برای پیشگیری و درمان ریزش مو چی بخوریم؟

تاریخ : 1402/10/19

برای پیشگیری و درمان ریزش مو چی بخوریم؟

برای پیشگیری و درمان ریزش مو چی بخوریم؟

اگر دچار ریزش مو شده اید نگران نباشید! زیرا قبل از مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای شیمیایی و روش های درمانی می توانید با اصلاح تغذیه خود آن را تا حد زیادی درمان کنید. بسیاری از افراد به دلیل سبک زندگی نادرست، رژیم های کاهش وزن سخت و محدود کننده بعضا غیر اصولی، تغییرات هورمونی، استرس و سایر عوامل دیگر دچار ریزش مو می شوند. اما خبر خوب آن است که با کمی تغییر در سبک زندگی خود، همجنین استفاده از مواد غذایی که از ریزش مو جلوگیری می کنند، می توانید آن را کاملا درمان کنید.

مواد غذایی که برای درمان و پایان دادن به ریزش مو باید مصرف کنید

مواد غذایی موثر در درمان ریزش مو می توانند به ریزش موی موقت شما پایان دهند. بسیاری از افراد دچار ریزش مو بعد از کاهش وزن می شوند که با استفاده از مواد غذایی مناسب می توانند آن را به خوبی درمان کنند. به طور کلی اگر می خواهید ریزش موهای خود را با هر علتی به طور کامل درمان کنید، لازم است این ۱۱ گروه از ویتامین ها و مواد معدنی را از طریق مواد غذایی خود تامین کنید:
  1. ویتامین های گروه B
  2. آهن
  3. پروتئین 
  4. ویتامین C
  5. ویتامین E
  6. ویتامین D
  7. سلنیوم
  8. زینک یا مکمل روی
  9. بیوتین
  10. امگا 3
  11. مکمل ها و مولتی ویتامین ها
مطلب پیشنهادی: غذاهای حاوی ویتامین B
 

درمان ریزش مو با مواد غذایی سالم

اسفناج منبع آهن است

در برخی موارد ( به ویژه زنان )، کمبود مواد معدنی علت فقدان مو است. مهم است بدانید کمبود چیزی در رژیم غذایی ندارید که منجر به ریزش مو شود. اسفناج غنی از آهن است و حاوی سبوم است که به عنوان نرم کننده طبیعی مو عمل می کند. رنگ سبز برگها نیز حاوی اسیدهای چرب امگا 3، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و آهن دارد. همه به حفظ مو ، درخشندگی کمک می کند

تخم آفتاب گردان برای درمان ریزش مو

دانه های سویا غنی از ویتامین ب5 ( موسوم به اسیدپانتوتنیک) هستند که به جریان خون در پوست سر و رشد مو کمک می کند. تنها یک اونس از دانه ها حدود 20 درصد ویتامین را تامین می کند. 

سالمون و امگا 3

بدن انسان می تواند کارهای دیوانه وار زیادی انجام دهد، مثل تبدیل نورخورشید به ویتامین د. با این حال ، چیزی که نمی تواند انجام دهد ساخت اسیدهای چرب امگا 3 است. علاوه بر کمک در تناسب و عدم بیماری، امگا 3 به شما امکان رشد مو را می دهد و آن را درخشان و پر نگه می دارد. " امگا 3 ضد التهاب است. اگر التهاب دارید و باعث ریزش مو می شود ، آن ها می توانند کمک کنند. " بهتر است امگا 3 از منابع طبیعی مانند ماهی سالمون و ماهی آب سرد مانند ماهی ساردین و ماهی خال باشد
 
مطلب پیشنهادی: ۱۰ خاصیت ماهی سالمون برای سلامتی

چغندر و اکسیژن رسانی به موها

ریشه قرمز یاقوتی در مواد شیمیایی طبیعی به عنوان نیترات ها شناخته می شود پس از تجزیه شدن در بدن این مواد شیمیایی ممکن است به افزایش گردش خون کمک کنند که ممکن است اکسیژن و مواد غذایی را به فولیکول های ترشحی مو برساند.
 
مواد غذایی که به درمان ریزش مو کمک می کنند

مواد غذایی تقویت کننده موی سر

برخی از مواد غذایی، تقویت کننده مناسبی برای ریشه و ساقه موها هستند و برای پیشگیری از ریزش مو انتخاب مناسبی می باشند. بنابراین سعی کنید اگر در رژیم لاغری اصولی خود محدودیتی در رابطه با این مواد غذایی ندارید، حتما از آنها به طور منظم در طول هفته استفاده کنید.

بهبود حساسیت به انسولین و ریزش مو با جو دوسر 

جو دوسرغنی از بتا گلوکن هستند و نوعی فیبر قابل حل هستند. دیابت یکی از علل ریزش است و به خاطر غلظت بالای فیبر، بلغور جو دو سر غذایی است که به بهبود حساسیت انسولین بدن کمک می کند. 
مطلب پیشنهادی: معجره و خواص جو دو سر

مرغ رشد موها را تحریک می کند

یک نوع اسیدهای چرب اشباع نشده، اسیدهای چرب امگا 6 که به عنوان اسید آراکیدونیک شناخته می شود که رشد مو را تحریک می کند و آن را ضخیم و سالم می سازد. طبق نظرسنجی بهداشت و بررسی تغذیه مرغ منبع اصلی جذب در آمریکا است. 

فلفل دلمه ای قرمز 

ویتامین ث از شکننده شدن مو جلوگیری می کند. محققان یک مکمل خوراکی حاوی ویتامین ث را به زنان با موهای کم پشت دادند. آن ها دریافتند که مکمل " رشد موی قابل توجه در زنان با نازک شدن موی موقت " را ترویج می کند، اگرچه ما اغلب به پرتقال به عنوان بهترین منبع ویتامین ث فکر می کنیم، تنها نیمی از فلفل دلمه ای قرمز متوسط ، 158 درصد ویتامین ث دارند.

تخم مرغ حاوی بیوتین است

تخم مرغ پر از ویتامین ب به نام بیوتین است که به رشد مو کمک می کند و ناخن های شکننده را تقویت می کند . نداشتن غذای کافی برای این ویتامین می تواند منجر به ریزش مو شود. سایر منابع خوب عبارتند از بادام، آوکادو و سالمون. 

عدس سرشار از آهن و بیوتین همچنین روی است

عدس سرشار از پروتئین، آهن، روی، بیوتین و نیز مقدار زیادی اسید فولیک دارند. بدن به اسید فولیک نیاز دارد تا سلامتی سلول های خون قرمز را که پوست و پوست سر را با اکسیژن تامین می کنند ، احیا کند. غذاهایی غنی از اسید فولیک برای اسپرم مفید هستند.

گوشت گاو کمبود آهن را جبران می کند 

همان طور که ذکر شد، کمبود آهن می تواند منجر به ریزش مو شود که مهم ترین آن ها در زنان است . آهن در منابع گیاهی نظیر اسفناج، عدس،سویا و پاستا فراوان است. با این حال بدن تا سه برابر آهن بیشتری از منابع حیوانی جذب می کند بنابراین بهتر است هفته ای چند بار گوشت گوساله بخورید. 

درمان ریزش مو با مواد غذایی

گوشت سفید پروتئین لازم برای بدن را تامین می کند 

برای دریافت پروتئین لازم در هفته گوشت سفید بخورید. به طور مثال انواع ماهی ها که خواص بسیاری برای سلامتی و پیشگیری از ریزش مو دارند. همچنین خواص میگو، صدف، مرغ، بلدرچن و ... بعنوان بهترین گوشت های سفید ثابت شده است.

مواد غذایی پروتئینی برای درمان ریزش مو 

علاوه بر گوشت ها، برخی غلات و سایر مواد غذایی نظیر مغزها نیز حاوی پروتئین با کیفیتی هستند که برای پیشگیری از ریزش مو و درمان آن بسیار مفید و موثر واقع می شود. 

جو

ویتامین ایی یک آنتی اکسیدان قوی است که در واقع می تواند از آسیب نور خورشید به سلول های پوست محافظت کند . هم چنین آسیب آفتاب سوختگی روی پوست سر را ترمیم می کند که می تواند باعث نازکی مو شود.
مطلب پیشنهادی: معرفی میوه های حاوی آنتی اکسیدان 

مغزها و دانه ها، آجیل ها

گردو و دیگر آجیل ها حاوی روغن ها هستند که میزان الاستین مو را بالا می برد. به همین دلیل مقاومت ساقه موها را نیز در برابر عوامل خارجی که موجب ریزش موها می شوند نظیر شانه زدن، سشوار کشیدن، کشیدگی و ... بالا می برند. 
 

ماهی هالیبوت 

ماهی هالیبوت برای درمان ریزش مو
علاوه بر آهن، یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای روشن نگه داشتن ، منیزیم است. وقتی بدن کمبود منیزیم دارد، می تواند منجر به غلظت بالاتری از کلسیم شود که ممکن است منجر به سطوح بالاتر انسولین شود سطح بالا انسولین ممکن است باعث ریزش مو شود. هالیبوت به اندازه چندین نوع دیگر از ماهی ها ، منیزیم فراوانی دارد.
مطلب پیشنهادی: ۱۰ خاصیت ماهی کپور برای سلامتی

منیزیم و مواد غذایی مهم برای درمان ریزش مو 

آلو 

اگر موهایتان دچار خشکی شده است یا تار موهای نازکی دارید، آلو با دارا بودن آهن این مشکل را رفع می کند. همچنین کدری و ریزش مو نیز می تواند به دلیل کمبود آهن رخ دهد که با مصرف آلوها قابل درمان است. 

هویج

هویج تنها برای چشم مفید نیست ویتامین آ موجود در آن ماده مغذی سر را تامین می کند یک پوست سر سالم موهای درخشان، نرم، مرطو ب، قوی دارد.
 
هویج و لوبیا سبز برای درمان ریزش مو

لوبیا سبز 

لوبیا سبز غنی از آنتی اکسیدان نیست و ویتامین خاصی ندارد اما حاوی ویتامین ها به اندازه است مثل :روی ، آهن ، ویتامین گروه ب برای حفظ سلامت مو مفید است.

مطلب پیشنهادی: خواص لوبیا سبز

جمع بندی

با پیروی از یک رژیم غذایی اصولی می توانید از بسیاری از عوارض لاغری غیر اصولی در امان باشید. همچنین از ریزش موها پیشگیری کنید. با دریافت یک رژیم درمانی نیز می توانید عوارض ناخواسته لاغری های سریع و کاهش وزن را جبران کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از وبسایت غفاری دایت، بخش رژیم من را ببینید.