چندین خواص میخک که شما را میخکوب می کند

تاریخ : 1401/12/13

چندین خواص میخک که شما را میخکوب می کند

چندین خواص میخک که شما را میخکوب می کند

میخک که نام علمی آن Syzygium aromaticum است و به میخک صدپر هم معروف است، جوانه‌های گل درخت میخک هستند. میخک دارای عطر و طعم خوبی است و از گذشته به‌عنوان ادویه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. میخک خواص درمانی و دارویی زیادی دارد حتی چوب میخک نیز برای سلامت بدن و درمان بیماری‌ها خواص فوق‌العاده‌ای دارد. میخک طبع گرم و خشگ داشته و این گیاه سرشار از ویتامین C است و خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی دارد.
از خواص دارویی میخک می‌توان به درمان سردرد، بیماری‌های دهان و دندان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش قند خون و موثر بودن در افراد دیابتی، کمک به کاهش وزن و لاغری، محافظت از کبد، کمک به سلامت دستگاه گوارش، استحکام استخوان‌ها، کمک به پاکسازی خون و... اشاره کرد.
در این مطلب از غفاری دایت به برخی از خواص میخک از جمله خواص میخک برای زنان، خواص میخک برای مو و پوست، خواص میخک برای سرماخوردگی، خواص گل میخک، خواص دمنوش لاغری میخک، خواص میخک برای لاغری و همچنین عوارض میخک می‌پردازیم.

خواص میخک برای بدن

میخک برای چی خوبه؟ میخک خواص زیادی برای بدن دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

خواص میخک برای مردان

از اختلالات شایع که در مردان وجود دارد می‌توان به اختلال در نعوظ و کمبود میل جنسی اشاره کرد. یکی از فواید میخک، کمک به افزایش میل جنسی و افزایش نعوظ می‌باشد. در اصل نعوظ و عدم میل جنسی به علت اختلال در هورمون مردانه یا تستسترون است، گل میخک تاثیر فوق‌العاده‌ای در تنظیم سطح این هورمون مردانه دارد. از دیگر خواص میخک برای مردان می‌توان به تاثیر میخک در تقویت اسپرم‌ها اشاره کرد.

خواص میخک برای زنان

از خواص میخک برای زنان می‌توان به فواید میخک برای رحم اشاره کرد. میخک سبب تقویت رحم شده و سبب بهبود عملکرد تخمدان‌ها برای باروری تخمک می‌شود. یکی از رایج‌ترین علل ناباروری بهم خوردن مزاج رحم و به عبارتی سرد شدن مزاج رحم است. میخک در طب سنتی دارای مزاج گرم است و مصرف آن می‌تواند مزاج رحم را به تعادل برساند.

برای دیدن لیستی از چربی سوز های قوی میتوانید به مقاله نوشته شده غفاری با عنوان لیست مکمل چربی سوز شکم و پهلو مراجعه نمایید.

خواص میخک برای مو و پوست

میخک دارای خواص فوق‌العاده‌ای است که یکی از این خواص، خواص میخک برای مو است. چند مورد از فواید میخک برای مو عبارت است از:

  • درمان ریزش مو: با مالیدن روغن میخک به پوست سر باعث بهبود گردش خون شده و رشد موها تقویت شود.
  • طراوت و شادابی بخشیدن به موها: استفاده از چای میخک برای مو بعد از رنگ کردن موها کمک به طراوت مو می‌کند. برای این‌ کار از چای میخک سرد شده به عنوان شامپو استفاده کنید.
  • نرم کننده مو: ترکیب میخک و روغن زیتون تاثیر فوق‌العاده‌ای بر نرم کردن موها دارد.
  • افزایش حجم مو: مصرف گلبرگ میخک و یا روغن میخک می‌تواند باعث افزایش حجم موها شود.

از دیگر خواص میخک می‌توان به خواص میخک برای پوست اشاره کرد.

  • درخشندگی پوست: میخک خواص ضد باکتریایی دارد در نتیجه ماسک های گیاهی گل میخک می‌تواند با از بین بردن جوش‌ها، زخم و عفونت باعث درخشندگی و زیبایی پوست شود.
  • بهبود زخم: استفاده مرتب و روزانه از روغن میخک می‌تواند به بهبود زخم های پوستی کمک کند.
  • سلامت پوست : گیاه میخک خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارد که برای سلامت پوست و بدن مفید است. همچنین روغن گل میخک غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم، آهن، فسفر و ویتامین‌های  Aو C است.
  • درمان آکنه: از دیگر خواص میخک برای پوست خاصیت ضد باکتریایی میخک است که برای درمان آکنه بسیار مفید است، برای این امر کافی ‌است روغن نیخک را به صورت موضعی استعمال کنید.  روغن میخک برای درمان جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید، زخم و پوسته شدن که از علائم آکنه است نیز مفید است.
  • جوان‌سازی پوست: آنتی اکسیدان موجود در میخک به جوان‌‌سازی پوست کمک می‌کند. میخک رادیکال‌های آزادی را که موجب آسیب به پوست و ایجاد چین و چروک زودرس می‌شود را خنثی کرده و به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند مصرف سرکه سیب برای لاغری تاثیر دارد و به همین دلیل به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند برای اطلاعات بیشتر به مقاله نوشته شده ما با عنوان سرکه سیب برای لاغری مراجعه نمایید.

خواص میخک برای سرما خوردگی

میخک حاوی موادی مانند ائوژنول و گلیک اسید است که این ترکیبات خاصیت ضدالتهاب و ضدباکتریایی دارند. میخک نه تنها باعث تسکین گلودرد می‌شود بلکه درد حاصل از سرفه مداوم را هم تسکین می‌دهد. میخک خلط‌‌آور طبیعی است و مجرای تنفسی را پاک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی میخک سبب تقویت سیستم ایمنی شده و به پاکسازی سموم و عفونت از بدن کمک می‌کند. همچنین میخک خارش گلو ناشی از سرفه خشک را هم تسکین می‌دهد.

دمنوش میخک می‌تواند علائم سرماخوردگی مثل آبریزش بینی و سرفه را تا حد زیادی کاهش دهد.یک میان وعده رژیمی و سالم میزان کالری کمی دارد. در غفاری دایت با انواع عصرانه کم کالری میان وعده رژیمی بدنسازی برای کاهش وزن و عضله سازی آشنا شوید تا یک عصرانه رژیمی میل کنید.

 

میخک

خواص گل میخک

میخک یعنی خشک شده غنچه درخت میخک که از دو هزار سال پیش از خشک شده گل میخک به‌عنوان ادویه استفاده می‌شد. در طب قدیم ایران طبع میخک را گرم و خشک می‌دانستند که به بیان برخی از خواص گل میخک می‌پردازیم.

  • رفع دندان درد و گوش درد
  • با استفاده از دم کرده میخک می‌توان باعث تقویت مغز و حافظه شد.
  • گل میخک در جلوگیری و حتی درمان سرطان موثر است.
  • سردرد و ضعف اعصاب را درمان می‌کند.
  • مفید برای رفع تنگی نفس
  • میخک تقویت کننده کبد، کلیه و معده است.
  • میخک اشتهاآور است و تب‌بر است.
  • میخک برای گردش خون و قلب مفید است.

از فواید خرمالو  و مضرات آن اطلاع دارید،پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر  به مقاله خواص خرمالو مراجعه نمایید.

میخک برای چی خوبه

فواید جویدن میخک

میخک با بوی معطر خود می‌تواند سبب تسکین اعصاب و کاهش استرس شود، همچنین میخک برای دندان‌ها بسیار مفید است. از فواید جویدن میخک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رفع بوی بد دهان: بوی بد دهان به علت وجود یک باکتری غیرهوازی موجود بر سطح زبان است. یکی از فواید جویدن میخک رفع بوی بد دهان است. میخک دارای خواص ضد قارچ، ضد میکروبی و ضد باکتریایی است که باعث از بین رفتن باکتری‌ها و میکروب‌های بد دهان می‌شود.

مانع کرم خوردگی دندان می‌شود: یکی از مشکلات رایج دندان‌ها کرم خوردگی است که موضوعی ناخوشایند است و می‌تواند باعث ایجاد درد در دندان‌ها شود. ما می‌توانیم با جویدن میخک مانع از کرم خوردگی دندان‌ها شویم.

سفید کردن دندان‌ها: یکی دیگر از فواید جویدن میخک، سفید کردن دندان‌ها است. میخک را پودر کنید، پودر میخک را به خمیر دندان اضافه کنید و روزانه دندان‌های خود را ده الی پانزده دقیقه با پودر میخک شست و شو دهید.

خواص دمنوش میخک

خواص دمنوش میخک

از خواص دمنوش میخک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان ناتوانی جنسی: طبع میخک بسیار گرم است و از آن می‌توان برای درمان ناتوانی جنسی و انزال زودرس بهره برد.
  • لاغری: از خواص دمنوش میخک می‌توان به تاثیر آن در افزایش متابولیسم و درنتیجه در کاهش وزن سریع و لاغری موثر است. همچنین دمنوش میخک موجب کاهش اشتها می‌شود.
  • رفع گرفتگی عضلات: از خواص دمنوش میخک می‌توان به تاثیر آن در درمان گرفتگی عضلات، بهبود روماتیسم و کاهش دردهای کمر اشاره کرد.
  • تقویت کبد و طحال: مصرف دمنوش میخک به پاکسازی کبد کمک می‌کند.
  • تقویت معده و درمان ناراحتی‌های گوارشی: ترکیبات موجود در میخک به درمان زخم معده کمک می‌کند.
  • از دیگر خواص دمنوش میخک می‌توان به تقویت مغز و حافظه و رفع استرس اشاره کرد.

اگر شماهم به دنبال لاغری موضعی با دستگاه هستید و می خواهید با معایب و مزایا و هزینه های آن آشنا شوید به مقاله لاغری موضعی با دستگاه rf  مراجعه نمایید.

 

فواید میخک

خواص چای دارچین و میخک

خواص چای دارچین و میخک عبارت است از:

  • انگل روده ای: از آن‌جا که این چای خاصیت ضد انگل، ضد باکتری و ضد قارچ دارد در درمان انگل روده مبید است.
  • لاغری : خواص چای دارچین و میخک می‌تواند به چربی سوزی و کاهش اشتها در نتیجه لاغری کمک کند.
  • آرتروز: چای دارچین و میخک دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد درد است و می‌تواند برای افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند مفید باشد.
  • سلامت پوست: چای دارچین و میخک غنی از آنتی‌اکسیدان است و چین و چروک و پیری پوست را کاهش می‌دهد.
  • تب: خواص ضد التهابی چای دارچین و میخک بی‌نظیر است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سبب کاهش تب شود.
  • هضم: این چای دارچین و میخک باعث افزایش بزاق درنتیجه هضم بهتر و سریع‌تر می‌شود.
  • عفونت سینوس: چای دارچین و میخک به کاهش التهاب سینوسی کمک می‌کند.

خاصیت میخک

طرز تهیه چای و دمنوش گل میخک

برای تهیه چای یا دمنوش گل میخک، ۱۰ گرم میخک را با یک لیتر آب‌جوش مخلوط کرده و بگذاریم برای ۵ دقیقه دم بکشد. طبع میخک بسیار گرم است و مصرف میخک برای افرادی که طبع گرم دارند توصیه نمی‌شود.

پیشنهاد میشود برای آشنایی با روش های لاغری به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

عوارض میخک

عوارض میخک

میخک در کنار تمام خواص بی‌نظیری که برای سلامت و بدن دارد، عوارض جانبی نیز دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • کاهش قند خون: یکی از عوارض میخک تاثیر قابل توجه آن در کاهش قند خون است، افرادی که دچار هیپوگلیسمی هستند باید در مصرف میخک دقت کنند و مرتب قند خون خود را کنترل کنند.
  • افزایش خون‌ریزی: میخک حاوی ماده‌ای به نام اوژنول است که عامل رقیق کننده خون به حساب می‌آید، درنتیجه مصرف بیش از حد میخک می‌تواند سبب رقیق شدن خون و افزایش خطر خون‌ریزی شود. افرادی که مبتلا به هموفیلی هستند و یا داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند، بهتر است در مصرف میخک دقت کنند.
  • تشنج: از دیگر عوارض میخک احتمال ایجاد فعالیت الکتریکی نامنظم در مغز شود و فرد را در معرض خطر تشنج قرار دهد.
  • حساسیت و آلرژی: مصرف بیش از حد میخک ممکن است سبب ایجاد واکنش‌های حساسیتی مثل کهیر، راش، گرفتگی گلو و در حالت های شدیدتر فرد دچار آنافیلاکسی شود.

خواص میخک برای لاغری

خواص میخک برای لاغری

از دیگر خواص میخک می‌توان به خواص میخک برای لاغری اشاره کرد. میخک دارای خواص ضد چاقی است و مصرف آن به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود. میخک باعث افزایش متابولیسم بدن شده و به کاهش وزن کمک می‌کند، از سوی دیگر سبب کاهش اشتها شده که این هم عامل موثری در کاهش وزن و لاغری است. با وجود آن‌که میخک در لاغری موثر است، اما تنها مصرف میخک برای کاهش وزن کافی نیست. برای کاهش وزن اصولی و دریافت رژیم غذایی سالم، همین حالا بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید تا بهاره غفاری، یکی از بهترین مشاوران تغذیه، رژیم لاغری اختصاصی خود را دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.