عدم تحمل لاکتوز و آزمایش عدم تحمل لاکتوز را بشناسید!

عدم تحمل لاکتوز یک بیماری است که اخیرا بسیار شناخته شده و افراد بیشتری نسبت به آن آگاهی دارند؛ اما شاید به‌طور دقیق ندانیم این بیماری چگونه تشخیص داده می‌شود ویا داروی عدم تحمل لاکتوز چیست. از آنجایی که ممکن است فردی در اطراف ما به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچار باشد، به همین منظور بهتر است با این بیماری بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم به اطرافیانمان راهنمایی‌های درستی بکنیم. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم راجع به عدم تحمل لاکتوز در نوزادان و درمان عدم تحمل لاکتوز در طب سنتی صحبت کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید. عدم تحمل لاکتوز و آزمایش عدم تحمل لاکتوز را بشناسید!

عدم تحمل لاکتوز ژنتیکی

عدم تحمل لاکتوز ژنتیکی در واقع نوعی بیماری گوارشی است که از ابتدای تولد با شما است. در حقیقت ممکن است این بیماری بعدتر در شما به‌وجود بیاید، یعنی می‌تواند این عدم تحمل لاکتوز در شما به صورت ژنتیکی و یا اکتسابی باشد. عدم تحمل لاکتوز ژنتیکی یعنی آنکه در بدن شما آنزیم لاکتاز که هضم‌کننده لاکتوز یعنی قند شیر و فرآورده‌های شیری است، وجود ندارد ویا مقدار آن کم است؛ بنابراین پس از مصرف شیر و یا فرآورده‌های شیری دچار عدم هضم و مشکلات گوارشی مثل ایجاد گاز بیش از اندازه و یا اسهال و دل‌پیچه می‌شوید که بسته به مقدار کمبود آنزیم لاکتاز در سیستم گوارشی شما از درجه ضعیف تا حالت‌های خیلی حاد دچار این مشکلات گوارشی، می‌شوید.

عدم تحمل لاکتوز ژنتیکی

در ابتدای نوزادی بطور معمول همه افراد این آنزیم را در سیستم گوارشی خود دارند؛ اما با بزرگ شدن مقدار آن کم و در پاره‌ای از بیماری‌ها مثل سندروم روده تحریک پذیر، بیماری سیلیاک، رشد بیش از حد باکتری ویا بیماری کرون ویا برخی از پرتودرمانی‌ها در سرطان معده یا به دلیل بروز مشکلات روده‌ای پس از انجام شیمی درمانی، کلا از بین می‌رود که به آن عدم تحمل لاکتوز اکتسابی یا غیر ژنتیکی می‌گویند. باید توجه داشت که با بالا رفتن سن، احتمال ایجاد عدم تحمل لاکتوز در بزرگسالی بیشتر می‌شود همچنین بسته به نژاد، ممکن است عدم تحمل لاکتوز متفاوت باشد؛ معمولاً در میان افراد آفریقایی، آسیایی و لاتین تبار و افرادی با ریشه آمریکایی سرخپوستی این بیماری شایع‌تر است .

 

عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

 

عدم تحمل لاکتوز در نوزادان

تمام نوزادان هنگام تولد آنزیم لاکتاز را در  سیستم گوارشی خود دارند؛ زیرا ماده غذایی که در ابتدا از آن برای رشد و زنده ماندن استفاده می‌کنند، شیر است که باید بتوانند آن را هضم و جذب کنند؛ اما برخی از کودکان در بدو تولد فاقد این آنزیم هستند که در این صورت مشخص می‌شود این کودکان به صورت ژنتیکی طبق الگویی به‌نام اتوزوم غالب، دچار عارضه عدم تحمل لاکتوز در نوزادان هستند و باید این ژن عدم تولید لاکتاز را از پدر و مادر هر دو به ارث برده‌ باشند. در این‌صورت نیاز است که این کودکان با شیرهای بدون لاکتوز تغذیه شوند ویا درمان‌های جایگزین برای ایشان استفاده شود.

تعداد کودکانی که دچار چنین عارضه‌ای هستند، بسیار کم بوده و ممکن است بیشتر در کودکان نارس و زودرس دیده شود؛ زیرا سلول‌های مخصوص تولید کننده لاکتاز در روده کوچک، در سه ماه سوم بارداری تشکیل می‌شود، بنابراین شیوع عدم تحمل لاکتوز در نوزادان اغلب بسیار کم است.

 

آزمایش عدم تحمل لاکتوز

 

تشخیص و آزمایش عدم تحمل لاکتوز

معمولاً بیشتر افراد با کنترل مواد غذایی که هنگام مصرف آن دچار علائمی مثل دل‌پیچه و دل‌درد ویا ایجاد گاز زیاد در معده و اسهال می‌شوند، می‌توانند به این نتیجه برسند که برای هضم شیر و فرآورده‌های آن دچار مشکل هستند؛ اما چنانچه لازم دانستید، می‌توانید با مراجعه به پزشک و انجام بعضی از تست‌ها مثل تست تنفس هیدروژن یا تست تحمل لاکتوز به این عارضه خود پی ببرید.

در آزمایش عدم تحمل لاکتوز به کمک تست تنفس هیدروژن، چنانچه فردی مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باشد، پس از مصرف شیر ویا فرآورده‌های آن، این مواد پس از عبور از روده کوچک به روده بزرگ وارد می‌شوند و در روده بزرگ مقدار خیلی کمی آنزیم لاکتاز موجود است که می‌تواند لاکتوز شیر را کمی تجزیه نماید؛ اما در این مرحله ایجاد گاز بسیار زیاد هیدروژن می‌کند که این گاز  وارد خون بیمار شده و در هنگام بازدم در تنفس قابل سنجش است پس اندازه‌گیری هیدروژن موجود در تنفس بیمار می‌توان به وجود این عارضه پی برد. در تست لاکتوز هم به بیمار محلول حاوی مقدار بسیار زیاد لاکتوز داده می‌شود که برای مدتی سطح گلوکز خون بیمار اندازه گیری می‌شود؛ اگر بالا نرفته باشد یعنی نسبت به لاکتوز عدم تحمل دارد و نتوانسته است لاکتوز موجود در محلول را هضم و جذب نماید.

 

داروی عدم تحمل لاکتوز

 

درمان و داروی عدم تحمل لاکتوز

چنانچه مشخص شود شخص به عدم تحمل لاکتوز مبتلا است، باید مقدار لاکتوز موجود در مواد غذایی او را کم و نسبت به درمان علائمی که ممکن است در این عارضه ایجاد شده باشد، اقدام نمود و در برخی مواقع برای هضم لاکتوز می‌توان به بیمار قرص‌های لاکتاز که به‌صورت پودر یا عصاره آنزیم لاکتاز است، داد که این داروی عدم تحمل لاکتوز، می‌تواند بیماری را در بیمار کنترل کند. امروز با پیشرفت‌های انجام شده انواع محصولات کم و یا فاقد لاکتوز موجود است که می‌توانند به‌راحتی مصرف کنند. البته مصرف لبنیات پروبیوتیک نیز به این بیماران کمک شایانی می‌کند.

 

درمان عدم تحمل لاکتوز در طب سنتی

 

درمان عدم تحمل لاکتوز در طب سنتی

در درمان عدم تحمل لاکتوز در طب سنتی، به بیماران، پیشنهاد می‌شود که مقدار مصرف لاکتوز را کاهش داده و برای آنکه به علت دریافت نکردن محصولات لبنی دچار کمبود کلسیم و دیگر ریز مغذی‌ها نشوند، از فرآورده‌های غنی شده با کلسیم، سبزیجات با برگ‌های سبز، انواع کلم‌ها، ماهی سالمون یا ماهی ساردین، پرتغال، بادام، آجیل و مغزها خشک استفاده کنند. همچنین به‌جای شیر می‌توانند شیر سویا ویا شیر برنج ویا شیر بادام استفاده کنند. برای جایگزین کردن ویتامین D موجود در شیر هم می‌توان از تخم مرغ و جگر و همچنین قرارگرفتن کافی زیر نور آفتاب بهره برد.

 

رژیم غذایی

 

رژیم لاغری برای مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز

افرادی که به بیماری‌های گوارشی دچار هستند، اغلب برای درمان چاقی و پیروی از رژیم‌های لاغری دچار مشکل هستند، زیرا این رژیم‌ها غذای ثابتی دارند و چنانچه نتوانند مواد لبنی موجود در آن را مصرف کنند، با کمبود مواد مغذی همچون کلسیم روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل است که رژیم‌های لاغری بهاره غفاری طرفداران بسیاری دارد؛ زیرا نخستین مزیت آن، اختصاصی بودن این رژیم‌ها بر اساس ویژگی‌های فردی اشخاص است که در آن‌ها به بیماری‌های زمینه‌ای و مواردی چون سن، قد و... نیز توجه می‌شود. پس چنانچه شما نیز با این مسئله روبه‌رو هستید، همین حالا بر روی رژیم لاغری من کلیک نمایید تا رژیم خود را دریافت کنید. همچنین با کلیک بر روی غفاری دایت به سایت اصلی هدایت شوید و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
5 از 5 (1 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه