ارتباط ورزش و سلامت مغز شما را شگفت زده می کند!

مطالعات علمی متعدد نشان داده‌اند که ورزش چقدر برای سلامتی مهم است. از مبارزه با چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی گرفته تا پیشگیری از دیابت یا اختلالات اسکلتی عضلانی...؛ اما یک زمینه وجود دارد که کمتر شناخته شده است که به دلیل پیچیدگی این اندام انسانی است، این زمینه، ارتباط بین فعالیت بدنی و نحوه عملکرد مغز ما است. با این حال، تعدادی از محققان در سال‌های اخیر تاکید کرده‌اند که چگونه سلامت مغز، عملکرد و حافظه احتمالاً با فعالیت بدنی و انجام ورزش مرتبط است. برای مثال بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه مونستر در گزارش‌های علمی منتشر شده است، رابطه‌ای بین فرم فیزیکی افراد و عملکرد شناختی آن‌ها نشان داده شده است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم به ارتباط بین ورزش و سلامت مغز بپردازیم و بدانیم ارتباط ورزش و مغز به چه صورت بوده و فواید ورزش چیست؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. ارتباط ورزش و سلامت مغز شما را شگفت زده می کند!

ورزش و سلامت مغز

 

ارتباط ورزش و مغز

دلایل خوبی برای فعالیت بدنی وجود دارد. موارد مهم‌تر شامل کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت است. شاید بخواهید وزن کم کنید، فشار خون خود را پایین بیاورید، از افسردگی جلوگیری کنید یا فقط ظاهر بهتری داشته باشید. یکی دیگر از این موارد مهم که مخصوصاً برای افرادی که مه مغزی ناشی از افزایش سن را تجربه می‌کنند، صدق می‌کند این است که ورزش مغز را به گونه ای تغییر می‌دهد که از حافظه و مهارت‌های تفکر محافظت می‌کند. این مسئله یکی از موارد بیانگر ارتباط ورزش و مغز است.

بیشتر بخوانید: مه مغزی چیست و برای از بین بردن آن چه باید کرد؟!

 

کاهش استرس را بهبود می‌بخشد!

شرکت در ورزش باعث کاهش استرس می‌شود که یکی از مهم‌ترین فواید ورزش است. ورزش، مواد شیمیایی مغز را آزاد می‌کند که باعث تقویت روحیه شما می‌شود. همچنین در حین انجام ورزش، هورمون استرس یاآدرنالین بیشتری را می‌سوزانید، که می‌تواند آرامش را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای ورزش در رمضان

تمرکز و مهارت‌های تفکر انتقادی را کارامد نگه می‌دارد!

مطالعات نشان می‌دهد که شرکت در ورزش می‌تواند تمرکز و مهارت‌های تفکر انتقادی شما را با افزایش سن حفظ کند. به ویژه ورزش‌هایی که ترکیبی از تقویت عضلانی و فعالیت هوازی دارند، ورزش های مخصوص مغز هستند.

 

تعامل اجتماعی

تعامل اجتماعی برای یک مغز سالم ضروری است، خلق و خو را بهبود می‌بخشد و استرس را کاهش می‌دهد. ورزش و سلامت مغز به یکدیگر مرتبط هستند، زیرا انجام یک ورزش، مشکلات مربوط به انزوای اجتماعی را کاهش می‌دهد، به شما فرصتی برای یافتن دوستان جدید می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد در حالی‌که از تفریح ​​با افراد دیگر لذت می‌برید، نگرانی‌ها را کنار بگذارید.

 

عملکرد مغز را بهبود می بخشد!

یک مطالعه نشان داد که انجام ورزش می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و ورزش و سلامت مغز در ارتباط هستند. همچنین نشان داد که حتی تنها یک طرفدار ورزش بودن نیز ممکن است تأثیر مثبتی بر مغز شما داشته باشد. بازی کردن یا تماشای ورزش می‌تواند بر شبکه‌های عصبی که از درک زبان پشتیبانی می‌کنند، تأثیر بگذارد.

 

جریان خون را در مغز تقویت می‌کند!

تحقیقات نشان می‌دهد که انجام ورزش باعث افزایش جریان خون در مغز شما می‌شود. این به بدن شما امکان می‌دهد تا ارتباطات بیشتری بین اعصاب داخل مغز ایجاد کند. این حافظه را بهبود می‌بخشد، خلاقیت را تحریک می‌کند و به مغز شما کمک می‌کند تا مهارت‌های حل مسئله بهتری را توسعه دهد و به خوبی ارتباط ورزش و سلامت مغز را نشان می‌دهد.

 

فواید ورزش

 

تاثیر ورزش منظم بر روی مغز

ورزش به حافظه و تفکر از طریق روش‌های مستقیم و غیرمستقیم کمک می‌کند. فواید ورزش مستقیماً از توانایی آن در کاهش مقاومت به انسولین، کاهش التهاب و تحریک آزادسازی فاکتورهای رشد و مواد شیمیایی در مغز ناشی می‌شود که بر سلامت سلول‌های مغز، رشد رگ‌های خونی جدید در مغز و حتی فراوانی و بقای سلول‌های مغزی جدید تاثیر دارد. تاثیر ورزش منظم بر روی مغز به طور غیرمستقیم باعث بهبود خلق و خو و خواب می‌شود و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. مشکلات در این زمینه‌ها اغلب باعث اختلالات شناختی می‌شوند یا به آن‌ها کمک می‌کنند.

 

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که بخش‌هایی از مغز که تفکر و حافظه را کنترل می‌کنند (قشر پیش پیشانی و قشر گیجگاهی میانی) در افرادی که ورزش می‌کنند در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کنند، حجم بیشتری دارند. دکتر اسکات مک گینس، متخصص مغز و اعصاب در Brigham and Women می‌گوید: «حتی این یافته هیجان انگیزتر است که شرکت در یک برنامه ورزش منظم با شدت متوسط ​​در طول شش ماه یا یک سال با افزایش حجم مناطق انتخابی مغز مرتبط است.»

به گفته محققان، توضیح احتمالی برای ارتباط بین عملکرد شناختی و عملکرد فیزیکی، جستجوی ماده سفید است. ماده سفید به‌عنوان نوعی رله بین بخش‌های مختلف مغز عمل می‌کند: این چیزی است که انتقال پیام‌ها را از طریق انتقال‌دهنده‌های عصبی ممکن می‌سازد و هماهنگی بین بخش‌های مختلف اندام را تضمین می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد که داشتن فرم فیزیکی بهتر با کیفیت بهتر ماده سفید مرتبط است. مطالعات بیشتر و بیشتری در سال‌های اخیر این پیوند را مورد مطالعه قرار داده‌اند و نشان می‌دهند که پیوندهای آشکاری بین یکپارچگی و ساختار ماده سفید و فعالیت و تناسب اندام وجود دارد.

 

تاثیر ورزش منظم بر روی مغز

 

تغذیه، ورزش و سلامت مغز

در پایان، ممکن است از ورزش، به‌خصوص ورزش های مخصوص مغز، برای رشد و محافظت از مغز در هر سنی از زندگی استفاده شود. به گفته محققان دانشگاه مونستر، نتایج آن‌ها حاکی از آن است که "تناسب اندام و فعالیت بدنی می‌تواند تأثیر مفید و بالقوه محافظتی بر ساختار مغز و عملکرد شناختی داشته باشد." مطالعه موسسه بکمن در مورد اهمیت فعالیت بدنی برای مغز و رشد شناختی کودکان به نتیجه رسیده است. بنابراین، فعالیت بدنی می‌تواند در نهایت، و اگر این نتایج توسط تحقیقات بیشتر تأیید شود، به وسیله‌ای برای پیشگیری از برخی آسیب شناسی‌های دژنراتیو تبدیل شده و به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

همان‌طور که در این مطلب درباره ارتباط ورزش و سلامت مغز گفتیم، ورزش کردن نه‌تنها باعث کاهش وزن و تناسب اندام و در حقیقت فواید فیزیکی می‌شود، بلکه به سلامت مغز و کارکرد بهتر آن نیز کمک می‌نماید. بنابراین برای آنکه به تناسب اندام برسید و در کنار آن عملکرد مغز خود را بهبود دهید، از رژیم‌هایی استفاده کنید که تک بعدی نبوده و علاوه‌بر رژیم غذایی اصولی و سالم، ورزش کردن را نیز در نظر بگیرند. رژیم‌های بهاره غفاری، در کنار رژیم غذایی، به شما ورزش مناسب نیز ارائه می‌دهند تا بتوانید با تغییر سبک زندگی خود، نه‌تنها به تناسب اندام برسید و آن را طولانی‌مدت نگه دارید؛ بلکه بتوانید سلامت جسم و روان خود را بهبود ببخشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید و هر نوع رژیم متناسب با خود را انتخاب نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از prevagen.com و health.harvard.edu

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه