چای ضدعفونت ویروسی کدامند؟!

تاریخ : 1400/08/28

چای ضدعفونت ویروسی کدامند؟!

چای ضدعفونت ویروسی کدامند؟!

ویروس‌ها ذرات کوچکی از مواد ژنتیکی هستند که توسط یک غشاء پروتئینی محصورشده‌اند. بعضی از ویروس‌ها یک لفاف” پوششی چرب دارند. آن‌ها به‌خودی‌خود، قادر به تکثیر نبوده و برای بقای خود، به میزبان بسیار وابسته هستند. عفونت ویروسی، گسترش یک ویروس مضر در داخل بدن است. ویروس‌ها بدون کمک میزبان تولیدمثل نمی‌کنند. ویروس‌ها یک میزبان را با نشان دادن مواد ژنتیکی خود به سلول‌ها و ربودن دستگاه‌های داخلی سلول برای ایجاد ذرات ویروسی بیشتر، آلوده می‌کنند. ویروس، با یک عفونت ویروسی فعال، خود را کپی می‌کند و سلول میزبان را می‌کشد تا به‌رایگان ذرات ویروس تازه‌ای را تشکیل دهد. در برخی از موارد، ذرات ویروس جوان، قبل از کشتن سلول میزبان، از طرف سلول‌های میزبان خنثی می‌شود. درهرصورت، ذرات ویروس جدید آزاد هستند تا سلول‌های دیگر را آلوده کنند. حال در طب سنتی دم‌نوش و چای ضد عفونت ویروسی وجود دارد که با مصرف برخی از آن‌ها می‌توان از شر این عفونت ویروسی خلاص شد.

 

 

انواع عفونت ویروسی

عفونت‌های ویروسی دارای 2 نوع مختلف هستند که عبارت‌اند از:

  • عفونت‌های ویروسی تنفسی

عفونت‌های ویروسی تنفسی بر ریه‌ها، بینی و گلو اثر می‌گذارند. این ویروس‌ها اغلب توسط استنشاق قطرات حاوی ذرات ویروس گسترش می‌یابد که شامل:

  • رینوویروس، ویروسی است که اغلب باعث سرماخوردگی می‌شود، اما بیش از 200 ویروس مختلف وجود دارد که می‌تواند سرماخوردگی ایجاد کند.
  •  ویروس سینسیتیال تنفسی (RSV) یک عفونت است که می‌تواند هر دو عفونت‌های تنفسی فوقانی (مانند سرماخوردگی) و عفونت‌های تنفسی تحتانی (مانند پنومونی و برونشیت) را ایجاد کند.

شست و شوی دست‌ها به‌طور معمولی، پوشش دادن بینی و دهان هنگام سرفه کردن یا عطسه کردن و اجتناب از تماس با افراد آلوده، همه می‌توانند گسترش عفونت‌های تنفسی را کاهش دهند.

  • عفونت‌های ویروسی پوست

عفونت‌های ویروسی پوست می‌توانند از خفیف تا شدید باشد و اغلب باعث بروز بثورات شوند. انواعی از آن شامل:

  • نوعی عفونت قارچی که سبب بروز ضایعات کوچک گوشتی، شبیه به آبله‌مرغان و اغلب در کودکان 1 تا 10 ساله می‌شود و بعد از یک دوره چندماهه خودبه‌خود بهبود می‌یابد؛ البته همه افراد در هر سن و سالی می‌توانند به آن مبتلا شوند.
  • ویروس هرپس سیمپلکس 1 (HSV-1) یک ویروس رایج است که باعث تب‌خال می‌شود.
  • ویروس واریسلا- زوستر (VZV) که باعث ایجاد خارش، تاول‌های پر از مایع، خستگی و تب شدید که مشخصه آبله‌مرغان است، می‌شود.

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت‌های پوستی ویروسی، جلوگیری از تماس پوست باپوست (به‌خصوص مناطقی که دارای خارش یا زخم است) فرد آلوده است.

 

 

علائم عفونت ویروسی

علائم عفونت ویروسی به ویروس بستگی داشته و از فردی به فرد دیگر هم متفاوت است. در اینجا برخی از علائمی ذکرشده‌اند که متداول بوده و به‌عنوان اثر و نتیجه‌ی این عفونت مشاهده‌شده‌اند.
 

  •  بزرگ‌سالان

یکی از مواردی که باعث عفونت ویروسی در بزرگ‌سالان می‌شود مسمومیت غذایی است. شایع‌ترین علائم مشاهده‌شده در بزرگ‌سالان استفراغ، اسهال، درد معده، یبوست و سوءهاضمه هست. سایر علائم مانند تب، گلودرد، سرفه و سرماخوردگی معمولی نیز مشاهده‌شده است. عفونت ویروسی همچنین باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و انرژی فرد تحلیل می‌رود و فرد بیمار در تمام بدن خود درد احساس می‌کند.

  •  کودکان

علائم این بیماری در کودکان با آنچه در بزرگ‌سالان مشاهده‌شده است، تفاوتی نمی‌کند. شایع‌ترین علائم مشاهده‌شده شامل: سردرد و تب است. به همراه این علائم، فرد همچنین نشانه‌های دیگری همچون آبریزش بینی، استفراغ و اسهال را مشاهده می‌کند. برخی کودکان نیز ممکن است گلودرد، درد معده و سرفه را تجربه کنند. آن‌ها ممکن است احساس خستگی و ضعف داشته باشند.

  •  نوزادان

درک و تشخیص علائم این عفونت در کودکان کار بسیار مشکلی است به این دلیل که نمی‌توانند آنچه بر سرشان می‌آید را بروز داده و بیان آن برایشان دشوار است. بااین‌حال، چنانچه علائمی که در بالا عنوان شد را مشاهده کردید، در این صورت نوزاد ممکن است به این عفونت مبتلا شده باشد. شاید دانه‌هایی بر روی پوست ایجاد شوند. همچنین، ممکن است والدین در عادات غذایی نوزاد تغییراتی را احساس کنند که در این حالت نوزاد به خوردن تمایل کمتری از خود نشان می‌دهد و به‌طور مداوم گریه می‌کند. علائم دیگر در کودکان نو پا، بی‌حالی و خستگی است.
 

 

 

چای مخصوص ضد عفونت ویروسی

برای مبارزه با عفونت ویروسی علاوه بر مراجعه به پزشک و دریافت نسخه و ادامه روند درمان، می‌توان از چای‌های مختلفی هم که در طب سنتی به آن‌ها توصیه‌شده استفاده کرد. این چایی‌ها شامل:

  • جینسنگ

از بین گیاهان و ریشه‌های باارزش دارویی، جینسنگ یکی از بهترین آن‌هاست. چایی که از این ریشه تهیه می‌شود زمانی اکسیر امپراتورهای چین باستان بوده است. طبق مطالعات انجام‌شده جینسنگ علاوه بر خواص دارویی، می‌تواند به تقویت انرژی، بهبود روحیه یا افزایش قوای جنسی در مردان وزنان نیز کمک کند.

  • بابونه

مصریان قدیم شکوفه‌های ظریف بابونه را خشک کرده و برای مقابله با سرماخوردگی به‌صورت چای مصرف می‌کردند. چای بابونه نه‌تنها می‌تواند به رفع علائم سرماخوردگی کمک کند، بلکه ممکن است اوضاع خواب و سوءهاضمه را بهبود و گرفتگی قاعدگی را تسکین دهد.

  • رزماری

این گیاه دارویی که به‌صورت رایج در غذا‌های ایتالیایی استفاده می‌شود، برای تهیه چای گیاهی هم عالی است. چای رزماری علاوه برداشتن خواص ضدویروس، حافظه را تقویت کرده، می‌تواند برای بینایی مفید باشد، التهاب را کاهش داده و از سلامت مغز حمایت کند.

  • ریشه شیرین‌بیان

در میان چای‌های گیاهی که به مبارزه با عفونت ویروسی کمک می‌کنند، چای شیرین‌بیان علاوه بر عطروطعم خوبی که دارد، می‌تواند سوزش معده و سوءهاضمه را تسکین دهد.

  • رازیانه

رازیانه حاوی فیبر‌های غذایی، ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. چای رازیانه، علاوه بر مبارزه با عفونت ویروسی، به بهبود سوءهاضمه، مشکلات تنفسی و یبوست کمک می‌کند.

  • نعناع فلفلی

دم‌نوش نعناع فلفلی نیز در میان فهرست چای‌های گیاهی برای مبارزه با عفونت ویروسی قرار می‌گیرد. این چای برای تسکین گلودرد و درمان سرفه هم مناسب است.

  • زنجبیل

زنجبیل را می‌توان هم به‌صورت خام، پخته و یا چای مصرف کرد. چای زنجبیل هزاران سال است که برای مشکلات گوارشی و کبدی استفاده می‌شود. این چای علاوه بر خاصیت ضد عفونت ویروسی که دارد، برای تسکین حالت تهوع، اسهال و گرفتگی شکم می‌تواند مفید باشد.

همان‌طور که گفته شد افراد با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی قرار می‌گیرند. ازاین‌رو، فرد باید مراقب باشد که به‌منظور تقویت سیستم ایمنی بدن خود، مواد غذایی سالم مصرف کند. همچنین، اگر هر یک از اعضای خانواده فرد به این عفونت مبتلا شدند، مطمئن شوید که مواد غذایی مغذی و غذاهای سبک مصرف کند. همچنین می‌توانید آب‌میوه‌های مختلفی را به آن‌ها بدهید. داشتن تغذیه سالم و مقوی در این ایام که بدن باید مقاومت زیادی برای مبارزه با عفونت ویروسی داشته باشد امری ضروری و واجب است. همچنین افرادی که بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند باید برنامه غذایی داشته باشند تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. به همین منظور علاوه بر اجرای دستورات پزشک موردنظر، بهتر است برنامه غذایی خود را طبق دستورات متخصص تغذیه بچینید. پس برای اینکه برنامه غذایی سالم و مقوی داشته باشید به سایت غفاری دایت رفته و برنامه خود را در قسمت رژیم من دریافت کنید.