سوشی چیست و چه انواعی دارد؟

سوشی که به زبان ژاپنی すし、鮨、鮓、寿斗、寿し、寿司 نامیده می شود، یکی از خوراکی های معروف و خوشمزه ژاپنی است. این نوع غذا با استفاده از مواد مختلفی تهیه می شود که مهمترین آنها شامل برنج پخته شده، مواد غذای دریایی به ویژه سالمون و میگو به صورت خام یا بخارپز، جلبک، سبزیجات و گاها تخم مرغ است. سوشی معمولا به صورت سرد و خام خورده می شود و انواع چاشنی ها و سس های ژاپنی مختلف تند و شیرین در کنار آن سرو می شود. سوشی چیست و چه انواعی دارد؟

طرز تهیه سوشی در خانه

آیا دوست دارید سوشی، یکی از طعم‌های سنتی غذاهای ژاپنی را در خانه با دستور العملی آسان تهیه کنید؟ در این مطلب با انواع سوشی، مواد اولیه تهیه سوشی و در نهایت طرز تهیه سوشی آشنا شده و دستور پخت آن را با هم بررسی می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی: خواص شگفت انگیز سالمون

طرز تهیه سوشی در خانه

سوشی چه انواعی دارد؟

این غذای ساده و مقوی ژاپنی به شکل های مختلفی آماده می شود. در برخی از مدل ها تمامی مواد اولیه به جز برنج به صورت خام استفاده می شوند. در برخی مدل ها ماهی یا میگو استفاده می شود و برخی از انواع آن کاملا گیاهی هستند. ۵ مدل از معروف ترین سوشی های ژاپنی عبارتند از:

۱- سوشی ماکی

یکی از شناخته شده‌ترین انواع سوشی کلاسیک است. این سوشی با غذاهای دریایی مختلف، سبزیجات یا ترجیحا میوه‌ها بین برنج پیچیده شده در جلبک دریایی است.

۲- نیگیری

نوعی سوشی است که به شکل رول نیست، از جلبک دریایی استفاده نمی‌شود و غذاهای دریایی خام روی برنج قرار می‌گیرد.

۳- ساشیمی

این نوع سوشی حاوی برنج یا مواد پرکننده دیگری نیست. این غذا را با برش دادن غذاهای دریایی به ورقه‌های نازک می‌خورند و سس واسابی برای تهیه آن لازم است.

۴- اوراماکی

این سوشی عکس سوشی ماکی است. در حالی که جلبک داخل آن پیچیده شده است، برنج به عنوان یک پوشش روی آن قرار می‌گیرد. اوراماکی تاپینگ‌های مختلفی داشته و به صورت خام و پخته تهیه می‌شود.

۵- رول کالیفرنیا

یکی از انواع سوشی مدرن است. طعم تازه و عطر ملایمی ‌دارد. خرچنگ و خاویار در تهیه آن استفاده می‌شود.

ما تصمیم گرفتیم در طرز تهیه سوشی، شناخته شده‌ترین سوشی یعنی سوشی ماکی را توضیح دهیم. به یاد داشته باشید، از آنجایی که غذاهای دریایی خام یک غذای فاسد شدنی هستند، باید ظرف 1 ساعت مصرف شوند.

مواد تشکیل دهنده سوشی

مواد لازم 

اگر برای اولین بار است که در خانه سوشی درست می‌کنید نگران نباشید، تهیه سوشی با وسایل بسیار ساده امکان پذیر است. تجهیزات مورد نیاز شما شامل یک تخته برش ساده، چاقو، حصیر بامبو سوشی و چند ظرف است.

اگر حصیر سوشی ندارید می‌توانید با چرخاندن آن‌ها در دست، رول‌هایی درست کنید. در مورد مواد اولیه سوشی، می‌توانید هر نوع ماهی یا غذای دریایی که می‌خواهید (لابستر، میگو، خرچنگ و ...)، برنج، نوری (جلبک دریایی که برای بسته بندی سوشی استفاده می‌شود)، سرکه، شکر، سبزیجات و میوه‌های مختلف به انتخاب خود اضافه کنید. آووکادو، خیار، هویج، سبزیجات و ادویه جات ترشی جات مانند کنجد، زیره سیاه، نمک و آب هم می‌توانند به مواد اولیه سوشی اضافه شوند.

مطلب پیشنهادی: خواص آووکادو برای سلامتی

مراحل تهیه سوشی

مراحل و طرز تهیه سوشی در خانه به شرح زیر است که باید مرحله به مرحله پیش رفته و رعایت شوند:

۱- برنج سوشی را تهیه کنید

یکی از مهم‌ترین مواد این غذا برنج چسبناک و سرکه‌ای است. نکته‌ای که در برنج باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید بافت آن سفت بوده اما ترد نباشد، دانه‌های برنج در مرحله اول نباید له شوند چون چسبناک هستند و عموماً باید برنج دانه کوتاه استفاده کنید. دانه‌های برنج باید براق به نظر برسند و به خوبی به هم بچسبند.

می‌توانید 1 لیوان برنج را کاملا آبکشی کرده و در صورت داشتن زمان اضافی حدود نیم ساعت در آب استراحت دهید. پس از آبکشی برنج، مراحل پخت را ادامه دهید. برنج را با 1 لیوان آب روی حرارت ملایم بجوشانید تا آب آن گرفته شود. سپس 50 میلی لیتر سرکه، نصف قاشق غذاخوری شکر و نمک را حرارت داده و در جای جداگانه مخلوط کنید. سه گانه سرکه، نمک و شکر یکسان را به برنج پخته شده اضافه کنید و بگذارید خنک شود.

2- نوری و برنج را با هم بیاورید

پس از باز کردن حصیر سوشی، لایه نوری (جلبک دریایی) را قرار دهید و برنج را به طور یکنواخت روی آن فشار دهید. مقداری فضای اضافی روی بشقاب جلبک گذاشته شود تا در هنگام پیچیدن راحت‌تر ترکیب شود و شکل بگیرد و از متلاشی شدن برنج جلوگیری شود.

۳- مواد دیگر را قرار دهید

هر کدام از مواد اولیه دریایی را که ترجیح می‌دهید، به شکل فیله‌های تمیز برش دهید که اندازه و ضخامت آن به ذائقه شما بستگی دارد. هر سبزی را که ترجیح می‌دهید، آووکادو، هویج، خیار را به صورت نوارهای بلند برش دهید و این فیله‌ها و سبزیجات را به طور مساوی کنار هم روی برنج قرار دهید.

4- مواد را محکم بپیچید

به آرامی ‌آن را با کمک یک حصیر سوشی به شکل رول تا کنید. رول ایجاد شده را با احتیاط فشار دهید و مطمئن شوید که به هم بچسبد، اگر بیشتر از حد لازم فشار دهید، ممکن است مواد فیلینگ شما له شود و ظاهر بدی پیدا کند، پس مراقب باشید.

۵- سوشی را ببرید

یکی از مهم‌ترین مراحل طرز تهیه سوشی این مرحله است. هنگام برش باید از یک چاقوی بسیار تیز استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است رول‌های شما یکدست و صاف نباشند. با کمک تخته برش و چاقو می‌توانید سوشی خود را به ضخامت دلخواه برش دهید. ایده خوبی است که چاقوی خود را خیس کنید تا سوشی راحت‌تر بریده شود.

6- ماکی خود را تزئین کنید

هنگام خوردن سوشی، زیره سیاه یا کنجد برشته به دهان تردی و عطر دلپذیری می‌دهد و در صورت تمایل می‌توانید با افزودن ادویه‌های مختلف آن را شیرین کنید. می‌توانید سوشی خود را با پاشیدن چند ادویه دلخواه تزئین کرده و زیبایی آن را اضافه کنید.

7- سس‌های ضروری برای سوشی

هنگام سرو سوشی همیشه از سس استفاده کنید. این سس‌ها طعم و عطر متفاوتی به سوشی می‌دهند. شما می‌توانید این سس‌ها را در هر جایی که محصولات غذاهای آسیایی به فروش می‌رساند پیدا کرده و هنگام سرو سوشی خود از آنها استفاده کنید. البته که می‌توانید از سس‌های ایرانی نزدیک به سس‌های آسیایی هم برای سرو استفاده کنید.

خواص سوشی

سوشی را با چه چیزی بخوریم؟

طرز تهیه سوشی را با یکدیگر پیش بردیم حال نوبت به این رسیده است که نحوه خوردن سوشی را تمرین کنیم! چاپستیک یکی از مهم‌ترین وسایلی است که سوشی را با آن می‌خورند. چاپستیک‌ها که در ژاپنی ‌هاشی نامیده می‌شوند، یک ابزار ضروری هنگام خوردن سوشی است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه ممکن است برای افرادی که اولین بار آنها را به دست می‌گیرند خوردن کمی ‌سخت باشد، اما پس از چند تمرین می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

هنگام استفاده از چاپستیک، یکی را بین انگشت شست و اشاره خود قرار داده و آن را با انگشت حلقه و انگشت کوچک خود محکم کنید. چوب دیگر را بین انگشت اشاره و انگشت میانی خود قرار دهید و آن را طوری قرار دهید که آزادانه حرکت کند. اگر چاپستیک‌ها را با زاویه باز نگه دارید و آنها را ثابت کنید، می‌توانید سوشی خود را راحت بخورید.

مطلب پیشنهادی: غذاهای پروتئینی گیاهی 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (2 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه