هر آنچه از خواص و عوارض عرق ‌کاکوتی باید بدانید!

تاریخ : 1401/06/15

هر آنچه از خواص و عوارض عرق ‌کاکوتی باید بدانید!

هر آنچه از خواص و عوارض عرق ‌کاکوتی باید بدانید!

عرق کاکوتی حاصل از تقطیر گیاه کاکوتی یا مشک طرامشک است که نام علمی آن Ziziphora cliniopodiodes است. عرق کاکوتی دارای خواص و فواید دارویی و درمانی فراوانی است. عرق کاکوتی یک گزینه درمانی مناسب برای بهبود و درمان مشکلات جسمی است. در ادامه به بررسی خواص و عوارض عرق کاکوتی می‌پردازیم. در این مطلب از غفتری دایت که در رابطه با عرق کاکوتی است به بررسی مواردی مانند خواص عرق کاکوتی در طب سنتی، عرق کاکوتی برای درمان اسهال، عرق کاکوتی یک داروی ضد افسردگی، عرق کاکوتی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، عرق کاکوتی برای تنظیم قاعدگی، عرق کاکوتی برای درمان مشکلات گوارشی، عرق کاکوتی برای درمان روماتیسم، عرق کاکوتی برای درمان روماتیسم، عرق کاکوتی و درمان دیابت، عرق کاکوتی و درمان زخم معده، عرق کاکوتی و خواص آنتی اکسیدانی، عرق کاکوتی و خواص ضد درد، عرق کاکوتی و کاهش کلسترول بد، عرق کاکوتی و خواص ضد تشنج و در نهایت عوارض عرق کاکوتی می‌پردازیم.

خواص عرق کاکوتی در طب

 

خواص عرق کاکوتی در طب سنتی

متخصصان طب سنتی معتقدند که طبیعت عرق کاکوتی گرم و خشک است و برای مصرف افراد سرد مزاج بسیار مناسب و مفید است. خواص عرق کاکوتی بسیار فراوان است و از جمله خواص این عرق گیاهی می‌توان به تقویت معده، ضد عفونی کنندگی معده، ضد عفونی کنندگی مجاری تنفسی، خلط آور، ضد دیابت، ضد تشنج، قاعده آور، ضد سرماخوردگی، درمان اسهال، درمان زخم معده و درمان روماتیسم اشا ه کرد. در اددمه به بررسی برخی از خواص عرق کاکوتی می‌پردازیم.

 

عرق کاکوتی برای درمان اسهال

عرق کاکوتی دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است و باه کمک این خاصیت خود می‌تواند موجب پاک سازی روده شده و اسهال را درمان کند.

بیشتر بخوانید:  عجایب عرق کیالک

عرق کاکوتی یک داروی ضد افسردگی

عرق کاکوتی دارای خواص و تاثیر ضد افسردگی است. عرق کاکوتی دارای ترکیباتی مانند پولگون است که این ترکیبات می‌توانند علت وجود این خاصیت ضد افسردگی عرق کاکوتی باشند. همچنین عرق کاکوتی موجب افزایش انتقال عصبی سروتونرژیک می‌شود.

 

عرق کاکوتی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

عرق کاکوتی دارای خواص ضد باکتریایی قوی است و از این طریق موجب کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا می‌شود.

 

عرق کاکوتی برای تنظیم قاعدگی

عرق کاکوتی دارای خاصیت قاعده‌آور است و یک گزینه درمانی برای تنظیم قاعدگی نامنظم است.

 

عرق کاکوتی برای درمان مشکلات گوارشی

عرق کاکوتی با داشتن خواص ضد میکروبی می‌تواند موجب کاهش ابتلا به زخم معده ناشی از هلیکو باکتر پیلوری شود. همچنین عرق کاکوتی دارای خواص ضدالتهابی و آرام بخش است که از این طریق می‌تواند موجب کمک به درمان معده درد، عرق کاکوتی برای نفخ شکم، دل پیچه و سلامت دستگاه گوارش شود.

 

عرق کاکوتی برای درمان روماتیسم

عرق کاکوتی می‌تواند در رفع روماتیسم و نرمی استخوان موثر باشد. غرغره جوشانده کاکوتی می‌تواند ورم لوزتین را برطرف کند.

 

عرق کاکوتی و درمان دیابت

عرق کاکوتی می‌‌تواند موجب ازدیاد تعداد سلول‌های بتا با فعالیت ترشحی انسولین شده و بنابراین از این طریق موجب کاهش سطح گلوکز سرم می‌شود.

 

عرق کاکوتی و درمان زخم معده

عرق کاکوتی می‌تواند در تسریع و تسهیل ترمیم زخم معده تاثیرگذار و مفید باشد. عرق کاکوتی بر کاهش نسبت مرگ سلولی به تکثیر سلولی و افزایش رگ زایی در غشای مخاطی معده تاثیرگذار است که این موضوع علت این خاصیت ترمیمی عرق کاکوتی برای زخم معده است. علاوه بر این عرق کاکوتی دارای ترکیبات ۱و ۸- سینئول و پولگون است که موجب کاهش ترشح زیاد اسیر معده می‌شود و پولگون دارای خواص ضد التهابی نیز است.

 

عرق کاکوتی و خواص آتتی اکسیدانی

عرق کاکوتی می‌تواند با افزایش ضداكساینده‌های درون سلولی مانند بیلی روبین، اسید اوریك و آلبومین می تواند موجب افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی تام سرمی شود. علاوه بر این وجود تركیبات گوناگون فنولی در عرق کاکوتی باعث افزایش فعالیت آنزیم‌های دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و حذف رادیکال های آزاد شده و همچنین موجب كاهش پراكسیداسیون لیپیدی نیز می‌شوند.

 

عرق کاکوتی و خواص ضد درد

عرق کاکوتی دارای عصاره هیدروالکلی بوده که با مهار آزاد سازی اسید آراشیدونیک و از سویی تداخل با سیستم های سروتونرژیک و اوپیوئیدرژیک می تواند اثر ضددرد داشته باشد. همچنین عرق کاکوتی دارای ترکیباتی نظیر تیمول، کارواکرول، فلاونوئید، پلی فنول، لیمونن و آلفا ترپینئول است با تاثیر گذاری بر سیستم اپیوئیدی می‌تواند موجب کاهش درد شود.

 

عرق کاکوتی و خواص ضد تشنج

ترکیبات گابائرژیکی و آنتی کولینرژیکی که بلوکه کننده گیرنده استیل کولین در عرق کاکوتی وجود دارند. ترکیب فلاونوئیدهای موجود در عرق  کاکوتی می‌تواند بر روی گیرنده GABAA که موجب تقویت اثرات مهاری GABA که یک انتقال دهنده عصبی مهم در سیستم عصبی مرکزی است تاثیر گذاشته و موجب بروز اثرات ضد تشنجی شود. علاوه بر این ترکیبات آروماتیک موجود در عرق کاکوتی می‌تواند در کاهش اضطراب و تنش‌های روانی نقش دارند و می‌تواند اثر آرام بخشی بر روی سیستم ایمنی بگذارد.

 

عوارض عرق کاکوتی

 

مضرات کاکوتی

عرق کاکوتی در کنار خواص و فواید بسیاری که برای سلامت بدن دارند ممکن است عوارض و مضراتی نیز داشته باشد. در دوران بارداری نباید از عرق کاکوتی استفاده شود زیرا مصرف عرق کاوکوتی در دوران بارداری می‌تواند بر جذب آهن بدن تاثیر بگذارد. همچنین عرق کاکوتی به علت داشت خاصیت قاعده آوری می‌تواند در طول بارداری موجب سقط جنین و یا زایمان زودرس شود. عرق کاکوتی ممکن است موجب افزایش سطح فشار خون شود و به همین دلیل به افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می‌شود که  از زیاده‌روی در مصرف عرق کاکوتی پرهیز کنند. از عرق گاکوتی نباید به مدت طولانی و مداوم استفاده شود. پس از هر شش روز مصرف مداوم، یک روز و پس از هرسه هفته مصرف، یک هفته از مصرف آن خودداری شود.

 

عرق کاکوتی و کاهش کلسترول

 

عرق کاکوتی و کاهش کلسترول بد

عرق کاکوتی می‌تواند موجب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید شود. عرق کاکوتی حاوی ترکیبات تیمول و کارواکرول است که موجب جلوگیری از فعالیت آنزیم  اصلی در مسیر سنتز کلسترول یعنی HMG-CoA ردوکتاز شده که این امر سبب کاهش کلسترول می‌شود.

کاهش کلسترول بد از برخی جهات، سبب کاهش وزن و افزایش سلامتی می‌شود؛ با این وجود برای رسیدن به وزن ایده آل، به تنهایی کافی نیست. برای رسیدن به تناسب اندام و وزن مناسب، لازم است از یک رژیم غذایی اصولی و سالم پیروی کنید که به شما این امکان را بدهد بدون حذف مواد غذایی، با تنظیم مصرف خود، کالری و مواد مغذی دریافتی را اصلاح نمایید. این موارد، ویژگی‌های رژیم‌های بهاره غفاری هستند که یکی از پرطرفدارترین رژیم‌های اصولی برای اهداف مختفی همچون لاغری، افزایش وزن، تثبیت وزن و... هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم لاغری خود، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.