با طرز تهیه کتلت شیرازی خوشمزه آشنا شوید!

یکی از غذا‌های خوشمزه، پرطرفدار و سنتی ایران کتلت شیرازی است که به آن شامی شیرازی نیز می‌گویند. کتلت شیرازی همان‌طور که از نامش پیدا است، متعلق به شیراز است و از غذاهای اصیل و سنتی شیراز به حساب می‌آید. کتلت شیرازی را علاوه بر شامی شیرازی با نام کتلت بازاری نیز می‌شناسند. کتلت شیرازی برخلاف سایر کتلت‌ها که در مواد اولیه طرز تهیه کتلت شیرازی گوشت چرخ کرده و یا مرغ چرخ کرده دارند، شامل این موارد نمی‌شود و ماده اصلی و لازم برای طرز تهیه کتلت شیرازی یا شامی شیرازی سیب زمینی است. عدم وجود گوشت در مواد لازم برای طرز تهیه کتلت شیرازی این نوع کتلت را به یک غذایی گیاهی مناسب تبدیل می‌کند. هممنین افرادی که ممنوعیت استفاده از گوشت قرمز دارند نیز می‌توانند از این کتلت محبوب و خوشمزه استفاده کنند. برتی از افراد متناسب با علاقه و سلیقه خود به مواد اولیه لازم برای طرز تهیه کتلت شیرازی گوشت چرخ‌کرده و یا مرغ چرخ‌کرده اضافه می‌کنند اما در طرز تهیه کتلت شیرازی به صورت معمول و سنتی گوشت چرخ کرده وجود ندارد. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با طرز تهیه کتلت شیرازی است به معرفی دستور پخت کتلت شیرازی می‌پردازیم. با طرز تهیه کتلت شیرازی خوشمزه آشنا شوید!

دستور پخت کتلت شیرازی

طرز تهیه کتلت شیرازی سخت و دشوار نیست و ما در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

مواد لازم برای طرز تهیه کتلت شیرازی برای چهار نفر شامل موارد زیر است:

  • سه عدد سیب زمبنی با اندازه درشت
  • یک عدد پباز با اندازه متوسط
  • دو عدد تخم مرغ
  • بیست گرم کره
  • چهار قاشق غذاخوری آرد سوخاری
  • یک لیوان سرخالی آرد گندم
  • یک لیوان آب
  • روغن به میزان مورد نیاز
  • فلفل سیاه به میزان مورد نیاز
  • زردچوبه به میزان مورد نیاز
  • نمک به میزان مورد نیاز
طرز تهیه کتلت شیرازی

طرز تهیه کتلت شیرازی مرحله به مرحله

مرحله اول طرز تهیه کتلت شیرازی

در ابتدا و شروع طرز تهیه کتلت شیرازی ابتدا سیب زمینی‌ها را که گفتیم از نظر اندازه باید درشت باشد را به خوبی شسته تا تمیز شوند و سپس در یک قابلمه با اندازه مناسب همراه با دو تا سه لیوان آب ریخته و سپس کمی نمک نیز به قابلمه سیب زمینی اضافه می‌کنیم. قابلمه را روی حرارت گاز قرار داده تا سیب زمینی‌ها آب‌پز شوند.

 

مرحله دوم 

در مرحله دوم از طرز تهیه کتلت شیرازی سیب زمینی‌های آب پز شده را از قابلنه خارج کرده و پوست آن‌ها را جدا می‌کنیم. (دقت داشته باشید که سیب زمینی‌ها کاملا پخته شده باشند؛ برای اطمینان از این موضوع می‌توانید یک چاقو یا خلال دندان را در آن‌ها فرو کنید و در صورت نرم بودن سیب زمینی‌های شما پخته اند.) بعد از اینکه پوست سیب زمینی‌های پخته شده را جدا کردیم، آن‌ها را در یک ظرف مناسب ریخته و با کمک گوشتکوب سیب زمینی‌ها را کاملا له می‌کنیم تا به صورت پوره سیب زمینی در آمده و کاملا له و یکدست شوند.

 

مرحله سوم 

در این مرحله یک ماعیتابه را روی حرارت قرار می‌دهیم و آب و کره را به داخل آن اضافه می‌کنیم. منتظر می‌شویم تا کره به طور کامل ذوب شود و بعد از اینکه کره ما کاملا ذوب شد، آرد گندم و زردچوبه را نیز به تابه خود اضافه می‌کنیم و مواد موجود در تابه را مدام هم زده و مخلوط می‌کنیم.

 

مرحله چهارم

در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی حرارت زیر تابه را کم کرده و مواد را تا حدی که به خوبی با هم مخلوط شده و به شکل خمیری یکدست جمع شود هم می‌زنیم. پس از اینکه خمیر جمع شد برای مدت زمان دو تا سه دقیقه خمیر را روی حرارت ملایم پخته و با کمک قاشق خمیر را باز و بسته می‌کنیم.

 

مرحله پنجم 

در این مرحله خمیر تهیه شده را برای مدتی کنار می‌گذاریم تا کمی خنک شود. پس از اینکه خمیر خنک شد، آن را همراه با تخم مرغ، آرد سوخاری و مقدار کافی نمک و فلفل به ظرف سیب زمینی‌های له شده اضافه کرده و به خوبی با هم مخلوط می‌کنیم. توجه داشته باشید که در این مرحله تنامی مواد باید خنک باشند.

 

مرحله ششم 

در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی ابتدا پیاز را پوست گرفته و می‌شوییم و سپس با دنده ریز، رنده می‌کنیم. آب اضافی پیاز رنده شده را به کمک فشار دست می‌گیریم. پیاز رنده شده که آب آن را نیز گرفته‌ایم را به سایر مواد اضافه کرده و مجددا به خوبی با هم ترکیب می‌کنیم.

 

مرحله هفتم 

در این مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی یک تابه مناسب را روی حرارت گذاشته و به آن کمی روغن اضافه می‌کنیم تا گرم شود. یک کاسه آب هم آماده کرده و کنار دستمان قرار می‌دهیم. پس از اینکه روغن داخل تابه داغ شد به دستمان کمی آب می‌زنیم تا مایه کتلت شیرازی به دستمان نچسبد. به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت شیرازی یا شامی شیرازی خود برداشته و با دست آن را به شکل لوزی و یا گرد در می‌آوریم و وسط آن را با کمک چاقو برش می‌دهیم تا مغز پخت شود. کتلت را به آرامی درون روغن داغ شده می‌گذاریم تا سرخ شود.

 

مرحله هشتم 

سعی کنید کتلت شیرازی را با حرارت بالا سرخ کنید زیرا هم روغن کمتری را جذب خود می‌کند و هم ترد‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. پس از اینکه یک سمت کتلت ما سرخ شد، طرف دیگر را نیز سرخ می‌کنیم.

 

مرحله نهایی طرز تهیه کتلت شیرازی

در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، کتلت‌های سرخ شده را روی دستمال حوله‌ای قرار می‌دهیم تا روغن اضافه کتلت‌ها گرفته صود و سپس کتلت‌های شیرازی خود را در ظرفی که می‌خواهیم با آن سرو کنیم قرار می‌دهیم. کتلت شیرازی یا شامی شیرازی با نان سرو می‌شود.

کتلت شیرازی

 

کتلت شیرازی و رژیم لاغری

شاید بعضی از انواع غذاها کالری نسبتا زیادی داشته باشند و در بسیاری از رژیم‌ها، آن‌ها را حذف نمایند؛ با این‌حال خواص آن‌ها برای بدن و همچنین طعم خوبی که دارند را نمی‌توان نادیده گرفت. به همین دلیل است که امروزه رژیم‌هایی که محدودیت بالایی دارند و به بدن آسیب می‌زنند، منسوخ شده‌اند و رژیم‌هایی همچون رژیم بهاره غفاری که هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کند و در نهایت سبب می‌شود سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید، طرفداران زیادی دارند. برای آشنایی با این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (5 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه