هورمون لاغری و انواع هورمون چربی سوز شکم !

یکی از دلایل داخلی بدن که به متابولیسم و افزایش یا کاهش وزن مربوط می‌شوند، هورمون‌ها هستند. برخی از هورمون‌ها به‌صورت مستقیم و برخی دیگر به‌صورت غیرمستقیم بر روی چاقی و‌یا لاغری تاثیر دارند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم انواع هورمون لاغری را معرفی کنیم که شاید نام اصلی آن‌ها متفاوت باشد و عملکرد‌های دیگری نیز در بدن داشته باشند؛ اما به نوعی در متابولیسم افراد نقش مهمی دارند و می‌خواهیم بدانیم افزایش کدام هورمون باعث افزایش سوخت و ساز می‌شود، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

هورمون لاغری و انواع هورمون چربی سوز شکم !

افزایش کدام هورمون باعث افزایش سوخت و ساز میشود

 

افزایش کدام هورمون باعث افزایش سوخت و ساز می‌شود؟

  • اپی نفرین: یکی از انواع هورمون‌ها که می‌توانیم آن را هورمون لاغری بدانیم، اپی نفرین است که در زمان قرارگیری در شرایط هیجانی و استرسی آزاد می‌شود و سبب سوخت‌وساز چربی‌ها و آزاد سازی انرژی می‌گردد. همچنین یکی دیگر از تاثیراتی که هورمون لاغری اپی نفرین دارد، کاهش اشتها است. عملکرد اپی نفرین بر روی لاغری مشابه ارتباط هورمون کورتیزول و لاغری است. ورزش کردن می‌تواند سبب افزایش میزان اپی نفرین تولیدی در بدن شود.
  • هورمون رشد: همانطور که از نام این هورمون پیدا است در رشد افراد همچون افزایش طول استخوان‌ها و تکامل بدن نقش دارد و رشد بدن با صرف انرژی و سوختن چربی‌ها همراه است، به همین دلیل هورمون رشد نیز یک هورمون لاغری محسوب می‌شود؛ زیرا سبب سوختن چربی‌ها شده و در حقیقت سلول‌های چربی را برای شکست و آزادسازی انرژی آماده می‌کند. با انجام مستمر ورزش، از نوع ورزش‌های سنگین، می‌توانید میزان تولید هورمون رشد را افزایش دهید و در نتیجه افزایش این هورمون سبب افزایش سوخت‌وساز چربی در بدن شما شود.

 

 

افزایش کدام هورمون باعث افزایش سوخت و ساز می‌شود؟

 

 

سایر انواع هورمون چربی سوز شکم

  • گرلین: هورمون گرلین را اغلب با نام هورمون گرسنگی می‌شناسند، زیرا در معده تولید شده و پیام گرسنگی را به مغز ارسال می‌نماید. این هورمون با سایر انواع هورمون چربی سوز شکم همکاری نموده و هنگامی که فرد کالری کمی دریافت می‌کند، گرلین پیام گرسنگی را به مغز می‌فرستد؛ بنابراین میزان گرلین در خون بالا می‌رود. با این‌حال می‌توان با انجام ورزش، سبب کاهش میزان هورمون گرلین شد. حتی ممکن است پس از گذشت یک سال از استفاده از برنامه غذایی لاغری، بدن شما هنوز به خوردن عادت داشته باشد و به همین دلیل میزان هورمون گرلین بالا بماند؛ به همین دلیل اغلب حفظ کردن و تثبیت وزن، از لاغر کردن و کاهش وزن دشوارتر است.
  • لپتین: هورمون لپتین، عکس هورمون گرلین عمل می‌کند و به همین دلیل به آن هورمون سیری می‌گویند. این هورمون اغلب از سلول‌های چربی آزاد می‌شود و پس از رسیدن به مغز، سبب ایجاد پیام سیری و کاهش غذا خوردن فرد می‌شود؛ با این حال چرا افراد چاق با وجود داشتن چربی بیشتر، دیرتر پیام سیری را دریافت می‌کنند؟! در حقیقت میزان لپتین موجود در خون این افراد بیش از حد بالا است و به همین دلیل مغز به نوعی به علامت سیری ناشی از هورمون لاغری لپتین بی‌اعتنا می‌شود؛ اما از طریق راه‌هایی می‌توان عملکرد هورمون لپتین را به حداکثر رساند. چنانچه فرد خواب کافی داشته باشد و غذای رژیمی او شامل میزان زیادی آنتی‌اکسیدان شود، در این صورت حساسیت بدن به هورمون لپتین افزایش می‌یابد و چنانچه کاهش وزن آغاز شود، هرچه میزان آن بیشتر گردد، مغز نسبت به هورمون لپتین حساسیت بیشتری نشان خواهد داد.
  • ادیپونکتین: هورمون ادیپونکتین و هورمون لپتین هر دو از یک خانواده هستند؛ اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در افراد لاغر سلول‌های چربی، میزان بالاتری ادیپونکتین تولید می‌کنند و در نتیجه در بدن این افراد عضلات، کربوهیدرات بیشتری جذب کرده و در نتیجه سوخت‌وساز بدن تقویت می‌شود که در نتیجه آن، چربی ها بیشتر شکسته می‌شوند. برای آن‌که میزان ادیپونکتین در بدن خود را به حداکثر برسانید و از آن به‌عنوان یک هورمون چربی سوز شکم تخت استفاده کنید، باید صبح هنگام فعالیت داشته و در رژیم غذایی خود از کربوهیدرات‌های مفید و همچنین چربی‌های اشباع نشده سالم همچون روغن زیتون، آووکادو و... استفاده نمایید.
  • انسولین: این هورمون را بسیاری از افراد می‌شناسند و می‌دانند که عملکرد آن به کاهش قند خون می‌انجامد. هرچقدر میزان قند خون بیشتر باشد، میزان انسولین بیشتری ترشح می‌شود؛ در نتیجه کربوهیدرات اضافی موجود در خون، در کبد چرب و عضلات ذخیره می‌گردد. در افرادی که به دیابت مبتلا هستند، انسولین به میزان کافی تولید نمی‌گردد و در نتیجه قند خون آن‌ها افزایش می‌یابد. همچنین کسانی که به دلیل اضافه وزن و سبک زندگی ناسالم به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند، میزان انسولین در خون آن‌ها بالا است، اما حساسیت سلول‌ها به انسولین کاهش یافته است. با وجود آنکه انسولین برای تعادل قند خون استفاده می‌شود، اما می‌‌توان آن را به دلیل تاثیری که در ذخیره قند در بدن دارد، یک هورمون لاغری دانست.
  • گلوکاگون: این هورمون برعکس انسولین عمل می‌نماید و در حقیقت چربی‌هایی که در عضلات و کبد ذخیره شده‌اند، توسط گلوکاگون شکسته می‌شوند و از شکست این چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها انرژی آزاد می‌شود. برای افزایش میزان گلوکاگون در بدن، می‌توان مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند که کربوهیدرات کمی دارند را استفاده نمود.
  • کوله سیستوکینین: این هورمون لاغری پس از مصرف غذاهای چرب و‌یا غنی از پروتئین، در روده از سلول‌های آن رها می‌شود و سپس خود را به سیستم عصبی می‌رساند تا پیام سیری را ایجاد کند. همچنین بر روی معده تاثیر گذاشته و هضم شدن غذا را کند می‌کند؛ در نتیجه فرد به مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌نماید. برخی از رژیم‌های غذایی که میزان چربی و سپس پروتئین بالایی دارند، همچون رژیم کتوژنیک، از خاصیت این هورمون استفاده می‌نمایند.

 

آزمایش هورمون برای لاغری

 

آزمایش هورمون برای لاغری

همانطور که گفته شد هورمون‌ها ممکن است به‌عنوان عملکرد فرعی بر چربی‌سوزی تاثیر داشته باشند، به همین دلیل برخی از مشاوران تغذیه برای افرادی که پس از انجام رژیم لاغری و ورزش، کاهش وزن ندارند، آزمایش هورمون برای لاغری تجویز می‌کنند تا انواع هورمون‌های آن‌ها را چک نمایند. با این‌حال همانطور که گفته شد، می‌توانید با رژیم غذایی درست و ورزش کردن بدون نیاز به انجام آزمایش هورمون برای لاغری، عملکرد انواع هورمون لاغری را در بدن خود تنظیم کرده و کاهش وزن خود را ادامه دهید. همچنین برخی از مواد غذایی هستند که با مصرف آن‌ها ترشح هورمون لاغری شما تحریک می‌گردد؛ ۳ نوع از این مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • هویج: هویج میزان زیادی کاروتنوئید و آنتی‌اکسیدان طبیعی دارد و به همین دلیل به عنوان یک ضدالتهاب در بدن عمل می‌نماید. می‌توانید روزانه نصف فنجان هویج خام همراه با ۲ قاشق چای خوری روغن زیتون یا روغن گردو مصرف کنید.
  • تخم کتان: این ماده غذایی سرشار از امگا ۳ بوده و به همین دلیل به عنوان یک ماده ضد التهابی عمل می‌کند‌. تخم کتان حاوی لیگنان است که خواص بسیاری از جمله افزایش سرعت متابولیسم کبد تا دو برابر و از بین بردن توکسین‌ها یا چربی‌های کبد را دارد. می‌توانید به‌صورت روزانه دو قاشق چای‌خوری از تخم کتان آسیاب شده به‌صورت خالی و‌یا در سوپ و سالاد‌های خود مصرف کنید.
  • چای: یکی از راحت‌ترین مواد غذایی که به تحریک هورمون لاغری کمک می‌کند، چای است. سه فنجان چای به‌صورت روزانه، مقاومت مغز به سیگنال‌های لپتین را کاهش می‌دهد و در نتیجه سبب افزایش سوخت‌وساز چربی می‌شود و همچنین می‌تواند در کنترل اشتها نقش داشته باشد. چای و به‌خصوص چای سبز، خواص ضد التهابی دارند و می‌توانند در لاغری بسیار موثر باشند.

 

درمان لاغری با هورمون

 

درمان لاغری با هورمون

بسیاری افراد ممکن است فکر کنند برای تحریک متابولیسم خود نیاز به درمان لاغری با هورمون دارند؛ در صورتی‌که تنها با رعایت نکاتی در رژیم غذایی و افزایش تحرک، می‌توانید هورمون‌های خود را تنظیم نموده و لاغری خود را افزایش دهید. به همین دلیل رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران بسیاری دارد؛ زیرا نه‌تنها یک رژیم غذایی اصولی و سالم به شما ارائه می‌کند تا بتوانید به‌صورت طولانی‌مدت از آن استفاده کرده و لاغری را تجربه کنید؛ بلکه در کنار آن می‌توانید از خدمات دریافت ورزش نیز بهره‌مند شوید و به‌صورت کلی سبک زندگی خود را تغییر داده و سلامتی خود را ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم لاغری خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه