بیماری کرون را بیشتر بشناسید!

یکی از انواع بیماری‌های روده که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید کرون است. با وجود آن‌که نام آن کمتر شنیده شده است؛ با این وجود نمی‌توان گفت که شیوع کمی دارد. به همین دلیل در غفاری دایت می‌خواهیم شما را با بیماری کرون آشنا کنیم و بگوییم تشخیص بیماری کرون به چه صورت است و آیا درمان بیماری کرون آسان است؟! تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا بدانیم آیا بیماری کرون خطرناک است؟! بیماری کرون را بیشتر بشناسید!

کرون

 

بیماری کرون چیست؟!

بیماری کرون از انواع بیماری‌های التهابی روده است که ممکن است قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش را درگیر کند. این بیماری معمولاً از نوع بیمار‌ های خود ایمنی است؛ یعنی سلول‌های ایمنی که وظیفه حذف ویروس‌ها و باکتری‌ها و حذف سلول‌های سرطانی را دارند، گاهی اوقات به اشتباه به مخاط سیستم ‌گوارش حمله کرده و منجر به بروز التهاب می‌شوند؛ این التهاب اغلب به‌صورت زخم‌های کوچک (زخم‌های آفتی) ظاهر می‌شود و باعث سخت و باریک شدن روده و درنتیجه اختلال در هضم غذا می‌گردد.

زخم‌های عمیق‌تر در دیواره روده نفوذ کرده و با ایجاد فیستول به اندام‌های مجاور مثل: مثانه و واژن موجب درگیری این نواحی نیز می‌شود. بیماری کرون معمولاً همراه با درد شکم، اسهال یا اسهال خونی، خستگی و از دست دادن وزن و سوء تغذیه است. ناحیه‌ای که درگیری التهابی پیش می‌آید، در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. از نظر آماری مناطق درگیر به این شکل هستند:

معدوی دئودنالی: در این نوع بیماری کرون، معمولا معده و اولین بخش از روده کوچک که دئودنوم نامیده می‌شود، درگیر می‌شوند. ۵ درصد افراد ممکن است به این شکل از بیماری دچار شوند.

ژوژنوایلییت: دراین نوع، بخش دوم روده کوچک که ژژنوم نامیده می‌شود، درگیر می‌گردد. این حالت بسیار نادر است.

ایلییت: در این حالت از بیماری کرون، التهاب در آخرین بخش روده کوچک یا ایلئوم است و تقریبا ۳۰ درصد از بیماران در این ناحیه دچار مشکل می‌شوند.

ایلیوکولیت: در این حالت ایلئوم و کولون، یعنی بخش انتهایی روده کوچک و ابتدایی روده بزرگ، درگیر می‌شود. این نوع از بیماری کولون شایع‌تر از بقیه است و حدود ۵۰ درصد از بیماران به این شکل از آن درگیر می‌شوند.

کولیتی: در این حالت کولون یا روده بزرگ درگیر می‌شود که ۲۰ درصد از بیماران ممکن است به این شکل درگیر شوند.

پری آنال: در این حالت پری آنال (اطراف مقعد) درگیر می‌شود که معمولاً به شکل فیستول یا ارتباط غیرطبیعی بین بافت‌ها، عفونت بافت‌های عمقی همراه با زخم روی بخش خارجی پوست اطراف مقعد دیده می‌شود. طبق آمار ۳۰ درصد از بیماران ممکن است به این شکل درگیر شوند.

 

تشخیص بیماری کرون

 

تشخیص بیماری کرون

اصلی‌ترین علامت بیماری کرون درد شکمی و اسهال است که خوردن غذا این درد را تشدید می‌کند و بیمار از خوردن غذا پرهیز کرده و رفته رفته دچار فقر تغذیه و کاهش وزن می‌شود. گاهی اوقات تشخیص بیماری کرون به‌دلیل دفع خون در مدفوع و کم‌خونی ناشی از فقر آهن نیز است.

معمولاً پزشک با معاینه فیزیکی می‌تواند به تشخیص بیماری کرون برسد؛ اما جهت تایید تشخیص بع آزمایشاتی  نیاز است که عبارتند از :

  • تعیین سطح پروتئین
  • سدیمان یا آر اس اس
  • سنجش میزان مواد معدنی
  • تعیین میزان گلبول قرمز خون
  • تعیین میزان گلبول سفید خون
  • آزمایش وجود خون مخفی در مدفوع

به کمک این آزمایش‌ها می‌توان از وجود بیماری ۱۰۰ درصد مطمئن شد. البته امروزه با روش‌های پیشرفته‌ای مثل اشعه ایکس و اسکن قسمت فوقانی روده ویا کولونوسکوپی، سریع و دقیق محل درگیری را مشخص نمود.

 

درمان بیماری کرون

 

درمان بیماری کرون

بیماری کرون به طور کلی قابل درمان نیست؛ اما با داروهایی که پزشک تجویز می‌کند، می‌توان از درد شکم، گسترش التهاب، اسهال و خونریزی‌های روده جلوگیری کرد. بعضی مواقع که بیماری پیشرفت کرده باشد و  موجب انسداد روده، سوراخ شدگی روده، آبسه ویا برای جلوگیری از پیشروی بیماری ممکن است نیاز به عمل جراحی و برداشتن قسمت مجروح روده باشد که در حقیقت بیشتر از آن‌که درمان بیماری کرون باشد، پیشگیری از وخامت آن است.

بیماری که دچار کرون می‌شود، پس از یک دوره استفاده از دارو یا جراحی و بهبود حال نباید فکر کند که بیماری کاملاً ریشه کن شده است و همواره باید تحت نظر پزشک باشد تا بتواند به حفظ حالت سلامتی خود ادامه دهد.

در کنار درمان بیماری کرون با دارو، باید برخی از موارد را خود شخص رعایت کند تا بیماری کاهش یافته و داروها اثربخش‌تر باشد؛ مثل کنار گذاشتن مواد غذایی که باعث تشدید علائم می‌شود. بعضی افراد با خوردن میوه و سبزیجات و فیبر زیاد دچار این حالت می‌شوند. همچنین کنار گذاشتن دخانیات و الکل نیز اهمیت بسیاری دارد. کنار گذاشتن بعضی داروها و مسکن‌ها مثل ژلوفن و ناپروکسن نیز در حفظ سلامت دستگاه گوارش موثر است.

 

آیا بیماری کرون خطرناک است

 

آیا بیماری کرون خطرناک است ؟!

بیماری کرون نیز مانند همه بیماری‌ها اگر به‌موقع معالجه و مداوا نشود، پیشرفت کرده و ممکن است که خطرناک شود. بیماری کرون در حالت بسیار حاد، ممکن است به سرطان تبدیل شود. بیمار مبتلا به کرون باید بداند که پس از طی دوره حاد بیماری و رسیدن به آرامش، باید همواره تحت نظر بوده و فراموش نکند که این بیماری در حالت خاموش بوده و ممکن است مجدداً بروز کند.

نکته مهم درباره این بیماری آن است که افراد باید رژیم غذایی سالمی را رعایت کنند تا از ابتلای مجدد ویا‌ وخیم شدن شرایط دستگاه گوارش خود پیشگیری کنند. افرادی که در پی ابتلا به بیماری کرون، وزن بسیاری کم کرده‌اند، باید بتوانند با یک رژیم غذایی درست، وزن خود را به حالت طبیعی خود برگردانند . چنانچه به هر دلیل به اضافه‌وزن دچار هستند و بر روری وضعیت سلامت آن‌ها تاثیر گذاشته است؛ باید آن را درمان کنند. پیروی از رژیم‌های بهاره غفاری به ما کمک می‌کند به تناسب اندام و وزن ایده‌آل خود برسید و با کمک و پیگیری مداوم مشاور تغذیه خود، سلامتی خود را ارتقا دهید. برای آن‌ که همین حالا مسیر رسیدن به تناسب اندام را آغاز کنید، نیاز به کمی انگیزه و سپس کلیک بر روی رژیم لاغری آنلاین دارید. چنانچه می‌خواهید با رژیمهای بهاره غفاری بیشتر آشنا شوید، بر رروی غفاری دایت کلیک کنید تا به سایت اصلی هدایت شوید. برای ایجاد یک سبک زندگی سالم، می‌توانید از پیشنهاد ورزش در کنار رژیم غذایی خود بهره‌مند شوید؛ تا نه‌تنها سلامتی خود را ارتقا دهید، بلکه عمر تناسب اندام خود را طولانی‌تر کنید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (4 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه