چای رویبوس و خواص عجیب آن را بشناسید!

تاریخ : 1401/06/08

چای رویبوس و خواص عجیب آن را بشناسید!

چای رویبوس و خواص عجیب آن را بشناسید!

در بین انواع چای گیاهی و دمنوش‌ها، ممکن است نام چای رویبوس را کمتر شنیده باشید. با این حال بسیاری از افراد که در ارتباط با این چای گیاهی اطلاعات دارند، می‌دانند رویبوس و لاغری در برخی جنبه‌ها به یکدیگر مرتبط هستند، به همین دلیل است که این چای طرفداران زیادی دارد. همچنین خواص چای رویبوس سبب شده است، بسیاری از افراد به خرید چای رویبوس روی آورند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم شما را با خواص چای رویبوس آشنا کنیم؛ پس تا این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید چرا چای رویبوس مصرف کنیم.

چای رویبوس

 

رویبوس دمنوش یا چای؟

رویبوس یک چای است که چند قرن می‌شود که در آفریقای جنوبی آن را مصرف می‌کنند؛ اما به دلیل طعم خوب و خواص بسیار زیاد آن، در سراسر دنیا معروف شده و برای بسیاری از افراد توانسته است جای چای سیاه و چای سبز را پر نماید و در کنار آن فاقد کافئین نیز باشد. چای رویبوس که به آن Rooibos Tea می‌گویند، به نام چای بوته سرخ یا چای قرمز نیز معروف است‌ درختچه این چای آسپالاتوس لینیرایز است که از برگ‌های آن، چای رویبوس را تولید می‌نمایند.

این درختچه اغلب در سواحل غربی آفریقای جنوبی وجود دارد. از آنجایی که چای رویبوس به‌صورت کامل گیاهی است، برخی از افراد آن را دمنوش می‌پندارند و می‌توان گفت که به‌طور کامل با چای سبز یا چای سیاه فرق می‌کند. به‌صورت کلی دو نوع رویبوس وجود دارد که تفاوت آن‌ها در طریقه فرآوری است؛ رویبوس قرمز یا رویبوس سنتی که از تخمیر برگ‌های درختچه این گیاه تولید می‌شود؛ در حالی که رویبوس سبز، که نوع دیگر این چای است، بدون انجام فرایند تخمیر تولید می‌گردد. رویبوس سبز گران‌تر است و طعم علفی آن بیشتر در دهان احساس می‌گردد. به دلیل عدم انجام فرآیند تخمیر، چای رویبوس سبز آنتی اکسیدان زیادی دارد.

می‌توان چای رویبوس را به شیوه‌های مختلف مصرف کرد؛ برای مثال شبیه چای سیاه دم نمود یا شیر و یا شکر به آن اضافه کرد. همچنین در تهیه آیس تی، لاته، اسپرسو و... نیز از این چای استفاده می‌شود. در چای رویبوس ویتامین و ماده معدنی خاصی وجود ندارد، تنها مواد معدنی آن مس و فلوراید هستند؛ اما آنتی اکسیدان‌های بسیاری در چای رویبوس وجود دارد که بیشتر خواص این چای مربوط به همین آنتی اکسیدان‌ها است.

 

خواص چای رویبوس

 

خواص چای رویبوس

همانطور که گفتیم، بیشتر خواص چای رویبوس به دلیل وجود میزان زیادی انتی اکسیدان در این چای است. در ادامه خواص کلی این چای را بررسی می‌کنیم.

 

جایگزین چای سبز و سیاه ؟!

رویبوس یکی از انواع چای گیاهی است که بر خلاف چای سیاه و چای سبز، کافئین ندارد. بسیاری از افراد برای کاهش احساس خواب آلودگی در طول روز کافئین مصرف می‌کنند. همچنین کافئین خود یک آنتی اکسیدان به حساب می‌آید؛ اما بسیاری از افراد منع مصرف کافئین دارند، زیرا کافئین در کنار خواص خود، می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد؛ برای مثال تپش قلب، افزایش استرس و اضطراب، مشکل در خوابیدن و سردرد از عوارض کافئین هستند. به همین دلیل بسیاری از افراد مجبور می‌شوند مصرف انواع چای در طول روز را کاهش دهند.

با این وجود چای رویبوس‌ کافئین ندارد و به همین دلیل افرادی که منع مصرف کافئین دارند، می‌توانند به جای چای سیاه یا چای سبز، از این چای گیاهی استفاده کنند. یکی دیگر از مزیت‌هایی که چای رویبوس نسبت به این دو چای دارد، کم بودن سطح تانن در چای رویبوس است. چنانچه مصرف تانن زیاد شود؛ برخی مواد مغذی همچون آهن در بدن به خوبی جذب نمی‌شوند. همچنین میزان اگزالیک اسید موجود در چای رویبوس نسبت به چای سیاه و چای سبز کمتر بوده و در نتیجه برای افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند، فایده بیشتری دارد و راحت‌تر می‌توانند در طی روز آن را مصرف کنند.

 

آنتی اکسیدان‌های چای رویبوس

چای رویبوس میزان بالایی آنتی اکسیدان دارد که می‌توانند از بسیاری جهات به بدن کمک نماید. با این حال عمر این آنتی اکسیدان‌ها کم است و به همین دلیل باید با نوشیدن روزانه چای رویبوس، این آنتی اکسیدان‌ها را تامین نمود‌. خاصیت آنتی اکسیدان، مقابله با رادیکال‌های آزاد است که می‌توانند بیماری‌های زیادی را ایجاد نماید. سرطان مهم‌ترین بیماری ناشی از تأثیر رادیکال‌های آزاد بر سلول‌های بدن است. دو آنتی اکسیدان به نام‌های کورستین و لوتئولین که در چای رویبوس وجود دارند، به بدن کمک می‌کنند تا تاثیر رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها کاهش یافته و سلول های سرطانی از بین بروند و رشد تومور کاهش یابد. میزان این دو آنتی اکسیدان در چای رویبوس به طور دقیق اندازه گیری نشده است؛ اما نمی‌توان تاثیر آن را نیز منکر شد.

آنتی اکسیدان دیگری به نام آسپالاتین وجود دارد که در حیوانات سبب پیشگیری از دیابت شده است. حتی در موش‌هایی که به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند، آسپالاتین سبب متعادل شدن قند خون و کاهش مقاومت به انسولین شد. در نتیجه این چای می‌تواند برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۲ مفید باشد و این دلیلی است که چای رویبوس و لاغر را با یکدیگر مرتبط می‌دانند.

 

سایر خواص چای رویبوس

چای رویبوس به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌ها به مهار آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین کمک نموده و فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین بر روی سطح کلسترول خون نیز تاثیر داشته و می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد؛ در نتیجه از طریق این دو روش بر روی سلامت قلب تاثیر می‌گذارد و از سکته قلبی جلوگیری می‌نماید.

در طی مطالعات کم و محدودی که انجام شده است، احتمال می‌دهند که چای رویبوس بر روی سلامت استخوان‌ها و تقویت آن‌ها تاثیر داشته باشد.

برای بسیاری از افراد چای رویبوس به تقویت دستگاه گوارش آن‌ها کمک نموده است که می‌تواند به دلیل عدم وجود کافئین نیز باشد.

از آنجایی که چای رویبوس یکی از انواع چای گیاهی است و برخی به چای رویبوس دمنوش لاغری نیز می‌گویند، ادعا کرده‌اند تاثیرات دیگری همچون کاهش مشکلات خواب یا حساسیت را نیز برای آن‌ها به همراه داشته است. اما این ادعاها هنوز به‌صورت علمی ثابت نشده است‌.

 

عوارض چای رویبوس

در ارتباط با عوارض چای رویبوس گزارش‌های زیادی وجود ندارد و به دلیل گیاهی بودن این چای ،بیشتر افراد در مصرف آن مشکلی نداشتند. با این وجود در موردی مصرف روزانه چای رویبوس سبب افزایش آنزیم‌های کبدی شده است که می‌تواند نشان دهنده ایجاد مشکل در کبد برخی افراد باشد. همچنین ترکیباتی در این چای وجود دارند که فعالیت آن‌ها همچون استروژن بوده و در نتیجه در بدن خانم‌ها سبب آزاد سازی این هورمون جنسی زنانه می‌شوند؛ به همین دلیل افرادی که دچار شرایط خاصی هستند و نباید استروژن اضافی در بدن آن‌ها وجود داشته باشد، همچون افرادی که به سرطان سینه مبتلا شده‌اند، بهتر است چای رویبوس را مصرف نکنند تا در صورت وجود هر گونه عوارضی، به آن دچار نشوند.

عوارض رویبوس

مصرف رویبوس در رژیم غذایی

همان طور که گفتیم فاقد کافئین بودن و دارا بودن تانن و اسید اگزالیک کمتر نسبت به چای سبز و چای سیاه، سبب می‌شود افراد زیادی به مصرف چای رویبوس تمایل داشته باشند و همچنین وجود آنتی اکسیدان‌های زیاد به سلامتی افراد کمک زیادی می‌نماید. با این حال بهتر است در مصرف هیچ ماده‌ای زیاده روی نکنیم تا به عوارض آن دچار نشویم و به همین دلیل هنگام خرید چای رویبوس نیز بهتر است به این نکته توجه نماییم. به دلیل تاثیری که رویبوس بر روی لاغری سریع دارد، نمی‌توان توقع داشت تنها با مصرف آن به وزن ایده آل رسید؛ به همین دلیل است که استفاده از رژیم‌های بهاره غفاری را به شما پیشنهاد می‌دهیم که بدون حذف مواد غذایی و با در نظر گرفتن مواد مغذی مورد نیاز بدن شما در طی روز، کمک می‌کند سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت، و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.