مهم ترین خواص فلفل دلمه ای و عوارض آن را بشناسید!

به عطر و طعم فلفل دلمه ای علاقه دارید؟! خواص فلفل دلمه ای را می‌دانید؟! در غفاری دایت به شما خواص و مضرات فلفل دلمه ای را گفته‌ایم تا درباره رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید مهم ترین خواص فلفل دلمه ای و عوارض آن را بشناسید!

همه چیز درباره فلفل دلمه ای

همه چیز درباره فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای که آن را با نام فلفل شیرین یا کپسایسین نیز می‌شناسیم؛ می‌تواند در انواع آب و هوا رشد کند. با وجود آنکه این فلفل دلمه را با نام شیرین می‌شناسیم، اما مزه آن ترکیبی از تندی و بافت ترد است. فلفل دلمه‌ ای متعلق به خانواده بادمجانیان بوده و در این خانواده فلفل قرمز، فلفل چیلی، گوجه فرنگی، بادمجان و سیب زمینی قرار دارد. در بین انواع فلفل دلمه ای، فلفل سبز و بنفش، طعم تلخ و فلفل قرمز، زرد و نارنجی طعم شیرین‌تری دارند. در ادامه می‌خواهیم فواید و مضرات فلفل دلمه ای سبز، قرمز، زرد، نارنجی و بنفش را بگوییم.

 

ارزش غذایی فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است. در حالت خام، یک فلفل دلمه ای تازه حاوی ۹۲ درصد آب است و یک فلفل دلمه‌ای متوسط، حاوی مس، فیبر، فولات، منگنز، منیزیم، پتاسیم، فسفر، پروتئین، سلنیوم، ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین K1، ویتامین E و ویتامین A است. همچنین آنتی اکسیدان‌های زیادی از جمله کاپسانتین، وایولکسانتین، لوتئین، کوئرستین و لوتئولیتن در فلفل دلمه ای وجود دارد.

 

خواص فلفل دلمه برای مو

فلفل دلمه ای قرمز برای تحریک رشد مو و افزایش گردش خون در پوست سر کاربرد دارد که در نتیجه ریزش مو را درمان می‌کند. تاثیر فلفل دلمه ای در ریزش مو به دلیل وجود کپسایسین است که از فولیکول مو حفاظت کرده و رشد مو را افزایش می‌دهد. همچنین ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای یکی دیگر از خواص فلفل دلمه ای برای مو است؛ زیرا سبب جذب بهتر آهن در گلبول‌های قرمز شده و در نتیجه اکسیژن بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رساند. همچنین برای تشکیل کلاژن ویتامین C لازم است که یکی دیگر از خواص فلفل دلمه ای برای مو است.

 

خواص فلفل دلمه برای پوست

فلفل دلمه سرشار از آنتی اکسیدان است و مواد فتوشیمیایی موجود در فلفل دلمه ای سبب می‌شود جوانی و طراوت پوست حفظ شده و اثر منفی رادیکال‌های آزاد که سبب تسریغ روند پیری سلول می‌شوند، کاهش پیدا کند؛ در نتیجه پیری سلول‌های پوست دیرتر اتفاق می‌افتد و پوست کمتر دچار چین و چروک می‌شود. ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای نیز سبب بهبود کلاژن سازی و در نتیجه افزایش قدرت کشسانی و سلامت پوست می‌گردد. برای استفاده از خواص فلفل دلمه ای برای پوست می‌توان مخلوط عصاره هویج و فلفل دلمه سبز را برای تمیز کردن لکه‌ها و جوش‌های پوست استفاده نمود.

 

خواص فلفل دلمه ای برای زنان باردار

فولات یکی از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت جنین است، به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در دوران بارداری خود، به میزان کافی فولات مصرف کنند. یکی از خواص فلفل دلمه ای برای زنان باردار این است که حاوی میزان زیادی فولات بوده و در نتیجه مصرف فلفل دلمه‌ ای خام در دوران بارداری برای خانم‌ها سبب تضمین سلامتی جنین می‌شود.

 

خواص ضد التهابی فلفل‌دلمه‌ای

التهاب در ابتدا ساده به نظر می‌رسد، اما در صورت تداوم و افزایش آن می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل مواد غذایی ضد التهاب همچون فلفل دلمه ای اهمیت زیادی در تغذیه دارند. فلفل دلمه ای نارنجی و قرمز برای پیشگیری از التهاب مفاصل و عضله‌ها مفید بوده و همچنین استفاده از فلفل دلمه ای در هنگام حساسیت فصلی می‌تواند واکنش‌های مرتبط با حساسیت فصلی را به حداقل برساند.

 

تقویت سیستم ایمنی

فلفل دلمه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و در نتیجه می‌تواند از بدن شما در برابر بیماری‌ها محافظت کند. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C است و به همین دلیل چنانچه به صورت خام مصرف کنید، می‌توانید از حداکثر میزان ویتامین C موجود در این سبزی استفاده نمایید. به‌خصوص فلفل دلمه ای نارنجی و قرمز دارای حداکثر میزان ویتامین C هستند.

وجود ویتامین B3 در فلفل دلمه ای نیز سبب می‌شود که برای تقویت سیستم گوارش مفید باشد. چنانچه سیستم گوارش به درستی کار کند، مواد مغذی درون غذا به خوبی جذب شده و سطح سلامتی افراد افزایش پیدا می‌کند. مصرف فلفل دلمه ای خاصیت ویژه‌ای برای دستگاه تنفس دارد و تفاوتی نمی‌کند فلفل‌دلمه‌ای پخته شده باشد و یا خام باشد؛ وجود پتاسیم، منگنز، منیزیم و ویتامین C برای مبارزه با مشکلات تنفسی همچون آسم، عفونت ریه، آمفیزم و... مفید هستند.

عوارض فلفل دلمه ای

عوارض فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای به‌صورت کلی عوارضی ندارد و یک ماده غذایی سالم محسوب می‌شود. با این حال به ندرت پیش می‌آید که برخی از افراد به فلفل دلمه ای حساسیت داشته باشند. اغلب کسانی که به گرده حساسیت دارند، ممکن است به فلفل‌دلمه‌ای نیز حساس باشند، زیرا آلرژن‌های بین این ماده غذایی و گرده‌ها ساختار نسبتا مشابهی دارند.

خواص فلفل دلمه ای برای لاغری

خواص فلفل دلمه ای برای لاغری

فلفل دلمه ای همچون اغلب سبزیجات، کربوهیدرات‌های سالمی دارد که به انرژی تبدیل می‌شود و همچنین کمک می‌کند کربوهیدرات‌های ناسالم که عامل چاقی هستند، تاثیر کمتری روی بدن داشته باشند. همچنین در کنار خواص فلفل دلمه ای، فاقد چربی بودن و داشتن کالری بسیار کم، سبب می‌شود در کاهش وزن و لاغری تاثیر داشته باشد.

پس از بررسی فواید و مضرات فلفل دلمه ای سبز، قرمز، نارنجی و... ممکن است فکر کنیم می‌توانیم تنها با مصرف بیشتر فلفل‌دلمه‌ای، کاهش وزن زیادی را تجربه نماییم؛ اما مصرف فلفل دلمه‌ ای به‌تنهایی نمی‌تواند افراد را به وزن دلخواه برساند، بلکه لازم است به‌عنوان یک ماده غذایی مفید در یک رژیم غذایی اصولی استفاده شود تا به کمک این رژیم غذایی و تحرک کافی، به وزن دلخواه برسیم. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌های اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند بدون حذف مواد غذایی سالم در غذای رژیمی خود، تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (27 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه