چند نوع خوشمزه غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده !

تاریخ : 1401/10/18

 چند نوع خوشمزه غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده !

چند نوع خوشمزه غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده !

اگرچه گوشت خود جزو مواد غذایی پرکالری محسوب می‌شود، ولی با رعایت نکاتی می‌توان به کمک آن غذاهای رژیمی نیز تهیه کرد. گوشت قرمز جزو مواد غذایی کم‌کالری محسوب نمی‌شود، اما اگر رژیم غذایی کم‌روغن دارید، به‌هرحال برای تأمین پروتئین و آهن موردنیاز بدن به این ماده غذایی نیاز خواهید داشت. هر ۳۰ گرم گوشت چرخکرده معادل ۷۵ کیلوکالری دارد، بنابراین باید به دنبال غذا‌هایی باشیم که با گوشت چرخکرده و بدون نیاز به روغن و مواد پرکالری تهیه می‌شوند. در ادامه دو نوع غذا با گوشت چرخکرده را معرفی می‌کنیم که به روغن احتیاج ندارند. ابتدا بهتر است خواص گوشت چرخکرده را بیشتر بدانیم و سپس با طرز تهیه چند نوع غذای رژیمی با گوشت چرخکرده آشنا شویم.

چند نوع خوشمزه غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده !

فواید گوشت چرخ کرده برای سلامتی

ما می‌توانیم با مصرف درست گوشت چرخ کرده از فواید سلامتی آن برای بدن استفاده کنیم که شامل:

  • کنترل قند خون

یکی از فواید گوشت چرخ کرده برای سلامتی، توانایی کنترل قند خون است؛ زیرا گوشت چرخ شده غنی از ویتامین B6 و روی است که نقش زیادی در کنترل سطح قند خون دارد.

  • تقویت آنتی‌بادی 

ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین B6 در تولید آنتی‌بادی شناخته‌شده است. این ویژگی به همراه وجود روی و سلنیوم از فواید گوشت چرخ کرده برای سلامتی است. افزایش آنتی‌بادی باعث بهبود ایمنی بدن می‌شود؛ بنابراین با مصرف گوشت چرخ شده می‌توانید بهتر با بیماری مبارزه کرد.

  • افزایش انرژی

گوشت چرخکرده که معمولاً از گوشت قرمز تهیه می‌شود و معمولاً حاوی مقدار زیادی چربی است. چربی‌های موجود در گوشت چرخ شده عمدتاً چربی اشباع‌شده و چربی غیراشباع منفرد است. مقدار مناسب مصرف چربی اشباع‌شده، انرژی لازم را برای گذراندن روز فراهم می‌کند. همچنین باعث بهبود عملکرد شما در حین تمرین‌های ورزشی می‌شود.

  • مفید برای عضله سازی

افرادی که رژیم بدن‌سازی دارند، معمولاً گوشت قرمز ازجمله گوشت چرخ شده را مصرف می‌کنند؛ زیرا سطح بالای پروتئین را تأمین می‌کند. پروتئین عامل اصلی در بهبود و افزایش عضلانی بدن است. علاوه بر این مواد معدنی ازجمله آهن به عضله سازی کمک می‌کند و برنامه بدن‌سازی خوب ادامه داده می‌شود.

  • کنترل فشارخون

نیاسین یکی از مواد معدنی است که می‌توانیم در گوشت پیدا کنیم. به‌خصوص گوشت چرخ شده سطح بالایی از نیاسین را برای ما فراهم می‌کند. نیاسین برای کمک به تنظیم گردش خون و کنترل بیشتر فشارخون بسیار مفید است؛ بنابراین مصرف گوشت چرخ کرده ممکن است شمارا از فشارخون بالا و سایر بیماری‌های مرتبط با فشارخون ایمن کند.

  • کاهش خطر بیماری قلبی

نیاسین موجود در گوشت چرخ کرده با کنترل فشارخون، برای سلامت قلب مفید است. فشارخون طبیعی ممکن است از برخی بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته، حمله قلبی و هر بیماری دیگر جلوگیری کند. علاوه بر این گوشت چرخ شده به‌طور شگفت‌انگیزی حاوی اسیدهای چرب مانند امگا 3 و امگا 6 است که برای قلب بسیار مفید است.

  • جلوگیری از سرطان

وجود ویتامین B12، روی و سلنیوم در گوشت چرخ کرده قادر است از خطر سرطان جلوگیری کند. نوع سرطانی که می‌توانید با مصرف گوشت چرخ کرده از آن جلوگیری کنید به‌طور خاص سرطان روده بزرگ است؛ بنابراین افزودن گوشت چرخ شده به رژیم غذایی به شما کمک می‌کند به‌طور مؤثری از علائم سرطان روده بزرگ جلوگیری کنید.

  • رشد و ترمیم سلول

سلنیوم برای ترمیم و رشد سلول‌های داخل بدن مهم است. همان‌طور که می‌دانیم مقدار کافی سلنیوم را برای بدن ما فراهم می‌کند؛ بنابراین مصرف منظم گوشت چرخکرده فواید گوشت قرمز را به بدن و برای سلامتی دارد.

  • مغز و سیستم عصبی

گرچه غلظت آن کم است، اما گوشت چرخ شده حاوی اسیدهای چرب شناخته‌شده است. اسیدهای چرب برای مغز و سیستم عصبی بسیار مفید است. علاوه بر این گوشت چرخ کرده قادر است ویتامین B12 را نیز برای شما فراهم کند که برای مغز و اعصاب نیز مفید است؛ بنابراین مصرف گوشت چرخ کرده برای کودکان بسیار مفید است.

  • جلوگیری از کم‌خونی

کم‌خونی عمدتاً به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود. از طرف دیگر مصرف گوشت چرخکرده نیاز شما به آهن را تأمین می‌کند؛ بنابراین با مصرف گوشت چرخ شده می‌توانید از علائم کم‌خونی اجتناب کنید. علاوه بر این گوشت چرخ کرده غنی از ویتامین‌های گروه B است که برای تشکیل خون و گردش خون مفید است.

فواید گوشت چرخ کرده برای سلامتی

طرز تهیه چند نوع غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده

در ادامه چند نوع غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده را معرفی می‌کنیم که به روغن احتیاج ندارند.

  • کباب تابه‌ای بدون روغن

مواد لازم برای پخت کباب تابه‌ای:

گوشت چرخ کرده: 250 گرم

پیاز:3 عدد متوسط

قارچ: 150 گرم

سیب‌زمینی: 2 عدد

گوجه فرنگ: ی 2 الی 3 عدد

ادویه کاری، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر، دارچین و نمک به میزان لازم

دستور تهیه:

ابتدا پیازها را ریز رنده کنید.

سپس پیاز و گوشت چرخکرده را با یکدیگر مخلوط نمایید.

ادویه‌ها به‌غیراز نمک را نیز اضافه کنید و آن‌قدر ورز دهید تا مواد یکدست شوند.

گوشت چرخکرده و پیاز را برای مدتی در یخچال قرار دهید تا خنک شود و بافت آن منسجم گردد.

کف یک ماهیتابه تفلون گوشت را پهن کنید، به‌طوری‌که قطر آن زیاد نباشد.

نصف لیوان آب به گوشت اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا گوشت بپزد. درب ماهیتابه را ببندید تا گوشت کاملاً مغزپخت شود.

اگر زمانی که آب‌گوشت به دو الی سه قاشق کاهش پیداکرده بود، هنوز گوشت خام بود، مجدداً کمی آب جوش به آن اضافه کنید. هنگامی‌که گوشت پخته شد و آب آن حدود یک الی دو قاشق بود، کباب تابه‌ای را به‌صورت مثلثی یا همانند کباب برش می‌زنیم.

هر ۲ الی ۳ دقیقه یک‌بار آن را زیرورو کنید تا سطح کباب‌ها برشته شوند. در فواصلی که کباب را زیرورو می‌کنید باید درب ماهیتابه را ببندید.

سپس مقداری نمک روی کباب‌ها بپاشید. اگر از ابتدا نمک را اضافه کنید، گوشت سفت خواهد شد.

گوجه‌فرنگی‌ها را حلقه‌ای خردکنید و روی کباب بچینید، پس از گذشت ۱۵ دقیقه کباب تابه‌ای آماده است.

سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و حلقه‌ای خردکنید. سپس مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن‌ها اضافه کرده و بخارپز نمایید.

قارچ را نیز روی گاز یا در فر کبابی کنید.

کباب تابه‌ای رژیمی آماده است، کباب‌ها را در ظرف قرار دهید و دور آن را سیب‌زمینی بخارپز، گوجه و قارچ بچینید. ۱۵۰ گرم قارچی که در این غذا استفاده‌شده است، حدود ۴۵ کیلوکالری دارد، همچنین هر عدد سیب‌زمینی بخارپز حاوی ۷۵ کیلوکالری است.

کباب تابه‌ای بدون روغن

  • خوراک گوشت و سبزیجات

به‌منظور تهیه این غذا برای دو نفر، به یک و نیم الی دو ساعت زمان و مواد اولیه‌ای که در ادامه ذکر می‌شود، نیاز است.

مواد لازم

گوشت: 250 گرم

سیب‌زمینی: 3 عدد

پیاز: 2 عدد

روغن‌زیتون: 2 قاشق غذاخوری

گوجه‌فرنگی: 3 عدد

هویج: 1 عدد

کدو: 3 عدد

آب‌لیمو: 1 الی 2 قاشق غذاخوری

رب گوجه‌فرنگی، ادویه کاری، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر، دارچین و نمک به میزان لازم

دستور تهیه:

پیاز را رنده ریز بزنید و با گوشت مخلوط‌کنید و ورز دهید. تمام ادویه‌ها به‌جز نمک را اضافه کنید. سپس آن‌ها را به شکل کوفته‌های کوچک درآورید.

در یک ماهیتابه دو قاشق غذاخوری روغن بریزید و کوفته‌ها را در آن اندکی تفت دهید.

سیب‌زمینی، کدو و هویج را پوست بگیرید و حلقه‌ای خردکنید. گوجه‌فرنگی را نیز حلقه‌ای برش بزنید.

سپس در همان ماهیتابه‌ای که کوفته‌ها را تفت دادید، سیب‌زمینی، هویج، کدو را به همین ترتیب بچینید.

در انتها کوفته‌ها و حلقه‌های گوجه‌فرنگی را قرار دهید.

ماهیتابه را روی حرارت ملایم شعله اجاق‌گاز قرار داده و یک لیوان آب به آن اضافه کنید و درب آن را بگذارید.

صبر کنید تا تمام سبزیجات آماده شوند، اگر آب غذا به اتمام رسید، اما هنوز گوشت و سبزیجات خام بودند، مقداری آب جوش اضافه کنید.

زمانی که آب غذا تبخیر شد، آب‌لیمو، رب گوجه‌فرنگی و فلفل سیاه و نمک را در مقدار کمی آب حل کنید و به غذا اضافه کنید.

پس از ۱۰ دقیقه خوراک گوشت و سبزیجات آماده است.

به همین راحتی یک غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده آماده است که در عین کم‌کالری بودن خوشمزه نیز هست. در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه‌فرنگی را از غذا حذف کنید. روغن‌زیتون کالری چندانی ندارند و هر قاشق مرباخوری آن حاوی ۴۵ کیلوکالری است.

نشاسته موجود در سیب‌زمینی همراه با گوشت می‌تواند شمارا ساعت‌ها سیر نگهدارد، بنابراین سعی کنید این خوراک‌ها را بدون نان و برنج میل کنید. البته در صورت تمایل به مصرف نان و برنج این نکته را در نظر بگیرید که هر ۳۰ گرم نان (اعم از تافتون، لواش و سنگک) ۸۰ کیلوکالری دارد و هر ۶ قاشق غذاخوری برنج با روغن حدود ۲۵۰ کیلوکالری دارد. چه رژیم کاهش وزن داشته باشیم چه نه همواره باید به سالم بودن غذایی که می‌خوریم توجه کرده تا بتوانیم سلامتی خود را حفظ کنیم.

خوراک گوشت و سبزیجات

  • خوراک گوشت رژیمی

مواد لازم برای پخت غذای رژیمی

گوشت چرخکرده: 250 گرم

پیاز رنده شده: 2 عدد

پیاز حلقه شده: 1 عدد

فلفل سبز حلقه شده: 1 عدد

قارچ حلقه شده: 200 گرم

سیب‌زمینی حلقه شده:2 عدد

گوجه‌فرنگی حلقه شده: 2 عدد

طرز تهیه غذای رژیمی

برای درست کردن این غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده، ابتدا گوشت را همراه با پیاز مخلوط‌کنید و ته ظرف پیرکس که کمی لبه داشته باشد پهن کنید.

 حالا سعی کنید مثل کباب روی گوشت پهن‌شده خط بیندازید.

 بعد به ترتیب روی گوشت سیب‌زمینی حلقه شده بگذارید و روی سیب‌زمینی‌ها فلفل سبزهای حلقه شده و بعد یک‌لایه پیاز حلقه شده سپس یک‌لایه قارچ حلقه شده و در مرحله آخر گوجه‌فرنگی حلقه شده بگذارید.

با توجه به اینکه مواد سفت دیرتر می‌پزند درنتیجه باید در لایه‌های زیر قرار بگیرند به همین ترتیب در این غذای رژیمی مراحل گذاشتن مواد از سفت به نرم است زیرا حرارت از زیر ظرف می‌خورد.

حالا که مواد غذایی را در ظرف گذاشتید روی آن‌ها نمک و فلفل بزنید و مقدار کمی آب به‌اندازه نصف استکان روی مواد بریزید و ظرف را در فر یا ماکروویو بگذارید تا بپزد.

خوراک گوشت رژیمی

گوشت چرخ کرده و رژیم غذایی

 گوشت چرخ کرده حاوی پروتئین زیاد است که در صورت عدم تعادل با مصرف سایر مواد غذایی، ممکن است باعث مشکلات کلیوی و کمبود مواد مغذی شود. یکی از دلایل مردم برای عدم مصرف گوشت چرخ شده، ترس از این عوارض است که تمایل آن‌ها به استفاده از مزایای گیاهخواری را بیشتر می‌کند؛ اما باید گفت اگرچه مصرف بیش‌ازاندازه گوشت چرخ کرده شاید منجر به بروز برخی بیماری‌ها شود اما همان‌طور که گفته شد یکی از مزیت‌های گوشت چرخ کرده کمک به عضله سازی برای ورزشکاران است و باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب برنامه غذایی اصولی هم داشته باشند تا مصرف انواع غذاها و خوراک‌ها با گوشت چرخ کرده را طبق برنامه پیش ببرند. سایت غفاری دایت یکی از سایت‌های تخصصی تغذیه است که با دادن برنامه غذایی اصولی شمارا دررسیدن به این هدف کمک می‌کند. کافی است به بخش رژیم من در این سایت رفته و برنامه را دریافت کنید.