این گروه های غذایی باشد، نقش موثری در کاهش سطح استرس کودکان استرسی دارد. همچنین بکارگیری این الگوی تغذیه، میتواند باعث لاغری و تناسب اندام در کودکان استرسی شود. تغذیه مناسب برای کودکان استرسی

 

غذاهای ضد استرس کدامند؟

در اینجا برخی از غذاهای مناسب که برای کودکانی که استرس دارند معرفی میکنیم.

شکلات تلخ

اهمیت شکلات تلخ در چیست؟

تحقیقات نشان داده که مصرف شکلات تلخ باعث کاهش هورمون استرس کورتیزول می شود. همزمان، ترکیباتی به نام فلاوانول ممکن است به شل شدن رگ های خونی، بهبود جریان خون و کاهش فشار خون کمک کند و همه این ها برای قلب مفید هستند.

چگونه آن را به کودکان خود بخورانید؟

اکثر کودکان بیشتر به شکلات شیری یا شکلات سفید عادت دارند که حاوی مقدار کمی مواد مفید است (شکلات شیری ​​همچنین به طور معمول حاوی مواد ناسالم مانند کره و روغن های گیاهی است). برای کمک به کودکان جهت مصرف شکلات تلخ آن را با طعم مواد غذایی سالم ترکیب کنید؛ سعی کنید میوه را با شکلات تلخ ترکیب کنید و یا به آن نعناع خانگی اضافه کنید.

 

 

غلات کامل

اهمیت غلات کامل در چیست؟

غلات ها از کربوهیدرات تشکیل شده اند که غذاهای آسان پختی مانند ماکارونی، نان و بسیاری از شیرینی ها را شامل می شوند. متأسفانه، ما اغلب چنین غذاهایی را با غلات تصفیه شده مانند آرد سفید (به جای استفاده از غلات کامل)، پخت و استفاده میکنیم. استفاده نکردن از غلات کامل باعث می شود هضم و جذب کربوهیدرات ها مدت زمان بیشتری زمان ببرد. استفاده از غلات کامل باعث می شود سطح قند خون ثابت بماند و کودک کمتر احساس گرسنگی کند. هر عاملی هم که باعث می شود کودک از حالت طبیعی خارج شود (مثل گرسنگی) باعث افزایش استرس می شود.

چگونه آن را به کودکان خود بخورانید؟

با غذاهایی که از کربوهیدرات (با غلات کامل) تهیه شدند و مورد علاقه فرندانتون هستند، می تواند شروعی مناسب باشد. غذا هایی مثل ماکارونی، کلوچه یا پاستا.کسانی که قصد دارند از غلات کامل استفاده کنند می توانند از ابتدا آرد جو دوسر استفاده کنند. یک فنجان جو دوسر می تواند سطح سروتونین را افزایش دهد که به عنوان یک ماده شیمیایی آرام بخش در مغز عمل میکند؛ شما می توانید از مواد لذیذ مانند میوه های تازه یا خشک و تکه های شکلات تلخ استفاده کنید. همچنین ممکن است به دنبال دستور پخت غذاهایی باشید که شامل غلات کامل باشد، مانند کلوچه هایی با شکلات و گیلاس.

 

 

میوه ها و سبزیجات

اهمیت میوه ها و سبزیجات در چیست؟

موز باعث افزایش سروتونین می شود؛ بلوبری مملو از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که سطح کورتیزول را کاهش می دهد و باعث کاهش استرس می شود. اسفناج، دانه کدو تنبل، آووکادو و سیب زمینی همگی منابع خوبی از منیزیم هستند که کورتیزول را کاهش می دهد و موجب خواب خوب می شود (که به سلامت روان کمک می کند). مواد غذایی غنی از پتاسیم مانند پرتقال، طالبی، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، نخود فرنگی و خیار سطح فشار را تثبیت می کنند و بسیاری از سبزیجات مانند کرفس و هویج، این خاصیت را دارند که کودکان بدون اینکه معده خود را با مواد ناسالم پر کنند، احساس رضایت کنند.

چگونه آن را به کودکان خود بخورانید؟

با ترکیب میوه ها و سبزیجات با عطر و طعم های مختلف، آنها را با هم مخلوط کنید، مانند برش های سیب که با کره بادام زمینی یا چوب گیاهی و هوموس ترکیب می شوند. ترکیبات جدید ممکن است به فرزندانتان کمک کند آن غذاها را دوباره تجربه کنند و از امتناع کردن از خوردن چیزی که تا همین چند هفته قبل مورد علاقه آن ها نبوده است، جلوگیری کنند.

 

 

ماهی

اهمیت ماهی در چیست؟

شما در مورد "چربی های خوب" شنیده اید ، درست است؟ خب، ماهی های روغنی از آن دسته هستند. نه تنها ماهی هایی مانند ماهی آزاد برای سلامت عمومی مغز عالی هستند، بلکه تحقیقات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D در کاهش اضطراب مفید هستند.

چگونه آن را به کودکان خود بخورانید؟

بسیاری از والدین ممکن است از این ایده که حتی بخواهند تلاش کنند که به کودکانشان ماهی و غذاهای دریایی بخورانند، در هراسند. نکته این است که با عادی سازی غذایی که کودک شما با آن آشنا نیست می توانید به آنها کمک کنید تا هرچه بزرگتر می شوند یک رژیم غذایی جامع تر بسازند. مانند استفاده از ساندویچ های تن ماهی که توسط آن می توانید رژیم غذایی کودکان رو به تدریج تغییر داد.

 

 

لبنیات

اهمیت لبنیات در چیست؟

آیا در خواباندن کودکان خود مشکل دارید؟ منابع لبنی مانند شیر، ماست و پنیر را امتحان کنید. شیر هنگام خواب می تواند به شما کمک کند تا استرس شما کاهش یابد و خواب آرام تری داشته باشید. ماست همچنین منبع قدرتمندی از پروبیوتیک ها یا میکروب های مفید روده ای می باشند که به عنوان یکی از اجزای مهم سلامت بدن می باشند.

چگونه آن را به کودکان خود بخورانید؟

می توانید برای کودکان خود ماست یونانی با پروتئین را با میوه و آجیل تازه و عسل ترکیب کنید تا میل کنند (از انواع ماست با شکر زیاد پرهیز کنید). در یک بعدازظهر برفی کاکائو داغ خیلی میچسبد. تنها چیزی که شما نیاز دارید مقداری شیر و شکلات تلخ است. نکته ایی که وجود دارد این است که می توانید برای خودتان نیز تهیه کنید و از خوش شانسی اینکه خودتان نیز به آن نیاز دارید.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه