نقرس و آزمایش نقرس چیست ؟!

تاریخ : 1400/05/08

نقرس و آزمایش نقرس چیست ؟!

نقرس و آزمایش نقرس چیست ؟!

نقرس یکی از انواع بیماری‌های ورم مفاصل است که می‌تواند موجب بروز علائمی مثل درد در مفاصل شود. بیماری نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می‌آید. یکی از عوامل افزایش‌ دهنده اسید اوریک دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه (پورین) و مصرف زیاد غذاهای پروتئینی، به‌خصوص گوشت است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم به شما بگوییم نقرس چیست و علائم نقرس کدام هستند؟! چنانچه می‌خواهید بدانید آزمایش نقرس چیست و کدام داروی نقرس برای بیماران تجویز می‌شود تا انتها با این مطلب همراه باشید و با تغییر رژیم غذایی بیماران نقرسی به رژیم غذایی نقرس، به آن‌ها کمک نمایید.

بیماری نقرس چیست ؟

 

بیماری نقرس چیست ؟

اسید اوریک در واقع پسماند متابولیسم و سوختن پروتئین در بدن است. تولید زیاد آن و ناتوانی کلیه در دفع آن، موجب تجمع این ماده به‌طرز غیرطبیعی در مایعات بدن  شده و به شکل کریستال‌هایی در مفاصل رسوب می‌کند و باعث قرمزی، تورم، گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می‌گردد. رسوب کریستال‌های اسید اوریک در بدن موجب تحریک سلول‌های ایمنی شده و به دنبال آن موجب التهاب و درد مفاصل می‌گردد.

تشکیل کریستال‌ها در مفصل انگشت شست پا بیشتر است. حملات درد شست پا معمولاً شبانه است؛ زیرا در طول روز به خاطر وضعیت ایستاده بدن شما، مایع میان بافتی در اندام تحتانی جمع می‌شود که هنگام شب وقتی که دراز می‌کشید، برگشت جریان آب میان بافتی موجب برگشت اسید اوریک به خون می‌گردد؛ در نتیجه غلظت اسید اوریک افزایش می‌یابد. این اسید اوریک اضافه موجب رشد کریستال‌ها در مفاصل پا می‌گردد و چون شب‌ها پا سردتر می‌شود، این سرما به رشد رسوب کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل پا کمک می‌کند؛ به همین علت بروز حملات درد و تورم مفصل در شب بیشتر است. درد به حدی زیاد است که تحمل وزن ملافه بر روی شست پا دردناک است.

خوشبختانه نقرس درمان‌پذیر و قابل پیشگیری است. حدود ۹۵ درصد از مردان و ۵ درصد از زنان دچار نقرس می‌شوند که زنان قبل از یائسگی جزو گروه درگیر با نقرس هستند. حدود ۱۰ درصد مردم اسید اوریک بالایی دارند، اما نقرس ندارند و بعضی‌ها علیرغم داشتن  اسید اوریک پایین، دچار علایم بالینی نقرس هستند. هنگامی که نقرس شروع می‌شود، مقدار اسید اوریک خون کاهش پیدا می‌کند .

 

علائم نقرس

نشانه‌ها و علائم نقرس تقریباً همیشه به‌طور ناگهانی و اغلب در شب اتفاق می‌افتد و علائم آن عبارتند از:

  • درد مفصلی شدید که معمولاً مفصل بزرگ انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما ممکن است در هر مفصل دیگری ایجاد بشود مهم‌ترین علائم نقرس است. مفاصل دیگری که معمولاً مبتلا می‌شوند شامل مچ پا، زانو، آرنج، مچ و انگشتان است . احتمالاً ۴ تا ۱۲ ساعت اول پس از شروع درد، بسیار شدید و ناراحت کننده است؛ به‌طوری که حتی تحمل یک پوشش نازک در روی مفصل دردناک غیرقابل تحمل است.
  • ناراحتی طولانی بعد از فروکش کردن درد شدید نیز از علائم نقرس است. برخی از ناراحتی‌های مفصلی از چند روز تا چند هفته ممکن است طول بکشد و ممکن است که مفصل یا مفاصل آسیب دیده ملتهب، نرم، گرم و قرمز بشود؛ دامنه حرکتی را نیز محدود می‌کند، در حدی که مفصل دردناک را نمی‌توانید به‌طور عادی حرکت دهید. اگر درد ناگهانی و شدید در مفاصل یا دارای تب و التهاب مفاصل هستید، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید؛ زیرا ممکن است نشانه عفونت باشد.

 

آزمایش نقرس

 

آزمایش نقرس چیست ؟

پس از مراجعه به پزشک با بررسی نتایج اولیه و معاینات بالینی پزشک، آزمایش نقرس که شامل بررسی سطح اسید اوریک در نمونه خون و در نمونه ادرار و بررسی ادرار از لحاظ کریستال‌های اسید اوریک است را می‌دهد و با بررسی نتایج کلی آزمایش نقرس، پزشک به شما می‌تواند بگوید که دچار نقرس هستید یا نه؟

 

داروی نقرس

 

داروی نقرس

نقرس امروزه با انواع بیماری‌ها مانند فشار خون بالا، دیابت و سنگ کلیه‌ها مرتبط بوده و به همین دلیل درمان پزشکی آن بسیار حائز اهمیت است.

به‌طور معمول داروی نقرس، تزریق آنزیم بینی خوکی تعدیل شده است، که می‌تواند منجر به بهبودی قابل توجه و درمان کامل این بیماری شود و آزمایشات نشان داده‌اند تزریق این داروی نقرس هر دو هفته یکبار در ۲۴ درصد از بیماران مبتلا به نقرس، سطوح بالای اسید اوریک را به‌سرعت پایین آورده و آن را به مدت ۶ ماه یا بیشتر در میزان طبیعی نگه می‌دارد.

آلوپورینول در درمان نقرس و سنگ‌های کلیوی، مشکلات کلسیم و جلوگیری از نفروپاتی اسید اوریکی در هنگام شیمی درمانی کاربرد دارد. این دارو، آنزیمی به نام گزانتین اکسیداز در بدن انسان را که موجب تولید اسید اوریک می‌شود، مهار کرده و باعث کاهش سطح تولید اسید اوریک در بدن می‌شود .

البته داروهای نقرس دیگری همچون پیرازون یا فبوکسوستات یا کلشی سین نیز تجویز می‌شوند. استفاده از هر کدام از این داروها منوط به نظر پزشک شما است. البته باید توجه داشت که هر کدام از این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که پزشک به شما یادآوری می‌کند و با بروز عوارض جانبی داروی نقرس باید به پزشک مراجعه و دارو را تغییر دهید.

 

 

رژیم غذایی نقرس

همانطور که گفته شد، اسیدآمینه‌ای به نام پورین در تولید اسید اوریک در بدن و ابتلای شما به نقرس بسیار موثر است؛ بنابراین باید در رژیم غذایی نقرس از غذاهایی که حاوی پورین کمتری هستند، استفاده کنید. این ماده بیشتر در گوشت قرمز و تولیدات آن مثل سوسیس و کالباس و انواع ساردین‌ها موجود است. پس باید مصرف آن‌ها را به‌شدت کاهش دهید.

در رژیم غذایی نقرس بهترین گزینه استفاده از لوبیا، عدس و مارچوبه است که دارای پورین کمتری هستند. استفاده از میوه که حاوی فیبر زیاد و انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند نیز گزینه مناسبی است. در خانواده کربوهیدرات‌ها، بهتر است از جو یا سیب‌زمینی شیرین استفاده کنید. از چربی‌های اشباع شده مانند چربی گوشت قرمز یا مرغ صرف‌نظر کرده و به‌جای آن از غذاهای سرشار از اسید چرب مثل ماهی تن، ماهی سالمون، دانه کتان، آجیل و روغن زیتون استفاده کنید. مصرف غذاهای سرخ شده را تا حد ممکن کاهش دهید و از غذاهای آب‌پز یا بخارپز استفاده کنید. لبنیات را از نوع کم‌چرب استفاده کنید. مصرف آب را تا جای ممکن افزایش دهید و ورزش روزانه و پیاده‌روی جزو ثابت برنامه شما باشد‌. چنانچه دارای اضافه وزن هستید حتماً در کاهش آن مبادرت نمایید.

برای کاهش وزن، بهترین گزینه استفاده از رژیم‌های اصولی بهاره غفاری داست که به شما کمک می‌کند، نه‌تنها وزن خود را کاهش داده و به تناسب اندام برسید؛ بلکه با تغذیه صحیح، مواد مغذی مورد نیاز خود در روز را مصرف نمایید و در نتیجه سطح سلامتی خود را ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید. چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.