کولین و هر آنچه از این ماده ارزشمند باید بدانید!

تاریخ : 1400/03/25

کولین و هر آنچه از این ماده ارزشمند باید بدانید!

کولین و هر آنچه از این ماده ارزشمند باید بدانید!

بسیاری از افراد با نام کولین آشنایی ندارند و آن را به‌عنوان یک ماده مغذی نمی‌شناسند. به همین دلیل در این مطلب از غفاری دایت به سراغ معرفی آن رفته‌ایم تا بگوییم کولین چیست؟! و سپس خواص کولین و عوارض کولین برای بدن را بررسی کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

رژیم لاغری و کولین

 

کولین چیست ؟!

کولین یک ماده محلول در آب است است. کولین یک ویتامین یا ماده معدنی نیست اما اغلب آن را به‌عنوان جزئی از ویتامین‌های گروه B (B کمپلکس) می‌شناسند و تصور می کنند همان ویتامین B4 است. مقدار بسیار کم کولین در کبد ساخته می‌شود اما نیاز بدن باید از  مصرف موادی که جزو بهترین منابع کولین هستند، تامین گردد.

کولین نقش بسیار مهمی در متابولیسم و سوخت و ساز چربی دارد؛ برای همین ماده‌ای است که برای سوزاندن چربی در بدن استفاده می‌شود. اگر مقدار آن در بدن شما کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می‌شود و باعث ایجاد کبد چرب و چاقی می‌گردد.

 

خواص کولین

 

خواص کولین

طبق تحقیقات انجام شده کولین برای عملکرد سالم تمامی سلول‌ها مورد نیاز است؛ زیرا باعث یکپارچگی پیام‌رسانی غشای سلول‌ها می‌شود. کولین جز اصلی گروه‌های متیل در رژیم غذایی است و برای هموستازهای لیپیدی هپاتیتی یا همان کبدی، موردنیاز است. خواص کولین در بهبود حافظه، یادگیری و تمرکز اثر مستقیم دارد. طبق تحقیقات انجام شده بیشترین اطلاعات راجع به خواص کولین در عملکرد اندام‌ها، مربوط به مغز در دوران جنینی است که اثر حیاتی برای سازمان‌دهی کولینرژیک عملکرد مغز دارد؛ برای همین وجود میزان کافی کولین در بدن مادران باردار ضروری است.

طبق آزمایشاتی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی مثل: موش سوری و رت انجام شده معلوم گردید که وجود کولین در تکامل هیپوکامپ و سپتوم ضروری است. البته هیپوکامپ یکی از معدود نواحی در مغز است که تکثیر سلول‌های عصبی آن تا بزرگسالی نیز ادامه دارد. بنابراین میزان کافی وجود کولین در بدن کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان می‌تواند در تکثیر سلول‌های آن‌ها نقش داشته باشد. میلین که در واقع همان غشاء سلول‌های عصبی یا نورون‌ها است، حاوی  فسفولیپیدهایی است که دارای کولین هستند.

مقدار کافی کولین موجود در بدن می‌تواند به بهبود حافظه و بهبود یادگیری تمرکز و انرژی در بدن کمک کند. طی تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده که کولین یک ماده مغذی بسیار مهم در دوران بارداری است که به رشد صحیح مغز و نخاع جنین کمک می‌کند و یک خانم باردار بهتراست که روزانه ۴۵۰ میلی‌گرم کولین دریافت کند و با پیشرفت بارداری این مقدار را افزایش بدهد. مقدار مورد نیاز مصرف کولین B4 در مردان باید حدود ۵۵۰ میلی‌گرم در روز باشد در حالی که برای زنان ۴۲۵ گرم کافی است.

از آنجایی که نقش کولین در سلول‌های عصبی و متابولیسم انواع سلول‌های بدن به تایید تحقیقات رسیده است، نیاز روزانه آن در بدن باید به طور کامل برطرف شود؛ زیرا کمبود کولین درایجاد برخی بیماری‌های عصبی و متابولیسمی نقش مهمی داشته و حتی در معالجه این نوع بیماری‌ها نیز تاثیر دارد.

نقش کمبود کولین در عدم تمرکز و اضطراب (نه افسردگی) ثابت شده است. همچنین در بهبود اثر شیدایی در بیماران قطبی تاثیر بسیار خوبی دارد.

 

بهترین منابع کولین

 

بهترین منابع کولین

کولین یا همان ویتامین B4 در مواد غذایی مثل تخم مرغ، گوشت، ماهی، مرغ و غلات سبوس‌دار وجود دارد. از آنجایی که مصرف روزانه ۵۵۰ گرم از کولین برای آقایان و ۴۲۵ میلی‌گرم کولین برای بانوان ضروری است، نوع و مقدار موجود از این ویتامین در هر ماده غذایی را توضیح می‌دهیم تا بهترین منابع کولین را بهتر بشناسید. این منابع عبارتند از:

  • گوشت گاو سرخ شده یا جگر گاو سرخ شده به میزان ۸۵ گرم دارای ۳۵۶ میلی‌گرم کولین
  • یک فنجان جوانه گندم تفت داده شده ۲۰۲ میلی‌گرم
  • یک تخم مرغ بزرگ ۱۴۷ میلی‌گرم
  • ۸۵ گرم گوشت گاو پخته شده ۹۷ میلی‌گرم
  • ۸۵ گرم ماهی سالمون ۷۵ میلی‌گرم
  • ۸۵ گرم سینه مرغ ۷۳ میلی‌گرم
  • ۸۵ گرم میگوی کنسرو شده ۶۹ میلی‌گرم
  • یک قاشق سوپ خوری برنج پخته ۶۳ میلی‌گرم
  • ۲۵۰ گرم شیر خشک ۳۸ میلی‌گرم
  • ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی ۲۰ میلی‌گرم
  • ۴۰ گرم شکلات شیری ۲۰ میلی‌گرم
  • ۳۰ گرم بادام زمینی ۱۵ میلی‌گرم

همچنین کولین در گل کلم ، خیار و سویا (همه محصولات سویا اعم از دانه، شیر و پنیر سویا) نیز موجود است.

 

عوارض قرص کولین

 

عوارض قرص کولین

کولین یکی از مواد موردنیاز و ویتامین‌های ضروری برای بدن است که باید روزانه آن را مصرف کرد تا سطح آن در بدن ثابت بماند. از آنجایی که مصرف روزانه کولین  مورد نیاز در بعضی رژیم‌های غذایی به سختی صورت می‌گیرد، ممکن است سطح کولین در بدن شما پایین بیاید؛ برای همین، نیاز به استفاده از مکمل‌های کولین به‌صورت قرص کولین است که با تجویز پزشک می‌توان استفاده کرد. البته استفاده از مکمل کولین تا حداکثر ۳۵۰۰ میلی گرم در روز ممکن است که مشکلی ایجاد نکند؛ اما چنانچه دچار سوءمصرف یا استفاده بیش از حد از کولین گردید ممکن است دچار عوارض قرص کولین مثل: کاهش فشار خون، تعریق و بوی بد بدن (بوی ماهی)، اسهال، حالت تهوع و استفراغ شوید.

البته به‌صورت کلی، ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند و به همین دلیل تا دوز بالای آن اغلب مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند. با این وجود مصرف داروهای شیمیایی، همواره عوارضی برای بدن داشته‌اند و به همین دلیل یکی از عوارض قرص کولین نیز شیمیایی بودن آن است که سبب می‌شود در درازمدت، به کبد آسیب جدی وارد شود. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از عوارض قرص کولین، تا حدامکان این ویتامین را در رژیم غذایی خود جذب نمایید.

 

کولین چیست

 

کولین و رژیم لاغری

چنانچه رژیم غذایی شما به‌قدری محدود کننده است که نمی‌توانید مواد مغذی و ویتامین‌های موردنیاز بدن خود را از آن جذب کنید، بنابراین رژیم غذایی اصولی ندارید. برای داشتن یک رژیم لاغری اصولی که سبب تناسب اندام و سلامتی شما شود، باید با یک مشاور تغذیه مشورت کرده و یک رژیم اختصاصی متناسب با شرایط خودتان دریافت کنید. بهاره غفاری یک مشاور تغذیه مجرب است که به شما کمک می کند به وزن ایده‌آل برسید و به در کنار آن، نه‌تنها به سلامت خود آسیب نزنید، بلکه آن را ارتقا دهید. به همین دلیل است که می‌توانند سبک زندگی شما را تغییر داده و تناسب اندام شما را در درازمدت حفظ کنند. برای دریافت رژیم لاغری خود همین حالا بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.