راهکارهای افزایش میل جنسی در زنان برای بهبود روابط!

میل جنسی یکی از موضوعاتی است که اغلب کمتر راجع به آن بحث می‌شود، با این‌حال تاثیر بسیار زیادی در زندگی زناشویی افراد دارد. کاهش میل جنسی، می‌تواند برای زنان و مردان وجود داشته باشد و دلایل زیادی داشته باشد و باید پیش از آن‌که زندگی زناشویی را تحت تاثیر قرار دهد، این مسئله رفع شود. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم در ارتباط با راه‌های افزایش میل جنسی در زنان صحبت کنیم. لیبیدو نام دیگری برای میل جنسی یا میل جنسی است. عوامل داخلی و خارجی مختلفی می‌توانند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارند، از سطح هورمونی گرفته تا داروها و عادت‌های خواب شما؛ همچنین میل جنسی هر کس متفاوت است، اما میل جنسی بیشتر افراد، با افزایش سن کاهش می‌یابد. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا به شما درمان کاهش میل زنان را بگوییم؛ در انتهای این مطلب با راه‌های طبیعی رفع این مسئله آشنا می‌شوید. راهکارهای افزایش میل جنسی در زنان برای بهبود روابط!

تشخیص میل جنسی کم در زنان

 

تشخیص میل جنسی کم در زنان

طبق تعریف، اگر مکرراً افکار یا میل جنسی نداشته باشید، ممکن است به اختلال کمبود میل جنسی مبتلا شوید و فقدان این احساسات باعث ناراحتی شخصی می‌شود. چه با این تشخیص پزشکی مطابقت داشته باشید یا نه، پزشک شما می‌تواند دلایلی را که میل جنسی شما آنطور که می‌خواهید بالا نیست، جستجو کند و راه‌هایی برای کمک پیدا کند.

پزشک علاوه بر پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه پزشکی و جنسی شما، ممکن است روش‌های زیر را انجام دهد:

  • معاینه لگن را انجام دهید: در طول معاینه لگن، پزشک می‌تواند نشانه‌هایی از تغییرات فیزیکی را که منجر به کاهش میل جنسی می‌شوند، مانند نازک شدن بافت‌های تناسلی، خشکی واژن یا لکه‌های محرک درد بررسی کند.
  • آزمایش خون را توصیه کند: ممکن است پزشک آزمایش خون را برای بررسی سطوح هورمونی و بررسی مشکلات تیروئید، دیابت، کلسترول بالا و اختلالات کبدی تجویز کند.
  • شما را به متخصص ارجاع دهد: یک مشاور متخصص یا یک درمانگر جنسی ممکن است بتواند عوامل عاطفی و رابطه‌ای را که می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود، بهتر ارزیابی کند.

 

انواع درمان کاهش میل زنان

 

انواع درمان کاهش میل زنان

اکثر زنان از یک رویکرد درمانی سود می‌برند که علل متعددی که پشت این عارضه هستند را هدف قرار می‌دهد. توصیه‌ها برای افزایش میل جنسی در زنان، ممکن است شامل آموزش جنسی، مشاوره، و گاهی اوقات دارودرمانی و هورمون درمانی باشد.

 

آموزش و مشاوره جنسی

صحبت با یک درمانگر یا مشاوری که در رسیدگی به نگرانی‌های جنسی ماهر است، می‌تواند به کاهش میل جنسی کمک کند. درمان، اغلب شامل آموزش در مورد پاسخ جنسی و تکنیک‌ها می‌شود. احتمالاً درمانگر یا مشاور شما توصیه‌هایی برای خواندن مطالب یا تمرینات زوجین ارائه می‌دهد. مشاوره زوجین که به مسائل رابطه می‌پردازد نیز ممکن است به افزایش میل جنسی زنان و احساس صمیمیت و میل کمک کند.

 

داروها

پزشک شما می‌خواهد داروهایی را که در حال حاضر مصرف می‌کنید، بررسی کند تا ببیند آیا هر یک از آن‌ها باعث ایجاد عوارض جانبی جنسی می‌شوند یا خیر. به عنوان مثال، داروهای ضد افسردگی مانند پاروکستین (پاکسیل) و فلوکستین (پروزاک، سارافم) ممکن است میل جنسی را کاهش دهند. تغییر این دارو به بوپروپیون (نوع متفاوتی از داروهای ضد افسردگی) معمولاً میل جنسی را بهبود می‌بخشد و گاهی اوقات برای زنان مبتلا به اختلال علاقه/برانگیختگی جنسی تجویز می‌شود. همچنین ممکن است از قرص فوری افزایش میل زنان در داروخانه استفاده کنند.

همراه با مشاوره، پزشک ممکن است دارویی برای تقویت میل جنسی شما تجویز کند. قرص افزایش میل زنان که تایید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای زنان قبل از یائسگی است، عبارتند از:

  • فلیبانسرین (Addyi)، قرصی است که یک بار در روز هنگام خواب مصرف می‌کنید. عوارض جانبی شامل فشار خون پایین، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی است. نوشیدن الکل یا مصرف فلوکونازول (دیفلوکان)، یک داروی رایج برای درمان عفونت‌های قارچی واژن، می‌تواند این عوارض جانبی را بدتر کند.
  • برملانوتید (Vyleesi)، تزریقی است که به خودتان درست زیر پوست در شکم تخت یا ران قبل از فعالیت جنسی پیش بینی شده انجام می‌دهید. برخی از خانم‌ها حالت تهوع را تجربه می‌کنند که بعد از تزریق اول شایع‌تر است اما با تزریق دوم بهبود می‌یابد. سایر عوارض جانبی شامل استفراغ، برافروختگی، سردرد و واکنش پوستی در محل تزریق است.

این داروها برای استفاده در زنان یائسه مورد تایید FDA نیستند.

 

هورمون درمانی

خشکی یا کوچک شدن واژن، یکی از نشانه‌های بارز سندرم تناسلی ادراری یائسگی (GSM)، ممکن است رابطه جنسی را ناراحت کننده کند و به نوبه خود میل شما را کاهش دهد. برخی از داروهای هورمونی که هدف آن‌ها از بین بردن علائم GSM است، می‌تواند به راحت‌تر کردن رابطه جنسی کمک کند و راحت تر بودن در طول رابطه جنسی ممکن است میل شما را بهبود بخشد که این داروها نیز قرص افزایش میل زنان است.

هورمون درمانی‌های احتمالی عبارتند از:

  • استروژن: استروژن در اشکال مختلفی از جمله قرص، چسب، اسپری و ژل موجود است. دوزهای کمتری از استروژن در کرم‌های واژینال و شیاف یا حلقه یافت می‌شود. پزشک می‌تواند به شما در درک خطرات و مزایای هر فرم کمک کند؛ اما، استروژن عملکرد جنسی مرتبط با اختلال میل جنسی کم‌فعال را بهبود نمی‌بخشد.
  • تستوسترون: هورمون مردانه تستوسترون نقش مهمی در عملکرد جنسی زنان ایفا می‌کند، حتی با اینکه تستوسترون در زنان به مقدار بسیار کمتری وجود دارد. تستوسترون توسط FDA برای اختلال عملکرد جنسی در زنان تایید نشده است، اما گاهی اوقات برای کمک به کاهش میل جنسی، تستوسترون را بدون برچسب تجویز می‌کنند. استفاده از تستوسترون در زنان بحث برانگیز است. مصرف آن می‌تواند باعث آکنه، موهای زائد بدن و تغییرات خلق و خو یا شخصیت شود.
  • پراسترون: این داروی واژینال، هورمون دهیدرواپی آندروسترون (DHEA) را مستقیما به واژن می‌رساند تا به کاهش درد جنسی کمک کند. شما از این دارو هر شب برای کاهش علائم خشکی متوسط ​​تا شدید واژن مرتبط با GSM استفاده می‌کنید.
  • اوسپمیفن: مصرف روزانه این قرص می‌تواند به تسکین علائم جنسی دردناک در زنان مبتلا به GSM متوسط ​​تا شدید کمک کند. این دارو برای زنانی که سرطان سینه داشته‌اند یا در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستند، تایید نشده است.

 

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

تغییرات سبک زندگی سالم می‌تواند تفاوت زیادی در افزایش میل جنسی در زنان ایجاد کند:

  • ورزش: تمرینات هوازی منظم و تمرینات قدرتی می‌تواند استقامت شما را افزایش دهد، شکل بدن شما را بهبود بخشد، خلق و خوی شما را بالا ببرد و میل جنسی شما را افزایش دهد.
  • استرس کمتر: یافتن راهی بهتر برای مقابله با استرس کاری، استرس مالی و مشکلات روزانه می‌تواند میل جنسی شما را افزایش دهد.
  • با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید: زوج‌هایی که یاد می‌گیرند به روشی باز و صادقانه ارتباط برقرار کنند، معمولاً ارتباط عاطفی قوی‌تری دارند که می‌تواند به رابطه جنسی بهتر منجر شود. ارتباط در مورد رابطه جنسی نیز مهم است. صحبت در مورد علاقه و عدم علائقی که دارید، می‌تواند زمینه را برای صمیمیت جنسی بیشتر فراهم کند.
  • زمانی را برای صمیمیت در نظر بگیرید: برنامه ریزی رابطه جنسی در تقویم شما ممکن است ساختگی و خسته کننده به نظر برسد. اما اولویت دادن به صمیمیت می‌تواند به بازگرداندن میل جنسی شما کمک کند.
  • کمی چاشنی به زندگی جنسی خود اضافه کنید: موقعیت جنسی متفاوت، زمان متفاوتی از روز یا مکان متفاوتی را برای رابطه جنسی امتحان کنید. از شریک زندگی خود بخواهید که زمان بیشتری را به پیش بازی اختصاص دهد. اگر شما و شریک زندگیتان آماده آزمایش هستید، اسباب بازی‌های جنسی و فانتزی می‌توانند به احیای مجدد میل جنسی شما کمک کنند.
  • عادت های بد را کنار بگذارید: سیگار کشیدن، مواد مخدر غیرقانونی و الکل زیاد، همگی می‌توانند میل جنسی شما را کاهش دهند. کنار گذاشتن این عادات بد ممکن است به تقویت میل جنسی و بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

 

طب جایگزین

صحبت در مورد میل جنسی کم با پزشک، ممکن است برای برخی از زنان دشوار باشد. بنابراین برخی از زنان ممکن است به مکمل‌های گیاهی بدون نسخه به جای انواع قرص فوری افزایش میل زنان در داروخانه، روی بیاورند. با این حال، FDA چنین محصولاتی را به طور رسمی نمی‌کند، و در بسیاری از موارد، آن‌ها به خوبی مطالعه نشده‌اند. مکمل‌های گیاهی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند یا با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، ممکن است تداخل داشته باشند. همیشه قبل از استفاده از آن‌ها با پزشک صحبت کنید.

همچنین در طب سنتی برخی انواع دمنوش لاغری گیاهی افزایش میل زنان وجود دارد که چون روش بی‌خطرتری به حساب می‌آید، افراد از آن استفاده می‌کنند. در کنار مصرف دمنوش گیاهی افزایش میل زنان، می‌توانید کمی ریحان یا سیر به غذای خود اضافه کنید. بوی ریحان باعث تحریک حواس می‌شود. سیر، یک داروی گیاهی افزایش میل زنان است که حاوی مقادیر زیادی آلیسین است که جریان خون را افزایش می‌دهد. این اثرات ممکن است به مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ED) نیز کمک کند. بر اساس تحقیقات، جینکو بیلوبا گیاه دیگری است که برای درمان اختلالات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی در مردان یافت می‌شود. این عصاره ای است که از برگ درخت جینکو چینی به دست می‌آید. همچنین شکلات در طول تاریخ نمادی از میل بوده است، نه‌تنها به دلیل طعم لذیذ آن، بلکه به دلیل قدرت آن در بهبود لذت جنسی، زیرا شکلات محرک فوری بانوان است، شکلات باعث ترشح مواد شیمیایی فناتیلامین و سروتونین در بدن شما می‌شود. این می‌تواند برخی از اثرات تقویت کننده خلق و خو را ایجاد کند.

 

افزایش میل جنسی در زنان

 

افزایش میل جنسی در زنان و رژیم غذایی

همانطور که گفته شد، برای افزایش میل جنسی در زنان، ورزش و تغذیه یا به‌طور کلی سبک زندگی تاثیر زیادی دارد. همچنین افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، اغلب در روابط جنسی خود بهتر عمل می‌کنند. به همین دلیل تناسب اندام یک شاخصه مهم در افزایش میل جنسی زنان است که به شرطی که با یک رژیم غذایی اصولی و سالم و تحرک کافی همراه باشد؛ نتایج خوبی را به همراه دارد. رژیم‌های بهاره غفاری، هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند و در نتیجه سلامتی افراد را به خطر نمی‌اندازند؛ همچنین به شما کمک می‌کنند با رسیدن به تناسب اندام، اعتماد به نفس بیشتر و رابطه زناشویی بهتری داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

 

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از mayoclinic.org

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (23 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه