علت سردرد در رژیم غذایی و جلوگیری از آن

یکی از عارضه های رایج در هنگام رژیم گرفتن یا قرار گرفتن در یک برنامه کاهش وزن و تناسب اندام، سردردهای گاه و بی گاه است. این سر دردها می تواند علل مختلفی داشته باشد. عمده علل بوجود آمدن این شرایط ناشی از وضعیت تغذیه ای فرد است. هنگامی که یک فرد در یک برنامه رژیم های کتوژنیک غذایی جهت کاهش وزن قرار می گیرد، می بایست نسبت به دریافت مواد مغذی حساسیت بیشتری داشته باشد. افت قند، افت فشار، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی، کمبود آب و کمبود سیدیم و پتاسیم می تواند از دلایل ایجاد این سردردها باشد. در این مقاله به برخی از دلایل مرتبط با سردرد ناشی از رژیم غذایی و برخی نکات در مورد چگونگی پیشگیری از آنها پرداخته خواهد شد.

علت سردرد در رژیم غذایی و جلوگیری از آن

علت سردرد در رژیم غذایی

کمبود سدیم و پتاسیم

یکی از علل مهم ایجاد سردرد  به هنگام رژیم، تغییر در تعادل مایعات و مواد معدنی در بدن است. این مسئله به ویژه هنگامی اتفاق می افتد که سطح سدیم بدن خیلی پایین می آید. برای جلوگیری از سردردهای مرتبط با  کمبود سدیم، پیشنهاد می کنیم نمک به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا یک فنجان با قطعه ای طلا در آب دو بار در روز بنوشید. نمک غذا علاوه بر این، حاوی پتاسیم است که یک ماده معدنی ضروری برای حفظ مجموعه ای از فرآیندهای بدن است و به ویژه هنگامی که رژیم می گیرید این مسئله بسیار مهم است. اگر دچار بیماری مزمن فشار خون بالا هستید یا داروهای ادرار آور پتاسیم مصرف می کنید، نباید بدون مشورت با پزشک خود از مکمل های اضافی پتاسیم استفاده کنید. حتما مصرف مواد غذایی دارای سدیم و پتاسیم را هم در برنامه کاری خود قرار دهید.

افت قند خون

مغز برای عملکرد مناسب خود نیاز مستمر به تأمین گلوکز از خون دارد. وقتی سطح گلوکز کاهش می یابد (مانند هیپوگلیسمی)، مغز یکی از اولین اندام هایی است که تحت تأثیر قرار می گیرد که در نتیجه علائمی مانند سردرد، میگرن، گیجی، حالت تهوع، تعریق، ضعف و هیپوترمی (دمای پایین بدن) ایجاد می شود. برای جلوگیری از کاهش سطح گلوکز خون، وعده های غذایی کم و مکرر کم قند بخورید. هرگز هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنید و یک میان وعده سالم هم در زمان بعد از ظهر بخورید تا گرسنگی تان برطرف شود.

کمبود آب بدن

این وضعیت در نتیجه کاهش مقدار کل آب بدن به دلیل مصرف کمتر یا از دست دادن مایعات بیشتر است. در مطالعه اخیر روی تقریباً 400 شرکت کننده، شایع ترین علائم کم آبی، خشکی لب (87٪) ، تشنگی (84٪) و خشکی زبان (76٪) بوده است و  حدود 41٪ ، در اثر این موارد، دچار سردرد و سرگیجه در رژیم شده بودند. کمبود آب بدن همچنین می تواند باعث کاهش وزن شود زیرا بدن ممکن است تشنگی را با گرسنگی اشتباه بگیرد. ما توصیه می کنیم بدن خود را با مصرف 8تا 10 لیوان آب در روز هیدراته نگه دارید.

شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی توسط بسیاری از افراد به خوبی جذب می شود و مشکلی ایجاد نمی نمایند اما طبق مطالعات انجام شده خلاف این مسئله در درصد کمی از افراد سردرد ایجاد می کند. اگر شیرین کننده های مصنوعی برای شما محرک سردرد هستند از مصرف غذاهایی که شامل آنهاست خودداری کنید. نوشیدنی های بدون قند ممکن است کالری نداشته باشند اما می توانند رژیم های غذایی شما را خراب کنند. در حالی که شیرین کننده های طبیعی احساس رضایت از مواد غذایی را در مغز فعال می کنند، شیرین کننده های مصنوعی به طور کامل این رضایت را ایجاد نمی کنند و باعث می شوند افراد احساس رضایت نداشته و اشتهای خود را افزایش دهند.

سردرد در رژیم

فشار

سردردهای تنشی یا استرسی منجر به علائمی مانند دردهای مبهم می شود از جمله تنگی یا فشار از روی پیشانی یا پهلوها و پشت سر و حساسیت عضلات پوست سر، گردن و شانه. ورزش منظم می تواند به کاهش استرس و چربی سوزی کمک کند. راه های دیگر برای کاهش استرس شامل تنفس عمیق، مراقبه، یوگا و برنامه ریزی زمان کافی برای از بین بردن استرس روزانه است.

ترک کافئین

سردرد، تحریک پذیری و خستگی از عوارض جانبی رایج هنگام قطع نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی های حاوی کافئین زیاد است که معمولاً ظرف 24 ساعت از زمان قطع مصرف از بین می روند. با کاهش تدریجی دریافت کافئین به جای قطع به یکباره آن می توانید از این مشکلات جلوگیری کنید.

 

2 خوراکی که ممکن هست باعـث سردرد در رژیم شوند

حملات میگرن و انواع دیگر سردردها می توانند توسط برخی غذاها تحریک شوند. اما همه محرک های معروف سردرد سزاوار رپ بدشان نیستند. گاهی اوقات ممکن است یک غذا تنها عامل خفیفی برای حملات میگرن در تعداد کمی از افراد باشد، در حالی که سایر غذاها ممکن است به اشتباه به عنوان محرک شناخته شوند.

شکلات

بسیاری از مردم اغلب بلافاصله پس از خوردن شکلات سردرد می‌گیرند، که به طور قابل درک منجر به این باور می‌شود که شکلات باعث سردرد می‌شود. اما معلوم می شود که ممکن است اینطور نباشد.
 
بررسی مطالعات روی شکلات و میگرن نشان داد که تعداد کمی از افراد شکلات را به عنوان محرک سردرد خود می شناسند. اما در مطالعاتی که شرکت‌کنندگان بدون اینکه بدانند چه چیزی دریافت کرده‌اند، شکلات یا جایگزینی با طعم مشابه دریافت کرده‌اند، خطر افزایش سردرد مرتبط با شکلات وجود ندارد.
 
دکتر روزن می گوید: «شکلات ممکن است به عنوان یک محرک میگرن یک رپ بد باشد. بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، درست قبل از شروع سردرد، اشتها و هوس های غذایی را افزایش می دهند. به عبارت دیگر، دستیابی به یک تخته شکلات ممکن است نتیجه یک میگرن قریب الوقوع باشد تا علت.

علت سردرد در رژیم

گوشت های فرآوری شده

روزن می گوید، هیچ مطالعه خوبی وجود ندارد که بگوید گوشت های فرآوری شده باعث سردرد می شوند. به گفته بنیاد ملی سردرد، نیترات‌هایی که به عنوان مواد نگهدارنده در هات داگ، بیکن و گوشت‌های اغذیه‌فروشی استفاده می‌شوند، ممکن است رگ‌های خونی را گشاد کرده و باعث سردرد در برخی افراد شود. در حالی که میزان این مواد شیمیایی در گوشت ها نسبتاً کم است، برخی از افراد می توانند به ویژه نسبت به آنها حساس باشند. مانند سایر محرک های غذایی، بهترین راه برای اینکه بفهمید شما یکی از این افراد هستید یا خیر این است که یک دفتر خاطرات غذایی و علائم داشته باشید.

سرگیجه در رژیم

پیشنهاد می‌کنیم رژیم‌های غذایی بهاره غفاری را در سایت غفاری دایت بررسی کنید و چنانچه می‌خواهید از رژیم آنلاین من، رژیم مخصوص خود را دریافت کنید


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (8 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه