طناب زدن ، ورزشی ایده‌آل!

تا چه میزان با طناب زدن آشنا هستید؟! شاید اگر از ارتباط طناب زدن و عضله سازی اطلاع پیدا کنید یا فواید طناب زدن برای بدن را بدانید؛ هیچگاه این ورزش را نادیده نگیرید. طناب زدن ورزشی کم هزینه و بدون نیاز به محیط خاص است. طناب زدن را می‌توانید در محیط بسته و محیط باز و در هر زمانی از روز انجام دهید. همچنین یکی از بازی هایی که همه کودکان باید آموزش بینند، طناب زدن است. از فواید طناب زدن می‌توان به تقویت ماهیچه پا و دست، هماهنگی دست و پا و چشم، حفظ تعادل بدن و... اشاره کرد. اما این‌ها تنها فواید آن نیستند. در ادامه مطلب به شما چند فایده اصلی طناب زدن و همچنین مضرات طناب زدن برای بانوان را خواهیم گفت. پس با ادامه این مطلب از سایت غفاری دایت همراه باشید. طناب زدن ، ورزشی ایده‌آل!

فواید طناب زدن

طناب زدن خواص بسیاری دارد که در این مطلب می‌خواهیم به چند مورد از آن‌ها اشاره کنیم. از فواید طناب زدن برای قلب می‌توان به افزایش ضربان قلب اشاره کرد که نه تنها در بهبود عملکرد آن تاثیر دارد بلکه با افزایش جذب اکسیژن برای بدن، به سلامتی کمک می‌کند. طناب زدن با توجه به تحرکی که در کل بدن ایجاد می‌کند، موجب افزایش سوخت‌وساز، افزایش حرکات دودی روده و درنتیجه بهبود گوارش می‌شود. در هنگام طناب زنی، حدود ۱۳۰۰ کالری در ساعت سوزانده می‌شود که در مقایسه با دویدن مقدار خیلی بیشتری است. علاوه‌بر این، طناب زدن، می‌تواند از بروز پوکی استخوان و یا پیشرفت آن جلوگیری کند. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید، در هر بار پریدن، نیرویی که از طرف زمین به شما وارد می‌شود، سبب ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که کلسیم را در استخوان ته‌نشین کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین فواید طناب زدن، افزایش تمرکز و همچنین هماهنگی بین حرکات دست و پاست. این خاصیت، به‌خصوص برای کودکان اهمیت بسیاری دارد و به آن‌ها در شکل‌گیری بهتر فرآیندهای مغزی کمک می‌کند.

فواید طناب زدن در فوتبال : از فواید طناب زدن در فوتبال نیز استفاده می‌شود که با تمرین مداوم آن موجب پیشرفت بازیکنان در امر نفس‌گیری و کنترل دست، پاها و چشم و همچنین دید محیطی می‌شود. همچنین نه تنها فوتبالیست‌ها از فواید طناب زدن برای قلب بهره می‌گیرند، بلکه از ارتباط طناب زدن و عضله سازی برای تقویت عضلات پای خود استفاده می‌کنند.

فواید طناب زدن در بدنسازی : از فواید طناب زدن در بدنسازی می‌توان به افزایش اکسیژن‌گیری و بالا رفتن سوخت و ساز و تقویت ماهیچه‌ها اشاره کرد. علاوه‌بر این با طناب زدن، کنترل دست و پاهابیشتر شده و عضلات پشت و عضلات گردن نیز تقویت می‌شوند.

 

اسم انواع طناب زدن

اسم انواع طناب زدن

افراد می‌توانند براساس توانایی و مهارت خود از بین انواع طناب زدن، مدل موردعلاقه خود را انتخاب کنند. همچنین با گذشت زمان و افزایش مهارت و قدرت فرد در طناب زدن، می‌تواند حرکات جدید را یاد گرفته و حتی ابداع کند. اسم انواع طناب زدن شامل موارد زیر است:

  • پرش جفت ساده یا همان شکل عادی
  • پرش با یک پا یا جاگینگ
  • ضربدری
  • پرش زیگزاگ
  • و...

البته اسم انواع طناب زدن را می‌توان در یک دسته‌بندی به‌صورت ساده، دوبل و کراس نام داد. در شکل دوبل، حرکت دست از شانه صورت می‌گیرد و پرش با دو پا انجام می‌شود؛ اما در حالت کراس، تنها حرکت دست‌ها از مچ انجام می‌شود و پرش روی یک پا صورت می‌گیرد.

 

مضرات طناب زدن برای بانوان

مضرات طناب زدن برای بانوان

بسیاری از افراد تصور می‌کنند طناب زدن ممکن است مضراتی، به خصوص برای خانم‌ها داشته باشد. خانم‌های بسیاری دوست دارند از طناب زدن برای لاغری استفاده کنند؛ اما ترس‌هایی از قبیل افتادگی رحم و یا شل شدن و افتادگی سینه، مانع آن‌ها می‌شود. بسیار خلاصه، می‌گوییم که طناب زدن نه تنها برای رحم بانوان مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه می‌تواند در افراد سالم، به بهتر شدن وضعیت جسمانی آن‌ها و همچنین زندگی زناشویی آن‌ها کمک کند. همچنین، هیچ دلیل علمی درباره مضرات طناب زدن برای بانوان وجود ندارد که به افتادگی سینه اشاره‌ای کند. در حقیقت، با پوشیدن یک لباس زیر مناسب، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد. همچنین با تاثیر طناب زدن برای لاغری، می‌تواند به بانوان برای رسیدن به تناسب اندام و هیکل ایده‌آل خود کمک کند.

 

بهترین زمان طناب زدن

بهترین زمان برای طناب زدن

 بهترین زمان برای طناب زدن قبل از وعده‌های غذایی و حداقل یک ساعت و نیم پس از وعده غذایی است. در هنگام طناب زدن، بهتر است لباس راحت و نخی به تن داشته باشید که به تنفس بهتر پوست کمک کند و سبب ایجاد حساسیت نگردد. خانم‌ها در هنگام طناب زدن، بهتر است از لباس زیر (سوتین) مناسب و نخی استفاده کنند، که در حین پرش حرکات سینه‌ها به سمت بالا و پایین کمتر بوده و از افت آن‌ها جلوگیری شود.

از آنجایی که طناب زدن خود یک ورزش به‌حساب می‌آید، می‌تواند در طی روز، صبح، ظهر و یا عصر آن را انجام دهید. همچنین برای ورزشکاران حرفه‌ای یا افرادی که دوست دارند در طول ورزش، نه تنها وزن کم کنند، بلکه عضلات کل بدن آن‌ها درگیر شود؛ بهترین زمان برای طناب زدن، بعد و یا در حین انجام ورزش‌هاست.

 

طناب زدن و لاغری

طناب زدن و لاغری

هنگام طناب زدن تمام ماهیچه‌های شما درگیر شده و موجب افزایش سوخت‌وساز می‌شود. طناب زدن، باعث افزایش ضربان قلب و درنتیجه موجب بالارفتن اکسیژن خون و تقویت ماهیچه‌های قفسه سینه و افزایش حجم اکسیژن ریه‌ها می‌شود. هنگام پریدن در طناب زدن علاوه بر تقویت ماهیچه‌های پا، حرکات دودی روده تشدید شده و درنتیجه به تخلیه آن‌ها و کمک می‌شود. همه‌ی این موارد در کنار یکدیگر، ارتباط طناب زدن و لاغری را برای ما مشخص می‌کند. در حقیقت افزایش چربی‌سوزی در نتیجه‌ی طناب زدن، به بدن کمک می‌کند تا نه تنها سلامت بماند، بلکه سریع‌تر به وزن ایده‌آل برسد. برای افرادی که زمان باشگاه رفتن ندارند و یا دوست دارند در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه، ورزشی را انجام دهند که هم سبب لاغری آن‌ها شود و هم در طی آن عضله‌سازی کنند و در عین‌حال سلامت بدن خود را تضمین کنند؛ طناب زدن ورزشی ایده‌آل است. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که در کنار رژیم غذایی مناسب، طناب زدن را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهید. برای دسترسی به مطالب بیشتر درباره‌ی رژیم‌ها غذایی و انواع مختلف ورزش‌ها با کلیک بر روی غفاری دایت به سایت ما سر بزنید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (9 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه