نقش تغذیه در تعیین جنسیت + پسرزایی و دخترزایی در انتخاب تغذیه

تاریخ : 1401/12/01

نقش تغذیه در تعیین جنسیت + پسرزایی و دخترزایی در انتخاب تغذیه

نقش تغذیه در تعیین جنسیت + پسرزایی و دخترزایی در انتخاب تغذیه

بی‌شک برای همه افرادی که مایلند صاحب فرزند شوند این پرسش به وجود آمده است که نقش تغذیه در تعیین جنسیت فرزند چقدر است؟

و آیا می‌توان با ایجاد تغییر در مصرف مواد غذایی احتمال دختردار شدن و یا پسردار شدن را بیشتر کرد؟ ما در این مطلب سعی داریم به طور جامع و کامل اطلاعاتی را در خصوص تعیین جنسیت جنین با تغذیه در اختیار شما قرار دهیم. 
تعیین جنسیت با تغذیه

جنسیت جنین چگونه تعیین می‌ شود؟ 

بسیاری از آقایان فکر می‌کنند چون جنین در رحم مادر رشد می‌یابد مسئول دختر شدن و یا پسر شدن جنین با مادر است. در حالی که اینگونه نیست. زیرا جنسیت جنین توسط اسپرم مردان تعیین می‌شود. فرآیند این روند آن است که چنانچه اسپرمی با تخمک لقاح پیدا نماید و دارای کروموزوم Y باشد، نوزاد پسر خواهد شد. اما اگر اسپرم دارای کروموزوم X باشد، جنین شما دختر می‌شود. حال اینکه در بین 200 تا 500 میلیون اسپرمی که وارد واژن می‌شود، اسپرمی که موفق به لقاح شود امری تصادفی است. اما از گذشته تا کنون مردم با استفاده از برخی مواد غذایی توانسته‌اند بر تغییر جنسیت جنین تأثیر بگذارند که البته در علم امروز نیز این امر ثابت شده است. 

آیا تعیین جنسیت با تغذیه ممکن است؟ 

اگر مایلید رژیم غذایی خاصی را برای این منظور در نظر بگیرید، باید به این موضوع توجه کنید که رژیم غذایی نمی‌تواند سبب شود تا یکی از نطفه‌های دختر و یا پسر تقویت گردد و تنها می‌تواند کمک کند تا سرعت تحرک اسپرم‌ها افزایش یابد. به عنوان مثال چنانچه محیط رحم قلیایی باشد، اسپرم‌های y که پسرزایی را تقویت می‌کنند، تحرک بیشتری می‌یابند. اما در مقابل آن، چنانچه رحم اسیدی باشد و ترشحات داخل آن بیشتر باشد، طول عمر اسپرم X بیشتر شده و امکان دخترزایی افزایش می‌یابد. نکته مهمی که در این بخش قصد داریم به آن بپردازیم این است که تا امروز امکان تعیین جنسیت به صورت صد در صدی ممکن نشده است ولی احتمالاتی برای این امر وجود دارد که به واسطه تعیین جنسیت جنین با تغذیه می‌توان تا حدودی بر این امر تأثیر گذاشت. 
جالب است بدانید: با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که در این حوزه انجام شده، محققان ثابت کرده‌اند که خوردن برخی مواد غذایی می‌تواند عاملی کلیدی در تعیین جنسیت جنین باشد. برای تعیین جنسیت با تغذیه لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید. برای اینکه تغذیه در این امر تأثیرگذار باشد، لازم است که دو ماه پیش از اقدام به بارداری رژیم غذایی خاصی را برای دختردار شدن و یا پسردار شدن در نظر بگیرید. 
برای اینکه این رژیم تأثیر خوبی بر این امر داشته باشد لازم است به مدت 6 ماه آن را ادامه دهید. چنانچه در طی مدت زمانی که این رژیم را حفظ می‌کنید، باردار نشدید بهتر است رژیم را قطع کرده و در زمانی دیگر دوباره اقدام به انجام آن نمایید.  نکته مهم دیگر در این خصوص آن است که نمی‌توان به طور صد در صد حکم کرد که استفاده از تغذیه‌ای مشخص می‌تواند در پسردار شدن و یا دختردار شدن شما نقش داشته باشد اما می‌تواند شانس و یا احتمال آن را افزایش دهد.  علاوه بر این لازم است به این موضوع توجه داشته باشید، تا قبل از لقاح استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند در تعیین جنسیت جنین با تغذیه نقش داشته باشد و پس از بارداری استفاده از این روش مؤثر نخواهد بود. 

نقش تغذیه در تعیین جنسیت چیست؟ 

پیش از آن که به پرسش بالا پاسخ دهیم، باید به نقش PH واژن مادر در هنگام مقاربت اشاره کنیم. همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، اسپرم‌های حاوی کروموزم Y در محیط‌های قلیایی تحرک بیشتری دارند و به طورکل راحت‌تر حرکت می‌کنند ولی اسپرم‌هایی که منجر به تشکیل نطفه دختر می‌شوند و حاوی کروموزم X هستند در محیط‌های اسیدی فعالیت بیشتری دارند. بنابراین با تغییر ph این محیط، با استفاده از برخی مواد غذایی می‌توان شرایط را برای پسر و یا دختر شدن جنین فراهم کرد.  به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند شروع رژیم غذایی حدوداً دو تا سه ماه پیش از لقاح باشد. همچنین گاهی نیاز است به تشخیص پزشک، پدر هم رژیم غذایی مناسبی را رعایت کند تا بتواند اسپرم‌های مقاوم‌تری را تولید نماید. 
برای دختردار شدن مصرف چه نوع مواد غذایی لازم است؟

برای دختردار شدن مصرف چه نوع مواد غذایی لازم است؟ 

پیشتر اشاره کردیم که نقش تغذیه در تعیین جنسیت دختر می‌تواند تا حدود زیادی تأثیرگذار باشد. همچنین به این موضوع اشاره کردیم که اسپرم‌هایی که می‌توانند تبدیل به جنین دختر شوند، در محیط اسیدی احتمال بیشتری برای زنده ماندن و فعالیت دارند. با توجه به اینکه مواد غذایی متنوعی که میل می‌کنید، می‌تواند بر روی ph دستگاه تناسلی تأثیر بگذارد، به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت ایجاد یک محیط اسیدی‌تر، مواد غذایی زیر را در سبد غذایی روزانه خود بگنجانید. پیشنهاد می شود مقاله رژیم لاغری در بارداری را مطالعه کنید.
 
  • سبزیجات برگ سبز
  • ذرت 
  • میوه‌ هایی مانند زغال اخته 
  • غذا‌هایی که سرشار از منیزیم مانند غلات کامل، ماهی، گوشت بدون چربی و برخی از مغز‌ها می‌شوند. 
  • مواد غذایی دارای کلسیم که شامل لبنیات از قبیل کره، شیر، تخم مرغ و ماست می‌شود. 
 
نکته مهمی که باید در خصوص تعیین جنسیت با تغذیه برای دختردار شدن در نظر داشته باشید، این است که چنانچه قند بیشتری در خون شما وجود داشته باشد، کمک می‌کند محیط رحم اسیدی‌تر شود. بنابراین مواد قندی مانند انواع دسر می‌تواند به آماده شدن این شرایط کمک نماید. البته این نکته را بهتر است در نظر داشته باشید که استفاده از قند زیاد نیز می‌تواند سبب بیماری‌های ناخواسته‌ای همچون دیابت دوران بارداری و چاقی شود. پیشنهاد می شود مقاله عوامل موثر در ناباروری مردان را مطالعه کنید
تعیین جنسیت جنین با تغذیه

مصرف چه غذا‌هایی می‌تواند مانع از دختردار شدن گردد؟ 

در تعیین جنسیت جنین با تغذیه، چنانچه نمی‌خواهید احتمال دختردار شدن شما کم شود، پیشنهاد می‌کنیم غذا‌های زیر را دو تا سه ماه قبل از بارداری و همچنین اوایل آن کم کرده و یا استفاده نکنید. 
 
  • میوه‌ها و سبزیجاتی از قبیل کرفس، قارچ، بامیه، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، کدو حلوایی، اسفناج، بادمجان، تربچه، پیاز، ریواس، کدو، هویج، آلو، پرتقال، برگه زردآلو، خرما، شلیل، طالبی، گرمک، خربزه، گلابی، موز، کشمش، انگور، سیب، گیلاس، هلو و نارنگی 
  • مصرف زیاد نمک و موادی مانند خیارشور که از نمک زیادی برخوردارند. 
  • غذا‌های آماده و نیمه‌آماده مانند سوسیس، کالباس، کنسرو‌ها، زیتون شور، پفک و چیپس 
  • و همچنین مصرف شکلات و شیرینی به غیر از شکلات تلخ می‌تواند رژیم غذایی شما را برای دختر دار شدن بر هم ریزد. 

چه غذا‌هایی می‌ تواند به پسردار شدن کمک نماید؟

چه غذا‌هایی می‌ تواند به پسردار شدن کمک نماید؟ 

در قسمت‌های پیشین در بخشی که در مورد نقش تغذیه در تعیین جنسیت صحبت کردیم، به این موضوع اشاره شد که نیاز است تا محیط واژن و رحم مادر پیش از اقدام به بارداری و یا در زمان اقدام برای پسردار شدن قلیایی باشد. بنابراین لازم است غذا‌هایی مصرف شود که سدیم و پتاسیم بیشتری دارند. این نوع مواد غذایی کمک می‌کنند تا اسپرم‌های حاوی کروموزوم y شانس بیشتری برای رسیدن به رحم و لقاح با تخمک داشته باشند. پس پیشنهاد می‌کنیم مواد زیر را در سبد غذایی روزانه خود بگنجانید. 
 
1. میوه‌ها و سبزیجات حاوی پتاسیم مانند کرفس، زردآلو، موز، کشمش، انگور، طالبی، کدو، اسفناج، سیب‌زمینی، هویج، نخود سبز
2. خوردن مواد غذایی که حاوی نمک هستند از قبیل خیارشور، تنقلات نمکی و ...
3. مصرف مواد پروتئینی مانند کنسرو ماهی تُن، کالباس، ماهی نمک شور و سوسیس
4. تخم مرغ به اندازه یک تا دو عدد در هفته
5. مصرف انواع گوشت
6. کربوهیدرات‌هایی که در تهیه آن‌ها شیر به کار نرفته باشد مانند انواع نان، گندم پرک شده، برنج، ذرت، ماکارونی و بیسکویت
7. مصرف کره و سس مایونز
8. نوشیدن قهوه و چای هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان، زیرا سبب افزایش انرژی اسپرم می‌شود. 
9. مصرف غذا‌های شیرین و پرکالری مانند نوشابه‌های گازدار، عسل، شکر، خرما، مربا، آب نبات، ژله و دسر بدون شیر
10. خوردن صبحانه مفصل
 
لازم به ذکر است چنانچه در طول روز اقدام به نوشیدن آب به مقدار لازم، آبمیوه و همچنین سبزیجات کنید، این امر سبب می‌شود تا میزان اسیدیته واژن کمتر شده و محیط برای لقاح اسپرم جنین پسر آماده شود. پیشنهاد می شود مقاله علائم تخمک گذاری را مطالعه کنید.
نقش تغذیه در تعیین جنسیت چیست

مصرف چه غذا‌هایی امکان پسردار شدن را کم می‌ کند؟ 

هنگامی که به نقش تغذیه در تعیین جنسیت جنین می‌پردازیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که خوردن برخی خوراکی‌ها می‌تواند مانع از ایجاد نطفه پسر شود. به عنوان مثال از مصرف موادی که کمک می‌کنند تا محیط واژن اسیدی شود باید پرهیز کرد. این مواد غذایی شامل غذا‌های شور، انواع شیرینی‌هایی که با شیر تهیه می‌شوند، سبزی‌های سالادی مانند خیار و کاهو، انواع کلم، کرفس، اسفناج و سایر سبزی‌های سرشار از منیزیم می‌شود. نکته بسیار مهمی که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم، این است که چنانچه دارای مشکلاتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و کلیوی هستید نباید رژیم غذایی برای پسردار شدن را دنبال نمایید. زیرا می‌تواند سبب بیشتر شدن مشکلات شما شده و به سلامتی جنین و خودتان آسیب برساند. 
 
کلام آخر 
 
در انتها باز هم تأکید می‌کنیم که نمی‌توان به طور قطع نقش تغذیه در تعیین جنسیت را صد در صد دانست و گفت که با خوردن این مواد غذایی فرزند، دختر و یا پسر خواهد شد. اما این موضوع می‌تواند در این امر تا حدودی تأثیرگذار باشد و ریسک انجام آن را افزایش دهد. از دیگر راه‌هایی که با توجه به آن می‌توانید کمک کنید تا فرزند شما دختر یا پسر شود، توجه به زمان تخمک‌ گذاری است. بنابراین اگر مایل به داشتن فرزند دختر هستید، بهتر است پس از تخمک‌گذاری مقاربت داشته باشید. حال اگر آمیزش قبل از تخمک‌گذاری انجام شود و سپس مقاربت صورت گیرد شانس شما برای داشتن فرزند پسر بیشتر خواهد بود.