چند خواص تخمه آفتابگردان که هیچگاه نمی دانستید!

تاریخ : 1402/04/19

چند خواص تخمه آفتابگردان که هیچگاه نمی دانستید!

چند خواص تخمه آفتابگردان که هیچگاه نمی دانستید!

تخمه آفتابگردان میوه گل آفتابگردان است. تخمه آفتابگردان غنی از امگا۳، ویتامین‌ها، مواد معدنی و روغن‌ها است. طبع تخمه آفتابگردان گرم و خشک است. تخمه آفتابگردان خواص و فواید بسیاری زیادی برای سلامت بدن دارد. در مطلب از غفاری دایت به خواص تخمه آفتابگردان برای کبد، تخمه آفتابگردان و دیابت، انواع تخمه، خواص تخمه ژاپنی و بررسی اینکه آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است می‌پردازیم.

خواص تخمه آفتابگردان

8 خواص تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان بسیار فراوان است. تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم است که یک آنتی اکسیدان قوی و عالی برای سلامت تیرویید است. همچنین غنی از منیزیم است که با کمک آن از  مغز، قلب و ماهیچه‌ها محافظت می کند و به درمان افسردگی کمک می‌کند. ریبوفلاوین موجود در تخمه آفتابگردان به بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین را به انرژی آزاد کند و باعث افزایش انرژی در هنگام تمرینات بدنسازی می‌شود.

از دیگر خواص تخمه آفتابگردان می‌توانیم به بهبود سلامتی مغز، کمک به سلامت و زیبایی پوست، کاهش وزن، جلوگیری از آسیب‌های سلولی، مراقبت از مو، کاهش ریزش مو، افزایش میزان انرژی، کاهش وزن، بهبود گوارش، کمک به رشد و نمو، کمک به خواب، تحکیم استخوان، درمان درد آرتروز و  تسهیل یبوست و اسهال اشاره کرد.

خواص تخمه آفتابگردان برای کبد

تخمه آفتابگردان دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامینو A و املاح معدنی فراوانی است که به سلامت کبد کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها و املاح با افزایش سم زدایی کبد به درمان و علائم کبد چرب کمک می‌کنند.

مصرف تخمه آفتابگردان به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد برای کبد چرب توصیه می‌شود. درصد چربی دانه‌های روغنی آفتابگردان خام نسبت به تخمه آفتابگردان بو داده و تخمه آفتابگردان دانه شده سطح بسیار پایین‌تری دارد. استفاده از تخم آفتابگردان به افرادی که بیماری کبد چرب دارند توصیه می‌شود. این خاصیت از تخمه آفتابگردان با گردو مشترک است. یکی از خواص گردو نیز کمک به سلامت کبد و درمانی برای کبد چرب است.

چربی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد، از آن دسته از چربی‌هایی است که برای بدن ما ضروری به حساب می‌آیند و مصرف این چربی‌ها آسیب جدی به وجود نخواهد آورد؛ اما اگر سطح این چربی‌های خوب از سطح نرمال خود بالاتر بروند، می‌توانند در اعضای مختلف بدن ما همچون کبد تجمع یابند و منجر به کبد چرب شوند. این به معنای آن است که تخمه آفتابگردان نیز مانند هر ماده غذایی دیگری اگر بیش از حو و افراطی مورد استفاده قرار گیرد موجب افزایش چربی در کبد می‌شود و می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

تخمه آفتابگردان و دیابت

با توجه به مطالعات انجام شده تخمه آفتابگردان برای دیابت و کلسترول بالا موثر بوده و باعث کاهش آن ها می شود. شده مصرف تخمه میزان هیپرگلیسمی را کاهش می‌دهد و موجب کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت می شود.

افراد مبتلا به دیابت گلیکاسیون پیشرفته تولید می‌کنند که موجب آسیب به بون می‌شود. تخمه آفتابگردان دارای ترکیباتی است که این مواد را مهار می کند. وجود سینارین در تخمه آفتابگردان سبب کاهش تری‌گلیسیرید و کلسترول می‌شود که این موضوع برای مبتلایان له هایپرگلیسیمی یا چربی خون بالا مزایایی به همراه دارد. تخمه آفتابگردان احتمال ابتلا به سندرم متابولیک که با علائمی مانند دیابت، چاقی و بیماری های خود ایمنی می شود، جلوگیری می کند.

برای قلب شما مفید است

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی است که قلب شما دوست دارد. این شامل فیبر، ویتامین ها، چربی های سالم و مواد معدنی است. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از دانه‌ها می‌تواند به سلامت قلب شما کمک کند و ممکن است از بیماری‌های قلبی محافظت کند.بعلاوه، مصرف میان وعده تخمه آفتابگردان ممکن است به کنترل سطح کلسترول و فشار خون کمک کند. یک مطالعه در سال 2012 روی 22 زن مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که خوردن 30 گرم هسته تخمه آفتابگردان در روز به مدت 3 هفته به کاهش قابل توجهی کلسترول بد LDL و سطح فشار خون کمک کرد.
 

 آنتی اکسیدان بالایی دارد

دانه های آفتابگردان سرشار از ترکیباتی (مانند آنتی اکسیدان ها) هستند که به سلامت بدن شما کمک می کنند.این دانه های ریز حاوی انواع ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله اسید کلروژنیک، ویتامین E و غیره هستند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب هایی که ممکن است منجر به بیماری شود کمک می کنند.رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط است. به عنوان مثال، بررسی 69 مطالعه در سال 2018 نشان داد که داشتن سطوح خونی بالاتر و مصرف رژیم غذایی ویتامین E با خطر کمتر سرطان، سکته مغزی و مرگ به هر دلیلی مرتبط است. این بدان معناست که حتی ممکن است به شما کمک کند زندگی طولانی تری داشته باشید.
 

 ممکن است به ارتقاء سطح قند خون سالم کمک کند

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی یکی از بهترین راه ها برای حفظ قند خون در سطح سالم است.برخی از مواد مغذی (مانند پروتئین، فیبر و منیزیم) برای تنظیم قند خون بسیار مهم هستند. تخمه آفتابگردان منبع عالی از این مواد مغذی است و انتخابی سالم برای افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت است.سعی کنید دانه های آفتابگردان را روی یک سالاد سبز بپاشید یا کره تخمه آفتابگردان را با تکه های سیب به عنوان یک میان وعده مناسب قند خون بپاشید.
 

سرشار از مواد معدنی

دانه های آفتابگردان سرشار از مواد معدنی مهمی مانند منیزیم، روی، مس و سلنیوم هستند. اطمینان از دریافت غذاهای غنی از مواد معدنی در رژیم غذایی خود بسیار مهم است زیرا این مواد مغذی برای بدن شما بسیار مفید است،سلنیوم ضروری است و منیزیم یک ماده معدنی فوق ستاره است که برای پاسخ به استرس سالم، تنظیم قند خون و موارد دیگر ضروری است.افزودن غذاهای غنی از مواد معدنی مانند تخمه آفتابگردان به رژیم غذایی شما می تواند به شما کمک کند که مقدار توصیه شده از این مواد مغذی را دریافت کنید.

 

 میان وعده مناسب و سیر کننده

دانه های آفتابگردان به دلیل داشتن پروتئین، چربی و فیبر فراوان، قابل حمل و فوق العاده پرکننده هستند. این بدان معناست که اگر در حال فرار هستید، آنها یک میان وعده هوشمند هستند.پروتئین سرشارترین درشت مغذی است و دانه های آفتابگردان 5.4 گرم در هر اونس را تامین می کند که برای یک منبع پروتئین گیاهی بسیار خوب است. بعلاوه، آنها حاوی فیبر و چربی های سالم هستند و آنها را به یک میان وعده متعادل تبدیل می کند.سعی کنید یک بسته تخمه آفتابگردان را در کیف یا کوله پشتی خود نگه دارید تا در هنگام گرسنگی گزینه سالمی داشته باشید.

انواع تخمه

انواع تخمه

تخمه‌ها دارای امگا۳ هستند و منبع غنی از چربی نیز هستند. تخمه ها هم دارای اسیدهای چرب اشباع و هم دارای اسید چرب غیراشباع هستند که  مقدار اسیدهای چرب غیر اشباع (مفید) تخمه‌ها بیشتر است.

در اینجا برخی از انواع تخمه را معرفی می‌کنیم

  1. تخمه آفتابگردان : انرژی ساز است.
  2. تخمه هندوانه : برای سلامت پوست، درمان جوش صورت، کمبود آهن بدن و کنترل فشار خون مفید است. تخمه هندوانه استخوان ساز است. منبع غنی از پروتئین است.
  3. تخمه کدو : کار تخم کدو دفع کردن کرم، افزایش هوش و کمک به تقویت حافظه است. مفید برای سلامت پروستات است.
  4. تخمه خربزه: خون ساز است. در درمان بیماری‌های مانند  سنگ کلیه و مثانه کمک کننده است.

خواص تخمه ژاپنی

نام تخمه ژاپنی برخلاف تصور همه هیچ ربطی به کشور ژاپن ندارد. این تخمه را در شهر ژابان (دماوند) (جابُن یا جابون) پرورش می‌دهند و در آنجا کشت می‌شود و در واقع نام اصلی آن تخمه جابانی است. خواص تخمه ژاپنی برای سلامت بدن بسیار زیاد است که برخی از آن‌ها را در اینجا بیان می‌کنیم.

از خواص مهم تخمه ژاپنی این است که در درمان التهابات بدن نقش و سرشار از پروتئین است. تخمه ژاپنی به دلیل دارا بودن اسید فولیک نقش موثری در بهبود عملکرد مغز و کنترل هوموسیستئین دارد. تخمه ژاپنی با داشتن منیزیم در حفظ سلامت اعصاب، عضلات از جمله قلب و استخوان‌ها نقش دارد. تخمه ژاپنی بخشی از آهن مورد نیاز بدن را نیز تأمین می‌کند.

یکی دیگر از خواص تخمه ژاپنی این است که تخمه ژاپنی حاوی روی است. روی به متابولیسم بدن کمک می‌کند همچنین تخمه ژاپنی با داشتن آنتی اکسیدان از بروز سرطان پروستات در آقایان ممانعت می‌کند. اسید‌های آمینه موجود در تخمه ژاپنی به محافظت از ماهیچه‌ها و عضلات کمک می‌کند. کلسیم موجود در تخمه ژاپنی برای زنان یائسه در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مفید است.

کالری تخمه ژاپنی نرمال است  از همین رو جزو دسته تنقلات چاق کننده نیست. کسانی که خواستار کاهش وزن و لاغری هستند می‌توانند با مصرف تخمه ژاپنی متابولیسم بدن خود را افزایش دهند و موجب تسریع کاهش وزن خود شوند. تخمه ژاپنی همچنین موجب کاهش کلسترول مضر خون می‌شود.

آیا تخمه آفتابگردان چاق کننده است

تخمه آفتابگردان چاق کننده است ؟

تخمه آفتاب گردان به مقدار زیاد دارای پروتئین است و به همین خاطر بسیار مفید است. اما یکی از مضرات تخمه آفتابگردان به ویژه در رژیم‌ لاغری، کالری بالای آن است. هر ۳۰ گرم از تخمه آفتابگردان کالری حدود ۱۶۵ دارد که میزان زیادی به حساب می‌آید. شباهت استفاده از خواص آفتابگردان و چاق‌کنندگی آن همچون چربی موجود در گردو و خواص گردو است که چنانچه به میزان کافی مصرف شود، سبب چاقی نمی‌شود.

در نتیجه زیاده روی در مصرف تخمه آفتابگردان می‌تواند سبب چاقی و اضافه وزن در انسان شود؛ اما اگر درست و به اندازه مصرف کنید، می‌تواند سبب لاغری انسان نیز شود. تخمه آفتاب گردان، حاوی روغن زیاد، فیبر و پروتئین است. اگر به اندازه مصرف شود باعث احساس سیری در طول روز می شود و از این طریق به کاهش وزن انسان کمک می‌کند.

همانطور که گفته شد، ممکن است برخی مواد غذایی چربی بالایی داشته باشند و یا در صورت مصرف بیشتر از حد، چاق‌کننده باشند؛ اما خواص این مواد غذایی سبب می‌شود که نیازمند استفاده از آن‌ها باشیم. به همین دلیل چنانچه به کاهش وزن نیاز داریم، باید از یک رژیم لاغری اصولی پیروی کنیم که به ما کمک کند بدون محدود کردن مصرف مواد غذایی، به هدف کاهش وزن و تناسب اندام دست پیدا کنیم و در کنار آن سطح سلامتی خود را ارتقا دهیم. رژیم‌های بهاره غفاری به دلیل عدم محدود کردن هیچ ماده غذایی و کمک به ایجاد سبک زندگی سالم، به شما کمک می‌کنند به وزن دلخواه برسید و در کنار آن این وزن را به مدت طولانی نگه داشته و سلامت بمانید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.