چاقی موضعی چیست + راه های جلوگیری از چاقی موضعی

تاریخ : 1401/10/26

چاقی موضعی چیست  + راه های جلوگیری از چاقی موضعی

چاقی موضعی چیست + راه های جلوگیری از چاقی موضعی

چاقی موضعی یک مشکل رایج در سلامتی است که با داشتن درصد بالایی از چربی بدن تعریف می‌شود. شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر نشان دهنده چاقی است. در چند دهه اخیر، چاقی به یک مشکل بهداشتی قابل توجه تبدیل شده است. در واقع، در حال حاضر چاقی در ایالات متحده به عنوان یک اپیدمی در نظر گرفته می‌شود.

 

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، تقریباً 93.3 میلیون بزرگسال (39.8 درصد) و 13.7 میلیون کودک و نوجوان (18.5 درصد) در ایالات متحده چاق هستند. با وجود افزایش درصد، راه های زیادی برای پیشگیری از چاقی در کودکان و بزرگسالان وجود دارد. در اینجا ما هر دو را بررسی خواهیم کرد پس اگر به دنبال این هستید که بدانید چاقی موضعی چیست؟ و راه های جلوگیری از چاقی موضعی کدامند؟ با ما همراه شوید.

چاقی موضعی چیست؟

به چاقی در برخی از نواحی خاص بدن، چاقی موضعی می‌گویند که باعث از بین رفتن تناسب اندام و بزرگ شدن ناحیه شکم، پهلو، ران و باسن می‌شود.

چاقی موضعی

انواع چاقی موضعی

چاقی موضعی دارای انواع بسیار زیادی است که عبارتند از:
  • چاقی در ناحیه شکم
  • چاقی در ناحیه پهلوها
  • چاقی در ناحیه ران
  • چاقی در ناحیه باسن
  • چاقی در ناحیه گلو وغبغب

پیشنهاد میشود برای دانستن قواعد کاهش وزن  با دستگاه و رژیم به مقاله نوشته شده ما با عنوان کاهش وزن سریع مراجعه نمایید.

راه های جلوگیری از چاقی موضعی

راه های جلوگیری از چاقی موضعی در کودکی و بزرگسالان

 
راه های جلوگیری از چاقی موضعی و پیشگیری از چاقی باید از سنین پایین شروع ‌شود. کمک به جوانان در حفظ وزن سالم بدون تمرکز بر وزن‌گیری مداوم با ترازو بسیار مهم است.
 
  • در صورت امکان به نوزادان شیر دهید

یک تجزیه و تحلیل در سال 2014 از 25 مطالعه نشان داد که تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر چاقی موضعی در دوران کودکی مرتبط است. با این حال، در مورد نقش شیردهی در پیشگیری از چاقی، مطالعات متفاوت است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

  • به کودکان در حال رشد به اندازه مناسب غذا بدهید
آکادمی اطفال آمریکا توضیح می‌دهد که کودکان نوپا به مقدار زیادی غذا نیاز ندارند. از سنین 1 تا 3 سالگی، به ازای هر 3 سانتی متر قد باید معادل 40 کالری به غذای دریافتی کودک اضافه شود. کودکان بزرگتر را تشویق کنید تا یاد بگیرند که به اندازه غذا بخورند.
 
  • با غذاهای سالم فرزندان خود را آشنا کنید
کودک خود را تشویق کنید تا از سنین پایین میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های مختلف را امتحان کند. در این صورت با افزایش سن، احتمال بیشتری وجود دارد که این غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانند.
 
  • به صورت گروهی غذاهای سالم بخورید
تغییر عادات غذایی به عنوان یک خانواده به کودکان این امکان را می‌دهد تا به صورت کلی تغذیه سالم را تجربه کنند. این امر در ادامه زندگی پیروی از عادات‌های غذایی خوب را برای آنها آسان‌تر می‌کند تا در بزرگسالی دچار چاقی موضعی نشوند.
 
  • آهسته غذا خوردن را تشویق کنید 
اگر زمانی که گرسنه نیستید غذا بخورید، پرخوری ممکن است اتفاق رخ دهد. این سوخت اضافی در نهایت به عنوان چربی بدن ذخیره می‌شود و می‌تواند منجر به چاقی شود. کودک خود را تشویق کنید که فقط زمانی که احساس گرسنگی می‌کند غذا بخورد و برای هضم بهتر غذا را آهسته‌تر بجود.
 
بیشتر بخوانید: در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که مهمترین عوارض چاقی کدامند.

چاقی موضعی چیست

  • مصرف غذاهای ناسالم را در خانه محدود کنید
اگر غذاهای ناسالم را در خانه مصرف می‌کنید، احتمال دارد فرزندتان آن‌ها را بخورند. سعی کنید یخچال و انبار را با غذاهای سالم پر کنید و به جای آن از میان وعده‌های کم‌ به عنوان یک رفع گرسنگی استفاده کنید.
 
  • فعالیت بدنی سرگرم کننده و هیجان انگیز را در برنامه روزانه خود جای دهید
سازمان بهداشت جهانی WHO)) توصیه می‌کند که کودکان و نوجوانان روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی روزانه و مستمر داشته باشند. فعالیت‌های بدنی سرگرم کننده شامل بازی، ورزش، باشگاه بدنسازی یا حتی کارهای بیرون از منزل است.
 
  • زمان استفاده و مشاهده تلویزیون خود و فرزندتان را محدود کنید
زمان بیشتر برای نشستن در مقابل صفحه نمایش به معنای زمان کمتر برای فعالیت بدنی و خواب خوب است. از آنجایی که ورزش و خواب نقش مهمی در وزن سالم ایفا می‌کنند، تشویق به فعالیت بدنی و دوری از کامپیوتر یا تلویزیون بسیار مهم است.
 
  • مطمئن شوید که همه به اندازه کافی می‌خوابند
تحقیقات نشان می‌دهد که هم کودکان و هم بزرگسالانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند ممکن است وزن بیشتری داشته باشند. عادات خواب سالم ارائه شده توسط بنیاد ملی خواب آمریکا شامل برنامه منظم برای خواب، عادات قبل از خواب و استفاده از بالش و تشک راحت است.
 
  • از اینکه فرزندتان در خارج از خانه چه می‌خورند اطلاع داشته باشید!
بچه ها چه در مدرسه، چه با دوستان و چه در حین نگهداری وقت گذراندن در بیرون، فرصت‌های زیادی برای استفاده از غذاهای ناسالم در خارج از خانه دارند. شما نمی‌توانید همیشه برای نظارت بر آنچه می خورند کوشا باشید، اما پرسیدن سؤال می‌تواند کمک کننده باشد.

برای این که درباره کبد چرب بیشتر بدانید میتوانید به مقاله برای کبد چرب چی بخوریم  مراجعه نمایید.

انواع چاقی موضعی

پیشگیری از چاقی موضعی در بزرگسالان

 
بسیاری از راه های جلوگیری از چاقی موضعی و نکات پیشگیری از چاقی برای کاهش یا حفظ وزن سالم و تناسب اندام هستند. نکته اصلی این است که برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی بیشتر می‌تواند به پیشگیری از چاقی کمک کند.
 
  • چربی «بد» کمتر و چربی «خوب» بیشتر مصرف کنید
برخلاف تصوری که در دهه 90 در مورد رژیم غذایی کم چرب وجود داشت، باید بدانید که همه چربی‌ها بد نیستند. مطالعه ATrusted Source در سال 2017 منبع اعتماد منتشر شده در مجله تغذیه نشان داد که مصرف چربی‌های رژیمی سالم، مانند چربی‌های غیراشباع، می‌تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد و خطر چاقی را کاهش دهد.
 
  • کمتر غذاهای فرآوری شده و شیرین مصرف کنید
بر اساس یک مطالعه در سال 2016 که از منبع معتبر منتشر شده و در مجله آمریکایی تغذیه بالینی چاپ شده، مصرف غذاهای فرآوری شده و فوق فرآوری شده با خطر بیشتر چاقی مرتبط هستند. بسیاری از غذاهای فرآوری شده سرشار از چربی، نمک و قند هستند که می‌تواند پرخوری را تشویق کنند.
 
  • وعده های بیشتری از سبزیجات و میوه‌ها بخورید
توصیه برای مصرف روزانه میوه و سبزیجات پنج تا نه وعده در روز برای بزرگسالان شده است. پر کردن بشقاب خود با سبزیجات و میوه می‌تواند به حفظ کالری معقول و کاهش خطر پرخوری کمک کند. 
 
  • مقدار زیادی فیبر رژیمی بخورید
مطالعات همچنان نشان می‌دهد که فیبر غذایی در حفظ وزن نقش دارد. یک کارآزمایی در سال 2012 نشان داد افرادی که سه بار در روز به مدت 12 هفته مکمل فیبر کمپلکس مصرف کردند تا 5 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.
 
  • روی خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین تمرکز کنید
شاخص گلیسمی GI)) مقیاسی است که برای اندازه گیری سرعت افزایش قند خون یک ماده غذایی استفاده می‌شود. تمرکز بر غذاهای با GI پایین می‌تواند به حفظ سطح قند خون کمک کند. همچنین ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند.

راه های جلوگیری از چاقی موضعی

  • خانواده را در سفر خود مشارکت دهید
حمایت اجتماعی فقط برای کودکان و نوجوانان نیست ، برای بزرگسالان نیز مهم است که احساس حمایت کنند. چه آشپزی با خانواده یا پیاده روی با دوستان، مشارکت دادن افراد می‌تواند به تشویق یک سبک زندگی سالم کمک کند.
 
  • به فعالیت‌های هوازی منظم بپردازید
گنجاندن فعالیت بدنی منظم در برنامه شما برای حفظ یا کاهش وزن، از جمله فواید دیگر جلوگیری از چاقی موضعی است. منبع ارزنده CDCTrusted  150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته را توصیه می‌کند.
 
  • یک برنامه تمرینی با وزنه را در برنامه خود بگنجانید.
تمرین با وزنه به اندازه فعالیت هوازی برای حفظ وزن اهمیت دارد. علاوه بر فعالیت هوازی هفتگی، WHO تمرینات با وزنه را توصیه می‌کند که تمام عضلات اصلی شما را حداقل دو بار در هفته درگیر می‌کند.
 
  • روی کاهش استرس روزانه تمرکز کنید
استرس می‌تواند تأثیرات زیادی بر جسم و روان داشته باشد. مطالعه‌ای در سال 2012 نشان می‌دهد که استرس ممکن است باعث واکنش مغزی گردد که الگوهای غذایی را تغییر داده و منجر به هوس خوردن غذاهای پرکالری شود. خوردن بیش از حد غذاهای پر کالری می‌تواند در ایجاد چاقی نقش داشته باشد.
 
برای اینکه بدانید چه نکاتی را باید در رژیم لاغری رعایت کنید که در بهترین زمان ممکن لاغر شوید به مقاله رژیم لاغری سریع مراجعه نمایید.

جلوگیری از چاقی موضعی برنامه غذایی بچینید

برای جلوگیری از چاقی موضعی برنامه غذایی بچینید

وقتی برنامه‌ای برای خرید سالم دارید، خرید مواد غذایی برای غذاهای سالم بسیار ساده‌تر است. ایجاد یک بودجه غذایی و فهرست برای موادغذایی مورد نیاز می‌تواند به جلوگیری از وسوسه غذاهای ناسالم کمک کند. علاوه بر این، آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه می‌تواند به شما این امکان را بدهد که وعده‌های غذایی سالم و آماده داشته باشید.

پیشگیری از چاقی موضعی

چرا پیشگیری از چاقی موضعی اهمیت دارد؟

پیشگیری از چاقی نقش مهمی در سلامتی دارد. چاقی با لیست طولانی از بیماری‌های مزمن مرتبط است که درمان بسیاری از آن‌ها با گذشت زمان دشوارتر می‌شود. این شرایط عبارتند از:
  • سندرم متابولیک
  • دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا
  • تری گلیسیرید بالا و کلسترول "خوب" پایین
  •  بیماری قلبی
  • سکته
  • آپنه خواب
  • بیماری کیسه صفرا
  • مسائل مربوط به سلامت جنسی
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی
  • آرتروز
  • شرایط سلامت روان
با تمرکز بر پیشگیری از چاقی موضعی و تغییر سبک زندگی، ممکن است بتوان از پیشرفت این بیماری‌ها جلوگیری یا از آن دوری کرد.
 
آیا قرص ونوستات برای لاغری را میشناسد و درباره آن اطلاعات کافی دارید ؟ پیشنهاد میشود برای دریافت اطلاعات به مقاله قرص ونوستات چیست مراجعه نمایید.

جلوگیری از چاقی موضعی

آیا در چاقی موضعی در جهان پیشرفت کرده‌ایم؟

اگرچه تحقیقات در مورد استراتژی‌های پیشگیری از چاقی در ایالات متحده محدود است، اما مطالعات بین‌المللی توانسته‌اند پاسخ هایی را ارائه دهند. مطالعه‌ای در سال 2012 از استرالیا به نقش پرستاران خانگی در آن کشور در مدیریت وزن کودکان تا 2 سال پرداخته است. محققان دریافتند که میانگین BMI کودکان این گروه به طور قابل توجهی کمتر از کودکان گروه کنترل (کودکانی که هشت بار ویزیت پرستار را دریافت نکردند) بود.
 
با این حال، یک منبع معتبر آزمایشی در سال 2018 در سوئد به بررسی اثربخشی یک برنامه تلفن هوشمند برای آموزش کودکان خردسال در مورد تغذیه سالم و فعالیت بدنی پرداخت. محققان هیچ تفاوت قابل توجهی در BMI و سایر نشانگرهای سلامتی بین دو گروه پس از یک سال کشف نکردند.یک منبع مورد اعتماد در سال 2008 در مجله بین المللی چاقی، 19 مطالعه مختلف مبتنی بر کودکان مدرسه‌ای را بررسی کرد تا مشخص کند چه روش‌هایی می‌تواند برای مدیریت چاقی موثر باشد.
 
محققان دریافتند که هم تغییرات رژیم غذایی و هم کاهش زمان برای تماشای تلویزیون منجر به کاهش وزن قابل توجهی خواهد شد. آن‌ها همچنین دریافتند که حمایت خانواده به کاهش وزن در کودکان کمک می‌کند.پیشگیری از چاقی در بزرگسالان شامل فعالیت بدنی منظم، کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده، کاهش مصرف قند و افزایش مصرف میوه و سبزیجات است. علاوه بر این، مشارکت خانواده و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است به حفظ وزن سالم کمک کند.
 
یک بررسی در سال 2010 از رویکردهای بهداشت عمومی با منبعی مطمئن نشان داد که راه‌های مختلفی برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های عمومی برای تشویق روش‌های پیشگیری از چاقی وجود دارد: تغییر عادت‌های غذایی، ایجاد تغییرات مبتنی بر سیاست در مدارس، و حمایت از دارو و سایر استراتژی‌های پزشکی، همه راه‌های بالقوه برای پیشگیری چاقی به صورت کلی و چاقی موضعی هستند.  با این حال، تنها برخی از این روش‌ها اثربخشی خود را ثابت کرده‌اند و موانعی برای استفاده از این روش‌ها در همه جای دنیا وجود دارد.
نتیجه‌گیری
وزن سالم در حفظ سلامتی مهم است. انجام اقداماتی برای پیشگیری از چاقی موضعی در زندگی روزمره اولین قدم خوب و مثمر ثمر است. حتی تغییرات کوچک، مانند خوردن سبزیجات بیشتر و چند بار در هفته به باشگاه رفتن، می‌تواند به پیشگیری از چاقی کمک کند. اگر به یک رویکرد متناسب‌تر برای رژیم غذایی علاقه دارید، تز متخصص تغذیه می‌توانید مشورت بگیرید و تا ابزارها و راه‌هایی را برای شروع در اختیار شما قرار دهد.
علاوه بر این، ملاقات با یک مربی شخصی یا مربی تناسب اندام می‌تواند به شما کمک کند تا فعالیت‌های بدنی متناسب با شرایط خودتان را انجام دهید که بهترین کار برای دوری از چاقی موضعی محسوب می‌شود.
 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها و همچنین رضایت مشتریان، بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید رژیم لاغری خود را همین حالا دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.