طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه، مرغ و گردن، به روش مجلسی در خانه

باقالی پلو یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که از ترکیب برنج، باقلا، شوید و زعفران تهیه می‌شود. این غذا به دلیل عطر و طعم دل‌انگیز و ظاهر مجلسی، در بسیاری از جشن‌ها و مهمانی‌ها سرو می‌شود. باقالی پلو را می‌توان با گوشت، مرغ یا به صورت ساده بدون گوشت طبخ کرد. گوشت گردن و ماهیچه بهترین نوع گوشت برای پخت باقالی پلو با گوشت هستند. شوید تازه عطر و طعمی بی‌نظیر به این غذا می‌بخشد و زعفران نیز رنگ و بوی مجلسی به آن می‌دهد. شما با دانستن طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه می‌توانید، این غذا را در خانه تهیه و نوش جان کنید. طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه، مرغ و گردن، به روش مجلسی در خانه

ارزش تغذیه‌ای باقالی پلو

قبل از صحبت در رابطه با طرز تهیه باقالی پلو لازم است تا کمی در رابطه با ارزش تغذیه‌ای این غذا صحبت کنیم.

باقالی پلو به دلیل ترکیبات مغذی موجود در برنج، باقلا، شوید و زعفران، از ارزش تغذیه‌ای بالایی برخوردار است. برنج منبع کربوهیدرات، ویتامین B1 و B2، باقلا سرشار از فیبر، ویتامین C، ویتامین K، آهن و منیزیم و همچنین شوید نیز منبع ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و منگنز است. زعفران دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ویتامین B2 می‌باشد. همین موضوع باعث شده تا باقالی پلو به یک غذای فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد گوارشی و سلامت استخوان‌ها تبدیل شود.

مطلب پیشنهادی: خواص باقالی چیست؟

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

مواد لازم برای باقالی پلو با ماهیچه

اگر قصد دارید حداقل برای 4 نفر باقالی پلو با ماهیچه تهیه کنید، ابتدا مواد لازم را تهیه نمایید.

مواد لازم

میزان

کره

۵۰ گرم

پودر هل

۱ قاشق چایخوری

پودر دارچین

۱ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه

به مقدار کافی

روغن و زردچوبه

به مقدار کافی

ماهیچه گوسفندی

۲ عدد

لپه باقلا سبز

۲ پیمانه

شوید خشک

۱ پیمانه

پیاز

۲ عدد بزرگ

برنج

۴ پیمانه

زعفران دم کرده

۴ قاشق غذاخوری

 

روش تهیه باقالی پلو با ماهیچه

پس از آماده سازی مواد اولیه لازم برای پخت باقالی پلو با ماهیچه کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

 

مرحله اول

کمی برنج می‌خیسانیم و پس از گذشت چندین ساعت می‌شوییم. قابلمه را تا نصفه از آب پرکرده و بر روی حرارت قرار می‌دهیم.

در این مرحله لازم است تا باقالا را نیز شسته و کنار بگذارید.

 

مرحله دوم

با به جوش آمدن آب درون قابلمه به فاصله 5 دقیقه ابتدا برنج و سپس نمک را اضافه می‌کنیم.

10 دقیقه صبر می‌کنیم تا آب مجدد به جوش آید؛ سپس باقالا را اضافه می‌کنیم.

 

مرحله سوم

پس از نرم شدن دانه‌های برنج آن را آب کشی کرده و کنار می‌گذاریم. یک قابلمه جدید نیز برای پخت باقالی پلو بر روی حرارت قرار می‌دهیم.

طرز تهیه باقالی پلو با گردن

مرحله چهارم طرز تهیه باقالی پلو مجلسی

برای ته دیگ باقالی پلو به سلیقه خود می‌توان از سیب زمینی یا نان لواش استفاده کنید. کمی روغن درون قابلمه بریزید و سیب زمینی یا نان لواش را قرار دهید. سپس یک لایه برنج و باقالا و یک لایه شوید اضافه کنید. این کار را انجام دهید تا به مرحله آخر برسید. در آخرین مرحله بر روی برنج علاوه بر شوید، پودر هل و پودر دارچین نیز می‌ریزیم. سپس نیز با استفاده از ملاقه یک سوراخ ایجاد می‌کنیم تا برنج به خوبی دم‌ بکشد.‌

 

مرحله پنجم

کره را خورد کرده و بر روی برنج می‌گذاریم. یک استکان نیز آب به قابلمه اضافه می‌کنیم و حرارت را افزایش می‌دهیم. با بلند شدن بخار از قابلمه حرارت را کاهش داده و یک دم کشی بر روی سر قابلمه می‌کشیم. در نهایت نیز حرارت را کاهش می‌دهیم تا به مدت 45 دقیقه باقالی پلو بر روی حرارت ملایم بپزد.

 

مرحله ششم

در ششمین مرحله از طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه یک ظرف جداگانه آماده کرده و بر روی حرارت قرار می‌دهیم. کمی پیاز خورد کرده و به همراه روغن سرخ می‌کنیم. پس از تغییر رنگ پیاز، زعفران دم کرده، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کرده و با هدف ترکیب شدن تفت می‌دهیم.

 

مرحله هفتم دستور پخت باقالی پلو ماهیچه

ماهیچه را به ظرف مورد نظر اضافه کرده و سرخ می‌کنیم. سپس دو ایوان آب جوش و دارچین اضافه می‌کنیم و بر روی حرارت قرار می‌دهیم تا 3 ساعت بپزد. اگر از زودپز استفاده کنید این زمان به 1 ساعت کاهش خواهد یافت. در نهایت نیز می‌توانید ماهیچه را درون ظرفی بریزید و کنار باقالی پلو نوش جان کنید.

 

باقالی پلو با گردن را چطوری بپزیم؟

بسیاری از افراد به دلیل علاقه بسیار بالایی که به گردن گوسفند دارند، ترجیح می‌دهند در فرایند پخت باقالی پلو از گردن به جای ماهیچه استفاده کنند.

نکته جالب اینکه طرز تهیه باقالی پلو با گردن و دستور پخت باقالی پلو با ماهیچه کاملا مشابه یکدیگر است. با این تفاوت که برای استفاده از گردن گوسفندی باید گردن را در ابتدا سرخ کرده و در فرایند پخت به جای ماهیچه استفاده کنید. طعم فوق‌العاده این غذا آن را به یک انتخاب مناسب برای مهمانی‌ها تبدیل کرده است. بنابراین اگر به دنبال یک غذای آبرومندانه هستید، باقالی پلو با گردن می‌تواند انتخاب فوق‌العاده‌ای باشد.

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ نیز دقیقا مشابه باقالی پلو با ماهیچه است. با این تفاوت که در فرایند طبخ به جای ماهیچه از مرغ استفاده می‌شود. بهتر است از مرغ تازه استفاده کنید تا شاهد بهبود طعم باقالی پلوی خود باشید. باقالی پلو با مرغ به دلیل استفاده از گوشت مرغ یک غذای رژیمی برای ورزشکاران محسوب می‌شود. بنابراین اگر در حال چربی‌سوزی هستید، این غذا می‌تواند بسیار مناسب شما باشد.

مطلب پیشنهادی: فواید گوشت مرغ برای سلامتی چیست؟

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

ترفندهای خوشمزه شدن باقالی پلو

فرقی ندارد قصد تهیه باقالی پلو با گردن را داشته باشید یا ماهیچه و مرغ؛ در هر صورت با راهکارهای زیر می‌توانید غذای دلخواه خود را خوشمزه‌تر و خوش طعم‌تر کنید:

 

  • یک حبه سیر تازه در فرایند پخت به قابلمه اضافه کنید.
  • از گوشت و باقالی تازه بهره ببرید.
  • از ادویه‌هایی چون دارچین، زنجبیل و زعفران در صورت نیز استفاده کنید.
  • کره حیوانی و دارچین را بجوشانید و به برنج اضافه کنید.
  • از خلال پسته و بادام برای تزیین غذا استفاده نمایید.

چه نوع برنجی برای باقالی پلو مناسب تر است؟

بهترین نوع برنج برای باقالی پلو، برنج ایرانی مانند برنج طارم یا هاشمی است. این نوع برنج‌ها عطر و طعم خوبی دارند و به خوبی قد می‌کشند. توجه داشته باشید برای تهیه باقالی پلو رژیمی از روغن کمتری استفاده کنید. همچنین جهت دریافت برنامه غذایی رژیمی جهت لاغری می توانید از طریق بخش رژیم من در وبسایت غفاری دایت اقدام نمائید. 

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه