فواید دوش آب سرد و گرم ، کدام بهتر است؟

بسیاری از افراد تنها می‌توانند با آب با دمای بالا دوش بگیرند و برخی دیگر حتی در زمستان نیز از دوش آب سرد یا گرم استفاده می‌کنند؛ اما تا به حال به معایب دوش آب سرد ویا روش صحیح دوش آب سرد فکر کرده‌اید؟! در این متن از غفاری دایت می‌خواهیم کمی علمی‌تر فواید دوش آب سرد و گرم و همچنین نوشیدن آب سرد را بررسی کنیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. فواید دوش آب سرد و گرم ، کدام بهتر است؟

دوش آب سرد

فواید دوش آب سرد

با وجود اینکه ممکن است دوش آب سرد برای برخی از افراد سخت باشد، اما نمی‌توان از فواید دوش آب سرد برای بدن چشم پوشی کرد. درباره دوش آب سرد در طب اسلامی نیز فوایدی ذکر شده است. در زیر به چند مورد مهم از فواید دوش آب سرد اشاره می‌کنیم.

1. افزایش انرژی و شادی

جالب است بدانید دوش آب سرد در بهبود علائم افسردگی موثر بوده است. در حقیقت هنگام برخورد قطرات آب سرد با پوست شما، ایمپالس‌های عصبی به مغز فرستاده می‌شود که سبب افزایش انرژی می‌گردد. همچنین دوش آب سرد می‌تواند سبب افزایش هورمون اندورفین در بدن شود که باعث ایجاد شادی و حس نشاط می‌گردد. پس این بار که از خواب بیدار شدید، به جای دوش گرفتن با آب گرم، دوش آب سرد را امتحان کنید و تاثیر آن را در هوشیاری و شادی خود را بسنجید. چنانچه سه بار در هفته به مدت ۵ دقیقه زیر دوش آب سرد بایستید، می‌توانید از بروز افسردگی جلوگیری کنید.

2. افزایش ایمنی در بدن

در بسیاری از مطالب علمی به این موضوع اشاره شده است که حتی چنانچه دوش آب گرم می‌گیرید، بهتر است پس از آن، به مدت چند دقیقه، زیر دوش آب سرد بایستید تا آب سرد به بهبود سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. در حقیقت دوش آب سرد می‌تواند گلبول‌های سفید بدن را تحریک کند و سیستم ایمنی را افزایش دهد؛ به همین سبب برای مبارزه با بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، بدن مقاومت کافی را پیدا می‌کند و کمتر به بیماری‌ها مبتلا می‌شوید. حتی می‌توانید صبح پیش از عمل جراحی، با یک دوش آب سرد، به آغاز سریع‌تر بهبود خود، پس از عمل، کمک نمایید.

 

فواید دوش آب سرد

 

3. افزایش متابولیسم

اینطور به نظر می‌رسد که از آنجایی که بدن برای گرم کردن خود کالری می‌سوزاند، گرفتن دوش آب سرد می‌تواند به افزایش چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن کمک کند. البته این بدان معنا نیست که تنها با گرفتن دوش آب سرد می‌توان وزن کم کرد؛ بلکه دوش آب سرد می‌تواند به عنوان محرکی در کنار غذای رژیمی و ورزش، به افزایش متابولیسم و در نتیجه لاغری سریع‌تر شما کمک نماید. پس چنانچه تحت رژیم لاغری هستید، سعی کنید ۲ تا ۳ بار در هفته از دوش آب سرد برای افزایش متابولیسم خود کمک بگیرید‌.

4. کمک به رفع کوفتگی و کبودی

چنانچه ورزش‌هایی انجام می‌دهید که طی آن کوفتگی و کبودی ایجاد می‌شود، می‌توانید به‌جای استفاده از کمپرس‌های سرد برای کاهش کبودی، از دوش آب سرد کمک بگیرید. دوش آب سرد می‌تواند گردش خون در بدن را افزایش دهد و با افزایش گردش خون به سمت پوست، کبودی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند. البته برای درمان بدن درد پس از ورزش بهتر است از دوش آب گرم استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مطلب دیگری از همین سایت، روش‌های کاهش بدن درد بعد از ورزش را بخوانید.

 

5. فواید دوش آب سرد برای پوست و مو

به گفته پزشکان پوست، آب گرم و داغ می‌تواند آسیب زیادی به پوست وارد کند و همین تاثیر را بر روی سلامت مو داشته باشد. بنابرین بهتر است از دوش آب ولرم یا سرد استفاده کنید. دوش آب سرد در انتهای زمان حمام می‌تواند به درخشندگی و افزایش سلامت مو کمک کند. همچنین از فواید دوش آب سرد برای پوست می‌توان به بسته شدن منافذ پوست اشاره کرد؛ زیرا در هنگام حمام کردن، بخار آب گرمی که در حمام می‌پیچد، منافذ پوست را باز می‌کند و چنانچه از آب سرد برای بستن آن‌ها استفاده نکنید، با خروج از حمام، انواع آلودگی به سرعت وارد منافذ پوست می‌شود. بنابراین در صورتی که دوش آب ولرم می‌گیرید، پیش از خروج از حمام، به مدت چند دقیقه زیر دوش آب سرد بمانید.

دوش آب سرد و افسردگی

دوش آب سرد و افسردگی

در حالی که دوش آب سرد در تئوری می تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند، تحقیقات بیشتری برای اثبات اینکه آب سرد یک درمان موثر اضطراب است مورد نیاز است. برخی از مطالعات آب درمانی را در درمان سایر شرایط سلامت روان مورد بررسی قرار داده اند که ممکن است مزایای مشابهی را برای مدیریت اضطراب نشان دهد.
 
یکی از این مطالعات در سال 2008 نقش آب درمانی در درمان افسردگی را بررسی کرد. شرکت کنندگان پس از چند هفته آب درمانی بهبودی در علائم خود را تجربه کردند. این شامل جلسات 2 تا 3 دقیقه ای دوش آب سرد با دمای 20 درجه سانتیگراد، یک تا دو بار در روز بود.
 
اضطراب اغلب منجر به افزایش ضربان قلب می شود. در حالی که برخی از مطالعات اشاره کرده اند که آب درمانی سرد می تواند ضربان قلب را در افراد مبتلا به افسردگی افزایش دهد، برخی دیگر دریافته اند که غوطه وری در آب سرد می تواند ضربان قلب شما را تا 15 درصد کاهش دهد.
 
به طور کلی، مطالعات منبع معتبر ثابت کرده اند که دوش آب سرد منظم می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. اضطراب لزوماً به دلیل عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن به خودی خود ایجاد نمی شود، اما با افزایش التهاب مرتبط است که می تواند منجر به بیماری های مکرر شود.

 

معایب دوش آب سرد

مضرات دوش آب سرد

دوش آب سرد به هیچ وجه درمان هر چیزی که شما را درگیر کرده نیست. دلایل خوبی برای نگرفتن دوش آب سرد وجود دارد، بنابراین موارد زیر را در نظر داشته باشید.

 

1. در ماه‌های سرد ضرر دارد

فکر رفتن به دوش آب سرد زمانی که در خانه شما یخبندان است چندان خوشایند نیست. ممکن است ترجیح دهید به جای اینکه از یخ زدن آب رنج ببرید، بهداشت خود را کنار بگذارید.

 

2. برای کسانی که بیماری دارند مناسب نیست

در هنگام بیماری که بدن ضعیف است، ممکن است نتواند انرژی کافی برای گرم کردن را تامین نماید ویا با خروج از حمام، بیماری فرد تشدید شود. به همین دلیل بهتر است در هنگام بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا، از دوش آب ولرم استفاده کنید.

 

معایب‌های دیگر

  • برای کسانی که به سینوزیت مبتلا هستند و در معرض سرما به‌سرعت دچار درد و مشکل تنفسی می‌شوند، بهتر است به‌جای دوش آب سرد، از دوش آب ولرم استفاده کنند.
  • هیچگاه دوش آب سرد نمی‌تواند جایگزین مصرف دارو شود و به همین دلیل افراد مبتلا به افسردگی نباید مصرف داروی خود را قطع کنند. علاوه‌بر آن در شرایط حساس همچون جراحی، کبودی و... بهتر است پیش از استفاده از دوش آب سرد، از بی‌خطر بودن آن مطمئن شوید.

اب سرد

روش صحیح دوش آب سرد

برای دوش آب سرد گرفتن، باید نکاتی را رعایت کنید تا بتواند تاثیر مثبت خود را داشته باشد. روش صحیح دوش آب سرد گرفتن به این صورت است که در انتهای زمان حمام، دمای آب را به‌صورت تدریجی کم می‌کنید تل به حدی برسد که تحمل آن کمی برای شما سخت باشد و احساس راحتی نداشته یاشید. این دما برای شما سرد محسوب می‌شود و باید حدود ۵-۲ دقیقه زیر آن بایستید تا تاثیر مثبت آن را احساس کنید. در دفعات بعدی، می‌توانید دمای آب را به تدریج کمتر کنید، زیرا مقاومت شما افزایش پیدا می‌کند ویا برای مدت طولانی‌تری زیر دوش آب سرد می‌ایستید، به‌طوری که می‌تواند شامل کل زمان استحمام شما باشد.

 

نوشیدن آب سرد در طب سنتی

نوشیدن آب سرد درطب سنتی

ممکن است بسیار شنیده باشید که در طب سنتی، نوشیدن آب سرد به‌خصوص به‌صورت ناشتا، اشتباه است. می‌توان گفت، در اغلب موارد، نوشیدن آب سرد و یا هر نوشیدنی دیگری همراه با یخ، اشتباه است. البته بسیاری افراد عقیده دارند، هنگام ورزش کردن که دمای مرکزی بدن افزایش پیدا می‌کند، نوشیدن آب یا نوشیدنی سرد می‌تواند به کاهش سرعت افزایش دما و در نتیجه بهبود عملکرد افراد کمک کند؛ اما نمی‌توان شوکی که بر اثر آن به بدن وارد می‌شود و حتی می‌تواند در بروز بیماری‌هایی برای معده تاثیر داشته باشد، غافل شد.

نوشیدن آب همراه با غذا، در طب سنتی به‌طور کامل منع شده است، زیرا سبب ایجاد کبد چرب می‌شود؛ اما چنانچه می‌خواهید بین غذا، آب بنوشید، هرگز از آب سرد استفاده نکنید؛ زیرا غذایی که می‌خورید گرم است و نوشیدن آب سرد می‌تواند یه معده شما شوک وارد کند و سبب ایجاد اسپاسم ویا آسیب به معده شود که هضم غذا را دچار مشکل می‌کند و در درازمدت، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به عملکرد معده و دستگاه گوارش وارد می‌کند.

جویدن یخ نیز در طب سنتی، به دلیل کاهش دمای ناگهانی که ایجاد می‌کند، منع شده است زیرا می‌تواند سبب کم‌خونی در افراد شود. مصرف آب سرد نیز می‌تواند تاثیری مشابه داشته باشد.

بهتر است از نوشیدن آب خنک که از شیر آب خارج می‌شود استفاده کرد، زیرا برای سلامتی خطر کمتری دارد و آسیبی به دستگاه گوارش وارد نمی‌کند.

 

آب سرد و رژیم لاغری

 

فواید دوش آب گرم

پس از یک روز طولانی در محل کار، احتمالاً رویای شما این است که با عجله به خانه بروید و زیر دوش آب گرم بپرید. همه دوست دارند مخفیانه برای غوطه ور شدن در وان یا دوش طولانی و آب گرم دور شوند. ممکن است ندانید که هر بار که دوش آب گرم می گیرید، از چند فواید سلامتی نیز بهره مند می شوید. در اینجا برخی از فواید دوش آب گرم برای ذهن، بدن و پوست ما آورده شده است.
 

سوزاندن کالری

 
وقتی در یک حمام آب گرم غوطه ور می شوید، در حالی که از تمام مزایای شگفت انگیز و آرامش بخش یک وان گرم لذت می برید، چند کالری از دست می دهید. حمام و دوش آب گرم هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای ورزش استفاده شود، و باید زمان استفاده از آب گرم را در دوش گرفتن محدود کنید زیرا می تواند خطر سوختگی یا گرمازدگی را افزایش دهد.
 

شفاف و سالم نگه داشتن پوست

 
حمام یا دوش آب گرم می تواند به باز کردن منافذ پوست و دفع سمومی که در طول روز در پوست شما گیر کرده است کمک کند. آب گرم می تواند پوستی شاداب تر داشته باشد که احساس رطوبت بیشتری می کند.
 

خواب بهتر

 
ماهیچه های بدن شما ممکن است بعد از یک روز طولانی احساس تنش کنند، و وارد شدن به یک حمام آب گرم یا دوش آب گرم می تواند به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید، همانطور که ذهن شما را آرام می کند، بدن شما را آرام می کند. دوش گرفتن چند ساعت قبل از خواب در واقع می تواند به خواب بهتر شما کمک کند. علاوه بر این، تمیز شدن قبل از خزیدن زیر پوشش باعث کاهش تجمع میکروب‌ها، کثیفی، عرق و روغن‌های بدن می‌شود که به مرور زمان روی رختخواب شما جمع می‌شوند.
 
دوش گرفتن در طول شب به بخشی منظم از برنامه روزانه شما می تواند کیفیت خواب شما را افزایش دهد و به کاهش استرس کمک کند.
 
با این حال، باید مراقب باشید که برای مدت طولانی قبل از خواب در وان گرم غوطه ور نشوید، و حمام یا دوش خود را به حدود 20 دقیقه محدود کنید. همچنین، با اجتناب از دوش گرفتن بیش از حد گرم یا سرد، تمام فواید دوش گرفتن قبل از خواب را تجربه کنید.

 

فواید دوش آب گرم

بهترین دما برای دوش گرفتن 

گرفتن دوش آب سرد هرگز تجربه خوشایندی نیست، اما چند مزیت سلامتی وجود دارد که ممکن است از جسارت این تجربه به دست آورید. دوش آب سرد می تواند به کاهش التهاب، تسکین درد، بهبود گردش خون، کاهش سطح استرس و کاهش درد و خستگی عضلانی کمک کند. در همین حال، دوش آب گرم می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد، مفاصل سفت را تسکین دهد و خواب را بهبود بخشد.
 
درک زمان گرفتن دوش آب گرم یا سرد ضروری است. هر دو فواید سلامتی بالقوه باورنکردنی دارند و می توانند بدن شما را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آرتریت ممکن است از یک دوش آب گرم در صبح بیشتر از یک دوش سرد بهره ببرند، زیرا آب روی استخوان‌هایشان راحت‌تر است و به آنها اجازه می‌دهد تحرک بیشتری را تجربه کنند. با این حال، ورزشکاری که از آسیب ورزشی رنج می برد، ممکن است از دوش آب سرد که می تواند به کاهش التهاب کمک کند، بهره مند شود.
 
از دوش گرفتن خیلی سرد یا خیلی گرم که ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند، خودداری کنید. دانستن نوع اثری که امیدوارید به دست آورید یا مزایایی که می خواهید از دوش گرفتن به دست آورید قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه نازل دوش را کجا بچرخانید مهم است. در آینده، این راهنمای مفید می تواند به شما در تعیین اینکه آیا باید دوش آب سرد یا آب گرم بگیرید، کمک کند.

 

بهترین دما برای دوش گرفتن

 

آب سرد و گرم و رژیم لاغری

همانطور که گفته شد، تنها با استفاده از چند تکنیک، همچون دوش آب سرد، نمی‌توان به هدف کاهش وزن و لاغری دست پیدا کرد؛ بلکه آن‌ها تنها مکمل و تحریک کننده هستند. برای داشتن رژیم لاغری اصولی که همراه با تغییر رژیم غذایی و افزایش تحرک باشد، باید از یک مشاور تغذیه مجرب کمک بگیرید. بهاره غفاری، علاوه‌بر اینکه مشاور تغذیه‌ای است که می‌تواند در تغییر سبک زندگی به شما کمک کند، بلکه رژیم‌هایی اختصاصی و مناسب با شرایط شما، ارائه می‌دهد. همین حالا، به آسانی و تنها با کلیک بر روی رژیم لاغری اختصاصی، رژیم مناسب خود را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید تا به سایت اصلی هدایت شوید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (48 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه