7 راه کاربردی افزایش اشتها کودک و بزرگسالان

اغلب افراد جامعه دچار افزایش وزن هستند و به همین دلیل متخصصان و مشاوران تغذیه به راهکارهای افزایش اشتها برای کسانی که لاغر هستند، کمتر می‌پردازند؛ اما جالب است بدانید که برای افزایش میزان مشخصی از وزن، نسبت به کاهش همان میزان، زمان بیشتری نیاز است. برای مثال چنانچه در طول یک ماه بتوانید چهار کیلو وزن کم کنید، برای اضافه کردن همین میزان به ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز است؛ به همین دلیل چنانچه به دلیل لاغری، می‌خواهید راه‌های افزایش اشتها را بدانید، باید تلاش و اراده را در این حوزه فراموش نکنید. در این مطلب از غفاری دایت به شما می‌گوییم کدام ویتامین چاق کننده است و چه چیزهایی اشتها را زیاد می‌کند؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 7 راه کاربردی افزایش اشتها کودک و بزرگسالان

افزایش اشتها در طب سنتی

اگر به دنبال افزایش اشتهای کودک در طب سنتی هستید با ما همراه باشید . در طب سنتی برای افراد لاغری که به دنبال افزایش اشتها هستند، راهکارهایی گفته شده است. مصرف برخی از غذاها نه‌تنها اشتها را افزایش می‌دهند؛ بلکه به دلیل اینکه میزان کالری آن‌ها برای بدن زیاد است، می‌توانند در افزایش وزن کمک‌کننده باشند. از انواع غذاهایی که در طب سنتی برای تحریک اشتها ذکر شده است، ترکیب شیر و موز است؛ همچنین شیر بادام و یا مصرف ترکیب زنجبیل تازه، آبلیمو و نمک نیز سبب افزایش اشتها می‌شود. برخی از نوشیدنی‌ها و میان وعده‌ها نه‌تنها اشتهای افراد را افزایش می‌دهند، بلکه به دلیل کالری بالایی که دارند.

افزایش اشتها در طب سنتی

برای افزایش وزن به فرد کمک می‌کنند؛ از میان آن‌ها می‌توان به انواعی از اسموتی میوه و انواع میلک شیک اشاره کرد. همچنین مصرف بادام زمینی، میوه خشک، سبزی‌جات و میوه‌های تازه در طول روز به عنوان میان وعده، برای تحریک اشتها و افزایش کالری مصرفی، کمک‌کننده است. انواع میوه‌های تازه می‌توانند در افزایش اشتها موثر باشند؛ اما برخی از آن‌ها همچون انگور بی‌دانه قرمز، هلو چ، زردآلو، انجیر و خرما تاثیر بیشتری در تحریک اشتها دارند. همچنین ادویه‌هایی همچون هل، دارچین و رازیانه می‌توانند سبب افزایش اشتها شوند.

یکی دیگر از راهکارهای مهمی که برای افزایش حجم غذای مصرفی و افزایش اشتها در طب سنتی آمده است؛ عدم نوشیدن آب پیش از غذا و در حین آن است، زیرا نوشیدن آب می‌تواند حجم معده این افراد را پر کند و به آن‌ها احساس سیری را القا نماید؛ به همین دلیل بهتر است یک ساعت تا نیم ساعت پیش از صرف وعده غذایی و همچنین در حین آن، از نوشیدن آب و مایعات دیگر خودداری کنید.

 

برای اشتهای بچه چی خوبه

 

کدام ویتامین چاق کننده است ؟

افرادی که به میزان کافی مواد غذایی سالم مصرف می‌کنند؛ مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز خود را از غذا جذب می‌کنند. ویتامین‌ها نه‌تنها در افزایش اشتها، بلکه در چاقی و لاغری افراد تاثیر زیادی دارند. برخی از انواع ویتامین‌ها می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند که مهم‌ترین آن‌ها ویتامین B12 و ویتامین C است. این ویتامین‌ها که می‌توان آن‌ها را توسط مصرف مواد غذایی ویا به صورت مکمل مصرف کرد، بر روی سوخت‌وساز بدن تاثیر گذاشته و نه‌تنها به افزایش وزن کمک می‌کنند؛ بلکه می‌توانند در افرادی که دچار اضافه وزن هستند، در لاغری کمک‌کننده باشند. ویتامین دیگر به نام ویتامین B6 نیز می‌تواند بر سطح سروتونین ترشحی مغز تاثیرگذار باشد و درنتیجه بر روی اشتهای افراد تاثیر بگذارد، چنانچه فردی میزان ویتامین B6 کافی در بدن داشته باشد، در افزایش اشتها و یا متعادل ساختن آن موثر است.

ویتامین‌های محلول در آب را می‌توانید از رژیم غذایی خود کسب کنید، یا در صورت صلاحدید پزشک، به صورت مولتی ویتامین و قرص مکمل مصرف نمایید. برای مثال برای جذب ویتامین B12 که در کم‌خونی موثر است، می‌توان از غذاهایی همچون تخم مرغ، مرغ، لبنیات، ماهی‌های چرب، گوشت قرمز، بوقلمون و... استفاده کرد.

برخی از افراد تصور می‌کنند مصرف ویتامین‌های محلول در چربی می‌تواند در افزایش وزن موثر باشد؛ اما این عقیده کاملاً نادرست است و هیچ ارتباطی بین ویتامین‌های محلول در چربی و افزایش وزن وجود ندارد. برای مثال افرادی هستند که از اضافه وزن رنج می‌برند، اما میزان ویتامین D در بدن آن‌ها نیز بسیار کم است. به همین دلیل بهتر است انواع ویتامین‌ها را به‌صورت خودسرانه مصرف نکنید و به‌خصوص مصرف ویتامین‌های محلول در چربی، که به راحتی از بدن دفع نمی‌شوند، باید تحت نظر پزشک باشد.

 

چه چیزهایی اشتها را زیاد میکند

 

چه چیزهایی اشتها را زیاد می‌ کند ؟!

علاوه بر مسائلی که در بالا گفته شد، راهکارهایی وجود دارند که برای افزایش اشتها و یا افزایش غذای مصرفی و کالری دریافتی در طی روز موثر هستند.ممکن است بپرسید چگونه اشتهای کودک را زیاد کنیم؟ ما در این مقاله به معرفی راهکار ها پرداخته ایم. در ادامه به خلاصه‌ای از این راهکارها می‌پردازیم:

 

  • تعداد وعده‌ های غذایی خود را بیشتر کنید!

اغلب افرادی که به کاهش اشتها مبتلا هستند، نمی‌توانند در یک وعده غذایی میزان زیادی کالری دریافت کنند؛ درنتیجه سریع از غذا خوردن دست می‌کشند؛ اما چنانچه میزان متوسط کالری دریافتی خود را به‌صورت وعده‌های متفاوت در طول روز مصرف کنند، می‌توانند به میزان کافی مواد مغذی و کالری جذب نمایند.

 

  • میان وعده های سالم و مغذی انتخاب کنید!

برخی مواقع افراد با اضافه کردن تعداد وعده‌های غذایی خود، از میان وعده‌های ناسالم استفاده می‌کنند و تصور می‌نمایند کالری دریافتی آن‌ها افزایش پیدا کرده است‌ میان وعده‌های ناسالم همچون چیپس، پفک، شکلات و... نه‌تنها به سلامت شما آسیب می‌زنند، بلکه در درازمدت افراد را به پرخوری و بیماری چاقی دچار می‌کنند. بهتر است در تهیه میان وعده‌ها از انواع غذاهای سالم و چربی گیاهی استفاده کنید. برای مثال انواع ماست میوه‌ای، پیتزای خانگی ویا پخت غذاها به کمک روغن نارگیل و روغن زیتون، می‌تواند در افزایش کالری دریافتی به صورت سالم موثر باشد. پیشنهاد می شود مقاله تنبلی تخمدان را مطالعه کنید.

 

افزایش اشتها

 

  • غذا را جذاب و ساده کنید!

برای پیدا کردن پاسخ سوال برای اشتهای بچه چی خوبه؟ می توانید این راهکار راانجام دهید .برای تهیه میان‌ وعده‌ها سعی کنید از انواع دستور پخت ساده استفاده کنید تا به دلیل آماده‌سازی سخت آن‌ها پشیمان نشوید. همچنین می‌توانید با جذاب‌تر کردن غذاهای خود، اشتهای خود را افزایش دهید. در افزایش اشتها کودک نباید از اهمیت تزیین غذا و همچنین پخت غذاهای مورد علاقه او غافل شوید. بهتر است در درجه اول خود غذا برای کودک شما جذابیت داشته باشد. 

 

  • ورزش کنید!

افرادی که با کاهش اشتها مواجه هستند، اغلب تصور می‌کنند با ورزش کردن، سبب لاغری بیشتر و درنتیجه کاهش اشتهای بیشتری می‌شوند. در حال‌که این باور نادرست است و ورزش کردن، علاوه‌بر دفع سموم، با افزایش متابولیسم سبب می‌شود، علاقه افراد به غذا خوردن افزایش یابد و غذای آن‌ها نیز بهتر جذب شود. بنابراین با ورزش کردن می‌توانید به افزایش اشتهای خود کمک کنید. پیشنهاد می شود مقاله خواص توت فرنگی را مطالعه کنید.

 

  • میان وعده‌ های پرکالری و راحت میل کنید!

برای کسانی که می‌خواهند وزن اضافه کنند، پیشنهاد می‌کنیم، از انواع نوشیدنی‌ها و سوپ‌هایی که دارای کالری بالا هستند، استفاده کنند. این غذاها به دلیل عدم نیاز به جویدن ر افزایش اشتها کودک تاثیر زیادی دارد و کمک می‌کند میان وعده‌های بیشتری در طول روز میل کند.

 

  • در کنار یکدیگر غذا بخورید!

برای افزایش اشتها کودک می‌توانید اجازه دهید در کنار دوستانشان یا کسانی که به آن‌ها علاقه دارند، غذا بخورند. همچنین غذا خوردن در کنار اعضای خانواده و در آرامش اغلب به کودکان کمک می‌کند، تمرکز بیشتری روی غذای خود داشته باشند و به همین دلیل اشتهای آن‌ها افزایش پیدا می کند.

 

افزایش اشتهای کودک

 

  • از متخصص کمک بگیرید!

برای افزایش اشتها کودک و بزرگسال، همچون زمانی که نیازمند رژیم لاغری و کاهش وزن هستید، می‌توانید با مراجعه به یک مشاور تغذیه مجرب، راهکارهای متناسب با خود را دریافت نمایید. همچنین می‌توانید با دریافت رژیم لاغری سریع برای خود و رژیم افزایش وزن برای فردی که به آن نیاز دارد، در کنار یکدیگر به تناسب اندام برسید و سلامتی خود را نیز حفظ کنید. بهاره غفاری یک مشاور تغذیه حرفه‌ای است که در این زمینه به شما کمک می‌کند و رژیم اختصاصی شما را ارائه می‌دهد. برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم من کلیک کنید و برای آشنایی با بهاره غفاری، بر روی غفاری دایت کلیک کنید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (15 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه