چه نوشیدنی برای دفع سنگ مثانه مناسب است؟!

تاریخ : 1401/05/04

چه نوشیدنی برای دفع سنگ مثانه مناسب است؟!

چه نوشیدنی برای دفع سنگ مثانه مناسب است؟!

سنگ مثانه، توده‌ای سفت و سختی از املاح معدنی در مثانه هستند. وقتی ادرار در مثانه غلیظ می‌شود، باعث می‌گردد املاح موجود در ادرار متبلور شده و سنگ‌ مثانه ایجاد شوند. ادرار غلیظ شده و بدون حرکت غالباً درنتیجه تخلیه ناکامل مثانه است. البته سنگ‌ مثانه همیشه باعث بروز علائم و نشانه‌ای نمی‌شود و ممکن است در طی انجام آزمایش‌هایی جهت شناسایی سایر مشکلات پی به وجود آن‌ها پی برد. گاهی اوقات سنگ‌های مثانه کوچک به‌خودی‌خود از بین رفته و دفع می‌شوند، اما شاید نیاز باشد بعضی از آن‌ها را با کمک پزشک از بدن خارج کرد و البته سنگ‌ مثانه‌ای که درمان نشود می‌تواند باعث ایجاد انواع عفونت و سایر عوارض در بدن شود. بعضی از افرادی که در مثانه آن‌ها سنگ وجود دارد، شاید هیچ‌گونه علائمی نداشته باشند، حتی زمانی که سنگ‌های آن‌ها بزرگ باشد اما اگر سنگ، دیواره مثانه را خراش داده، آن را آزرده کند یا مسیر جریان ادرار را مسدود کند، می‌تواند موجب ایجاد علائم و نشانه‌هایی در بیمار شود. برای از بین بردن سنگ مثانه علاوه بر مراجعه به پزشک می‌توان از یک سری روش‌ها و راهکارهایی استفاده کرد تا شاید زودتر به نتیجه رسید. با ما در غفاری دایت همراه باشید تا شمارا با بعضی از نوشیدنی‌ها برای دفع سنگ مثانه آشنا کنیم.

 

سنگ مثانه

 

عوامل به وجود آورنده سنگ مثانه

شایع‌ترین عواملی که باعث به وجود آمدن سنگ‌ مثانه می‌شوند عبارت‌اند از:

  •  بزرگی غده پروستات

 پروستاتی که بزرگ‌شده یا هایپرپلازی خوش‌خیم و بی‌خطر پروستات، می‌تواند باعث ایجاد سنگ‌ مثانه خصوصاً در مردان شود. همچنان که پروستات بزرگ می‌شود، به مجرای ادراری نیز فشار وارد کرده و باعث توقف و ایجاد وقفه در جریان ادراری می‌گردد، همین امر موجب می‌شود ادرار در مثانه شما باقی بماند.

  •  اعصاب آسیب‌دیده (مثانه نوروژنیک)

 به‌طور طبیعی، اعصاب پیام‌ها را از مغز به ماهیچه‌های مثانه انتقال می‌دهند، پیام‌های مانند دستور سفت و فشرده شدن یا آزاد و رها شدن ماهیچه‌های مثانه. اگر این اعصاب به علت سکته، آسیب طناب نخاعی و یا سایر مشکلات مربوط به‌سلامتی آسیب ببینند، این امکان وجود دارد که مثانه قادر به انجام عمل تخلیه کامل نباشد.

  •  التهاب

سنگ‌های مثانه می‌توانند در مثانه ملتهب به وجود آیند. عفونت‌های دستگاه تناسلی و رادیوتراپی ناحیه لگن، هر دو می‌توانند از عوامل التهاب مثانه باشند.

  •  ابزار و تجهیزات پزشکی

 گاهی اوقات سوندهای مثانه، لوله‌های باریکی که برای جمع‌آوری ادرار از مثانه داخل مجرای ادراری قرار داده می‌شوند، می‌توانند باعث ایجاد سنگ‌های مثانه باشند. همین‌طور وسایل و اشیایی که به‌طور اتفاقی به‌طرف مثانه شما حرکت می‌کنند مثل وسایل و تجهیزات پیشگیری از بارداری و یا استنت که بلورها و بلوره‌های معدنی بعدها تبدیل به سنگ می‌گردند و دورادور سطح این وسایل را فرامی‌گیرند.

  •  سنگ‌های کلیه

 سنگ‌هایی که در کلیه به وجود می‌آیند، همانند سنگ‌های مثانه نیستند. آن‌ها به طرق متفاوت و اغلب به دلایل متفاوتی به وجود می‌آیند؛ اما گاه‌گاهی، سنگ‌های کوچک کلیه از حالب‌ها به سمت مثانه پایین رفته و درصورتی‌که دفع نشوند، می‌توانند به سنگ‌های مثانه تبدیل شوند.

  •  انسداد مجرای خروجی مثانه

 انسداد مجرای خروجی مثانه به هرگونه وضعیتی که مانع جریان ادرار از مثانه به سمت مجرای ادراری می‌شود، گفته می‌شود. مجرای ادراری، لوله‌ای است که ادرار را از بدن خارج می‌کند. انسداد مجرای خروجی مثانه دلایل متعددی دارد، ولی شایع‌ترین شکل آن بزرگی پروستات هست.

 

عوامل به وجود آورنده سنگ مثانه

 

علائم وجود سنگ مثانه

 این علائم عبارت‌اند از:

  •  درد ناحیه پایین شکم
  •  ادرار دردناک
  • تکرر ادرار
  •  مشکل در دفع ادرار یا قطع شدن و ایجاد وقفه در جریان ادرار
  •  وجود خون در ادرار
  •  ادرار تیره‌رنگ یا ادرار بارنگ تیره غیرطبیعی

 

علائم وجود سنگ مثانه

 

دم‌نوش‌های گیاهی برای دفع سنگ‌های مثانه

داشتن تغذیه مناسب و افزایش مصرف آب دو اقدام مهم برای پیشگیری از بروز سنگ مثانه هستند. علاوه بر این، استفاده از گیاهان نیز نقش مؤثری در پیشگیری و درمان سنگ‌های جزئی دارند. دم‌نوش‌های گیاهی و نوشیدنی‌هایی که برای دفع سنگ مثانه توصیه می‌شود عبارت‌اند از:

  • دم‌نوش قره قات یا انگور خرس

برگ‌های قره قات یا انگور خرس تأثیر خوبی در دفع سنگ مثانه دارند و این خاصت سنگ‌شکنی به دلیل وجود ترکیبی به نام «آربوتوزید» هستند. این ترکیب یک ترکیب فنولیکی است که به‌طور سنتی و به‌تنهایی یا در ترکیب با گیاهان ادرارآور دیگر در درمان عفونت‌های دستگاه ادراری و بزرگ شدن سنگ استفاده می‌شود.

  • چای جاوا یا جاوه

این گیاه ریشه اندونزیایی دارد و جزو گیاهان ادرارآور قوی است که در درمان و پیشگیری از بروز ورم سنگ استفاده می‌شود. این گیاه به دلیل دارا بودن میزان زیادی پتاسیم حجم ادرار را افزایش داده و درنتیجه به پیشگیری و دفع سنگ کمک زیادی می‌کند.

  • دم‌نوش گیاه قاصدک

گیاه قاصدک که شامل ریشه است به‌طور کامل مورداستفاده قرار می‌گیرد و سرشار از فروکتوز و انسولین است. برگ‌های قاصدک حاوی میزان زیادی پتاسیم، ترپن و ترکیبات فنولیکی است. تمام این ترکیبات از قاصدک یک ادرارآور بسیار قوی می‌سازد. این گیاه یکی از پرکاربردترین گیاهان در درمان سنگ کلیه است که در درمان سنگ مثانه نیز کارایی دارد.

  • دم‌نوش گیاه دم‌اسبی

گیاه دم‌اسبی به دلیل خواص ادرارآوری که دارد به‌طور سنتی در درمان سنگ‌های جزئی مثانه بسیار استفاده می‌شود گیاه دم‌اسبی حجم و میزان ادرار را افزایش می‌دهد و باعث تمیز شدن مجاری ادراری می‌شود.

  • آب آناناس، گلاب، آب‌نبات (مصری)

احتمالاً آب آناناس و گلاب را شنیده‌اید ولی شاید ندانید که مصری چیست. نوع دارویی مصری یک‌تکه آب‌نبات یا نوعی ماده‌ی معدنی شیرین (شیرین‌کننده‌ی معدنی) است. بهتر است آب آناناس، مقداری آب‌نبات و گلاب را باهم مخلوط‌کنید و بگذارید شب بماند. صبح روز بعد با شکم خالی آن را بنوشید و به‌زودی از شر سنگ مثانه خلاص خواهید شد.

  • آب پیاز

آب پیاز را با شکم خالی مصرف کنید. اگر به‌صورت منظم روزانه مصرف کنید، سنگ‌های مثانه سریع‌تر حل خواهد شد.

بهترین راه پیشگیری از تولید سنگ‌های مثانه نوشیدن مقدار زیاد آب است، اگرچه میزان دقیق مصرف آب به سن و وزنتان بستگی دارد و به همان اندازه میزان فعالیتی که در طول روز دارید. همچنین رژیم غذایی پر فیبر و کم‌چربی در پیشگیری از تشکیل سنگ‌های مثانه ضروری است. مقدار زیادی سبزی و میوه‌ی تازه همراه با غلات کامل مصرف کرده و هم‌زمان مصرف قند و نمکتان را به حداقل برسانید. همچنین مصرف شیرینی و شکلات، نوشیدنی گازدار، کیک و کلوچه، مربا و کنسرو و همچنین بستنی را بسیار کم کرده تا کمر دچار سنگ مثانه و عوارض کلیوی شوید. بهتر است برای داشتن این رژیم غذایی از متخصص تغذیه و برنامه‌هایی که برایتان تجویز می‌کند استفاده کنید. سایت غفاری دایت یکی از سایت‌های تخصصی درزمینهٔ رژیم لاغری است که می‌توانید با خیال راحت از برنامه‌های غذایی آن‌که در قسمت رژیم من به شما ارائه می‌شود بهره ببرید.