چاقی ناگهانی و انواع علت چاقی بی دلیل !

تاریخ : 1401/06/16

چاقی ناگهانی و انواع علت چاقی بی دلیل !

چاقی ناگهانی و انواع علت چاقی بی دلیل !

برخی از افراد می‌گویند که در دوره‌ای از زندگی به ناگهان دچار اضافه وزن ناگهانی شده‌اند؛ در حالیکه پیش از آن وزن بسیار کم ویا نرمالی داشته‌اند. این چاقی ناگهانی به‌خصوص برای افرادی که در تمام طول عمر خود وزن پایینی دارند و در سن بالا دچار چاقی ناگهانی می‌شود، بسیار دشوار است و می‌تواند سبب ناراحتی عصبی در آن‌ها شود. به همین دلیل در غفاری دایت به سراغ علت چاقی بی دلیل رفته‌ایم تا دلایل متنوع آن و همچنین دلیل افزایش وزن ناگهانی در بارداری را بررسی کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علت چاقی بی دلیل

علت چاقی بی دلیل

افزایش وزن ناگهانی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ خوب است بدانید که افزایش وزن بی‌دلیل، یعنی بدون اضافه کردن مقدار غذایی که می‌خوردید و کاهش فعالیت فیزیکی اتفاق می افتد. در چاقی ناگهانی شما قصد ندارید تا وزنتان را افزایش دهید، اما این اتفاق در هر صورت می‌افتد. علت چاقی بی دلیل اغلب می‌تواند به دلیل احتباس مایعات در بدن، رشد غیرطبیعی، یبوست ویا بارداری به وجود بیاید. اضافه وزن ناگهانی ممکن است موقتی، دائمی ویا سریع باشد. افزایش وزن ناگهانی سریع ممکن است به دلیل عوارض استفاده از یکسری داروها هم باشد. معمولا افرادی که چاقی ناگهانی را تجربه می‌کنند، خطری متوجه آن‌ها نیست اما بعضی از افراد ممکن است با مشکلاتی نیز در پی این افزایش وزن ناگهانی مواجه شوند.

 

دلایل چاقی ناگهانی

دیگر دلایل چاقی ناگهانی

علاوه بر علت هایی چون احتباس مایعات در بدن، رشد غیرطبیعی، یبوست و یا بارداری که می‌توانند سبب افزایش وزن ناگهانی شوند. داروها، بی‌خوابی، ترک سیگار و... از جمله دلایل چاقی ناگهانی و یکباره هستند که به اختصار به آن‌ها می‌پردازیم:

چاقی ناگهانی بر اثر تاثیر  داروها

ایجاد تغییر در سیستم متابولیسم  و سوخت‌وساز بدن ویا استفاده از بعضی داروها باعث بالا رفتن ناگهانی وزن  می‌شود. استفاده از  برخی داروها وزن بدن انسان را در مدت زمان بسیار کوتاهی به شدت بالا می‌برند. از جمله داروهایی که میتوانند باعث افزایش وزن ناگهانی شوند میتوان به دارو های مورد استفاده برای درمان یا کنترل بیماری‌های دیابت ملیتوس ،فشار خون  افزایش یافته، تشنج، افسردگی و یا بیماری های روانی به کار می‌روند اشاره کرد.

چاقی ناگهانی در اثر بی‌خوابی

محققان نشان داده اند که کمبود خواب میتواند باعث بالا رفتن یکباره وزن  شود. ایجاد تغییر در الگوی خواب  و به دنبال آن تغییر در الگوی غذا خوردن مانند ایجاد پرخوری و ایجاد تغییرات در حس و حال نیز می‌شود که میتواند دلیلی بر تغییر در متابولیسم شده و وزن را افزایش دهد. کسانی که در طی مدت زمانی طولانی از کمبود خواب رنج می‌برند، تمایل بیشتری به مصرف کربوهیدرات و پرخوری دارند به همین دلیل وزن‌شان بالا می‌رود. این افراد بعد از خوردن وعده شام نیز به دلیل نخوابیدن و استفاده از سایر مواد غذایی  کالری بیشتری مصرف می‌کنند.

چاقی ناگهانی به دنبال ترک سیگار

بعضی از افراد با ترک سیگار دچار اضافه وزن می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر منفی تنباکو بر اشتها است که بعد ترک آن باعث این افزایش وزن می‌شود. همچنین فشار عصبی ترک ناگهانی سیگار در بعضی افراد باعث بالا رفتن سطح استرس در فرد شده که به دنبال آن و برای مقابله با این حس فرد به پرخوری روی می‌آورد. در سه ماهه‌ی اول ترک سیگار فرد بیشترین مقدار اضافه وزن را تجربه می‌کند.

چاقی ناگهانی به دنبال سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

در  بانوان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک نیز ممکن است بالا رفتن وزن را به خصوص در قسمت میانی بدن ایجاد شود؛ زیرا این سندروم باعث تولید بیش از اندازه هورمون مردانه می‌شود.

چاقی ناگهانی در اثر نارسایی قلبی و احتباس مایعات

اضافه وزن ناگهانی و تورم قسمت خاصی از بدن می‌تواند به دلیل احتباس مایعات ویا نارسایی قلبی باشد. اگر جریان خون با سرعت همیشگی به قلب نرسد و از آن خارج نشود، مایعات در بافت بدن جمع شده، بدن ورم می‌کند. ممکن است این تورم در ناحیه شکم، مچ پا، ساق پا و پنجه‌ی پا اتفاق بیفتد. افزایش وزن یک کیلویی در عرض ۲۴ ساعت و ۲ کیلویی در یک هفته ممکن است از علائم نارسایی قلبی باشد.

 چاقی ناگهانی در اثر مشکلات کلیوی

افزایش وزن ناگهانی ویا تورم بدن می‌تواند از علائم بیماری‌های کلیوی مانند نارسایی کبدی و یا سندروم نفروتیک که باعث آسیب دیدن کبد می‌شوند، باشد. اگر کلیه‌ها به خوبی کار نکنند، بدن مایعات را در خود نگه می‌دارد. کلیه‌های آسیب دیده قادر به دفع آب اضافی و مواد سمی از بدن نیستند؛ در نتیجه این مواد در بافت‌های بدن جمع می‌شوند و در نتیجه وزن بالا می‌رود.

از انواع دیگر علت چاقی بی دلیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیروز کبدی، اختلالات تیروئیدی، سندروم کوشینگ، آکرومگالی، سرطان تخمدان و تغییرات هورمونی

 

افزایش وزن ناگهانی در بارداری

 

افزایش وزن ناگهانی در بارداری

یکی دیگر از علت های افزایش وزن ناگهانی می‌تواند بارداری باشد. اکثر خانم‌ها در این دوران غذای بیشتری می‌خورند تا به رشد کودک خود کمک کنند؛ در نتیجه وزن‌شان بالا می‌رود. این اضافه وزن شامل وزن جنین، جفت، مایع آمنیوتیک، افزایش خون‌رسانی و بزرگ شدن رحم نیز است. البته در این دوران چاقی ناگهانی کاملا طبیعی است و تنها باید میزان آن زیر نظر پزشک باشد تا برای مادر و جنین مشکلی ایجاد نشود. با این حال پس از زایمان باید این اضافه وزن تا حدود زیادی به حالت قبل برگردد.

 

درمان چاقی ناگهانی

 

درمان چاقی ناگهانی

برای درمان اضافه وزن ناگهانی، اولین قدم پیدا کردن دلیل آن است تا چنانچه این دلیل قابل رفع بود، با رفع آن از اضافه وزن بیشتر جلوگیری کرد. سپس برای درمان چاقی ناگهانی می‌توان از یک رژیم اصولی استفاده کرد که در کنار آن با ورزش کردن و داشتن تحرک کافی، به ایجاد سبک زندگی سالم و درنتیجه ماندگاری وزن به دست آمده و رسیدن به تناسب اندام کمک کرد. برای داشتن رژیمی با چنین ویژگی‌هایی می‌توانید با کلیک بر روی غفاری دایت با انواع رژیم‌ها آشنا شوید. رژیم‌های بهاره غفاری برای شما اختصاصی هستند و به همین دلیل نه‌تنها شما را به تناسب اندام می‌رسانند؛ بلکه سلامتی شما را ارتقا می‌دهند. چنانچه انگیزه کافی برای لاغری دارید، همین حالا بر روی رژیم لاغری من کلیک کنید تا رژیم خود را دریافت نمایید.