کاهش وزن آقایان و خانم‌ها، تفاوت ها و توصیه های علمی

تاریخ : 1402/02/19

کاهش وزن آقایان و خانم‌ها، تفاوت ها و توصیه های علمی

کاهش وزن آقایان و خانم‌ها، تفاوت ها و توصیه های علمی

مردان و زنان اغلب سعی می‌کنند به شیوه‌ای متفاوت وزن خود را کم کنند، با این حال به نظر می‌رسد استفاده از رویکرد مشابه برای کاهش وزن آقایان و خانم‌ها، موفقیت آمیزتر است. حتما این را قبلا شنیده‌اید: «مردان مریخی و زنان ونوسی» این نام کتاب محبوبی است که سعی کرده است افراد را متوجه کند که زنان و مردان در رفتار و ابراز احساسات با هم متفاوت هستند. اما آیا واقعاً کاهش وزن آقایان و خانم‌ها نیز با هم متفاوت است؟ در گذشته کاهش وزن در زنان و مردان بیشتر متفاوت بود. زنان بیشتر بر کاهش وزن و لاغری متمرکز بودند، که احتمالاً به دلیل فشارهای اجتماعی و فرهنگی بود. این درحالی بود که مردان بیشتر روی عضله‌سازی و مصرف مکمل‌هایی متمرکز بودند که فکر می‌کردند می‌تواند عضلات آنها را تقویت کند. اما در سال‌های اخیر، به دلیل افزایش آگاهی و همچنین اپیدمی چاقی، هم زنان و هم مردان بر روی کاهش توده چربی و لاغر شدن تمرکز کرده‌اند.

تفاوت کاهش وزن آقایان و خانمها

میزان عضلات

از نظر ژنتیکی، مردان به دلیل سطوح بالاتر تستوسترون، ماهیچه‌های بیشتر و توده چربی کمتری نسبت به زنان دارند؛ به همین دلیل است که آنها برای حفظ وزن خود و حتی کاهش وزن، باید کالری بیشتری نسبت به زنان مصرف کنند.

 به دلیل این‌که عضله در زمان استراحت کالری بیشتری نسبت به چربی می‌سوزاند، اگر دو نفر با وزن مساوی انتخاب کنید، اما یکی از آنها عضله بیشتری داشته باشد (حالتی که در مردان وجود دارد)، آن فرد کالری بیشتری می‌سوزاند و بنابراین می‌تواند با مصرف کالری بیشتری لاغر شود.

به همین دلیل است که به عنوان توصیه های کاهش وزن، زنان نیاز به ساختن عضله بیشتری دارند تا بتوانند راحت‌تر لاغر بمانند و مردان بدون این‌که عضله بسازند با دریافت انرژی بیشتری نسبت به زنان، می‌توانند لاغر شوند.

این می‌تواند مهم‌ترین تفاوت کاهش وزن آقایان و خانمها باشد.

 

محل تجمع وزن اضافه: چاقی سیبی‌شکل و گلابی‌شکل

مردان در اطراف شکم بیشتر وزن اضافه می‌کنند و وقتی چاق می‌شوند، بیشتر به شکل سیبی در‌می‌آیند، در حالی که زنان پیش از یائسگی، بیشتر در اطراف باسن و کمتر در اطراف شکم اضافه وزن پیدا می‌کنند و بیشتر به شکل گلابی در‌می‌آیند.

با این حال، زنان یائسه به دلیل تغییرات هورمونی، مانند از دست دادن استروژن، وزن بیشتری در ناحیه شکم اضافه می‌کنند.

برای هر دو جنس، چربی احشایی که در زیر عضله و اطراف اندام‌های داخل شکمی قرار دارد، چربی التهابی خطرناکی محسوب می‌شود که خطر ابتلا به دیابت، کبد چرب و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. این درحالی است که چربی نرمی که درست زیر پوست است، از نظر متابولیک لزوما چربی خطرناکی نیست، بلکه شما را گرم نگه می‌دارد و کمی سالم‌تر است.

با این حساب، بر خلاف مورد قبلی که به نفع مردان بود، کاهش وزن آقایان ممکن است مهم‌تر از خانم‌هایی باشد که قبل از سنین یائسگی قرار دارند، چون اکثر چربی‌هایی که آنها جمع می‌کنند، خطرناک است. با این حال، زنان هم وقتی زیاد چاق می‌شوند، علاوه بر باسن و ران، در ناحیه شکم چربی جمع می‌کنند که لازم است مورد توجه قرار بگیرد.

 

کاهش وزن سریع‌تر در مردان

کاهش وزن آقایان سریعتر از زنان است. به طور متوسط، یک زن ممکن است در مراحل اولیه مدیریت وزن 0.22 تا 0.45 کیلو گرم در هفته وزن کم کند، در حالی که یک مرد ممکن است 0.907 کیلوگرم در هفته وزن کم کند. یک تئوری این است که این تفاوت در کاهش وزن، به هورمون‌ها و نقطه قرارگیری چربی بدن زن مربوط می‌شود، زیرا مغز، چربی بدن را تشخیص می‌دهد و تلاش می‌کند زنان را در فرم سالم برای تولید مثل نگه دارد.

چربی برای تولید مثل زنان مهم است، زنانی که رژیم‌های شدید دارند، ممکن است به دلیل چربیِ کم بدن، دچار توقف پریود و حتی ناباروری شوند. دانش کنونی، چیز زیادی در مورد ارتباط کاهش چربی بدن و باروری مردان نمی داند. چیزی که به نظر می‌رسد این است که آقایان می‌توانند با توده‌های چربی بسیار کمتری نسبت به زنان سالم، سالم باشند.

 

ترجیحات غذایی متفاوت

در کاهش وزن آقایان، آنها معمولاً رژیم‌های غذایی غنی از گوشت را انتخاب می‌کنند، درحالی‌که زنان ممکن است روی سبزیجات و میوه‌ها تمرکز کنند. به همین دلیل است که رژیم‌های پالئو و اتکینز مردان بیشتری را نسبت به زنان جذب می‌کند.

دلیل تمایل بسیاری از مردان به گوشت، احتمالا بیش از آنکه فیزیولوژیکی باشد، به مسائل فرهنگی مربوط شود. به عبارت دیگر، زنان معمولا مطالعات بیشتری درباره سلامت دارند و به همین دلیل ممکن است بیشتر تشویق شوند که رژیم سالمی را دنبال کنند. با این حال این واقعیت انکارناپذیر است که مردان عضلات بیشتری نسبت به زنان دارند و به همین دلیل ممکن است تمایل بیشتری به گوشت و منابع پروتئینی نشان دهند تا بتوانند توده عضلانی را نگه دارند.

اما به نظر می‌رسد، تفاوت ترجیحات غذایی در سال‌های اخیر در کاهش وزن آقایان و خانم‌ها کمتر شده است و هر دو گروه به اهمیت پروتئین‌های بدون چربی، سبزیجات بالا و قندهای فرآوری‌نشده پی برده‌اند. این ممکن است زمینه‌ای باشد که کمک کند، مردان و زنان از یکدیگر بیشتر بیاموزند.

زنان می‌توانند از مردان یاد بگیرند که عضله‌سازی برای حفظ وزن و متابولیسم بالا بسیار مهم است. مردان هم می‌توانند از زنان بیاموزند که در فرآیند رژیم گرفتن، دریافت مواد مغذی مناسب از طریق ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی در میوه‌ها و سبزیجات، به اندازه دریافت پروتئین و ساخت عضله اهمیت دارد.

غفاری دایت، به خوبی تفاوت کاهش وزن آقایان و خانم‌ها را می‌داند. فرقی نمی‌کند خانم باشید یا آقا، غفاری دایت می‌تواند به شما کمک کند تا با استفاده از آنچه علم بدان دست ‌یافته است، رژیم لاغری خوب و لذت‌بخشی را تجربه کنید.

 

در ادامه مقاله، نکات کاهش وزن آقایان را ذکر می‌کنیم. اگر چه این نکات با توجه به شرایط کاهش وزن آقایان نوشته شده است، اما با توجه به کم شدن تفاوت‌های رژیمی در سال‌های اخیر، این نکات برای زنان هم قابل استفاده هستند:

 

5 نکته اثبات‌شده کاهش وزن آقایان

  1. تغذیه سالم را به یک سبک زندگی تبدیل کنید و نه یک رژیم کوتاه‌مدت
  2. آب می‌تواند به شما کمک کند که میل به گرسنگی را کم کنید.
  3. ورزش‌هایی را انتخاب کنید که در کمترین زمان، بیشترین چربی را می‌سوزانند.
  4. خوب خوابیدن به کاهش وزن کمک می‌کند.
  5. وزن خود را مرتبا چک کنید تا بتوانید آن را حفظ کنید.

 

تغذیه سالم را به یک سبک زندگی تبدیل کنید و نه یک رژیم کوتاه‌ مدت

انواع مختلفی از رژیم غذایی وجود دارد، اما چیزی که در کاهش وزن آقایان مهم است، این است که همه آنها راه حل‌های کوتاه‌مدت هستند. شما باید یاد بگیرید که پس از قطع رژیم، یک سبک زندگی سالم داشته باشید که دوباره اضافه وزن پیدا نکنید. برای این کار، لازم است حتما هفته‌ای سه بار و هر بار حداقل 45 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید، همراه غذا سبزی و سالاد میل کنید و مصرف تنقلات و فست فود را به حداقل برسانید. سعی کنید چربی‌های واضح را تا حد ممکن از غذای خود حذف کنید و غذا را خیلی پرروغن استفاده نکنید.

 

آب می‌تواند به شما کمک کند که میل به گرسنگی را کم کنید

آب می‌تواند مستقیماً به عنوان یک سرکوب‌کننده اشتها عمل کند و باعث شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. آب همچنین نقشی کلیدی در کمک به سلول‌های ما در سوزاندن چربی و تولید انرژی ایفا می‌کند. در واقع، یک مطالعه منتشر شده در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم بیان می‌کند که نوشیدن 500 میلی‌لیتر آب، میزان متابولیسم را 30 درصد افزایش می‌دهد.

 

کاهش وزن آقایان و خانم‌ها

ورزش‌هایی را انتخاب کنید که در کمترین زمان، بیشترین چربی را می‌سوزانند

پنج تمرین برتر برای چربی‌سوزی با ورزش در مردان شامل دوچرخه ثابت، ایروبیک استپ، دستگاه اسکی، اسکی واره و قایقرانی است.

 

خوب خوابیدن به کاهش وزن کمک می‌کند

اکثر مردان متوجه نیستند که خواب باکیفیت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کاهش وزن آقایان است. در طول خواب، بدن شما چربی می‌سوزاند و تمام هورمون‌های متابولیسم کلیدی شما را تنظیم می‌کند، از جمله هورمون رشد، کورتیزول و انسولین.

 

وزن خود را مرتبا چک کنید تا بتوانید آن را حفظ کنید

ماهی یک بار روی ترازو بروید و تغییرات وزن خود را پایش کنید. اگر دیدید وزنتان اضافه شده، منتظر اضافه وزن بیشتر نباشید و برای کاهش آن اقدام کنید.

 

رژیم غذایی مناسب 

کاهش وزن آقایان و خانم‌ها، اگرچه از برخی جهات متفاوت است، اما در سال‌های اخیر تشابه زیادی پیدا کرده است. به طور کلی لازم است، مردان غذاهای سالم‌تری بخورند و زنان سعی کنند توده عضلانی بیشتری کسب کنند.برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب با جنسیت خود و اندام خود به سایت غفاری دایت بروید و با توجه به اندام خود رژیم اختصاصی خودتان را دریافت کنید و از داشتن اندام مناسب خود لذت ببرید.