میانگین قد استاندارد برای مردان چقدر است؟

در بین مردم ما بلندی قد خیلی باارزش است درواقع ارزش زیبایی و اعتمادبه‌نفس بالا را دارد اما زنان به نسبت مردان کمتر به قدشان اهمیت داده و بیشتر به‌تناسب اندام می‌پردازند. علت کوتاهی قد در برخی افراد به دلیل ایجاد اختلالات کروموزومی و سندروم ترنر و معیوب بودن ژن در رشد استخوان است. معمولاً هر فردی دختر یا پسر از زمان تولد تا پایان بلوغ صفحات رشدشان باز است.

برای دختران تا سن 16 سالگی و برای پسران تا 18 سالگی می‌تواند رشد منظمی داشته باشند. البته ناگفته نماند این موضوع در همه افراد نمی‌تواند به‌طور یکسان باشد چراکه عواملی مانند کوتاهی قد که به ژنتیک و سابقه خانوادگی فرد برمی‌گردد می‌تواند در رشد هر یک از اعضای خانواده نیز تأثیرگذار باشد.

ما در این مقاله می‌خواهیم عوامل افزایش قد را بررسی کرده و سپس قد نرمال را در کشورهای مختلف مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.

میانگین قد استاندارد برای مردان چقدر است؟

عوامل مؤثر در افزایش قد

ژنتیک

عوامل مختلفی در افزایش قد اشخاص تأثیر دارند که از مهم‌ترین آن عوامل ژنتیکی است. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام‌شده است این فرض وجود دارد که عوامل ژنتیکی تأثیر 60 تا 80 درصدی بر روی قد اشخاص داشته و البته عوامل محیطی از قبیل تغذیه و ورزش معمولاً درصد باقی‌مانده را تشکیل می‌دهند. رشد قد از سن یک سالی شروع می‌شود و تا پایان دوران بلوغ ادامه می‌یابد، بنابراین امکان افزایش قد پس از بلوغ بعید به نظر می‌رسد.

 

 داشتن رژیم غذایی متعادل

این مورد یکی از عوامل مهم و مؤثر در افزایش قد است، زیرا داشتن یک غذای رژیمی مناسب و دریافت تمام مواد مغذی موردنیاز بدن در طول سال‌های رشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مواد غذایی متناسب برای افزایش قد باید شامل موارد زیر باشد

  • میوه‌های تازه
  • سبزی‌ها
  • غلات کامل
  • پروتئین‌ها
  • لبنیات
  • ویتامین D
  • استفاده مناسب از مکمل‌ها

فقط چند مورد خاص از مکمل‌ها وجود دارند که باعث افزایش قد در کودکان و جلوگیری از کوچک‌تر شدن استخوان‌ها در بزرگ‌سالان می‌شود؛ بنابراین باید از استفاده کردن مکمل‌هایی که وعده افزایش قد می‌دهند، خودداری شود زیرا مکملی که بتواند به‌طور مستقیم موجب افزایش قد در سنین بعد از رشد شود، وجود ندارد و مصرف مکمل‌ها معمولاً در دوران رشد توصیه می‌شود.  

 

فرمول محاسبه قد چیست؟

برای محاسبه قد در ابتدا باید گفت که این فرمول به صورت دقیق مشخص نمی‌کند که قد تقریبا چقدر می شود نکنه: این فرمول رو باید بعد از بلوغ محاسبه کنید!

خواب کافی و مناسب

به‌طورمعمول داشتن خواب نامتناسب و کم‌خوابی در بلندمدت در رشد قد افراد تأثیری ندارد اما اگر نوجوانان کمتر از مقدار موردنیاز بدنشان خواب مناسب داشته باشند، این امر شاید باعث به وجود آمدن مشکلاتی در میزان رشد آن‌ها شود. چراکه بدن در هنگام خواب هورمون HGH یا همان هورمون رشد را آزاد می‌کند و اگر خواب به‌اندازه کافی نباشد، تولید این هورمون و سایر هورمون‌ها کاهش می‌یابد. مقدار خواب مناسب برای سنین مختلف متفاوت است و از 17 ساعت که خواب مناسب نوزادان است تا 8 ساعت که مناسب بزرگ‌سالان است توصیه‌شده.

قد بلند

داشتن فعالیت و تحرک

ورزش روزانه و منظم فواید زیادی دارد ازجمله ماهیچه‌ها و استخوان‌های شمارا تقویت می کند، به شما در داشتن تناسب اندام و وزن ایده آل کمک کرده و تولید هورمون رشد یا HGH را افزایش می‌دهد. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند، البته ورزش در بزرگ‌سالی نیز مزایای بسیاری دارد و علاوه بر کمک به حفظ سلامت بدن، می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.   

حفظ حالت مناسب بدن

وضعیت بد بدن ممکن است باعث شود کوتاه‌تر ازآنچه هستید به نظر برسید و باگذشت زمان، قوز کردن نیز می‌تواند بر قد واقعی تأثیر بگذارد؛ بنابراین توجه به نحوه ایستادن، نشستن و خوابیدن بسیار مهم است و باید حالت مناسب بدن در این موارد حفظ شود.

استفاده از تمرین‌های یوگا و یا ورزش پیلاتس

تمرین‌های یوگا برای کل بدن، می‌تواند ماهیچه‌ها را تقویت و به هماهنگ شدن وضعیت بدن کمک کند که این عوامل موجب بلندتر به نظر رسیدن طول قد در افراد می‌شود.

عوامل مؤثر در افزایش قد

میانگین قد مناسب برای مردان در کشورهای مختلف

میانگین قد آقایان در جوامع مختلف متفاوت است اما قد متوسط برای مردان 170 تا 178 سانتیمتر است اما در برخی کشورها میانگین قد بسیار بالاتر از سایر کشورهای جهان است. طبق آمار قدبلندترین افراد جهان هلندی‌ها هستند که میانگین قد مردان هلندی 185 سانتیمتر است. جالب اینجاست که حتی مهاجرانی که از کشورهای مختلف به هلند آمده‌اند نیز به‌طور میانگین از همنوعان خود در کشور مادری‌شان بلندقدتر هستند. پس از هلند، دانمارکی‌ها نیز ازنظر شاخص قد با هلندی‌ها رقابت می‌کنند. به‌طوری‌که میانگین قد دانمارکی‌ها به 183 سانتیمتر می‌رسد.

آمریکایی‌ها که پیش‌تر بلندقدترین افراد جهان را تشکیل می‌دادند چند سالی است ازنظر قدی افت کرده‌اند و میانگین قد آن‌ها به 177 سانتیمتر رسیده است. جالب اینجاست که هلندی‌ها تنها طی چند سال اخیر و از دهه 80 میلادی به ‌بعد به قدبلندترین نژاد اروپا و جهان تبدیل‌شده‌اند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی عوامل نظیر تلفیقی از ژن و تغذیه بر قد تأثیر دارند.

افرادی که ازنظر آماری، شاخص قد را دنبال می‌کنند متوجه شده‌اند که هلند بر مراقبت‌های در بدو تولد تأکید جدی دارد و ضمن اینکه رژیم لاغری و رژیم غذایی سرشار از پروتئین و توزیع مناسب ثروت نیز منجر به این شد تا مردم این کشور به بلندقدترین نژاد جهان تبدیل شوند. در نقطه مقابل، جیب‌های خالی مردم آمریکا که از یک‌سو منجر به تغذیه نامناسب در دوران کودکی شد و از سوی دیگر ضعف مراقبت‌های بهداشتی، در کنار مهاجرت نژادهای کوتاه‌قامت به این کشور، میانگین قد مردم آمریکا را پایین آورد.

جالب است بدانید که داشتن قدبلند نیز همیشه سودمند و خالی از دردسر نیست زیرا هلندی‌ها طی سالیان اخیر مجبور شده‌اند تغییرات زیادی را در آیین‌نامه‌های ساختمان و تولید خود داشته باشند. مثلاً در ساخت مسکن باید ارتفاع چارچوب درها را افزایش دهند یا در تولید و طراحی خودروهای جدید قد افراد را نیز لحاظ کنند. برای برخی از شهروندان هلندی که قد آن‌ها حتی از 213 سانتیمتر فراتر می‌رود، مسافرت با خودروهای حاضر کاری بس دشوار و غیرممکن است.

قد

قدکوتاه چه قدی است

همان‌طور که گفته شد بلااستثنا همه عواملی همچون وراثت و ژنتیک، سو تغذیه و الگوهای اشتباه تغذیه و زندگی بر کوتاهی و یا بلندی قد بسیار دارند. حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که استاندارد دقیق و موثقی برای قد وجود ندارد اما بر اساس شاخص‌های میانگین که در تمام دنیا، استانداردی حدودی که در زمان‌های مختلف نیز قابل‌تغییر است به وجود آمده است.

به دست آوردن میانگین قدی مردم یک منطقه به معنای متوسط قد بزرگ‌سالان یک جامعه یعنی هم زنان و هم مردان است و طبق همین استاندارد، زنان کوتاه‌تر از ۱۴۹ سانتی‌متر و مردان کوتاه‌تر از ۱۶۲ سانتی‌متر، قدکوتاه به‌حساب می‌آیند؛ اما در برخی از قاره‌ها همچون قاره‌ی اروپا، با توجه به این‌که مردمشان خود را ژنتیکی قدبلند می‌دانند، همین استاندارد نیز مجدداً عوض می‌شود. زنان کمتر از ۱۵۷ سانتی‌متر و مردان کمتر از ۱۷۰ سانتی‌متر در کشورهای اروپایی در میان مردم قدکوتاه محسوب می‌شوند.

ازنظر پزشکی، تغذیه‌ی نادرست  و غیراصولی در زمان رشد موجب قدکوتاهی فرد در سنین بزرگ‌سالی می‌شود. این نکته را باید مدنظر داشت که بلندی و یا کوتاهی قد مستقیماً به ژنتیک و وراثت فرد هم مرتبط است اما در جامعه‌ی امروزی علاوه بر تغذیه و وراثت، عواملی همچون عدم فعالیت مناسب فیزیکی، سوءتغذیه و یا استفاده‌ی بی‌رویه از فست فودها باعث تغییرات ژنتیکی در افراد شده است و در برخی از کشورها نسلی را متولد کرده است که میانگین اندازه‌ی قدشان از نسل قبلی کوتاه‌تر است.

در میان کشورهای مختلف، مردم بولیوی با رکورد متوسط قدی ۱۵۰.۵ سانتی‌متر در بین زنان و مردان، رتبه‌ی اول لیست قدکوتاه‌ترین مردم جهان را از آن خودکرده است. متأسفانه کودکان بولیوی به علت فقر، دچار سوءتغذیه هستند که مستقیماً این مسئله بر روی قدشان تأثیرگذار بوده است. پس از بولیوی کشور اندونزی با میانگین قدی ۱۵۱ سانتی‌متر در میان مردان و زنان به‌عنوان دومین کشور کوتاه‌قد شناخته‌شده است. به‌طورکلی کشورهای آسیای شرقی که به‌عنوان کشورهای درحال‌توسعه نامیده می‌شوند به دلیل فقر و سوءتغذیه کودکان در حال رشدشان افراد به‌خصوص مردان قدکوتاهی داشته و این ارث متأسفانه به نسل‌های بعدی نیز منتقل می‌شود.

میانگین قد در ایران

قد مناسب برای پسران

محاسبه قد و وزن مناسب برای پسران یکی از کارهایی است که متخصصین تغذیه انجام می‌دهند تا اگر تناسبی بین قد و وزن افراد وجود ندارد با تغذیه مناسب و راهکارهایی تا حدودی این اختلاف را به حداقل برسانند.

متوسط قد پسربچه‌ها نسبتاً شبیه دختربچه‌هاست. پسران ۲ ساله، متوسط قد ۸۶ سانتی‌متری و وزن ۱۳ کیلویی دارند. در ۴ سالگی قدشان به ۱۰۲ سانتی‌متر و وزنشان هم به ۱۶ کیلوگرم می‌رسد. تا ۶ سالگی پسران به‌طور متوسط قدی برابر با ۱۱۴ سانتی‌متر و وزنی برابر با ۲۱ کیلوگرم دارند. پسران ۸ ساله هم به‌طور متوسط ۱۲۷ سانتی‌متر قد و ۲۵ کیلو وزن‌دارند همچنین. در ۱۰ سالگی، پسرها به‌طور متوسط ۱۴۰ سانت قد و ۳۲ کیلو وزن‌دارند.

پسران تا ۱۲ سالگی قدشان تا ۱۴۹ سانتی‌متر و وزنشان تا ۴۱ کیلوگرم افزایش میابد. در ۱۴ سالگی هم به‌طور متوسط ۱۶۳ سانت قد و ۵۱ کیلوگرم وزن‌دارند. از ۱۶ سالگی و بعدازآن، پسران سریع‌تر از دختران رشد می‌کنند. یک پسر ۱۶ ساله به‌طور متوسط ۱۷۳ سانتی‌متر قد و ۶۱ کیلوگرم وزن دارد.

از ۱۸ سالگی به بعد هم قد پسران به‌طور متوسط بین ۱۷۵ تا ۱۷۸ سانت و وزنشان هم بین ۶۷ تا ۷۳ کیلو خواهد بود.

همان‌طور که بارها گفته شد سوءتغذیه در دوران کودکی اثر منفی در رشد قد دارد و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع شامل مواد غذایی نشاسته دار مثل سیب‌زمینی، نان، برنج، پاستا، میوه‌ها، سبزی‌ها و مواد غذایی‌ای که پروتئین بالا دارند مثل گوشت، ماهی، مرغ، حبوبات، شیر و لبنیات و کنترل دریافت چربی، شکر و نمک مصرفی اهمیت بالایی در رشد قدی کودک دارد.

دریافت کافی برخی از مواد مغذی نیز در افزایش قد مؤثر است. به‌عنوان‌مثال کلسیم یکی از عناصر ضروری در افزایش رشد قدی است. لبنیات بهترین منبع برای تأمین کلسیم است. برای جذب کلسیم دریافت ویتامین D ضروری هست. اگر می‌خواهید که فرزندی قدبلند داشته باشید باید تغذیه مناسب هم برای او در نظر بگیرید اما اینکه با توجه به نیاز کودک کدام‌یک از مواد غذایی بیشتر به رشد او کمک می‌کند را متخصص تغذیه تشخیص می‌دهد. پس برای اینکه خیالتان از این بابت راحت باشد به سایت غفاری دایت مراجعه کنید و در قسمت رژیم من برنامه غذایی موردنظر را دریافت کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (76 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه