انگل دمودکس و تاثیرات آن بر پوست صورت و موها

پوست و مو از حساس‌ترین نقاط بدن هستند که مراقبت از آن‌ها برای حفظ سلامتی ضروری است. افرادی که نمی‌توانند به درستی از پوست و موی خود مراقبت کنند و در تماس با عوامل آلوده‌ای مانند انگل‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است تجربه‌گر یک سری بیماری‌ها باشند. انگل دمودکس از جمله عوامل بیماری‌زایی است که می‌تواند در اثر تماس با فرد آلوده اختلالات بسیاری را برای شما به وجود آورد و موجب آسیب دیدن پوست و موی شما شود. سوالی که مطرح می‌شود این است که انگل دمودکس را چگونه می‌توان درمان کرد؟ آیا می‌توان از ابتلا به این عارضه جلوگیری کرد یا خیر؟ این بیماری با چه علائمی خود را نشان می‌دهد. انگل دمودکس و تاثیرات آن بر پوست صورت و موها

انگل دمودکس چیست؟

انگل دمودکس نوعی کنه میکروسکوپی است که به طور طبیعی در فولیکول‌های مو و غدد چربی پوست انسان زندگی می‌کند. وجود تعداد کمی از این انگل در پوست بی‌ضرر و حتی مفید است، زیرا از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کند. اما افزایش بیش از حد جمعیت دمودکس می‌تواند منجر به مشکلات پوستی مانند آکنه، روزاسه، خارش، قرمزی، و التهاب شود. این انگل از طریق تماس مستقیم با پوست آلوده منتقل می‌شود و در مکان‌های عمومی مانند آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی احتمال انتقال آن بیشتر است. تشخیص دمودکس با میکروسکوپ انجام می‌شود و درمان آن شامل استفاده از داروهای موضعی و خوراکی است.

دمودکس‌ها شبیه کرم‌های ریز و بلند هستند و هشت پا دارند. آن‌ها بی‌رنگ هستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند. این موجودات معمولا در نواحی چرب پوست مانند صورت، قفسه سینه و پشت یافت می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: علل و درمان اگزمای پوستی

انواع انگل دمودکس

تا کنون، بیش از 65 گونه از دمودکس‌ها شناسایی شده‌اند که دو گونه از آن‌ها به طور شایع در انسان یافت می‌شوند. این انگل‌ها عبارتند از:

  • انگل فولیکولاروم
  • انگل دمودکس برویس

این دو انگل بیشتر بر روی پوست اثر می‌گذارند با این تفاوت که میزان اثرگذاری‌شان متفاوت است. انگل‌های فولیکولاروم معمولا خفیف هستند و علائم جدی ایجاد نمی‌کنند. این در حالی است که انگل برویس علائم جدی‌تری ایجاد می‌کند و به بیماری‌هایی مانند روزاسه و اگزما می‌انجامد. توجه داشته باشید که هر دو این انگل‌ها می‌توانند از طریق تماس با فرد آلوده منتشر شوند.

عوارض انگل دمودکس

مطلب پیشنهادی: بیماری پوستی صدف پسوریازیس چیست و چگونه درمان می شود؟

راه‌های انتقال

راه‌های انتقال انگل دمودکس متفاوت است. به طور کلی می‌توان گفت این انگل در اثر تماس با فرد مبتلا و همچنین لوازم شخصی او همچنین حوله و لباس انتقال می‌یابد. توجه داشته باشید که امکان انتقال این انگل از طریق وسایل باشگاه، استخر و ... وجود دارد. همچنین افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، معمولا بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند.

تاثیرات بر روی پوست

انگل دمودکس بر روی پوست نیز تاثیر زیادی دارد. در واقع می‌توان گفت افزایش این انگل در پوست می‌تواند موجب بروز علائمی مانند قرمزی، التهاب، خارش، جوش‌های سرسیاه و سرسفید، روزاسه، درماتیت سبورئیک، ریزش مو، شوره سر، خشکی پوست، زبری و ضخامت پوست و تغییر رنگ پوست شود.

شدت علائم بیان شده در افراد مختلف متفاوت است. به همین دلیل ضروری است که حتما بررسی‌های پزشکی برای تشخیص این عارضه صورت گیرد.

تاثیرات انگل دمودکس بر روی پوست سر و موها

افزایش تعداد انگل دمودکس در مو‌ می‌تواند با وارد کردن آسیب به فولیکول مو موجب ریزش، کاهش تراکم، نازکی و شکنندگی مو، التهاب و خارش پوست سر، بثورات و عفونت‌های پوستی شود. توجه داشته باشید که نیازی نیست تمامی افراد این علائم را تجربه کنند. همچنین بروز این علائم نمیشه نشانه افزایش تعداد انگل دمودکس نیست. بنابراین بهترین راهکار این است که به پزشک مراجعه شود تا علت عوارض نام برده مشخص گردد.

مطلب پیشنهادی: علل و راهکارهای درمان ریزش مو

تشخیص انگل دمودکس

در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده ضروری است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. پزشک در ابتدا با استفاده از درماتوسکوپ نور را به داخل پوست می‌تاباند و پوست یا موی شما را بررسی می‌کند. پس از انجام معاینات بالینی برای تشخیص درست‌تر این عارضه پزشک نمونه کوچکی از پوست شما را برمی‌دارد و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند.

در برخی موارد، ممکن است پزشک آزمایش خون یا آزمایش ادرار را نیز برای بررسی عفونت یا سایر مشکلات سلامتی تجویز کند.

عوارض انگل دمودکس بر پوست

درمان انگل دمودکس

درمان انگل دمودکس به نوع و شدت علائم آن بستگی دارد. در موارد خفیف، شستشوی روزانه صورت با شوینده‌های ملایم و ضد انگل مانند شامپو بچه یا صابون گوگرد می‌تواند به کنترل جمعیت دمودکس کمک کند. در موارد شدیدتر، پزشک ممکن است داروهای موضعی مانند کرم‌ها یا لوسیون‌های ضد انگل مانند کرم پرمترین یا ایورمکتین را تجویز کند. در برخی موارد، آنتی بیوتیک‌های خوراکی برای درمان عفونت‌های ثانویه پوستی تجویز می‌شوند. علاوه بر درمان‌های پزشکی، رعایت بهداشت فردی نیز در درمان و پیشگیری از دمودکس بسیار مهم است. شستشوی مرتب ملحفه‌ها، روبالشی‌ها و حوله.ها، عدم استفاده مشترک از وسایل شخصی و استفاده از ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه UV می‌تواند به کنترل جمعیت دمودکس و جلوگیری از عود مجدد آن کمک کند.

جلوگیری از اثرات منفی انگل دمودکس بر روی پوست و مو

اگر قصد پیشگیری از انگل دمودکس را دارید، ضروری است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • سعی کنید به اندازه بخوابید. چرا که کم خوابی می‌تواند سیستم ایمنی فرد را کاهش دهد.
  • تغذیه مناسب داشته باشید و از مواد غذایی ضد التهاب مانند انواع میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود بهره ببرید.
  • بهداشت فردی را رعایت کرده و از شانه، حوله، لباس و روبالشی هیچ فردی استفاده نکنید.
  • از محصولات آرایشی و بهداشتی ساخته شده توسط برندهای مطرح استفاده کنید و تا حد امکان استفاده از محصولاتی که موجب چربی پوست می‌شود را کاهش دهید.

درمان بیماری دمودکس

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی انگل دمودکس پرداختیم و گفتیم که وجود بیش از حد این انگل در بدن می‌تواند چه تاثیرات منفی بر روی سلامت فرد داشته باشد. همچنین گفته شد که چگونه می‌توان اثرات این انگل را به طور قابل توجهی کاهش داد. همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، استفاده از رژیم غذایی ضد التهابی و همچنین داشتن یک لایف استایل مناسب می‌تواند در کنترل و درمان این عارضه مفید باشد.


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (8 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه