ویتامین C یا آسکوربیک اسید را بهتر بشناسید!

تاریخ : 1401/07/23

ویتامین C یا آسکوربیک اسید را بهتر بشناسید!

ویتامین C یا آسکوربیک اسید را بهتر بشناسید!

ویتامین C یا همان اسید اسکوربیک از انواع ویتامین‌های محلول در آب است که در بدن ساخته نمی‌شود و باید حتما آن را از مواد غذایی جذب کرد. از آنجایی که حرارت باعث ازبین رفتن آن می‌شود، در بدن ذخیره نشده و باید روزانه مقدار مورد نیاز بدن را مصرف کنیم. ویتامین C در میوه و سبزیجات زیادی موجود است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گروه مرکبات مثل پرتقال و لیمو اشاره کرد. همچنین میزان زیادی ویتامین C در گریپ فروت، انواع فلفل شیرین (قرمز، زرد، سبز)، کیوی، بروکلی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم قرمز، گل کلم و طالبی اما در غلات به هیچ‌وجه وجود ندارد. ویتامین C یکی از ویتامین‌های حیاتی بدن بوده و برای فعال کردن دیگر ویتامین‌ها و پش‌برد بسیاری از فعالیت‌های سلولی لازم است. در این مطلب از غفاری دایت با خواص ویتامین C و علائم کمبود ویتامین C بیشتر آشنا شوید.

 

خواص ویتامین C

 

خواص ویتامین C

خواص ویتامین C در ساخت کلاژن، که یک پروتئین مهم در ساختمان پوست و استخوان و بسیاری از بافت‌های بدن است؛ نقش مهمی دارد. همچنین خواص ویتامین C در ساخت ال کارنیتین و برخی از مواد شیمیایی که برای انتقال پیام‌های عصبی مورد استفاده بدن هستند؛ نقش مهمی را ایفا می‌کند. ویتامین C برای عملکرد بهتر دستگاه ایمنی بدن ضروری است و در بهبود زخم‌ها با تولید کلاژن لازم، موثر است. همچنین ویتامین C جذب آهن از روده‌ها را افزایش می‌دهد که این خود در جلوگیری از کم‌خونی بسیار موثر است.

مهم‌ترین خواص ویتامین C، اثر آنتی‌اکسیدانی در برابر رادیکال‌های آزاد است که توسط آن در مقابل سرطان‌ها از بدن محافظت می‌کند. علاوه‌بر آن اثر آنتی‌اکسیدانی ویتامین C از رسوب‌گیری دیواره شریان‌ها و ایجاد تصلب شراین (آترواسکلروز) پیشگیری کرده و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی بسیار مهم است. همچنین ویتامین C موجب ترشح ماده‌ای طبیعی از دیواره رگ‌ها می‌شود که در گشاد کردن رگ‌ها و کاهش فشار خون تاثیر زیادی دارد. همچنین ویتامین C با تاثیرگذاری بر روی سنتز انتقال دهنده‌های عصبی و فعالیت مغزی اثر گذاشته و عملکرد مغز را بهتر می‌نماید. اثر شناخته شده ویتامین C در جلوگیری از سرماخوردگی بر همگان محرز است و همچنین اثر ویتامین C در رفع خستگی ماهیچه‌ها در ورزشکاران شناخته شده است.

 

علائم کمبود ویتامین C

 

علائم کمبود ویتامین C

از علائم کمبود ویتامین C این است که می تواند موجب بیماری آسکوروی ‌شود که علائمی مثل خونریزی‌های زیر پوستی و مخاطی، عدم بهبود زخم‌ها، درد مفاصل، خونریزی لثه‌ها و از دست دادن دندان‌ها را ایجاد می‌کند و در مراحل شدیدتر کمبود ویتامین C موجب کم‌خونی نیز می‌گردد که علت آن را پیشتر گفتیم و به توانایی ویتامین C در کمک به جذب آن برمی‌گردد. ویتامین سی را می‌توان به صورت طبیعی از میوه و سبزیجات و یا به صورت مکمل‌های دارویی از داروخانه‌ها تهیه کرد.

 

قرص ویتامین C بهتر است یا قرص جوشان ؟!

مکمل‌ ویتامین C به صورت قرص‌های ساده ویا قرص‌های جوشان وجود دارد. مصرف روزانه تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C برای افراد مجاز است. البته افرادی سیگاری باید ۳۵ میلی‌گرم بیشتر از افراد معمولی استفاده کنند تا بتواند تاثیر خود را روی سلامتی آن‌ها داشته باشد. در پاسخ به سوال «قرص ویتامین C بهتر است یا قرص جوشان؟!» باید بگوییم هردو جذب خوبی دارند، اما قرص جوشان می‌تواند روی معده تاثیر منفی گذاشته و سبب ایجاد رفلاکس معده ویا درد و ناراحتی شود. به همین دلیل از نظر پزشکان اغلب قرص ویتامین C ارجحیت دارد و توصیه می‌شود. همچنین لازم است بدانید که مکمل ویتامین C را با آب زیاد مصرف نکنید، زیرا محلول در آب بوده و با سرعت از بدن دفع می‌شود.

 

آمپول ویتامین C برای چیست ؟

طی سالیان متمادی بیمارانی که به علت نارسایی کلیوی، دیالیز و همودیالیز می‌شدند؛ از خستگی و احساس ضعف شدید رنج می‌بردند. در بررسی‌های انجام شده معلوم شد که تزریق آمپول ویتامین C به این بیماران موجب کاهش خستگی و افزایش انرژی آنها می‌گردد. در حقیقت آمپول ویتامین C خاصیت درمانی دارد و به دلیل سرعت ورود آن به بدن می‌‌تواند سریع‌تر در واکنش‌ها استفاده شده و بهبودی ایجاد کند. همچنین ممکن است این دارو برای افرادی که به بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی مبتلا هستند و نمی‌توانند تغذیه خوبی داشته باشند ویا دچار استفراغ و حالت تهوع هستند، تزریق شود تا در بهبود آن‌ها تاثیر گذاشته و سرعت بهبودی و سیستم ایمنی آن‌ها را افزایش دهد.

 

عوارض ویتامین C

 

عوارض ویتامین C

ویتامین C که از مواد طبیعی وارد بدن شما می‌گردد، چون قابل ذخیره شدن نیست هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند اما در مقابل چنانچه شما ویتامین سی مورد نیاز بدن خود را از مکمل‌های دارویی به صورت پودر و قرص جوشان یا مایع استفاده کنید، ممکن است استفاده بیش از حد از آن در شما ایجاد عوارضی همچون درد شکم، گرفتگی عضلات، سردرد، تهوع و اختلال در خواب کند. عوارض ویتامین C در صورت مصرف زیاد تنها به ایجاد حالت اسیدی در بدن بازمی‌گردد که بهتر است همراه با مصرف غذاهایی باشد که این حالت را خنثی کنند. همچنین مصرف برخی از مرکبات همچون لیموترش ممکن است در طب سنتی برای برخی از افراد منع شود که باید به این نکته توجه کرده و از سایر منابع ویتامین C برای تامین نیاز بدن خود، استفاده کنند.

 

ویتامین C

 

ویتامین C و رژیم لاغری

همانطور که گفتیم ویتامین‌ها، همچون ویتامین C باید توسط رژیم غذایی جذب شوند، زیرا در بدن ساخته نمی‌شوند. به همین دلیل افرادی که تحت رژیم لاغری قرار می‌گیرند، باید نسبت به میزان جذب مواد مغذی از غذای خود حساسیت به خرج دهند و از رژیم‌های اصولی استفاده کنند که به آن‌ها این اطمینان را بدهد که سلامتی آن‌ها به خطر نمی‌افتد. به همین دلیل است که رژیم‌های بهاره غفاری طرفداران بسیاری دارد. رژیم‌های بهاره غفاری که یک مشاور تغذیه حرفه‌ای است، نه‌تنها به تناسب اندام شما توجه می‌کند، بلکه اجازه نمی‌دهد سلامت شما به خطر بیفتد و چنانچه مواد مغذی کافی از مواد غذایی جذب نمی‌کنید، به کمک این رژیم‌ها سبک غذایی خود را اصلاح کرده و با میل کردن غذاهایی که ارزش غذایی بالایی دارند، سلامت خود را ارتقا می‌دهید.

چنانچه انگیزه کافی برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود را دارید و به دنبال یک رژیم لاغری اصولی هستید، همین حالا بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید. چنانچه می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره رژیم‌های بهاره غفاری داشته باشید؛ بر روی غفاری دایت کلیک کنید تا به سایت اصلی هدایت شوید.