تنبلی چشم ، درمان تنبلی چشم در کودکان !

چنانچه کودک شما تازه به سن مدرسه رسیده است، احتمالا او را برای چشم پزشکی برده‌اید تا بتوانید پرونده سلامتش را کامل نمایید. برخی از کودکان ممکن است به تنبلی چشم دچار باشند اما هیچ علامتی نداشته باشند؛ به همین دلیل است که این معاینات پیش از ورود به مدرسه اهمیت بسیاری دارد. چنانچه برای کودک شما تشخیص تنبلی چشم داده شده است ویا در آخرین مراجعه خود به چشم پزشک، به شما گفته شده است که تنبلی چشم دارید؛ با این مطلب از غفاری دایت همراه باشید تا به شما بگوییم تنبلی چشم چیست، درمان تنبلی چشم در کودکان و همچنین تشخیص تنبلی چشم به چه صورت است. آیا می‌دانید چه چیزی برای تنبلی چشم مفید است؟! تنبلی چشم ، درمان تنبلی چشم در کودکان !

تشخیص تنبلی چشم

 

تنبلی چشم چیست ؟!

تنبلی چشم یا امبلیوپی، بیماری مربوط به چشم است و حدود ۳ درصد از افراد ممکن است به آن دچار شوند. این عیب در زمان کودکی بروز می‌کند و چشم در دوره کودکی دید طبیعی ندارد، که می‌تواند به علت‌های مختلف مثل عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم) یا انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم) یا عدم شفافیت مسیر (آب مروارید، کدورت قرنیه، افتادگی پلک) بروز کند؛ در هر صورت این اشکال معمولاً در یکی از چشم‌ها پیش می‌آید و چون مغز همواره بهترین تصویر را انتخاب می‌کند، تصویر چشم سالم را انتخاب کرده و از آن استفاده می‌نماید و این باعث می‌شود که چشم بیمار ویا تنبل غیرقابل استفاده بماند و به مرور چون از آن استفاده نمی‌شود دیدش بدتر و بدتر شود تا جایی‌که شاید موجب کوری چشم بیمار بشود. برای همین به این حالت تنبلی چشم می‌گویند و چون بدن کودکان خاصیت ترمیم‌پذیری بالایی نسبت به بزرگسالان دارد، باید این عارضه خیلی زود در سنین قبل از دبستان تشخیص داده شود تا به اصلاح آن اقدام کنند که معمولا نتایج نتایج بسیار خوب و سریع به‌دست می‌آید .

 

تشخیص تنبلی چشم

چنانچه علت تنبلی چشم مربوط به انحراف چشم یا شفافیت مسیر دید باشد، به راحتی توسط والدین قابل تشخیص است؛ اما اگر مربوط به علوم انکساری باشد، باید توسط پزشک یا بینایی سنج تشخیص داده شود، چون خود بیمار نیز نمی‌تواند این عیب را متوجه ‌شود.

برای تشخیص تنبلی چشم، امروزه در تمام کشورها قبل از ۶ سالگی از همه کودکان عمل بینایی سنجی انجام می‌شود تا اگر این عیب وجود دارد، تحت معالجه قرار گیرد ودرنتجه فرد در بزرگی دچار مشکلات بیشتر نشود.

 

درمان تنبلی چشم در کودکان

 

درمان تنبلی چشم در کودکان

تنبلی  چشم چنانچه در زمان مناسب تشخیص داده بشود، به راحتی قابل درمان است و درمان تنبلی چشم در کودکان معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل صورت می‌گیرد. اگر چشم دچار عیوب انکساری باشد، ممکن است که اپتومتریست، لنز یا عینک‌های مناسب چشم بدهد که مغز به دیدن تصویر درست عادت کند و همچنین اگر تنبلی چشم ناشی از انحراف باشد، با عمل جراحی قابل درمان است. معمولا اپتومتریست دستوراتی جهت ورزش دادن چشم و زمان‌بندی و نحوه بستن چشم سالم می‌دهد که باید با دقت پیگیری گردد.

معمولاً تکامل سیستم بینایی تا سن ۸ الی ۱۰ سالگی صورت می‌گیرد و درمان تنبلی چشم در کودکان بعد از این سنین بسیار بعید است؛ بنابراین اگر تنبلی چشم تا قبل از سن ۱۰ سالگی درمان نشود، در اکثر موارد بعد از این سن هیچ درمانی نخواهد داشت و ممکن است که منجر به از دست رفتن شدید دید در یک چشم بشود.

 

درمان تنبلی چشم در بزرگسالی

 

علائم تنبلی چشم در بزرگسالی

گاهی اوقات تنبلی چشم تنها در سنین کودکی اتفاق نمی‌افتد و ممکن است در سنین نوجوانی ویا حتی میانسالی اتفاق بیفتد. در سنین بزرگسالی هم تنبلی چشم، مانند تنبلی چشم در زمان کودکی است؛ یعنی ممکن است که یکی از چشم‌ها یا هر دو چشم به عللی دچار عدم دقت و دید مناسب گردد که در این صورت تصاویری که به مغز می‌فرستند تار ویا مخدوش هستند و مغز با توجه به اینکه تصویر دقیقی را از چشم سالم دریافت می‌کند، کم‌کم دریافت تصویر از چشم بیمار را مسدود می‌نماید و این باعث می‌شود که این چشم در تنبلی خود پیشرفت کند و فرد دچار عدم دید و بیماری‌های دیگر بشود. 

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد هر فرد تا ۴۰ سالگی در معرض خطر ابتلا به بیماری تنبلی چشم است. معمولاً شایع‌ترین علت تنبلی چشم در بزرگسالی، انحراف چشم و یا ناهمگونی شماره چشم‌هاست ویا ممکن است ترکیبی از این دو باشد. معمولاً تنبلی چشم می‌تواند بر اثر مشکلات عضلات چشم یا اختلال در عصب انتقال دهنده اطلاعات به عضلات یا مرکز کنترل در مغز  پیش بیاید؛ گاهی اوقات عامل ژنتیکی نیز در این بیماری دخیل است. علاوه‌بر این، ممکن است تنبلی چشم بر اثر انحراف چشم، آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دوربینی، افتادگی پلک، آب مروارید، کدورت قرنیه و ...پیش بیاید.

تنبلی چشم در بزرگسالی چون فعالیت بینایی اهمیت بیشتری دارد، نشانه‌هایش کاملا واضح است و شامل تغییر حالت چشم‌ها به سمت داخل یا خارج، ضعیف شدن دید، دوبینی، تاربینی، کاهش و ضعف بینایی، خستگی شدید چشم در هنگام فعالیت‌های چشمی، سردرد شدید، کج کردن سر برای بهتر دیدن و نتایج غیر نرمال آزمایشات در معاینه‌های پزشکی است.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالی

معمولا درمان تنبلی چشم در بزرگسالی با تشخیص اپتومتریست و چشم پزشک  به وسیله یک لنز و عینک مناسب و استفاده از قطره‌های چشمی برای شفافیت تصاویر و از بین بردن تاری و‌یا ویژن‌تراپی یا تمرینات بینایی انجام می‌شود.

 

چه چیزی برای تنبلی چشم مفید است

 

چه چیزی برای تنبلی چشم مفید است ؟

در درجه اول تشخیص به موقع قبل از سن ۶ سالگی و سپس پیگیری‌های لازم در انجام دستورات اوپتومتریست، بهترین راه درمان تنبلی چشم است. البته مثل بیشتر بیماری‌ها، توجه به سلامتی تغذیه و استفاده از انواع ویتامین‌ها در معالجه و درمان سریع‌تر بیماری موثر است. به همین دلیل باید به رژیم غذایی خود توجه نمایید و چنانچه خود شما ویا کودکتان تحت رژیم لاغری یا چاقی قرار دارید، باید به دریافت تمام ویتامین‌ها و به‌خصوص ویتامین A که به سلامت چشم و بینایی کمک می‌کند، توجه نمایید. به همین دلیل چنانچه تمایل دارید یک رژیم غذایی سالم و هدفمند داشته باشید که به شما کمک کند به تناسب اندام و وزن ایده‌آل خود برسید، بهتر است با کلیک بر روی غفاری دایت با انواع رژیم‌های بهاره غفاری که یکی از حرفه‌ای‌ترین مشاوران تغذیه است، آشنا شوید. برای دریافت رژیم غذایی خود که شما را به تناسب اندام برساند و در کنار آن سلامتی شما را ارتقا دهد، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (6 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه