مضرات مصرف الکل و مکانیسم اثر الکل در بدن را بدانید!

تاریخ : 1401/05/04

مضرات مصرف الکل و مکانیسم اثر الکل در بدن را بدانید!

مضرات مصرف الکل و مکانیسم اثر الکل در بدن را بدانید!

در واقع، کارشناسان بهداشت می‌گویند که سطح امنی برای نوشیدن الکل وجود ندارد، زیرا مصرف الکل هفتمین عامل خطر مرگ و میر در سراسر جهان است؛ اما اگر دوست دارید هر از چند گاهی با یک لیوان شراب یا یک آبجو سرد، راه‌های سالم‌تر و ایمن‌تری برای نوشیدن وجود دارد، و اولین قدم این است که مصرف خود را محدود کنید. در متابولیسم الکل در بدن، کبد شما الکل را متابولیزه می‌کند؛ اما می‌تواند تنها مقدار کمی را در یک زمان متابولیزه کند، بنابراین طبق CDC، هر الکل اضافی در بدن شما به گردش در می‌آید. چه در حال خوردن یک مارتینی یا ویسکی باشید، اثرات الکل تا حد زیادی به مقدار مصرفی شما بستگی دارد و نه به نوع الکلی که می‌نوشید. در مقادیر کم، الکل می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد، اما با مصرف بیشتر، بینایی، مهارت‌های حرکتی، حافظه و قضاوت شما را مختل می‌کند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم مضرات و فواید مصرف الکل را بگوییم و بدانیم تاثیر الکل بر بدن چیست؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و به یاد داشته باشید، فواید الکل بیشتر از مضرات آن نیست، بنابراین اگر مصرف نکرده‌اید، نوشیدن الکل را شروع نکنید.

 

مضرات مصرف الکل

 

تاثیر الکل بر بدن و عوارض مصرف الکل در مردان و زنان

مضرات الکل زمانی ظاهر می‌شود که نوشیدن متوسط ​​را به مصرف زیاد یا زیاد الکل تبدیل کنید. در این بخش از مطلب مضرات مصرف الکل، عوارض الکل را در طی مکانیسم اثر الکل در بدن بررسی می‌کنیم.

 

آسیب به ارگان

کسلر گفت: "مصرف شدید الکل می‌تواند کبد را تحت فشار قرار دهد؛ زیرا کبد عضوی است که الکل را فیلتر می‌کند. اگر کبد مجبور به فیلتر کردن الکل باشد، می‌تواند متابولیت‌هایی تولید کند که برای سلامتی شما مضر است و می‌تواند باعث بیماری‌هایی مانند کبد چرب، هپاتیت و سیروز شود." این توضیحی از متابولیسم الکل در بدن و تاثیر آن بر کبد است. همچنین ثابت شده است که الکل به کل دستگاه گوارش آسیب می‌رساند. بر اساس بررسی در سال ۲۰۱۴ در مجله جهانی گوارش، اتانول علاوه بر کبد و لوزالمعده، می‌تواند به مری، روده و معده آسیب مستقیمی وارد کند. الکل همچنین فشار خون را افزایش می‌دهد و اگر به طور مکرر و به مقدار زیاد مصرف شود، می‌تواند به قلب آسیب برساند.

 

ایجاد سرطان

تحقیقات الکل را با تعدادی از سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، کبد و روده بزرگ مرتبط دانسته است. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ در تحقیقات فارماکولوژیک نشان می‌دهد که الکل ممکن است رشد تومورهای سرطانی را تحریک کرده و پیشرفت و تهاجمی تومورها را تقویت کند. علاوه‌بر این، طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲، نوشیدن بیش از مقادیر متوسط ​​الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، به‌ویژه کسانی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، مرتبط است.

 

ایجاد پوکی استخوان

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸، نوشیدن زیاد الکل با افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان، به ویژه در زنان جوان، مرتبط است. در حالی که پوکی استخوان، که با تراکم معدنی استخوان پایین مشخص می‌شود، معمولا در افراد مسن آشکارتر است، نوشیدن الکل بیش از حد در اوایل بزرگسالی می‌تواند بزرگسالان جوان را از رسیدن به اوج توده استخوانی خود باز دارد.

 

دستگاه گوارش

رابطه بین الکل و دستگاه گوارش هنوز مشخص نیست. با این حال، پس از اینکه فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد، علائم به وضوح ظاهر می‌شوند. هر چه بیشتر به نوشیدن ادامه دهید، آسیب بیشتری به بدن وارد می‌شود. نوشیدن بیش از حد می‌تواند به روده آسیب برساند و هضم غذا و جذب مواد مغذی مهم را برای بدن دشوار کند. نوشیدن زیاد می‌تواند منجر به احساس سیری دائمی، نفخ، گاز گرفتگی و حتی اسهال شود. برای افرادی که مشروبات الکلی زیاد مصرف می‌کنند، گیر افتادن با زخم و دفع مدفوع دردناک معمول است.

 

اختلال در قضاوت

CDC می‌گوید یکی دیگر از مضرات مصرف الکل و تاثیر الکل بر مغز این است که می‌تواند قضاوت شما را مخدوش کند و راه را برای تصمیمات مخرب هموار کند. الکل بیش از حد می‌تواند باعث مسمومیت با الکل شود، که یک حالت اورژانسی بوده و می‌تواند کشنده باشد.

 

دهیدراته کردن

نوشیدن الکل در واقع باعث کم آبی بدن می‌شود. از آنجایی که الکل تولید ادرار شما را افزایش می‌دهد، بدن شما شروع به دفع مایعات بیشتری نسبت به نوشیدنی می‌کند که از مضرات مصرف الکل است. هرچه الکل بیشتری مصرف کنید، خطر کم آبی بدن شما بیشتر می‌شود. الکل نه‌تنها باعث دفع مکرر ادرار می‌شود، بلکه می توانید مایعات اضافی را به دلیل اسهال، استفراغ و افزایش تعریق مرتبط با الکل زیاد از دست بدهید. البته این مسئله شاید یکی از فواید مشروب برای کلیه نیز باشد که با کاهش التهاب و افزایش دفع ادرار به کسانی که دچار احتباس ادراری هستند کمک می‌کند؛ اما می‌تواند سبب بروز عوارض زیادی نیز بشود.

 

اختلال در سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند با تمام بیماری‌ها و مشکلات احتمالی مبارزه کند. اگر سیستم ایمنی بدن شما قوی نباشد، به احتمال زیاد با هر بیماری احتمالی که مسیر شما را طی می‌کند، مریض و ضعیف می‌شوید. افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در برابر بیماری بسیار سریع آسیب پذیر هستند. ذات الریه و سل دو بیماری به شدت در حال رشد هستند که بسیاری از جمعیت جهان را در برگرفته‌اند. مصرف کنندگان الکل به احتمال زیاد از این مشکل رنج می‌برند. آمار نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ درصد از بیماری سل به دلیل نوشیدن الکل است. این همه موضوع نیست؛ نوشیدن الکل می‌تواند انواع مختلفی از سرطان‌ها مانند روده بزرگ، دهان و سینه را ایجاد کند. سرطان سینه یک بیماری است که در بین زنان بسیار شایع استِ با این وجود کاهش سیستم ایمنی یکی از عوارض مصرف الکل در مردان نیز است.

 

مکانیسم اثر الکل در بدن

 

مکانیسم اثر الکل در بدن و چاقی

همان‌طور که در ابتدای مطلب مضرات مصرف الکل گفتیم، مصرف الکل عوارض بیشتری نسبت به فواید آن دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها آسیب به کبد و چاقی است. نوشیدن بیش از حد الکل با توجه به اینکه این نوشیدنی هفت کالری در هر گرم دارد و ارزش غذایی پایینی دارد، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. برای درک این موضوع، یک فنجان مشروب حدود ۸۰ کالری دارد، در حالی که یک لیوان شراب می‌تواند حدود ۱۲۰ کالری داشته باشد. نوشیدن بیش از حد می‌تواند به راحتی کالری را افزایش دهد و منجر به افزایش وزن شود. نکته جالب دیگر درباره عوارض مصرف الکل در مردان و زنان این است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند سبب سوءتغذیه شود؛ زیرا مانع از جذب فولات، تیامین و منیزیم می‌شود.

به همین دلیل در یک رژیم غذایی اصولی، لازم است به میزان مصرف هر ماده غذایی توجه کنیم و تا حدامکان، از مواد غذایی سالم و مفید استفاده کنیم. رژیم‌های بهاره غفاری به ما کمک می‌کنند، بدون حذف مواد غذایی و محدودیت شدید، با تنظیم کالری مصرفی خود، به وزن ایده آل برسیم و سلامتی و تناسب اندام را با روشی اصولی، در کنار یکدیگر داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت، و برای دریافت رژیم لاغری آنلاین خود، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از livestrong.com