۱۰ درمان سریع کم خونی شدید؛ برای کم خونی چی بخوریم؟

یکی از رایج‌ترین دلایل کم خونی، کمبود آهن یا همان فقر آهن است. به دلیل کمبود آهن بدن، نمی‌تواند به میزان کافی هموگلوبین تولید کند و در نتیجه گلبول‌های قرمز خون کار اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف را به درستی انجام نمی‌دهند؛ به همین دلیل علائم‌ کم‌ خونی همچون گیجی، احساس خستگی، کمبود اکسیژن و عدم عملکرد درست مغز و سایر اندام‌ها به وجود می‌آید که فرد را ملزم می کند به روش های درمان سریع کم خونی روی بیاورد. ۱۰ درمان سریع کم خونی شدید؛ برای کم خونی چی بخوریم؟

درمان سریع کم خونی

مهم ترین علائم کم خونی

برای پیشگیری از علائم کم‌خونی، می‌توان از داروهایی که به تولید گلبول‌های قرمز در خون کمک می‌کنند، استفاده نمود؛ با این حال بهترین راه، استفاده از مواد غذایی طبیعی برای رساندن انواع ویتامین‌های مهم و مواد معدنی یعنی ویتامین b۱۲ و اسید فولیک و آهن به بدن است تا به‌طور طبیعی خون‌سازی انجام شده و فقر آهن از بین برود و علت کم خونی درمان شود. به همین دلیل می‌خواهیم در غفاری دایت بهترین صبحانه برای کم خونی آشنا کنیم؛ در نتیجه انواع غذای مضر برای کم خونی، بهترین غذا برای کم خونی و معجون برای کم خونی را معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

✅ سرگیجه

✅ سردرد های روزمره

✅ احساس ضعف و خستگی در طول روز

✅ رنگ پریدن پوست

✅ دمای پایین کل بدن

✅ احساس سرما در دست ها و پاها

درمان سریع کم خونی

برای درمان کم خونی می‌توان از داروهای شیمیایی استفاده کرد که ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین نموده و در نتیجه سبب تحریک خون سازی شوند. از داروهایی که برای درمان سریع کم خونی استفاده می‌شوند، می‌توان به اسید فولیک، آهن فیفول و فروس سولفات اشاره کرد. برخی از افراد ممکن است دچار کم خونی فقر آهن شدید باشند و به همین دلیل برای درمان سریع کم خونی آن‌ها، از تزریق درون رگی آهن استفاده می‌کنند تا جذب آن افزایش پیدا کرده و سریع‌تر درمان صورت بگیرد.

برای مشاهده مراکز لاغری در تهران اگر در تهران زندگی میکنید به بهترین کلینیک لاغری در تهران مراجعه نمایید.

بهترین غذا برای درمان سریع کم خونی

برای کم خونی چی خوبه؟ اصلاح برنامه غذایی هفتگی برای افرادی که دارای کم خونی هستند نخستین گام برای درمان محسوب می شود. آنمی یا کم خونی نیازمند رژیم غذایی می باشد که در آن غذا هایی سرشار از آهن و سایر ویتامین های ضروری وجود داشته باشد تا به تولید گلبول های قرمز و هموگلوبین کمک کند. همچنین مواد غذایی که کمک می کنند تا آهن بیشتر در بدن جذب شوند باید در رژیم غذایی قرار بگیرد. 
 
دو نوع آهن در مواد غذایی وجود دارد که عبارتند از:
 
1. آهنی که در گوشت و پروتئین ها مثل غذا های دریایی، گوشت پرندگان و گوشت قرمز وجود دارد 
2. آهنی که در منابع غذایی گیاهی موجود است 
 
البته باید بدانید که آهن گیاهی که از سبزیجات و سایر پروتئین های گیاهی به بدن وارد می شود به خوبی قابل جذب نیست. از این رو تأمین آهن برای ما به این روش فاقد ارزش است.
 
  • سبزیجات برگ دار 
 
برای درمان کم خونی چه بخوریم؟ سبزیجات برگدار منابع خوبی از آهن می باشند که به درمان سریع کم خونی شدید تاحدودی کمک خواهند کرد. اگر در رژیم غذایی، به مقدار کافی اسید فولیک وجود نداشته باشد نوعی از کم خونی به اسم «کم خونی فولیک اسید» در فرد رخ می دهد. مرکبات، حبوبات و غلات جز مواد غذایی محسوب می شوند که می تواند به حد مناسبی برای دریافت فولیک اسید در برنامه غذایی مؤثر باشد. از بعضی سبزیجات مثل اسفناج علاوه بر این که حاوی مقادیر بسیار زیادی از فولیک اسید است دارای اگزالات هم می باشند که در رقابت با آهن است و می تواند تأثیر آهن را در بدن کاهش دهد. 
برخلاف اگزالات، ویتأمین سی باعث می شود تا آهن بهتر جذب بدن شود. مرکباتی مثل فلفل دلمه ای، توت فرنگی و لیمو ترش جزء منابعی هستند که باعث جذب بهتر آهن در خون می شود. 
 
  • گوشت قرمز و گوشت قرن دگان 
 
برای کم خونی چی بخوریم؟ گوشت قرمز مثل گوشت گوساله و گوسفند و همچنین گوشت سفید مثل ماهی و مرغ هر دو جزء منابع غذایی هستند که برای کم خونی مفید است؛ با این وجود در گوشت قرمز مقادیر زیادی آهن وجود دارد. بنابراین استفاده از گوشت قرمز به همراه سبزیجات و حبوبات یا میوه هایی که سرشار از ویتامین C هستند(مثل لیمو ترش) کمک خواهد کرد تا آهن در بدن بهتر جذب شود. علاوه بر این تخم انواع پرندگان هم منبع خوبی برای آهن شناخته می شود. 
 
  • جگر 
 
جگر یکی از منابع غنی برای دریافت آهن و درمان خانگی کم خونی است. از آنجایی که جگر محلی برای متابولیزه کردن سموم و دارو ها می باشد باید حتماً در خوردن و مصرفش احتیاط بخرج دهید. 
 
  • غذا های دریایی 
 
برای کم خونی چی خوبه؟ میگو، صدف خوراکی، خرچنگ و بسیاری از انواع ماهی دارای مقدار قابل توجهی از آهن هستند. بنابراین مصرف غذا های دریایی می تواند به شما در کنترل کم خونی و درمان آن مؤثر واقع شود.
 
  • حبوبات
 
حبوبات هم جزء مواد غذایی شگفت انگیز برای درمان کم خونی مخصوصا در افراد گیاهخوار هستند: 
  • لوبیا قرمز
  • سویا
  • لوبیا چشم بلبلی
  • لوبیا چیتی
  • نخود
  • لوبیا سیاه
  • لوبیا لیما (لوبیا عروس)
  • آجیل 
به طور کلی مغز ها نقش بسیار مهمی در تأمین نیاز بدن به انواع مواد معدنی و نظیر آهن و فولیک اسید را بر عهده دارند. 

سریع ترین روش ها برای درمان کم خونی

بهترین غذا برای کم خونی

برای درمان کم خونی می‌توان از مواد غذایی خاصی که دارای آهن یا ویتامین B12 هستند، استفاده نمود. مصرف مواد غذایی و غذای رژیمی دارای آهن همچون گوشت گوسفند و گاو، مرغ، بوقلمون، اسفناج، بروکلی، دانه‌های کدو تنبل و... انواعی از بهترین غذا برای کم خونی هستند که به افراد کمک می‌کنند با افزایش سطح گلبول‌های قرمز خون انرژی بیشتری داشته و سلامتی خود را ارتقا دهند. در این مطلب می توانید با طرز تهیه غذای رژیمی آشنا شوید.

همچنین غذاهایی همچون جگر گاو و جگر مرغ حاوی میزان زیادی ویتامین B12 هستند و برای درمان کم خونی تاثیر زیادی دارند. با وجود آنکه می‌توان از منابع گیاهی برای درمان سریع کم خونی استفاده کرد؛ اما طبق گفته طب سنتی و مدرن مصرف غذاهای جانوری برای تامین آهن مورد نیاز بدن، تاثیر بیشتری دارند. بهترین غذا برای کم خونی غذاهای جانوری همچون گوشت و مرغ هستند.

در کنار آگاهی از بهترین غذا برای کم خونی، باید نکاتی را برای افزایش جذب آهن در نظر بگیریم. مهمترین نکته این است که مصرف ویتامین C همراه با مواد غذایی دارای آهن، سبب افزایش جذب آهن در بدن می‌شود که می‌تواند کمبود آهن را جبران نماید. بنابراین علاوه‌بر اهمیت این که بهترین غذا برای کم خونی چیست؛ باید به نحوه مصرف آن و همچنین انواع غذا مضر برای کم خونی نیز اشاره کرد. در طب سنتی مصرف چای بلافاصله بعد از غذا یک نوع غذای مضر برای کم خونی محسوب می‌شود؛ زیرا ترکیبات موجود در چای سیاه مانع از جذب آهن موجود در غذا می‌شوند.

برای آشنایی با غذای کم کالری پیشنهاد میشود به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.
 

صبحانه برای درمان کم خونی

مواد غذایی دارای آهن را می‌توانید در صبحانه برای کم خونی استفاده کنید تا در اولین وعده غذایی، خون سازی خود را افزایش دهید. برای بهترین غذا برای کم خونی در وعده صبح می‌توان به مصرف ارده حلوا و شیره ارده اشاره کرد.

در تهیه این مواد از کنجد استفاده می‌شود و در نتیجه به دلیل دارا بودن میزان زیادی آهن، یک صبحانه برای کم خونی محسوب می‌شود.همچنین ارده شیره، شامل مواد معدنی مفید همچون کلسیم، آهن و منیزیم است که در کنار درمان سریع کم خونی، تاثیرات مثبتی بر روی سلامت کلی افراد دارند.

بهترین انواع خشکبار برای کم خونی کشمش، کنجد و خرما هستند این مواد غذایی می‌توانند در تهیه صبحانه برای کم خونی استفاده شده و به رفع علائم کم خونی کمک نمایند.در کنار مصرف خشکبار برای کم خونی می‌توان از آجیل نیز استفاده کرد.

مهمترین انواع آجیل و خشکبار برای کم خونی پسته و گردو هستند؛ این مواد غذایی می‌توانند در تهیه معجونی در صبحانه برای کم خونی استفاده شوند.برای تهیه صبحانه برای کم خونی باید چند نکته را در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها، این است که از غذای مضر برای کم خونی که همان چای است، در وعده صبحانه استفاده نکنید و آن را به حداقل یک ساعت پس از صبحانه موکول نمایید.

یکی از مواد غذایی که در تامین آهن مورد نیاز بدن بسیار اهمیت دارد، عدس است. برای اینکه بتوانید کم خونی و کمبود آهن خود را جبران نمایید، می‌توانید صبح با مصرف عدسی همراه با آبلیمو یک صبحانه برای کم خونی داشته باشید. انگور می‌تواند در جبران کمبود آهن بسیار اهمیت داشته باشد؛ بنابراین برای صبحانه ارده را که حاوی میزان زیادی کنجد است، همراه با شیره انگور میل کنید. برگه‌های زردآلو و همچنین انجیر خشک از انواع خشکبار برای کم خونی هستند که مصرف آن‌ها در صبحانه برای کم خونی تاثیر بسیاری دارد.

برای افرادی که وزن شان ۱۰۰ کیلو به بالا هست، میتوانند از رژیم لاغری 20 کیلویی استفاده کنند برای مطالعه بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

درمان خانگی کم خونی 

  • کنجد 
 
کنجد یکی از مغذی‌ترین دانه‌های گیاهی است که فواید بی‌نظیر آن سبب شده تا در طب سنتی کاربرد زیادی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین فواید کنجد، تأثیرات مثبت آن بر روی کاهش کم خونی است. کنجد از نظر ارزش غذایی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد و یک گیاه سرشار از آهن محسوب می‌شود. آهن موجود در این دانه گیاهی علاوه بر کاهش کم خونی سبب می‌شود تا احساس خستگی در شخص هم از بین برود. کنجد یک منبع غنی از روی و کلسیم هم محسوب می‌شود.
درمان خانگی برای درمان سریع کم خونی - کنجد
 
میزان کلسیم موجود در کنجد به اندازه‌ای است که به افرادی که شیر دوست ندارند پیشنهاد می‌شود تا کلسیم مورد نیاز بدن را از طریق مصرف منظم کنجد تأمین کنند. در نتیجه کنجد مواد مغذی بسیار زیادی داشته که در مجموع سبب درمان کم خونی می‌شود. اگر قصد دارید تا برای درمان کم خونی از کنجد استفاده کنید به این نکته توجه داشته باشید که مواد مغذی موجود در دانه‌های کنجد تنها در صورتی جذب خون می‌شوند که دانه‌های کنجد را به صورت آسیاب شده مصرف کنید یا اینکه دانه‌های کنجد را در دهان خود به درستی جویده و سپس قورت بدهید. زمان مناسب برای مصرف کنجد هم محدودیت خاصی نداشته می‌توانید آن را به عنوان میان وعده در طول روز مصرف کنید. 
 
 
  • اسفناج 
 
یکی از بهترین پاسخ‌هایی که می‌توان به این سؤال که برای کمبود آهن چه بخوریم؟ داد، اسفناج است. اسفناج گیاهی گلدار و یک ساله است که برگ و ساقه بسیار لطیفی دارد. اسفناج یک منبع بسیار غنی از مواد مغذی نظیر گرانتین، کاروئید‌های لوتئین و آهن محسوب می‌شود. کاروئید‌های موجود در اسفناج تأثیر زیادی در از بین بردن رادیکال‌های آزاد دارند، از این رو سلامت بدن را تضمین می‌کنند. بیشتر گیاهان دارای فیبر هستند و فیبر موجود در گیاهان علاوه بر ایجاد احساس سیری برای مدت بیشتر، بر روی تقویت سیستم گوارشی افراد هم نقش مثبتی دارد.
 
در این خصوص جالب است بدانید میزان فیبر موجود در اسفناج در مقایسه با دیگر سبزیجات در حدود دو برابر بیشتر است و این موضوع اسفناج را به یک منبع بسیار غنی برای تأمین فیبر تبدیل کرده است. برای درمان کم خونی می‌توانید از اسفناج استفاده کنید. برای افزودن اسفناج به برنامه رژیم غذایی روزانه بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که سبزیجات طریقه تهیه خاص خود را دارند و به منظور طبخ و آماده‌سازی سبزیجات بهتر است از روش‌هایی استفاده کنید که مواد مغذی موجود در سبزیجات را حفظ کنند. می توانید با چند نوع غذای رژیمی با اسفناج آشنا شوید.
 
  • خرما
 
خرما یک منبع غنی پتاسیم است و بسیاری دیگر از مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز در این میوه پر خاصیت وجود دارد. جالب است بدانید افرادی که ناشتا خرما مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگر افراد کمتر در معرض رنگ پریدگی قرار دارند و درصد بروز کم خونی در این افراد بسیار کمتر است. با مصرف منظم خرما می‌توانید بدنی سالم‌تر داشته باشید و همچنین می‌توانید از شیرینی خرما به جای قند‌های مصنوعی استفاده کنید، که یک پیشنهاد فوق‌العاده برای افراد مبتلا به دیابت است. مصرف خرما نیاز بدن به آهن را تأمین می‌کند. آهن هم یک ماده مغذی مورد نیاز برای تولید هموگلوبین در بدن است.
 
درمان خانگی سریع کم خونی - خرما
هموگلوبین را هم می‌توان بخش اصلی تشکیل‌دهنده گلبول‌های قرمز خون دانست. در نتیجه تأثیر مصرف خرما بر روی تولید هموگلوبین سبب شده تا از این میوه به عنوان یک میوه خون ساز یاد شود. به منظور درمان کم خونی شدید روزانه 3 تا 5 عدد خرما مصرف کنید. با مصرف این میزان خرما آهن، اسید فولیک و ویتأمین‌های مورد نیاز بدن نظیر ویتأمین C و. . تأمین می‌شود. مصرف خرما هیچ محدودیت سنی نداشته کودکان و بزرگسالان می‌توانند از این میوه پر خاصیت بهره‌مند بشوند. مصرف روزانه خرما انرژی بدن را هم افزایش می‌دهد. 
 
  • مویز
 
در ادامه پاسخ به این سؤال که برای درمان کم خونی چه بخوریم؟ بهتر است به مویز هم اشاره کنیم. مویز یک منبع بسیار غنی از آهن محسوب می‌شود. آهن موجود در مویز سبب افزایش تولید هموگلوبین و در نهایت افزایش خون‌سازی در بدن می‌شود. میزان آهن موجود در هر دانه مویز به اندازه‌ای است که تنها خوردن چند عدد مویز به صورت روزانه کافی است تا نیاز روزانه بدن به آهن تأمین شود. علاوه بر آهن مویز دارای ترکیبات مغذی دیگری نظیر فیبر هم است. فیبر موجود در مویز سبب شده تا مصرف منظم مویز در درمان یبوست تأثیر‌گذار باشد.
 
در مجموع مویز مزایای بسیار زیادی دارد که از دیگر مزایای آن می‌توان به تقویت حافظه، تقویت قوای جنسی مردان و. . اشاره کرد. برای افزودن مویز به برنامه غذایی روزانه می‌توانید آن را به عنوان میان وعده یا تنقلاتی که در طول روز استفاده می‌کنید به برنامه غذایی روزانه خود بیفزایید. در خصوص نحوه مصرف مویز هم لازم به توضیح است که ناشتا مصرف 21 عدد مویز سرخ سبب پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مختلف شده و از این رو در حفظ سلامت بدن بسیار تأثیر‌گذار است. 
 
  • یونجه
 
یونجه، گیاه علفی که می‌تواند یک پاسخ مناسب به این سؤال که برای درمان کم خونی چه بخوریم؟ باشد. یونجه گیاهی با ریشه بسیار بلند است. در گذشته استفاده از یونجه بیشتر به عنوان خوراک دام رواج داشته است، اما ریشه‌های بلند گیاه یونجه سبب شده تا برگ‌های این گیاه بسیار مغذی و پر خاصیت باشند به همین دلیل است که در سال‌های اخیر شناخت بیشتر گیاه یونجه سبب شده تا استفاده از این گیاه در طب سنتی رواج پیدا کرده و به منظور اهداف درمانی از این گیاه استفاده شود.
یونجه در درمان سریع کم خونی
 
از جمله ترکیبات مغذی موجود در گیاه یونجه می‌توان به آهن و کلروفیل اشاره کرد. همانگونه که می‌دانید آهن نقش بسیار زیادی در تولید گلبول‌های قرمز خون دارد. افزایش تولید گلبول قرمز خون هم به معنای خون‌سازی و در نتیجه آن درمان کم خونی شدید است. در مجموع مصرف منظم این گیاه پر خاصیت می‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد. از دیگر مزایای یونجه هم می‌توان به تأثیر‌گذاری آن بر روی تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. یونجه از بروز عفونت ادراری جلوگیری کرده و برای تقویت و سلامت کلیه هم بسیار مؤثر است. یونجه دارای خواص ضد التهابی بوده و سبب سم زدایی بدن هم می‌شود. 
 
  •  گزنه 
 
گزنه، یکی دیگر از گیاهانی است که منبع غنی آهن محسوب شده و بالا بودن میزان آهن موجود در این گیاه سبب شده تا از آن به عنوان یکی از گیاهان مؤثر برای درمان کم خونی یاد کرد. آهن تنها یکی از ترکیبات مغذی موجود در یونجه است و از دیگر ترکیبات این گیاه می‌توان به ویتأمین‌هایی نظیر ویتأمین آ، ویتأمین سی و. . اشاره کرد. وجود ویتأمین‌ها در گیاه گزنه سبب شده تا جذب آهن موجود در این گیاه بهتر و بیشتر باشد. اسید‌های چرب، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و پلی فنول هم از دیگر ترکیبات موجود در گیاه گزنه هستند که سبب شده تا گیاه گزنه علاوه بر مؤثر بودن برای درمان کم خونی خواص و مزایا دیگری نیز داشته باشد.
 
از دیگر مزایا آن می‌توان به تأثیرات آن بر روی از بین بردن التهاب‌هایی نظیر آرتروز اشاره کرد. استفاده از گزنه شرایط خاصی نداشته و از لحاظ سنی هم محدودیت خاصی ندارد. کودکان و زنان باردار به منظور درمان کم خونی می‌توانند از دمنوش گزنه استفاده کنند. در خصوص استفاده از گزنه یک نکته مهم وجود دارد و آن هم توجه به این موضوع است که گزنه یک گیاه ادرار‌آور محسوب می‌شود. به همین دلیل اگر مبتلا به اختلالات کلیوی هستید بهتر است قبل از مصرف گزنه برای درمان کم خونی با پزشک خود مشورت کنید. 
 
  • چای ترش 
 
چای ترش یکی از انواع چای بوده که از آن تحت عنوان چای قرمز نیز یاد می‌شود و این نام هم به دلیل رنگ این نوع چای است. به طور کلی چای دارای انواع مختلفی هست که هر یک از این انواع خواص و ویژگی‌های خاص خود را دارند و به این ترتیب خواص و مزایا انواع چای با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. چای ترش را می‌توان یکی از پر خاصیت‌ترین انوع چای دانست که از جمله مزایای آن می‌توان به تأثیر‌گذاری آن بر روی کاهش میزان کلسترول بد موجود در خون اشاره کرد، که این خاصیت به دلیل وجود آنتی اکسیدان در این نوع چای است.
چای ترش سریع ترین درمان کم خونی
 
مصرف منظم چای ترش تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را هم کاهش می‌دهد. تأثیر‌گذاری چای ترش بر روی کاهش میزان استرس و اضطراب هم از دیگر مزایای مصرف منظم این چای خوش عطر و خوش طعم محسوب می‌شود. در خصوص چای ترش و درمان کم خونی هم لازم به توضیح است که چای ترش منبع غنی از آهن بوده و از این رو برای درمان کم خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
  • چای دارچین 
 
در ادامه پاسخ به این سؤال که برای کمبود آهن چه بخوریم؟ بهتر است به ادویه‌های پر خاصیت نظیر دارچین هم اشاره کنیم. چوب دارچین عطر و طعم بی‌نظیری دارد و رایحه خوش‌آیند آن سبب شده تا از آسیاب شده چوب دارچین به عنوان یک ادویه معطر استفاده شود. مصرف دارچین سبب می‌شود تا میزان آهن موجود در بدن افزایش پیدا کرده و در نتیجه آن تولید هموگلوبین خون هم بیشتر شود. افزایش هموگلوبین هم به معنای خون‌سازی بیشتر و درمان کم خونی است. به منظور استفاده از خواص دارچین برای درمان کم خونی می‌توانید این ادویه پر کاربرد را به صورت دمنوش تهیه کرده و سپس میل کنید.
 
درمان کم خونی تنها یکی از مزایای دمنوش دارچین است. دیگر خواص و مزایای دمنوش دارچین هم عبارت است از: مؤثر بر روی کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت، متعادل نگه داشتن سطح کلسترول خون، درمان عفونت، تقویت حافظه، ضد التهاب، تقویت و افزایش بهداشت دهان و دندان و.... اماده‌سازی دمنوش دارچین هم بسیار آسان است و همانند دیگر دمنوش‌ها برای آماده‌سازی به یک فنجان آب جوش ومقداری چوب دارچین نیاز دارید. 
 
  • دمنوش گل محمدی
 
گل محمدی یکی از شناخته شده‌ترین گل‌ها در کشور ما است و استفاده از آن به شکل‌های مختلف رواج زیادی دارد. گل محمدی دارای خواص دارویی بی‌نظیری است و یکی از مهم‌ترین دلیل استفاده زیاد از این گل خواص بی‌نظیر آن است که به این واسطه در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش‌های استفاده از گل محمدی بسیار متنوع است. می‌توانید از گل برگ‌های این گل یا اسانس آن استفاده کنید. تهیه دمنوش گل محمدی هم بسیار آسان است.
 
بیشتر بخوانید: در این مطلب می توانید لیست دمنوش لاغری را مشاهده کنید.
 
دمنوش گل محمدی درمان خانگی کم خونی
 
مصرف روزانه دمنوش گل محمدی تأثیرات زیادی بر روی افزایش خون‌سازی و در نتیجه آن کاهش کم خونی دارد. تأثیرات گل محمدی بر روی افزایش خون‌سازی هم به دلیل وجود سطح بالایی از آهن در این گل است. از دیگر خواص بی‌نظیر گل محمدی هم می‌توان به تأثیرات آن به عنوان یک آرامش بخش طبیعی اشاره کرد. گل محمدی حافظه را تقویت کرده و برای درمان سر درد و چشم درد هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور درمان زخم و مشکلات پوستی هم می‌توانید گل محمدی را به صورت ضماد در آورده و ضماد آن را در محل مورد نظر قرار بدهید. 
 
  • زیتون 
 
زیتون دارای انواع مختلفی اس. نکته جالبی که در این خصوص وجود دارد این است که تمامی انواع زیتون یک منبع بسیار غنی از آهن محسوب می‌شوند. بالا بودن میزان آهن موجود در زیتون سبب شده تا از آن برای درمان کم خونی استفاده شود. به منظور درمان کم خونی با زیتون کافی است تا زیتون را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کرده و از خواص بی‌نظیر آن بر روی درمان کم خونی بهره‌مند شوید.
 
بهتر است بدانید خواص و تأثیرات زیتون برای درمان کم خونی تنها به میوه این درخت ختم نمی‌شود! برگ‌های درخت زیتون هم خواص درمانی زیادی دارند. علاوه بر درمان کم خونی از دیگر فواید زیتون و برگ زیتون می‌توان به تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از بروز سرطان، کاهش میزان قند خون و. . اشاره کرد. 
 
 
برای کاهش آهن خون چه بخوریم: 
 
در برخی موارد وجود میزان زیادی از آهن در بدن سبب غلیظ شدن خون فرد می‌شود. به همین دلیل افرادی که دارای خون غلیظ هستند به منظور رقیق کردن خون در پی یافتن پاسخ این سؤال هستند که برای کاهش آهن خون چه بخوریم؟ در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص اینکه برای کاهش آهن خون چه بخوریم؟ می‌پردازیم. 
 
  1. زرشک: زرشک یکی از مؤثرترین مواد غذایی برای رقیق شدن خون محسوب می‌شود. زرشک سبب باز شدن دیواره رگ‌های خونی و در نتیجه بهبود جریان خون در بدن می‌شود. برای مصرف زرشک ابتدا مقداری زرشک را در آب خیس کرده و یک روز صبر کنید تا خیس بکشد. بعد از گذشت این زمان آب زرشک را از صافی کرده و میل کنید. توجه داشته باشید که زرشک هم میزان مصرف خاص خود را دارد و بهتر است در خوردن آن زیاده روی نکنید. 
 
  1. آناناس: یکی از آنزیم‌های موجود در آناناس بروملین نام دارد. این آنزیم برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مؤثر بوده و سبب رقیق شدن خون هم می‌شود. مصرف آناناس از لخته شدن خون جلوگیری کرده و دارای خاصیت ضد التهابی هم هست. 
آناناس کاهنده آهن خون
 
  1. انار: انار سرشار از خواص بی‌نظیری است که یکی از این خواص کاهش غلظت خون می‌باشد. مصرف انار برای قلب بسیار مفید است و سبب کاهش فشار خون می‌شود. با این وجود بهتر است در مصرف انار زیاده روی نکنید. 
 
  1. سیر: سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک غنی از خواص ضد میکروبی است. از سیر به منظور جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می‌شود و به نوعی سبب رقیق شدن خون می‌گردد. 
 
  1. انگور: برای رقیق شدن خون می‌توانید از عصاره دانه‌های انگور استفاده کنید که این عصاره برای قلب نیز بسیار مفید و مؤثر است. انگور سرشار از آنتی اکسیدان بوده و سبب کاهش فشار خون می‌شود. 
 

غذا‌های مضر برای کم خونی 

افراد مبتلا به کم خونی به منظور درمان کم خونی علاوه بر مصرف مواد غذایی خون ساز بهتر است از مصرف غذا‌های مضر برای کم خونی هم خودداری کنند. غذا‌های مضر برای کم خونی عبارتند از غلاتی نظیر گندم، جو، چاودار و. . که مصرف این غلات توسط افراد مبتلا به سلیاک سبب می‌شود تا این افراد در معرض ابتلا به کم خونی قرار بگیرند. افراد مبتلا به کم خونی بهتر است از نوشیدنی‌هایی نظیر نوشابه، نسکافه، چای و. . هم دوری کنند. 
 
کم خونی یکی از شایع ترین بیماری هایی است که ممکن است در افراد وجود داشته باشند. استفاده از برخی مواد غذایی ممکن است باعث تشدید کم خونی می شود. در ادامه این بخش قرار است فهرستی از مواد غذایی را به شما معرفی کنیم که بهتر است از خوردن شان پرهیز کنید به دلیل اینکه کم خونی را تشدید خواهند کرد. این فرصت عبارتند از: 
 
  • ریواس
  • جعفری
  • پیازچه
  • خرفه
  • برگ چغندر
  • تربچه
  • کلم 
  • زردچوبه
  • جوش شیرین
  • بکینگ پودر 
  • نوشابه
  • چای
  • قهوه
  • نسکافه
  • شکلات داغ 
  • گندم
  • چاودار
  • اِسپِلت (گندم آلمانی)
  • جو
  • نان
  • پاستا
  • ماءالشعیر 
  • نخود فرنگی
  • توفو
  • برنج
  • ذرت
 
دستگاه لاغری از جمله وسایل کمکی لاغری است که در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده است.برای آشنایی با بهترین دستگاه لاغری موضعی به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.
 

برای درمان کم خونی چه بخوریم

تهیه معجونی برای درمان کمبود آهن

چنانچه به فقر آهن یا کمبود آهن و کم خونی مبتلا هستید، برای درمان و کاهش علائم کم خونی، می‌توانید از مواد زیر یک معجون خوشمزه تهیه کنید. این مواد هر کدام بهترین غذا برای کم خونی هستند:

  • عسل طبیعی به میزان ۱ قاشق
  • پودر دارچین
  • برگ زردآلو چند عدد
  • عرق بیدمشک
  • انجیر خشک ۱ تا چند عدد
  • موز یک عدد

این مواد غذایی را می‌توانید در مخلوط‌کن ریخته و برای درمان سریع کم خونی مصرف کنید. هر کدام از این مواد خواص خاص خود را دارند که می‌توانند یک صبحانه برای کم خونی شما ایجاد کنند.

صبحانه برای درمان کم خونی

نکات تغذیه ای برای کم خونی

  • مصرف حبوبات: نقش بسیار مؤثری در تأمین نیاز بدن به فولیک اسید داران هستند بخصوص اگر به صورت روزانه و متنوع مصرف شود. 
  • بادام: بادام یکی از شگفت انگیزترین مواد مغذی است که مصرف روزانه آن می تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد مثل رفع کم خونی را جبران کند. 
  • دانه سویا: سویا یکی از منابع پروتئینی ارزشمند محسوب می شود که اگر در برنامه غذایی خود داشته باشید می توانید نیاز روزانه خود به آهن را تأمین کنید. 
  • پسته: منبع فوق العاده خوب برای دریافت آهن که مصرف روزانه آن به میزان ۱۰ عدد توصیه می شود. 
  • انار: یکی از مواد غذایی بسیار مغذی محسوب می شود که به تولید هموگلوبین خون کمک شایانی می کند. انار سرشار از فیبر، آهن، پتاسیم، مس، فسفر و…. است. از این رو پزشکان استفاده از این غذا را به شدت توصیه می کنیم تا علاوه بر جبران آنمی خستگی را از بدن دور کند. 
با در نظر گرفتن این کار می توانید به طور شایسته برای درمان خانگی کم خونی اقدام کنید. پس اگر برای شما هم سؤال است که برای درمان کم خونی چی بخوریم این فرصت را فراموش نکنید. 
 

نکاتی برای جذب آهن بیشتر از مواد غذایی

به طور کلی در زمان استفاده از دارو های مربوط به بیماری کم خونی باید به این نکته توجه کنید که آهن در شرایط اسیدی می تواند بهتر جذب بدن شود از این رو خوب است با معده خالی آهن مصرف نشود ولی بسیاری از افراد پس از خوردن مکمل آهن ممکن است دچار مشکلات گوارشی مثل یبوست و یا معده درد شوند.
 
این افراد می توانند مکمل آهن را بعد از غذا و برای جذب بهتر به همراه یک لیوان آب میوه مثل آب پرتقال یا چند میلی نارنج میل کند. البته ذکر مجدد این نکته شاید خوب باشد که اگر مکمل های آهن را به همراه ویتأمین c مصرف کنید باعث خواهد شد تا جذب آهن در بدن سریعتر اتفاق بیفتد. از این رو می تواند برای درمان کم خونی مؤثر واقع شود. 

درمان سریع کم خونی شدید

درمان کم خونی و رژیم لاغری

بسیاری از افراد از انواع  رژیم کتو و رژیم های مختلفی استفاده می‌کنند که سبب ایجاد کم خونی و فقر آهن در آن‌ها می‌شود. یکی از مشکلات کم خونی برای خانم‌ها وجود دوران قاعدگی و همچنین دوران بارداری است؛ زیرا در دوران قاعدگی خون زیادی از دست می‌دهند و به همین دلیل نیازمند جبران آن هستند. همچنین در دوران بارداری باید برای انتقال اکسیژن به جنین و به مادر، میزان کافی گلبول قرمز داشته باشند. به همین دلیل لازم است چنانچه فرد نیازمند کاهش وزن سریع و لاغری است، از یک رژیم لاغری اصولی استفاده کند.

رژیم لاغری اصولی به شما کمک می‌نماید به تناسب اندام برسید و در کنار آن تمام نیاز روزانه به انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را تامین نموده و سلامتی خود را ارتقا دهید. این ویژگی‌ها را می‌توان در رژیم‌های بهاره غفاری پیدا نمود. چنانچه می‌خواهید یک رژیم غذایی اصولی دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید و برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید.

 
برخی از سوالات متداول :
 
1. علائم مهم کم خونی چیست ؟
 
سرگیجه / سردرد های روزمره / احساس ضعف و خستگی در طول روز /  رنگ پریدن پوست / دمای پایین کل بدن / احساس سرما در دست ها و پاها
 
2. درمان سریع کم خونی چیست ؟
 
از داروهایی که برای درمان سریع کم خونی استفاده می‌شوند، می‌توان به اسید فولیک، آهن فیفول و فروس سولفات اشاره کرد. برخی از افراد ممکن است دچار کم خونی فقر آهن شدید باشند و به همین دلیل برای درمان سریع کم خونی آن‌ها، از تزریق درون رگی آهن استفاده می‌کنند تا جذب آن افزایش پیدا کرده و سریع‌تر درمان صورت بگیرد.

دیدگاه کاربران
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
3 از 5 (110 نظر)

با افزودن دیدگاه خود ما را همراهی کرده و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

افزودن دیدگاه