انواع طرز تهیه سیب زمینی کبابی خوشمزه و مقوی را یاد بگیرید!

سیب زمینی کبابی یا سیب زمینی تنوری از جمله پیش غذا‌ها و میان وعده‌های بسیار خوشمزه، فوری و پرطرفدار است. یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های مخختلفی برای طبخ آن به کار برده می‌شود. در ادانه به بررسی برخی از انواع طبخ سیب زمینی کبابی خواهیم پرداخت. غذاهای بسیار متنوعی به کمک سیب زمینی تهیه می‌شود که می‌توان گفت محبوب‌ترین آن‌ها سیب زمینی سرخ کرده است. مزیت و برتری اصلی سیب زمینی کبابی نسبت به سیب زمینی سرخ کرده، ارزش غذایی بیشتر آن به دلیل پخت سیب زمینی با پوست و همچنین کالری کمتر و سالم‌تر بودن آن است.

گاهی به سیب زمینی کبابی سس‌ و پنیر پیتزا نیز اضافه می‌کنند که بهتر است از این مواد در تهیه سیب زمینی کبابی استفاده نکرده و از سبزیجات استفاده کنید. پوست سیب زمینی سرشار از فیبر است که به تنظیم گوارش کمک می‌کند و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد، همچنین مدت زمان بیشتری در معده می‌ماند و موجب احساس سیری در فرد شده و از پرخوری ممانعت می‌کند؛ به همین دلیل می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش وزن و قرار گیری در رژیم‌های غذایی کم کالری باشد.

پوست سیب زمینی همچنین سرشار از پروتئین، ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، آهن، مس و ایت و به همین علت بهتر است سیب زمینی کبابی را با پوست پخته و مصرف کنید. تاسیم موجود در پوست سیب زمینی کبابی برای افراد مبتلا به نارسایی کلیوی مَر است و برای این افراد از برای تهیه سیب زمیمی کبابی از سیب زمینی پوست گرفته شده استفاده کنید. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با سیب زمینی کبابی است به بررسی مواردی از جمله طرز تهیه سیب زمینی کبابی، طرز تهیه سیب زمینی کبابی در قابلمه و سیب زمینی کبابی روی گاز می‌پردازیم.

انواع طرز تهیه سیب زمینی کبابی خوشمزه و مقوی را یاد بگیرید!

طرز تهیه سیب زمینی کبابی

طرز تهیه سیب زمینی کبابی

سیب زمینی کبابی از جمله غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که به ویژه در روز‌های سرد سال بسیار لذت بخش است. تهیه سیب زمینه کبابی ساده است و زمان زیادی نیز نیاز ندارد. از سیب زمینی کبابی می‌توان به عنوان پیش غذا و یا میان وعده سرو شود.

مواد لازم برای طرز تهیه سیب زمینی کبابی عبارتند از :

  • نهصد گرم سیب زمینی
  • دو حبه سیر
  • یک عدد لیمو ترش
  • یک سوم فنجان روغن زیتون
  • یک هشتم فنجان پونه
  • یک هشتم فنجان پیازچه
  • یک هشتم فنجان جعفری
  • یک هشتم فنجان رزماری
  • نمک به میزان مورد نیاز
  • فلفل سیاه به نیزان مورد نیاز

طرز تهیه سیب زمینی کبابی به صورت زیر است

برای تهیه سیب زمینی کبابی ابتدا در یک قابلمه با اندازه مناسب آب و نمک را ریخته و با هم مخلوط کنید. قابلنه را روی شعله گاز بگذارید و اجازه دهید جوش بیاید. در مدت زمانی که منتظر به جوش آمدن آب و نمک موجود در قابلمه هستید، سیب زمینی‌ها را به خوبی با آب بشویید و سپس سیب زمینی‌ها را به اندازه‌های ۱/۵ سانتی متری برش زده و به قابلمه در حال جوش اضافه کنید و بگذارید برای مدت زمان ده دقیقه در مخلوط آب و نمک بجوشانید. منقل یا کباب‌پز را با دمای متوسط آماده کنید.

در ظرفی دیگر سبزیجات یعنی رزماری، سیر، پیازچه، پونه و جعفری خرد شده اضافه کرده و به آن‌ها روغن زیتون، نگک و فلفل نیز اضافه کنید و این مواد را با هم به خوبی ترکیب کنید. سیب زمینی‌ها را آبکش کنید و به ظرف مخلوط سبزیجات اضافه کنید و به آرامی با هم ترکیب کنید. سیب زمینی‌ها را به سیخ کشیده و روی منقل بگذارید تا کبابی شوند. بعد از اینکه سیب زمینی‌ها کمی نرم شدند مجددا آن‌ها را داخل مخلوط سبزیجات بریزید و همجنین مقداری آبلیمو تازه و نمک روی سیب زمینی‌ها بپاشید.

طرز تهیه تابه‌ی سیب زمینی و سبزیجات

 
مواد لازم:
700-800 گرم سیب زمینی
کدو سبز کوچیک 1 عدد
1 عدد پیاز
فلفل قرمز یک عدد
2 حبه سیر
نمک، فلفل قرمز، اویشن و فلفل سیاه
پنیر چدار رنده شده
4 قاشق غذاخوری ماست
1 مشت شوید
1 حبه سیر
نمک و فلفل

طرز تهیه سیب زمینی کبابی در قابلمه

غذا‌ها مختلف و بسیار خوشمزه‌ای می‌توان با استفاده از سیب زمینی تهیه کرد که اکثرا چاق کننده هستند. سیب زمینی کبابی یا سیب زمینی تنوری از جمله غذاهای سالمی است که با استفاده از سیب زمینی تهیه می‌شوند. یکی از راه‌های تهیه سیب زمینی کبابی آماده کردن آن در قابلمه است. در ادامه به معرفی طرز تهیه سیب زمینی کبابی در قابلمه می‌پردازیم.

مواد لازم برای طرز تهیه سیب زمینی کبابی در قابلمه عبارتند از:

  • یک کیلو گرم سیب زمینی
  • یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه
  • نمک دانه درشت به میزان مورد نیاز

طرز تهیه سیب زمینی کبابی در قابلمه به صورت زیر است:

در مرحله اول و برای شروع پوست سیب زمینی‌ها را به خوبی با برس بشویید.سپس سیب زمینی‌های کوچک را به دو قسمت و سیب‌ زمینی‌های بزرگ‌تر را به چهار قسمت تقسیم کنید. سیب زمینی‌های خرد شده را به قابلمه‌ای با اندازه مناسب انتقال دهید. به قابلمه آب اضافه کنید تا حدی که روی سیب زمینی‌ها را بپوشاند. درب قابلمه را بگذارید و قابلمه را روی شعله گاز با حرارت متوسط قرار دهید و منتظر شوید تا آب داخل قابلمه جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب درب قابلمه را نیمه باز بگذارید. برای مدت زمام هشت تا ده دقیقه صبر کنید تا سیب زمینی‌ها در آب جوشیده و نیم پز شوند. بعد از اینکه از نیم پز شدن سیب زمینی‌ها به کمک چنگال مطمئن شدید آن‌ها را داخل آب‌کش ریخته و اجازه دهید آب سیب زمینی‌ها کاملا خارج و تخلیه شود. یک قابلمه برداشته و کف آن را با نمک دانه درشت کاملا بپوشانید. بعد از خارج شدن آب سیب زمینی‌ها آن‌ها را در یک لایه روی نمک داته درشت بچینید. قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم بگذارید و زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید و درب قابلمه را نیز ببندید. برای مدت زمان چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت اجازه دهید سیب زمینی‌ها کاملا پخته و تنوری شوند. پس از اینکه یک طرف سیب زمینی‌ها تنوری شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز تنوری شود. سیب زمینی کبابی شما آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید.

 

سیب زمینی کبابی روی گاز

مواد مورد نیاز برای تهیه سیب زمینی کبابی روی گاز عبارتند از

  • ششصد گرم سیب زمینی
  • سه حبه سیر تازه
  • نصف قاشق غذا خوری گشنیز تازه خرد شده
  • یک قاشق غذا خوری جعفری تازه خرد شده
  • یک قاشق غذا خوری آویشن تازه خرد شده ( یا از رزماری و یا ترکیب جعفری، ترخون و مرزه نیز می‌توانید استفاده کنید.)
  • یک چهارم پیمانه سس خردل
  • یک چهارم پیمانه سس مایونز
  • یک قاشق غذاخوری کره
  • یک قاشق غذا خوری نمک
  • یک چهارم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه

طرز تهیه سیب زمینی کبابی روی گاز به این صورت است که که ابتدا باید سیب زمینی‌ها را به خوبی تمیز کنید و سپس سیب زمینی‌ها را به قابلمه‌ای که در آن آب و نمک ریخته‌اید و روی حرارت گرم شده است، اضافه کنید. اجازه دهید سیب زمینی‌ها آب‌پز شوند. بعد از پخته شدن سیب زمینی‌ها را در آب سرد بریزید تا خنک شوند و سپس آن‌ها را به دو قسمت تقسیم کنید.

برای تهیه سس سس مایونز، سس خردل، نمک و فلفل سیاه در ظرف مناسبی ریخته و سپس به آن‌ها سبزی‌های خرد شده تازه را اضافه کرده و به خوبی با هم ترکیب کنید. در مرحله بعدی سیب زمینی‌های آب‌پز شده را داخل سس قرار داده و  توجه کنید که یک لایه سس روی سیب زمینی قرار بگیرد و سس به خوبی به همه قسمت‌های سیب زمینی‌ها برسد. اجازه دهید سیب زمینی چند دقیقه در سس باقی بماند. سپس برای کبابی کردن سیب زمینی‌ها از تابه گریل و در صورت در دسترس نبودن از تابه چدن استفاده کنید. سیب زمینی‌ها را با فاصله در کف تابه بچینید و اجازه دهید با حرارت گاز گریل شود و سپس آن‌ها را برگردانده تا طرف دیگر نیز گریل شود. سیب زمینی کبابی روی گاز شما آماده است.

سیب زمینی کبابی در رژیم غذایی

سیب زمینی کبابی و رژیم لاغری سریع

سیب زمینی به‌خصوص زمانی که کبابی شود، یکی از غذاهای خوشمزه است و طرفداران زیادی دارد و به همین نمی‌توان آن را به راحتی از رژیم غذایی حذف نمود. با این‌حال با متعادل کردن میزان مصرف آن‌، می‌توان به میزان کافی از آن مصرف کرده و در نتیجه تناسب اندام خود را حفظ نمود. این میزان متعادل را می‌توانید در یک رژیم غذایی اصولی، همچون رژیم‌های بهاره غفاری، برای همه غذاها پیدا نمایید و در نتیجه نه‌تنها از مواد مغذی و طعم خوشمزه آن‌ها بهره‌مند شوید، بلکه به تناسب اندام برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی اختصاصی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
2 از 5 (8 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه