تقویت حافظه: 4 راهکار ساده + 7 خوراکی برای همه سنین

حافظه یکی از بخش‌های مهم مغز است که در طول زندگی به ما کمک می‌کند، عملکرد بهتری داشته باشیم و حتی عملکرد حافظه می‌تواند تا حدودی نشان دهنده میزان هوش ویا هوشیاری افراد باشد. برای مثال ما در هنگام درس خواندن یا برای یادآوری کارهای روزانه، نیازمند استفاده از حافظه خود هستیم؛ بنابراین باید راه‌های تقویت حافظه را بدانیم. بسیاری از افراد حافظه ضعیفی دارند و همواره برای به‌خاطر آوردن کارهای خود به دنبال تقویت حافظه و استفاده بهتر از آن هستند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم به شما بگوییم برای تقویت حافظه چه بخوریم و روش تقویت حافظه در طب سنتی چگونه است؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. تقویت حافظه: 4 راهکار ساده + 7 خوراکی برای همه سنین

تقویت حافظه

راز تقویت حافظه

در این بخش م‌ خواهیم راز تقویت حافظه را به شما بگوییم که از طریق چند تکنیک به‌دست می‌آید. شما می‌توانید عادت‌هایی را در زندگی خود نهادینه کنید که به شما کمک کنند حافظه خود را هر روز بهبود ببخشید. به چند مورد از این فعالیت‌ها اشاره می‌کنیم.

تلاش برای به خاطر سپردن

شاید فکر کنید چنانچه حافظه شما کم است، تلاش برای به‌خاطر سپردن بیهوده می‌شود. در حقیقت همانطور که کار کشیدن از عضلات بدن، سبب افزایش حجم عضلات و کارایی بهتر آن‌ها می‌شود کار کشیدن از سلول‌های مغزی می‌تواند سبب افزایش عملکرد و بهبود سلامت آن‌ها شود. با تلاش برای به خاطر سپردن موضوعات مختلف به جای تهیه کردن لیست و نوشتن آن ها می‌‌توانید از این راز تقویت حافظه استفاده کنید.

یادگیری مهارت

یاد گرفتن مهارت‌های جدید و و به‌خصوص حرکات ورزشی یا رقص، سبب ایجاد سیناپس‌های ارتباطاتی در مغز می‌شود که در طولانی مدت به بهبود حافظه و افزایش عملکرد مغز کمک می‌کنند. جالب است بدانید افرادی که انواع رقص و حرکات رقص را تمرین می‌کنند بدون انجام کار اضافی می‌‌توانند عملکرد مغز خود را در یادگیری، حافظه و خلاقیت افزایش دهند.

تکرار مهارت جدید

شاید فکر کنید، حافظه با تکرار ارتباطی ندارد و چنانچه کاری را از سر عادت و با تکرار انجام می‌دهید یعنی حافظه ضعیفی دارید؛ اما جالب است بدانید همانطور که در کودکان یادگیری هر مهارت جدید همچون به دست گرفتن قاشق و چنگال و تکرار آن سبب می‌شود این عمل را بهتر انجام داده و همچنین رشد مغزی بیشتری داشته باشند، در افراد بزرگسال نیز انجام یک کار جدید که با تکرار بهبود پیدا می‌کند سبب بهبود حافظه و تقویت عملکرد مغز می‌شود.

ورزش کردن و تغذیه سالم

دو عامل مهم که در سلامت مغز و تقویت حافظه نقش دارند، ورزش کردن و تغذیه سالم است. ورزش کردن سبب افزایش خون‌رسانی در بدن می‌شود و با جذب اکسیژن بیشتر در خون، به تغذیه‌رسانی بهتر سلول‌های عصبی کمک می‌کند. به‌خصوص در انواع ورزش‌های هوازی و انجام ورزش‌هایی که سنگین نیستند؛ می‌توانید نه‌تنها به تناسب اندام خود کمک کنید، بلکه عملکرد مغز خود را بهبود ببخشید. تغذیه سالم نیز یک راز تقویت حافظه است که به کمک آن می‌توانید مواد معدنی و ویتامین‌هایی که مغز برای عملکرد خود نیاز دارد را تامین کرده و از این طریق به سلامت عصبی، افزایش هوش و تقویت حافظه خود کمک کنید. بنابراین تاثیر رژیم غذایی ورزش یعنی سبک زندگی سالم را در تقویت حافظه دست کم نگیرید.

برای تقویت حافظه چه بخوریم

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

روش‌های مختلف تقویت حافظه در طب سنتی اغلب به ما کمک می‌کنند بفهمیم برای تقویت حافظه چه بخوریم؟! در این بخش می‌خواهیم چند نوع خوراکی و ماده غذایی که می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود وارد کرده و به افزایش کارایی ذهن خود کمک کنید را نام ببریم.

کندر برای تقویت حافظه

در طب اسلامی این گونه بیان شده است که با از بین بردن بلغم و ایجاد برخی عادت‌های سالم، می‌توانیم فراموشی را از خود دور کنیم. برای مثال به تاثیر خواص خوردن کندر صبح ناشتا برای تقویت حافظه بسیار اشاره شده است. همچنین مسواک زدن، روزه گرفتن، قرائت قرآن و خوردن عسل نیز در طب اسلامی برای تقویت حافظه سفارش شده‌اند.

گرمی‌جات

یکی از روش‌های تقویت حافظه با طب سنتی، بهبود عملکرد مغز برای یادگیری و حل مسائل و جلوگیری از سرد شدن مغز است. به همین دلیل می‌‌توان خوراکی‌های با طبع گرم همچون گردو، مویز، خرما و... استفاده کرد. البته افرادی که طبع گرمی دارند، باید در استفاد‌ه زیاد از این مواد غذایی احتیاط کنند.

سبزیجات و ویتامین‌ها

چنانچه می‌خواهید بدانید برای تقویت حافظه چه بخوریم؟! می‌توانیم به انواعی از سبزیجات و میوه‌ها اشاره کنیم که نه‌تنها به‌صورت کلی برای سلامتی مفید هستند؛ بلکه برای افزایش حافظه بلندمدت و بهبود کارایی ذهن نیز موثر هستند. این مواد غذایی شامل گوجه فرنگی، انواع توت، مرکبات، هویج، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و اسفناج هستند. همچنین زغال اخته، میوه‌های جنگلی و انگور نیز شامل میزان زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که برای سلامت سلول‌های عصبی بسیار اهمیت دارد.

مصرف مواد معدنی همچون منگنز، ویتامین‌های گروه B و اسید فولیک می‌تواند برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر کمک‌کننده باشد. این ویتامین‌ها و مواد معدنی غذای مغز هستند و به سلامت آن کمک می‌کنند.

تقویت مغز و حافظه در طب سنتی

ماهی چرب

وقتی مردم در مورد غذاها صحبت می کنند، ماهی های چرب اغلب در صدر لیست قرار می گیرند. این نوع ماهی شامل ماهی آزاد، قزل آلا، ماهی تن آلباکور، شاه ماهی و ساردین است که همگی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. حدود 60 درصد از مغز ما از چربی ساخته شده است و نیمی از این چربی از اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل شده است. مغز شما از امگا 3 برای ساختن سلول های مغز و عصبی استفاده می کند و این چربی ها برای یادگیری و حافظه ضروری هستند.
امگا 3 همچنین چندین مزیت اضافی برای مغز شما دارد.برای یک چیز، آنها ممکن است زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهند و به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کنند. از طرف دیگر، دریافت نکردن امگا 3 کافی با اختلالات یادگیری و همچنین افسردگی مرتبط است.به طور کلی به نظر می رسد خوردن ماهی فواید سلامتی مثبتی دارد.
 
برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که افرادی که به طور منظم ماهی می خورند تمایل بیشتری به ماده خاکستری در مغز خود دارند. ماده خاکستری حاوی بیشتر سلول های عصبی است که تصمیم گیری، حافظه و احساسات را کنترل می کنند.به طور کلی، ماهی چرب یک انتخاب عالی برای سلامت مغز است.

قهوه

قهوه از دو جزو اصلی زیر تشکیل شده‌اند که می‌توانند به سلامت و تقویت مغز کمک کنند.
  1. کافئین
  2. آنتی اکسیدان ها
کافئین موجود در قهوه تعدادی اثرات مثبت بر مغز دارد، از جمله:افزایش هوشیاری. کافئین با مسدود کردن آدنوزین، یک پیام رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی شما می شود، مغز شما را هوشیار نگه می دارد.خلق و خوی بهبود یافته. کافئین همچنین ممکن است برخی از انتقال دهنده های عصبی "احساس خوب" شما را تقویت کند، مانند دوپامین.
تمرکز تیز شده یک مطالعه نشان داد که مصرف کافئین منجر به بهبود کوتاه‌مدت توجه و هوشیاری در شرکت‌کنندگانی شد که تست شناختی را تکمیل کردند. نوشیدن قهوه در درازمدت نیز با کاهش خطر بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مرتبط است. بیشترین کاهش خطر در بزرگسالانی مشاهده شد که 3-4 فنجان در روز مصرف می کردند. این حداقل می تواند تا حدی به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان های قهوه باشد.

بلوبری

بلوبری فواید متعددی برای سلامتی دارد، از جمله برخی از آنها که به طور خاص برای مغز شما هستند.بلوبری و سایر انواع توت های رنگارنگ، آنتوسیانین ها را تولید می کنند، گروهی از ترکیبات گیاهی با اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی.

آنتی اکسیدان ها در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب عمل می کنند، شرایطی که می تواند به پیری مغز و بیماری های عصبی کمک کند. برخی از آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری در مغز انباشته می شوند و به بهبود ارتباط بین سلول های مغز کمک می کنند.بلوبری  می تواند به بهبود حافظه و برخی فرآیندهای شناختی در کودکان و بزرگسالان کمک کند. سعی کنید آنها را روی غلات صبحانه خود بپاشید، آنها را به اسموتی اضافه کنید یا مانند یک میان وعده ساده از آن لذت ببرید.

زردچوبه

زردچوبه با رنگ زرد تیره یک عنصر کلیدی در پودر کاری است و فواید زیادی برای مغز دارد.کورکومین، ماده فعال زردچوبه، نشان داده شده است که از سد خونی مغزی عبور می کند، به این معنی که می تواند مستقیما وارد مغز شود و برای سلول های آنجا مفید باشد.این یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است که با مزایای مغز زیر مرتبط است؛ ممکن است برای حافظه مفید باشد.
کورکومین ممکن است به بهبود حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند. همچنین ممکن است به پاک کردن پلاک‌های آمیلوئیدی که از مشخصه‌های این بیماری هستند کمک کند.افسردگی را کاهش می دهد. کورکومین باعث افزایش سروتونین و دوپامین می شود که هر دو باعث بهبود خلق و خو می شوند.
یک بررسی نشان داد که کورکومین می‌تواند علائم افسردگی و اضطراب را هنگامی که در کنار درمان‌های استاندارد در افراد مبتلا به افسردگی استفاده می‌شود، بهبود بخشد، به رشد سلول های جدید مغز کمک می کند. کورکومین فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز را تقویت می کند، نوعی هورمون رشد که به رشد سلول های مغز کمک می کند. ممکن است به تأخیر افول ذهنی مرتبط با سن کمک کند، اما تحقیقات بیشتری لازم است.
 
به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات از مکمل‌های کورکومین بسیار غلیظ در دوزهای 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز استفاده می‌کنند که بسیار بیشتر از کورکومینی است که اکثر مردم معمولاً هنگام استفاده از زردچوبه به عنوان ادویه مصرف می‌کنند. این به این دلیل است که زردچوبه فقط از حدود 3 تا 6 درصد کورکومین تشکیل شده است.بنابراین،در حالی که افزودن زردچوبه به غذای شما ممکن است مفید باشد، ممکن است برای به دست آوردن نتایج گزارش شده در این مطالعات، نیاز به استفاده از مکمل کورکومین تحت نظر پزشک داشته باشید.

نوشیدنی برای تقویت حافظه

نوشیدنی برای تقویت حافظه

به صورت کلی مغز از ۸۰ درصد آب تشکیل شده است و همین موضوع نشان دهنده اهمیت مصرف مایعات و به‌خصوص آب در تامین سلامت مغز است؛ اما چنانچه به دنبال یک نوشیدنی برای تقویت حافظه هستید بهتر است به شما انواع دمنوش‌هایی که می‌توانند تمرکز را افزایش داده و از میزان استرس بکاهند را معرفی کننم. برای مثال دمنوش چای سبز و یا چای نعناع به شما کمک می‌کنند تمرکز خود را افزایش دهید و در نتیجه از طریق بهبود فعالیت‌های مغزی، به تغذیه حافظه خود کمک کنید. همچنین کاهش استرس، نه‌تنها آسیب بافت مغز را کم می‌کند، بلکه می‌تواند به شما در به خاطر آوردن موضوعات مختلف کمک کند و همین دلیل دمنوش‌هایی همچون دمنوش گل گاوزبان و یا اسطوخودوس با ایجاد آرامش به آسیب کمتر سلول‌های مغزی و تقویت حافظه کمک می‌کنند.

رژیم غذایی

تقویت حافظه و رژیم غذایی

همانطور که گفته شد رژیم غذایی در افزایش تمرکز و بهبود عملکرد ذهن موثر است. شما می‌توانید با مصرف غذاهای سالم، مواد مورد نیاز مغز خود را تامین کنید. به همین دلیل چنانچه تحت رژیم لاغری قرار دارید، مطمئن شوید یک رژیم اصولی است و تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی که در طی روز به آن نیاز دارید را تامین می‌کند. به همین دلیل است که افراد زیادی از رژیم‌های بهاره غفاری استفاده می‌کنند که در کنار تناسب اندام، سلامت بدن خود را حفظ کنند و آن را ارتقا دهند. همچنین این رژیم‌ها برای افراد مختلف بر اساس شرایط آن‌ها اختصاصی شده است و کمک می‌کند تا بتوانیم در طولانی‌مدت از آن‌ها استفاده کرده و وزن خود را در اندازه دلخواه نگه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری، بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (48 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه