طرز تهیه ماست موسیر خانگی و با ماست چکیده را بخوانید!

ماست موسیر یکی از چاشنی‌هایی است که طرفداران بسیاری دارد و از آن می‌توان به عنوان پیش غذا استفاده کرد.

همچنین ماست موسیر همراه با چیپس طرفداران زیادی دارد. از این پیش غذای سنتی ایرانی در کنار بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. ماست موسیر علاوه بر طعم فوق‌العاده‌ای که دارد مواد مغذی و فواید فراوانی برای سلامتی دارد که از جمله این مواد معدنی و مغذی می‌توان به آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و فسفر اشاره کرد. از جمله خواص ماست موسیر برای سلامتی می‌توان به مواردی از جمله از بین بردن علائم آلرژی، کاهش وزن سریع، کاهش قند خون و سلامت قلب و عروق اشاره کرد‌. طبع موسیر گرم و خشک است و موسیر می‌تواند سردی ماست را از بین ببرد درنتیجه ترکیب ماست و موسیر در کنار هم طبع متعادلی را ایجاد می‌کند.

در این مطلب دستور تهیه ماست موسیر را برای شما معرفی می‌کنیم. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با طرز تهیه ماست موسیر است به بررسی طرز تهیه ماست موسیر خانگی، طرز تهیه ماست موسیر چکیده رستورانی، خواص ماست موسیر و در نهایت عوارض ماست موسیر می‌پردازیم.

طرز تهیه ماست موسیر خانگی و با ماست چکیده را بخوانید!

طرز تهیه ماست موسیر

دستور تهیه ماست موسیر

ماست موسیر یک چاشنی ایرانی پرطرفدار است که از آن در کنار غذا استفاده می‌شود. علاوه بر آن ترکیب ماست موسیر با چیپس نیز بسیار پرطرفدار است. در ادامه این مطلب به معرفی دستور تهیه ماست موسیر می‌پردازیم. طرز تهیه ماست موسیر بسیار ساده است و می‌توانید آن را در منزل تهیه کرده و از این خوراکی خوش طعم لذت ببرید و از تمامی خواص آن برای سلامتی خود برخوردار شوید.

طرز تهیه ماست موسیر خانگی

برای تهیه ماست موسیر به مواد زیر نیاز داریم:

  • سه چهارم قاشق چای خوری پودر موسیر
  • یک چهارم قاشق چای خوری نمک
  • یک دوم فنجان موسیر خشک
  • یک فنجان ماست کم چرب
  • یک چهارم قاشق چای خوری فلفل سیاه

دستور تهیه ماست موسیر به این صورت است که برای مدت زمان یک ساعت موسیر خشک را در آب جوش بریزید و بعد از گذشت یک ساعت موسیر‌های خیس خورده را خرد یا رنده کنید. در یک ظرف مناسب پودر موسیر، موسیر خرد شده، ماست کم چرب، نمک و فلفل را بریزید و به خوبی با هم مخلوط کنید و سپس آن را داخل یخچال بگذارید تا مواد ‌کاملا طعن یکدیگر را بگیرن.

طرز تهیه ماست موسیر چکیده رستورانی

مواد لازم برای تهیه ماست موسیر چکیده عبارتند از:

  • یک لیوان ماست چکیده
  • نصف لیوان موسیر خشک
  • سه چهارم قاشق چای خوری پودر موسیر
  • نمک و فلفل به میزان مورد نیاز

دستور تهیه ماست موسیر به شکل رستورانی به صورت مرحله به مرحله به شکل زیر است.

مرحله اول

موسیر خشک را برای مدت زمان یک ساعت داخل آب جوش قرار می‌دهید تا نرم شود. بعد از نرم شدن موسیر‌ها آن‌ها را خرد کنید و یا به کمک دستگاه آسیاب آن را پودر کرده و یا به کمک رنده آن‌ها را رنده کنید‌.

مرحله دوم

ماست چکیده را در یک ظرف مناسب بریزید، بهتر است که ماستی که استفاده می‌کنید پرچرب و خامه‌ای باشد اما می‌توانید اگر ماست شما شل است به کمک یک کیسه نخی آن را تبدیل به ماست چکیده کنید. به ماست چکیده نمک، فلفل، موسیر خرد یا پودر شده و پودر موسیر را نیز اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید تا مواد با هم ترکیب شوند.

مرحله سوم

حال ماست موسیر شما آماده است و فقط باید آن را برای مدت چند ساعت داخل یخچال بگذارید تا مواد کاملا طعم همدیگر را بگیرند.

خواص ماست موسیر

خواص موسیر در ماست

خواص موسیر در ماست و فواید بسیار زیادی برای بدن ما دارد. ماست موسیر حاوی ویتامین‌های A و C، فولات، کلسیم، منیزیم، فسفر و آنتی اکسیدان‌ها است. ماست موسیر از دو جزء ماست و موسیر تشکیل شده است.

موسیر از خانواده سیر و پیاز است و خواص و فواید سیر را دارا است. دو خانواده از ترکیبات یعنی فلاونوئیدها مانند کورستین و ترکیبات سولفور مانند آلیل پروپیل در سولفات خواص موسیر را تشکیل می‌دهند. از جمله خواص موسیر می‌توان به تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. طبع موسیر گرم و خشک است و مصلح آن موادی مانند سرکه و سکنجبین هستند و گرمی آن را متعادل می‌کنند.

شیر نیز حاوی پروتئین، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌های B12 و B2 و کربوهیدرات است.

از جمله خواص ماست موسیر برای سلامت بدن می‌توان به خواص موسیر برای سلامت استخوان‌ها، بهبود هضم غذا، جوان سازی پوست، تقویت موها، پیشگیری از ابتلا به کلسترول خون، پیشگیری از سرطان‌های گوارشی و مقاومت در برابر میکروب‌ها اشاره کرد.

مضرات ماست موسیر

مضرات ماست موسیر

مصرف بی رویه ماست موسیر در برخی افراد ممکن است عوارض و مضراتی از خود نشان دهد. از جمله عوارض جانبی زیاده روی در خوردن ماست موسیر می‌توان به مواردی مانند رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر، سردرد، سوزش سر دل و واکنش‌های آلرژیک در افرادی که حساسیت دارند مانند بثورات پوستی، قرمزی، خارش چشم و آسم اشاره کرد.

طرز تهیه ماست موسیر خانگی

‌ماست موسیر و رژیم غذایی

همانطور که پیشتر گفتیم ماست موسیر دارای خواص و مضراتی است و به همین دلیل باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت نمود. به‌طور کلی، در مصرف هر ماده غذایی، باید بسیار متعادل و اصولی رفتار کرد، زیرا مصرف زیاد از حد هر ماده‌ای می‌تواند عوارضی داشته باشد. همچنین حذف مواد غذایی نیز سبب می‌شود نتوانیم مواد مغذی مورد نیاز خود را به بدن برسانیم. به همین دلیل است که رژیم‌های غذایی که محدودیت شدیدی دارند و یا ماده خاصی را از غذای رژیمی کامل حذف می‌کنند، در طولانی‌مدت به سلامت افراد آسیب می‌زند و نمی‌توان این رژیم‌های غذایی را به مدت طولانی ادامه داد.

ویژگی مهم رژیم‌های بهاره غفاری، که آن را به‌عنوان یک رژیم لاغری اصولی می‌شناسند، این است که هیچ ماده غذایی را به‌طور کامل حذف نمی‌کند و به همین دلیل نه‌تنها به سلامتی افراد آسیب نمی‌زند، بلکه می‌توان آن‌ها را تا مدت طولانی‌تری ادامه داد و نتایج بلندمدت از آن‌ها به دست آورد. چنانچه می‌خواهید تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید، می‌توانید با کلیک بر روی رژیم آنلاین من، رژیم اختصاصی خود را دریافت کنید. رژیم اختصاصی، یعنی ویژگی‌های شخصی شما را در نظر می‌گیرد و برای همه افراد به یک شکل ارائه نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (11 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه