مشکلات قلبی و علائم ظاهری بیماری قلبی !

تاریخ : 1401/05/09

مشکلات قلبی و علائم ظاهری بیماری قلبی !

مشکلات قلبی و علائم ظاهری بیماری قلبی !

یکی از خطرناک‌ترین انواع بیماری‌ها، بیماری‌های قلبی است؛ زیرا قلب از ارگان‌های حیاتی بدن است که خون‌رسانی به تمام اندام‌ها را بر عهده دارد و توسط این خون‌رسانی، مواد غذایی واکسیژن را به بافت‌ها رسانده و مواد دفعی و دی‌اکسید کربن را از آن‌ها دور می‌کند. همچنین گردش خون صحیح، که در نتیجه کارکرد درست قلب ایجاد می‌شود، به جابه‌جایی موادی همچون هورمون‌ها ویا سلول‌ها در خون کمک می‌کند. از آن‌جایی که مشکلات قلبی می‌توانند بر روی سلامت کل بدن تاثیر بگذارند، به همین دلیل باید با علائم ایجاد آن‌ها برای تشخیص مشکلات قلبی آشنا باشید. در غفاری دایت شما را به علائم ظاهری بیماری قلبی آشنا می‌کنیم و ریسک فاکتورهای آن را می‌گوییم؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علائم ظاهری بیماری قلبی

 

5 نوع بیماری قلبی:

 

بیماری عروق کرونر یا CAD:

CAD شایع ترین شکل بیماری قلبی است. سخت شدن یا باریک شدن شریان هایی که به قلب منتهی می شود، مشخصه این وضعیت است.

 

نارسایی قلبی:

این وضعیت زمانی رخ می دهد که سفتی در قلب مانع از پمپاژ خون کافی در بدن توسط اندام شود.

 

بیماری دریچه قلب:

بیماری دریچه زمانی اتفاق می افتد که هر یک از چهار دریچه قلب به درستی باز یا بسته نمی شود و جریان خون را مختل می کند. اگر نقص دریچه در بدو تولد اتفاق بیفتد، به آن بیماری قلبی مادرزادی می گویند.

 

بیماری عضله قلب یا کاردیومیوپاتی:

این وضعیت می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. زمانی اتفاق می‌افتد که عضله قلب بزرگ‌تر و سفت می‌شود و از پمپاژ خون از قلب جلوگیری می‌کند. گاهی اوقات خون می تواند در ریه ها جمع شود.

 

ریتم های غیر طبیعی قلب یا آریتمی:

این وضعیت باعث ایجاد نوسان در ضربان قلب می شود که در حالت استراحت اتفاق می افتد. در صورت عدم درمان، آریتمی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

 

چند نوع بیماری قلبی

علائم ظاهری بیماری قلبی

افرادی که ممکن است دچار مشکلات قلبی شده باشند ویا مشکل آن‌ها در حال حاد شدن باشد، اغلب علائمی را از خود نشان می‌دهند که به اغلب به دلیل، عدم خون‌رسانی صحیح ویا بر اثر عامل ایجاد کننده بیماری قلبی است. در ادامه با چند شکل از علائم ظاهری بیماری قلبی آشنا می‌شویم.

تغییر رنگ پوست و ناخن

یکی از علائم ظاهری بیماری قلبی، تغییر رنگ پوست، به‌خصوص در قسمت انگشتان، به سمت رنگ آبی و کبود است که به دلیل عدم خون‌رسانی ودر نتجه عدم اکسیژن‌رسانی صحیح به بافت و اندام‌ها ایجاد می‌شود. با وجود آن‌که شاید بسیاری از افراد این علائم را جدی نگیرند، اما به سادگی می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات قلبی باشند. البته عدم اکسیژن‌رسانی صحیح ممکن است به دلیل مشکلات گلبول قرمز و هموگلوبین نیز باشد که سبب آنمی شده و همین آنمی، با کاهش فشار خون، به قلب فشار وارد می‌کند و در طولانی‌مدت آن‌ را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند. همچنین ممکن است بافت زیر ناخن شما تیره شده باشد و این مسئله به دلیل ضربه ویا فشار نباشد و کاملا خودبه‌خودی باشد. این مسئله نیز باید توسط پزشک برای اطمینان از عدم ابتلا به مشکلات قلبی بررسی شود.

ادم و تورم اندام تحتانی

یکی از علائم که مربوط به مشکلات قلبی است و اغلب در مراحل نارسایی قلبی به وجود می‌آید ادم است. این ادم، ابتدا تنها به‌صورت تورم در اندام تحتانی وجود دارد، اما با گسترش بیماری و عدم رسیدگی به آن ممکن است در اندام‌های مختلف دچار ادم و تورم شوید. ادم یکی از مهم‌ترین علائم ظاهری بیماری قلبی است که هشدار جدی برای نارسایی قلب محسوب می‌شود و افرادی که تحت درمان بیماری قلبی هستند، با مشاهده این علامت باید به پزشک مراجعه کنند و آن را پیگیری نمایند.

بثورات پوستی زرد رنگ

ممکن است بر روی پوست خود، در اطراف انگشتان، در پا ویا دست، بثورات جلدی مشاهده کنید که به رنگ زرد ویا نارنجی هستند. این علامت، مربوط به افزایش تری‌گلیسیرید در خون است که به‌صورت ظاهری بروز می‌کند. تری‌گلیسیرید یا همان چربی بالا، یکی از ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود؛ زیرا چربی و کلسترول می‌تواند در دیواره عروق رسوب کند و سبب تنگ شدن رگ خونی شود و در نتیجه آن لخته خونی ایجاد شود و در نهایت به سکته قلبی ویا سکته مغزی منجر شود. در مراحل ابتدایی بالا رفتن کلسترول نیز، به دلیل تنگ شدن عروق، قلب با فشار بیشتری عمل پمپاژ را انجام می‌دهد تا فشار خون حفظ شود و همین موضوع سبب ایجاد مشکلات قلبی می‌شود.

 

علائم بیماری قلبی در زنان

 

علائم بیماری قلبی در زنان و مردان

برخی از علائم هستند که ظاهری نبوده و بیشتر مربوط به احساس درد ویا حالات غیرظاهری دیگر هستند. توجه به این علائم بیماری قلبی در زنان و مردان به آن‌ها کمک می‌کند تا پیش از پیشرفت بیماری قلبی به وجود آن پی برده و مشکل خود را درمان نمایند.

درد در قفسه سینه

احساس درد در قفسه سینه یکی از علائم رایج در مشکلات قلبی و حتی سکته قلبی است. البته درد قفسه سینه ممکن است به هر دلیلی رخ دهد و به محل و نوع درد بستگی دارد. برای مثال چنانچه شما درد قفسه سینه را به‌صورت سوزش ویا درد در وسط قفسه سینه خود احساس کنید، ممکن است ناشی از معده درد باشد. با این حال درد مربوط به مشکلات قلبی، اغلب در سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شود و می‌توان آن را در پشت، بازو و شانه نیز احساس کرد؛ حتی ممکن است در گردن نیز درد احساس شود. در حقیقت دردی که در پشت و سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شود، به احتمال زیاد مربوط به قلب است.

تنگی نفس

یکی از علائم بیماری قلبی در زنان و مردان، تنگی نفس است. با این‌حال یک علامت اختصاصی محسوب نمی‌شود. بر اثر نارسایی قلبی، به سیستم تنفسی نیز فشار وارد می‌شد و درنتیجه آن حتی ممکن است در فضای بین ریه‌ها و قفسه سینه آب میان بافتی جمع شود و تنفس با دشواری انجام شود. با این‌حال این علامت اختصاصی نیست و حتی ممکن است به دلیل آرتروز گردن افراد در هنگام نفس کشیدن، احساس سنگینی در قفسه سینه خود و به ویژه بخش جناغ داشته باشند؛ به همین دلیل برای اطمینان باید حتما به پزشک مراجعه نمود.

تپش قلب

یکی از علائم بیماری قلبی در زنان و مردان، تپش قلب است که افراد می‌توانند صدای قلب خود را به‌خصوص هنگام خواب بشنوند. این عارضه ممکن است به دلیل ایجاد مشکل در دریچه‌های قلب نیز ایجاد شود که حتما باید پزشک آن را بررسی کند و داروی مرتبط با آن را تجویز نماید. با این‌حال عوامل مختلفی مثل مصرف کافئین ویا استرس نیز می‌توانند سبب ایجاد تپش قلب شوند و باید با معاینه، دلیل اصلی آن را پیدا نمود.

خستگی بسیار زیاد

ممکن است در هنگام انجام فعالیت‌های عادی روزانه و پس از یک خواب راحت و نسبتا طولانی شبانه، احساس خستگی بیش از حدی داشته باشید که یکی از راه‌های تشخیص مشکلات قلبی است و حتما باید برای پیدا کردن دلیل آن به پزشک مراجعه کنید. البته این علامت نیز اختصاصی نیست و ممکن است به دلایل مختلفی، از جمله استرس بیش از حد ویا مصرف انواعی از دارو و... ایجاد شود؛ با این‌حال بهتر است علت این خستگی بیش از حد پیدا شود تا دلیل آن هرچه زودتر رفع گردد.

 

تشخیص مشکلات قلبی

 

تشخیص مشکلات قلبی

بهتر است در صورت برخورد با هریک از این علائم که به‌صورت مزمن ویا بیش از یک‌بار وجود داشتند، با یک پزشک مشورت نمایید و با انجام آزمایش‌هایی همچون نوار قلب، اکو و... به تشخیص مشکلات قلبی خود کمک نمایید تا باعث ایجاد مشکلاتی جدی‌تر نشوند. برای درمان ناراحتی قلبی خود هرگز بدون تجویز پزشک دارویی مصرف نکنید؛ زیرا داروها باید از نظر میزان مصرف و زمان مصرف تحت نظر پزشک باشد تا بتواند به ارتقای سلامتی شما کمک کند. البته قرص زیرزبانی برای افرادی که دچار حمله قلب شده‌اند اغلب بدون تجویز پزشک انجام می‌شود و در صورت مراجعه اورژانس نیز این دارو تجویز می‌گردد.

از ریسک فاکتور‌هایی که سبب افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی می‌شوند می‌توان به افزایش سن، جنسیت (احتمال بیماری قلبی در مردان بیشتر است)، سابقه بیماری‌های قلبی به‌خصوص در سنین پایین، بالا رفتن فشار خون، بالا رفتن تری گلیسیرید ویا کلسترول، دیابت، سیگار کشیدن، اضافه وزن و عدم تحرک و همچنین مشکلات انعقادی اشاره کرد. به همین دلیل در کنار مسائل ژنتیکی و بیماری‌های زمینه‌ای، سبک زندگی نیز اهمیت بالایی دارد، زیرا سبک زندگی سالم یعنی دوری از دخانیات، تحرک کافی و وزن مناسب، روی عوامل ژنتیکی نیز تاثیر گذاشته به کنترل بیماری‌های زمینه‌ای و عدم بروز عوامل ژنتیکی موثر در بیماری کمک می‌کند.

درمان ناراحتی قلبی

برای درمان ناراحتی قلبی باید حتما به پزشک مراجعه کنید و درمان مناسب مشکلات قلبی خود را دریافت نمایید و سبک زندگی خود را بر اساس توصیه پزشک مطابق نمایید؛ برای مثال تحرک شدید مثل دویدن برای برخی از افراد که بیماری قلبی دارند بسیار خطرناک است ویا استرس بالا سبب آسیب به قلب آن‌ها می‌شود. اما برای پیشگیری و ممانعت از بروز مشکلات قلبی بهتر است با نگه داشتن وزن خود در بهترین حالت یعنی متناسب با قد و سن خود و همچنین داشتن تحرک کافی، می‌توانید سلامتی خود را حفظ کنید. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما، در هر سنی که هستید، رژیم‌های غفاری دایت است.

رژیم‌های بهاره غفاری، که مشاور تغذیه‌ای بسیار حرفه‌ای است؛ نه‌تنها به شما کمک می‌کند به تناسب اندام برسید، بلکه می‌توانید سلامت خود را با داشتن تحرک کافی توسط ورزش‌هایی که دریافت می‌کنید ارتقا دهید و هیچ نگرانی از وضعیت سلامت خود پس از رژیم‌ها نداشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم و ورزش خود را دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.