طرز تهیه رشته پلو، غذای خوشمزه و محبوب ایرانی در کمترین زمان ممکن

رشته پلو، یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که در بسیاری از نقاط کشور طبخ می‌شود. این غذا به دلیل ترکیبات ساده و در دسترس، از محبوبیت خاصی برخوردار است. طعم این غذا و همچنین خواص گسترده‌ای که دارد، باعث شده است تا افراد بسیاری ترجیح دهند این غذای خوشمزه را آماده و نوش جان کنند. اگر شما نیز دوست دارید با پخت رشته پلو آشنا شوید، مطالعه این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود. طرز تهیه رشته پلو، غذای خوشمزه و محبوب ایرانی در کمترین زمان ممکن

مواد لازم برای رشته پلو

در ابتدا ضروری است که مواد مورد نیاز برای تهیه رشته پلو را آماده کنید. این مواد عبارتند از:

  •  برنج ایرانی: 2 تا 3 پیمانه
  • رشته پلویی: 150 گرم
  •  روغن مایع: 2 قاشق سوپخوری
  •  پیاز متوسط: 1 عدد
  •  زردچوبه: 1 قاشق چایخوری
  • دارچین: 1/2 قاشق چایخوری
  •  زعفران دم کرده: 2 قاشق سوپخوری
  • کشمش: 1/2 پیمانه
  •  خرما: 1/2 پیمانه
  •  سیب زمینی: 2 عدد
  • فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • گوشت چرخ‌کرده: 350 گرمطرز تهیه رشته پلو ایرانی

روش پخت رشته پلو

پس از آماده سازی مواد مورد نیاز می‌توانید طبق مراحل زیر پیش روید و این غذای فوق‌العاده خوشمزه را آماده کنید:

مطلب پیشنهادی: روش پخت قنبر پلو شیرازی

مرحله اول

ابتدا برنج را از 3 تا 4 ساعت قبل از پخت با آب و نمک خیس کنید. این کار باعث می شود که برنج هنگام پخت نرم‌تر و خوشمزه‌تر شود. برای این کار کافی است یک ظرف در نظر بگیرید و مقداری آب نمک درون آن بریزید. سپس برنج را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم

درون یک قابلمه مناسب مقداری آب به همراه نمک و یک قاشق روغن اضافه می‌کنیم و ظرف را بر روی حرارت می‌گذاریم تا آب به جوش آید.

مرحله سوم

در این مرحله نیاز است صبر کنید تا آب به جوش آید. سپس برنج خیسانده شده را به ظرف اضافه کنید. هم زمان مقداری رشته پلویی را خرد کرده و به قابلمه حاوی آب و برنج اضافه می‌کنیم. صبر می‌کنیم تا محتویات درون قابلمه به مدت 10 دقیقه بر روی حرارت باشند. سپس آبکشی را انجام می‌دهیم.

مرحله چهارم

سیب زمینی‌ها را پوست می‌کنیم و به صورت حلقه مانند خورد می‌کنیم‌. سپس درون یک قابلمه جدید را با روغن چرب می‌کنیم و سیب زمینی‌های حلقه شده را برای خوش مزه‌تر شدن ته دیگ می‌‌چینیم. در نهایت برنج و رشته پلویی که در مرحله قبلی آبکشی شده را اضافه می‌کنیم.

رشته پلو با مرغ

مرحله پنجم

یک قاشق روغن و مقداری زعفران را بر روی برنج بریزید و صبر کنید تا 45 دقیقه دم بکشد. هم زمان با دم کشیدن برنج سراغ گوشت چرخ‌کرده بروید و کوفته قلقلی‌های خود را آماده کنید.

مرحله ششم

پیاز را رنده می‌کنیم و پس از گرفتن آب آن، گوشت چرخ‌کرده، فلفل، زردچوبه، نمک را اضافه می‌کنیم. پس از اینکه مواد ترکیب کرده را به مدت 10 دقیقه ورز دادیم. یک سلفون بر روی این ترکیبات می‌کشیم و به مدت 30 دقیقه می‌گذاریم در یخچال قرار بگیرند.

مرحله هفتم

در آخرین مرحله گوشت چرخ کرده را از یخچال خارج کرده و به صورت دایره‌، شکل می‌دهیم. یک ماهیتابه برمی‌داریم. مقداری روغن می‌ریزیم و پس از داغ شدن روغن کوفته‌ها را اضافه و سرخ می‌کنیم. پس از سرخ شدن کوفته‌ها، کشمش را اضافه می‌کنیم و به مدت 5 دقیقه تفت می‌دهیم. پس از دم کشیدن برنج می‌توانید با کوفته و کشمش آن را تزیین کرده و نوش جان کنید.

روش پختن رشته پلو سنتی

نتیجه‌گیری

در این مطلب به آموزش پخت رشته پلو پرداختیم و اطلاعات لازم را در این زمینه ارائه دادیم. این غذا یکی از بهترین غذاهای رژیمی است که مادران باردار و شیرده و همچنین کسانی که از بیماری‌های خاص رنج می‌برند، می‌توانند در برنامه غذایی خود قرار دهند. اگر به دلیل ضعف جسمانی دوست دارید از یک برنامه غذایی خوب پیروی کنید، ما در غفاری دایت به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین رژیم غذایی را داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: روش پخت غذای رژیمی با برنج


دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
4 از 5 (7 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه