بوی بد دهان: 5 روش ساده برای رفع آن

ممکن است بسیاری از افراد به دلیل بوی نامطبوع دهان خود همواره از نزدیک شدن به افراد یا حضور در اجتماعات خودداری کنند و همین موضوع نگرانی و ناراحتی زیادی را برای آنان ایجاد کرده باشد. بوی بد دهان: 5 روش ساده برای رفع آن

 بدبویی دهان می‌تواند نه‌تنها در کاهش اعتماد به نفس فرد، بلکه در روابط اجتماعی وی و تصور دیگران از او نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل رفع بوی بد دهان اهمیت بسیاری دارد. از آنجایی که ممکن است برخی از افراد نیاز داشته باشند با راهکار رفع بوی بد دهان در صبح آشنا شوند و یا بخواهند بدانند درمان خانگی بوی بد دهان ناشی از معده طب سنتی چیست؛ به همین دلیل در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم شما را با راهکار رفع بوی بد دهان ناشی از حلق و رفع بوی بد دهان ناشی از معده آشنا کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

 

 

 

 

علت بوی بد دهان

علت بوی بد دهان

شاید برایتان سوال پیش بیاید که علت بوی بد دهان چیست؟ دلیل بوی بد دهان ممکن است علل متفاوتی داشته باشد؛ برای مثال برخی از افراد به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان خود همواره دچار بدبویی دهان هستند و برخی از افراد نیز ممکن است دچار عفونت‌هایی در ناحیه بینی، گلو، حلق و حتی سینوس‌ها باشند که با درمان آن‌ها می‌توانند بوی بد دهان ناشی از حلق و گلوی خود را از بین ببرند. خشک شدن دهان، استرس، اضطراب و افسردگی، روزه‌داری، مصرف الکل، سیگار کشیدن و حتی برخی از داروها نیز می‌توانند سبب ایجاد بوی بد دهان شوند. در برخی از افراد بوی بد دهان ناشی از معده است و به همین دلیل باید ابتدا مشکل اصلی و علت بوی بد دهان مشخص شده و سپس برای رفع بوی بد دهان اقدام نمایید. در ادامه به چندین راهکار اصلی این موضوع اشاره می‌کنیم. به‌صورت خلاصه علل بوی بد دهان ناشی از موارد زیر است:

  • خرابی دندان‌ها و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • وجود زخم یا عفونت در دهان
  • عفونت در سینوس‌ها، گلو و یا بینی
  • سیگار کشیدن و مصرف الکل
  • مشکلات معده
  • مصرف برخی از داروها
  • مصرف برخی از غذاها
  • در بین چرخه قاعدگی
  • روزه‌داری
  • اضطراب و استرس

علائمی که نشان می‌دهند کودکان و بزرگسالان دچار بدبویی دهان هستند، شامل موارد زیر است:

  • لثه در این افراد سفت و سخت می‌شود و به آسانی خونریزی می‌کند.
  • روی دندان‌ها پلاک وجود دارد.
  • به دلیل عفونت، گره‌های لنفاوی متورم شده‌اند.
  • فرد به گلودرد و یا درد در بینی دچار است.
  • خشکی دهان و خشک و سفید شدن زبان

 

رفع بوی بد دهان ناشی از معده

رفع بوی بد دهان در صبح

 

  • زبانت را پاک کن

اگر قبلاً دو بار در روز مسواک می زنید، حداقل روزی یک بار از دهانشویه و نخ دندان استفاده کنید، حتماً زبان خود را نیز تمیز کنید. زبان شما - به خصوص پشت - حاوی مقادیر زیادی باکتری های ایجاد کننده بو است. مسواک زدن زبان شما کار می کند، اما یک زبانه خراش تخصصی این کار را حتی بهتر انجام می دهد.

 

  • هیدراته بمانید

نوشیدن مقدار زیادی آب. آب به شستشوی سیستم شما، افزایش تولید بزاق، کاهش باکتری ها و جلوگیری از تنفس صبحگاهی کمک می کند. و به یاد داشته باشید: فقط آب، آب است. این شامل نوشیدنی‌های طعم‌دار مانند قهوه، چای، نوشابه، آبمیوه یا الکل نمی‌شود.

 

  • در طول روز صبحانه بخورید و بخورید
سعی کنید عاداتی را اتخاذ کنید که به بدن شما کمک می کند بزاق بیشتری تولید کند مانند خوردن صبحانه و خوردن میان وعده ها و وعده های غذایی در طول روز. جویدن میوه ها و سبزیجات ترد مانند سیب و هویج نیز می تواند به تولید بزاق کمک کند. مکیدن آب نبات های بدون قند یا جویدن آدامس های بدون قند راه های دیگری هستند که به جریان یافتن آب میوه کمک می کنند. به عنوان آخرین راه حل، دندانپزشک شما ممکن است بزاق مصنوعی را برای مبارزه با خشکی دهان توصیه کند.

 

رفع بوی بد دهان در صبح

راهکارهای رفع بوی بد دهان

همانطور که گفته شد، علل بوی بد دهان ممکن است متفاوت باشد؛ برای از بین بردن بوی نامطبوع باید علت آن را پیدا کرده و بر حسب آن برای رفع بوی بد دهان اقدام کنیم. ممکن است بسیاری از افراد به دنبال رفع بوی بد دهان در صبح باشند و یا بخواهند راهکاری برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده پیدا کنند. در ادامه به چند روش اصلی اشاره می‌کنیم:

رفع بوی بد دهان در طب سنتی

استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد، برای مثال جویدن چند دانه میخک و رازیانه به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی، به رفع بوی بد دهان کمک می‌نماید. همچنین استفاده از چای سبز و یا خوردن یک تکه لیمو یا پرتقال نیز برای رفع بوی بد دهان کمک‌کننده است. می‌توانید در طول روز یک تا چند عدد سیب مصرف کنید که به تولید بزاق و کنترل بوی بد دهان کمک می‌نماید. همچنین مصرف ماست و یا جویدن جوانه تازه جعفری، ریحان و نعنا نیز در از بین بردن نفس بد کمک می‌کند. همچنین می‌توان با استفاده از سرکه سیب یا جوش شیرین نیز برای رفع بوی بد دهان اقدام کرد.

برای استفاده از سرکه سیب یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب سرد حل کرده و برای رفع بوی بد دهان در صبح و شب آن را غرغره کنید.

برای استفاده از جوش شیرین نیز می‌توانید یک و نیم قاشق چای‌خوری از آن را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و دهان خود را شستشو دهید و یا دندان خود را با مقدار کمی جوش شیرین مسواک بزنید و نفس بد خود را از بین ببرید.

از بین بردن بوی بد دهان ناشی از حلق

برای رفع بوی بد دهان ناشی از حلق باید به پزشک مراجعه کرده و وضعیت لوزه‌های خود را بررسی کنید. همچنین وجود عفونت در گلو و حتی در دندان‌ها و بینی می‌تواند سبب ایجاد بوی بد در دهان شود. در اغلب موارد برای رفع بوی بد دهان که به دلیل عفونت ایجاد شده باشد، پزشک آنتی بیوتیک و یا داروی مناسبی تجویز می‌کند؛ اما هیچگاه خودسرانه از آنتی بیوتیک‌ها استفاده نکنید، زیرا سبب ایجاد مقاومت دارویی می‌شود. با استفاده از آب نمک می‌توانید برای کاهش عفونت گلو و همچنین از ماساژ دادن نمک بر روی لثه برای افزایش سلامت آن استفاده کنید.

بهبود بهداشت دهان و دندان

راهکارهای ساده‌ای نیز برای رفع بوی بد دهان وجود دارد؛ برای مثال برای پیشگیری از پوسیدن دندان و ایجاد بوی بد دهان باید دو تا سه بار در روز مسواک بزنید و حتماً پس از هشت هفته تا سه ماه مسواک خود را تعویض نمایید. همچنین بلید حداقل دو دقیقه دندان‌های خود را مسواک زده و از آب نمک و یا دهانشویه برای بوی بد دهان، پس از آن استفاده کنید. نخ دندان کشیدن نیز در کنار مسواک زدن، اهمیت بسیار زیادی دارد و تاثیر آن را دو برابر می‌کند.

برای رفع بوی بد دهان در صبح پس از مسواک زدن، حتماً زبان خود را از عقب به جلو به کمک مسواک تمیز کنید؛ این کار را می‌توانید به کمک مسواک مخصوص زبان و یا همان مسواک عادی پس از تمیز کردن دندان‌ها انجام دهید. این کار به از بین بردن میکروب‌های موثر در ایجاد بوی بد دهان کمک می‌کند. در صورت استفاده از دندان مصنوعی، آن را پیش از خواب از دهان خارج کنید و همچنین پیش از استفاده با مسواک تمیز نمایید و دو بار در سال برای معاینه دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین استفاده از دهانشویه برای بوی بد دهان بسیار موثر است؛ زیرا می تواند سبب از بین بردن عفونت‌های دهانی و همچنین افزایش سلامت دندان‌ها شود و با پیشگیری از پوسیدگی و عفونت دندان، از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کند.

درمان بوی بد دهان ناشی از معده طب سنتی

در طب سنتی نیز اسم قرص برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده راهکارهای زیادی گفته شده است. علت بوی بد دهان ممکن است رفلاکس معده باشد که به دلیل برگشت اسید معده یا صفرا و باقی ماندن آن در دیواره مری، می‌تواند سبب ایجاد بوی بد دهان شود. برای پیشگیری از ایجاد رفلاکس معده لازم است از ایجاد اضافه وزن جلوگیری کنید. همچنین پس از مصرف غذا دراز نکشید و حرکات شدید و ورزش‌های سنگین انجام ندهید. چنانچه دچار علائم ناشی از رفلاکس معده شدید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید و داروی مناسب برای آن دریافت کنید. برای درمان بوی بد دهان ناشی از معده طب سنتی می‌تواند استفاده از نعنا، جعفری و همچنین جویدن شیرین‌بیان را توصیه کند. همچنین هیچگاه با معده خالی قهوه و نوشیدنی‌های گازدار مصرف نکنید و از پرخوری پرهیز کنید.

همچنین وجود هلیکوباکتر پیلوری در معده سبب عفونت آن و ایجاد بوی نامطبوع در دهان می‌گردد که علائم آن شامل آروغ زدن بیش از حد، احساس باد در معده و شکم، حالت تهوع و سوزش معده، درد و سوزش سر دل و کمبود اشتها و کاهش وزن نامعلوم است.

برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده با قرص در صورت تجویز پزشک می‌توان از قرص رانیتیدین استفاده نمود که سوء هاضمه را کاهش داده و زخم معده را بهبود می‌بخشد. همچنین برای درمان عفونت معده و رفع بوی بد دهان ناشی از معده با قرص می‌توان از آنتی بیوتیک‌هایی که پزشک تجویز می‌کند، استفاده نمود. با این‌حال مصرف هیچ دارویی بدون تجویز پزشک جایز نیست؛ زیرا می‌تواند سبب پیشرفت و ایجاد مشکلات دیگر در معده و یا سایر اندام‌های بدن شود.

به جای استفاده از قرص برای بوی بد دهان، می‌توان از جویدن آدامس و نوشیدن آب کافی نیز استفاده نمود. همچنین می‌توان از انواعی از قرص برای بوی بد دهان استفاده نمود. انواع قرص برای بوی بد دهان که از نعناع و یا اکالیپتوس تهیه می‌شوند؛ می‌توانند به ایجاد حس خنکی و همچنین رفع بوی بد دهان کمک کند.

 

رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی

رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی

چنانچه بوی بد دهان ناشی از حلق باشد و یا به دلیل مشکلات معده ایجاد گردد،با غذای رِژیمی و سبک زندگی نه‌تنها از بروز بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها جلوگیری نمود؛ بلکه با کاهش وزن و تناسب اندام از بروز بیماری‌هایی همچون رفلاکس معده که عامل بدبوی دهان است، جلوگیری کرد. بنابراین برای رهایی از نفس بد باید از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنید که به شما کمک کند، سبک زندگی سالمی داشته و در کنار آن به تناسب اندام برسید.

رژیم‌های بهاره غفاری تمام ویژگی‌های مورد نظر را دارند و برای هر شخص به‌صورت اختصاصی ارائه می‌شوند. مشاور شما به‌صورت منظم روند لاغری و کاهش وزن شما را پیگیری می‌کند و می‌توانید در صورت بروز هر مشکلی، آن را با وی در میان بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم لاغری خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (65 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه