بلغم چیست + ۱۰ قاتل بلغم برای لاغری سریع

تاریخ : 1402/11/02

بلغم چیست + ۱۰ قاتل بلغم برای لاغری سریع

بلغم چیست + ۱۰ قاتل بلغم برای لاغری سریع

در طب سنتی افراد دارای مزاج‌های متفاوت هستند. این مزاج‌ها یا طبع‌ها، هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و در نتیجه افراد باید با توجه به طبع خود، از بهترین روش های کاهش وزن مناسب پیروی کنند تا سلامت آن‌ها حفظ شود. برای مثال ممکن است برای فردی مصرف گوشت گاو یا ماهی بسیار مفید باشد و برعکس شخص دیگری با خوردن هر کدام از این مواد غذایی دچار احساس بی حالی و مریضی شود ویا حتی سبب اضافه وزن در او گردد.

در این مطلب از غفاری دایت به سراغ مزاج‌ بلغمی رفته‌ایم تا چند راه برای لاغری سریع بلغمی ها بگوییم. برای اینکه بدانید بلغمی ها چه بخورند؛ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مزاج شناسی

در علم مزاج شناسی افراد به صورت طبیعی ممکن است یکی از چهار طبع (چهار خلط) دم، صفرا، بلغم و سودا باشند؛ اما در اثر مصرف برخی از مواد غذایی ویا به دلیل سبک زندگی، ممکن است یکی از این خلط‌ها در فرد افزایش پیدا کند و در نتیجه وضعیت سلامت فرد تغییر کند. برای مثال ممکن است صفرای فرد افزایش پیدا کند ویا سودا یا بلغم در بدن فرد تجمع پیدا کند.یکی از مزاج‌هایی که در بسیاری از افراد در جامعه وجود دارد،

مزاج بلغم است که به آن طبع سرد و مرطوب نیز گفته می‌شود. از ویژگی‌های این طبع می‌توان به موی نازک و پوست و موی روشن اشاره کرد. دیگر ویژگی ظاهری افراد بلغمی چاقی است که به صورت اندام گلابی و بیشتر در ناحیه شکم تخت و پهلو شکل می‌گیرد.

بلغمی ها بسیار نفخ می‌کنند، به همین دلیل اغلب نیازمند مصرف گرمیجات، برای کاهش درد معده هستند. علائم دیگری که نشان دهنده غلبه بلغم در فرد است، شامل ترشی دهن، سردی دست و پوست شل، خواب آلودگی، جاری شدن آب از دهان هنگام خواب، هضم بد ودیر غذا، سستی و ضعف، زیادی دفع ادرار و دفع ادرار با فشار زیاد، کم شدن حواس، پادرد و زانو درد، قولنج در کمر و گردن و شانه‌ها، تنگی نفس، تپش قلب، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در چشم و... هستند.

اصلاح مزاج بلغمی

اصلاح مزاج بلغمی

بلغم چیست ؟برای اصلاح مزاج بلغمی افراد باید غذای رژیمی خود را تغییر دهند و تا حد امکان تغییر محل زندگی نیز می تواند در ارتقای سلامت افراد موثر باشد به دلیل طبع سرد و مرطوب افراد با مزاج بلغمی بهتر است تا حد امکان در مناطقی که خشک و گرم هستند زندگی کنند به عنوان مثال زندگی در استان‌های شمال کشور به دلیل بالا بودن میزان رطوبت می تواند سبب ایجاد پا درد کمر درد و قولنج این فرد شود

غذاهایی که بلغمی ها نباید مصرف کنند، شامل انواع لبنیات همچون شیر و ماست، ترشی، شور، گوشت گاو و گوساله (چون طبع سرد هستند)، عدس، قارچ، سیب‌ زمینی، گوشت سفید یعنی مرغ و ماهی (به خصوص برای روماتیسمی‌ها)، میوه ترش و نرسیده، جو برای مثال در سوپ جو یا نان جو، لیمو شیرین، خیار، نارنگی، کیوی، نسکافه و قهوه و چای، کره گیاهی، روغن نباتی، برنج، نوشابه، سوسیس و کالباس و... هستند. این مواد غذایی سبب افزایش بلغم در افراد بلغمی می‌شوند و چنانچه از آنها استفاده می‌کنند، حتماً باید با مصلح همراه باشد.

برای آشنایی با رژیم مدیترانه ای میتوانید به مقاله نوشته شده غفاری دایت با عنوان رژیم غذایی مدیترانه ای مراجعه نمایید.

بهترین صبحانه برای بلغمی ها

بهترین صبحانه برای بلغمی ها

صبحانه یکی از وعده‌های مهم غذایی است که نه‌تنها در سلامتی، بلکه در بهبود متابولیسم افراد و در نتیجه جلوگیری از کاهش وزن سریع  نقش دارد. برای مزاج بلغمی مصرف برخی از مواد غذایی در صبحانه می‌تواند به سلامت آن‌ها کمک کند و از تجمع بیشتر بلغم در بدن آن‌ها جلوگیری نماید؛ بنابراین در زیر نکاتی برای صرف بهترین صبحانه برای بلغمی ها آورده‌ایم.

مواد خوراکی مناسب برای صبحانه مزاج بلغمی:

  • تخم مرغ عسلی یا تخم مرغ که به طور کامل سفت ویا برشته نشده باشد.
  • مصرف پنیر به همراه گردو، زیره یا سیاه‌دانه و عدم مصرف آن به صورت تنها
  • مصرف بسیار کم شیر گرم شده، حتماً با مقدار کمی عسل یا گلاب
  • انواع نان همچون نان سنگک و عدم مصرف نان جو
  • مصرف خامه و سرشیر گاوی، تنها به مقدار بسیار محدود و کم و حتماً به همراه عسل ویا مربای سیب یا زنجبیل
  • ارده کنجد همراه با عسل و یا شیره انگور

نکات مهم در بهترین صبحانه برای بلغمی ها

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، افرادی با مزاج بلغمی بهتر است از مصرف چای، قهوه و نسکافه برای صبحانه پرهیز کنند و یا مقدار آن را بسیار محدود نمایند. همچنین مصرف مواد لبنی برای افراد با مزاج بلغمی ممنوع است؛ مگر اینکه با مصلح‌هایی که در بخش قبل گفته شد، مصرف شوند.

رژیم لاغری برای بلغمی مزاجها

بهترین ناهار برای بلغمی‌ها

در بین وعده‌های غذایی روزانه، ناهار را می‌توان وعده‌ای دانست که هیچکس از آن چشم پوشی نمی‌کند. به همین دلیل هر رژیم غذایی که داشته باشید باز هم وعده ناهار در آن وجود دارد به همین دلیل بهتر است در ابتدا نوع مزاج خود را شناخته و سپس بر اساس آن مواد غذایی مناسب را برای ناهار خود انتخاب کنید. خوشبختانه غذا‌های زیادی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به عنوان بهترین ناهار برای بلغمی‌ها اشاره کرد.
 
این غذا‌ها عبارتند از: آبگوشت با گوشت گوسفندی، انواع خورشت با فلفل، غذا‌هایی که به صورت کبابی تهیه می‌شوند، انواع آش و سوپ به ویژه آش و سوپی که به همراه ادویه‌های گرم و خشک طعم دار شده باشند، ماست و اسفناج و خورشت آلو اسفناج
 
موارد نام برده چند غذا هستند، اما بهتر است بدانید که بهترین ناهار برای بلغمی‌ها به همین موارد ختم نمی‌شود! بلغمی‌ها می‌توانند وعده‌های ناهار خود را بسیار متنوع انتخاب کنند. به طور کلی مصرف مواد غذایی که در ادامه نام برده می‌شوند به عنوان وعده ناهار برای بلغمی‌ها مشکلی ندارد. در نتیجه شما می‌توانید به جز غذا‌های ذکر شده، غذا‌های دیگر را هم به عنوان وعده ناهار برای بلغمی‌ها امتحان کنید. البته به شرط اینکه از مواد اولیه‌ای استفاده شود که در ادامه بیان می‌کنیم. 
 
انواع کلم، گردو، لیمو ترش، نخود، گندم، مارچوبه، قورمه شیرازی، کدو حلوایی، گوشت شتر، گوشت گوسفند، گوشت کبوتر، گوشت سار و گوشت گنجشک، ادویه جات گرم نظیر دارچین، زیره، زعفران، سیر، زنیان و. .

ناهار مناسب برای افراد بلغمی

دمنوش مناسب برای بلغمی‌ها 

 
بیشتر افراد به دنبال روش‌هایی برای درمان خانگی بلغم شکم هستند، در این خصوص باید بدانید یکی از روش‌های موجود استفاده از دمنوش‌هایی است که برای درمان بلغم مؤثر و مناسب می‌باشند. به طور معمول دمنوش‌هایی که دارای طبع گرم هستند به افرادی که اضافه وزن دارند برای کاهش وزن کمک می‌کنند.
 
به منظور آماده‌سازی دمنوش‌هایی با طبع گرم می‌توانید از ادویه‌های گرم نظیر دارچین، زعفران، زنجبیل و. . استفاده کنید. استفاده از دمنوش و ادویه‌های گرم با بالا بردن متابولیسم و سوخت و ساز بدن سبب کاهش وزن می‌شود. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، فراموش نکنید که بهتر است از دمنوش‌هایی که دارای طبع سرد هستند دوری کنید. در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص چند مورد از دمنوش‌های مناسب برای درمان بلغم می‌پردازیم. 
 
  • دمنوش به لیمو 
 
دمنوش به لیمو از نظر طبع‌شناسی دارای طبعی گرم و خشک است. به همین دلیل این دمنوش برای افراد بلغمی مناسب بوده و به آن‌ها برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام کمک می‌کند. گیاه به لیمو دارای ترکیباتی به نام ترکیبات فنول است که این ترکیبات فنول بر روی سم زدایی بدن مؤثر بوده و همچنین سبب از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شوند.
 
در خصوص میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در این دمنوش هم باید بدانید که میزان آنتی اکسیدان‌های آن به طور تقریبی با میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز برابر است. این برابری در حالی است که دمنوش به لیمو در مقایسه با چای سبز طعم ملایم و بهتری دارد. آماده‌سازی این دمنوش هم بسیار آسان بوده و به این منظور به مقداری آب جوش و به لیمو نیاز دارید.
 
یک فنجان آب جوش را درون قوری بریزید و سپس یک قاشق غذا خوری به لیموی خشک شده به آب درون قوری اضافه کنید. سپس به مواد درون قوری 10 دقیقه زمان بدهید تا دم بکشد، به همین آسانی دمنوش به لیمو شما آماده است. برای طعم بهتر دمنوش بعد از آماده‌سازی می‌توانید یک قاشق غذا خوری عسل به آن اضافه کرده و دمنوش خود را میل کنید. 
 
  • دمنوش به لیمو و آویشن
 
دمنوش‌های گیاهی بسیار متنوع و گسترده هستند. در این بین دمنوش‌ها ترکیبی که خود از ترکیب دو یا چند دمنوش تهیه می‌شوند، به تنوع هر چه بیشتر دمنوش‌ها کمک می‌کنند. دمنوش‌های ترکیبی خواص و فوایدی بیشتری داشته و در بیشتر موارد طعم آن‌ها هم خوش آیند‌تر است. یکی از این دمنوش‌های ترکیبی دمنوش به لیمو و آویشن نام دارد. این دمنوش دارای طبع گرم بوده، از این رو به افراد بلغمی توصیه می‌شود.
 
دمنوش به لیمو و آویشن خواص زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به مؤثر بودن بر روی تقویت حافظه و همچنین کمک به بهبود مشکلات معده افراد سرد مزاج اشاره کرد. از طرفی دیگر خود گیاه آویشن خواص بی‌نظیری برای پوست و مو داشته و مصرف منظم آن سبب از بین رفتن شوره و ریزش مو شده و همچنین در درمان جوش صورت نیز مؤثر می‌باشد.
 
موارد گفته شده را می‌توان از جمله مشکلات رایج در بین افراد بلغمی دانست و با مصرف آویشن تا حد زیادی می‌توانید این عوارض را کنترل و درمان کنید. آویشن با خواص ضد التهابی برای رفع اختلالات تنفسی و همچنین بهبود سرفه نیز مؤثر است. با تهیه دمنوش به لیمو و آویشن می‌توانید از تمام این مزایا در کنار مزایای به لیمو بهره‌مند شوید. 

بهترین دمنوش ها برای مزاج بلغم

  • دمنوش دارچین 
دمنوش دارچین در بین خانواده‌های ایرانی محبوبیت زیادی داشته و به همین دلیل بسیاری از افراد با این دمنوش شگفت‌انگیز و خواص آن آشنایی دارند. اگر بلغمی مزاج هستید با مصرف منظم دمنوش دارچین تا حد زیادی می‌توانید بر بلغم خود غلبه کنید. یکی از مهم‌ترین خواص دارچین کنترل کلسترول بد و چربی خون است.
 
از طرفی دیگر مصرف این دمنوش تا حدودی سبب می‌شود تا احساس سیری کنید و از این طریق سبب شده تا میزان کالری دریافتی شما کاهش یافته و در نتیجه لاغر شوید. به همین دلیل است که یکی از بهترین پیشنهاد‌ها به عنوان درمان خانگی بلغم شکم استفاده منظم از دمنوش دارچین است. دارچین بر روی کنترل و بهبود دیابت هم تأثیرات مثبتی داشته از این رو به افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد می‌شود تا چای خود را با دارچین طعم دار کنند تا از این طریق میزان قند خون آن‌ها کنترل شود.
 
به منظور غلبه بر بلغم با استفاده از دمنوش دارچین توصیه می‌شود تا روزانه دو تکه چوب دارچین را خرد کرده و سه فنجان آب جوش را به آن‌ها اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا دارچین دم بکشد. بعد از گذشت این زمان دمنوش شما آماده است. می‌توانید آن را با یک قاشق عسل طبیعی شیرین کرده و میل کنید. 

دمنوش دارچین مناسب برای بلغمی مزاج ها

  • دمنوش بابونه
 
در رژیم رایگان برای بلغمی‌ها بهتر است تا دمنوش بابونه به عنوان یک درمان مؤثر برای بلغم گنجانده شود. به طور کلی خواص بی‌نظیر دمنوش بابونه سبب شده تا در بیشتر رژیم‌های غذایی از این دمنوش پر فایده استفاده کنند. طبع گرم دمنوش بابونه آن را برای بلغمی‌ها مناسب کرده است.
 
دمنوش بابونه علاوه بر درمان بلغم فواید دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: بهبود زخم دهان، کاهش اضطراب و درمان افسردگی، درمان بی‌خوابی و مشکلات گوارشی و. . دمنوش بابونه دارای خاصیتی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا هنگام بیماری و سرماخوردگی خوردن این دمنوش را فراموش نکنید. 
 
  • دمنوش زنجبیل 
 
زنجبیل، گیاهی با طبع گرم است در نتیجه دمنوش این گیاه برای افراد بلغمی بسیار مناسب می‌باشد. زنجبیل یک گیاه ضد التهاب بسیار قوی است و از این رو برای درمان و بهبود بیماری‌هایی نظیر مشکلات روده، آرتروز و قاعدگی دردناک مفید و مؤثر می‌باشد. از طرفی دیگر زنجبیل بر روی کاهش قند، اضافه وزن و چربی هم تأثیرات مثبتی دارد.
 
برای آماده‌سازی دمنوش زنجبیل به مقداری زنجبیل نیاز دارید که آن‌ها را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا دمنوش شما آماده شود. دمنوش زنجبیل برای افرادی که رژیم دارند مناسب است به همین دلیل می‌توان آن را در رژیم رایگان برای بلغمی‌ها قرار داد. 

دمنوش زنجبیل یکی از دمنوش های توصیه شده برای بلغمی مزاج ها

  • دمنوش بهارنارنج
 
بهار نارنج هم از دیگر گیاهانی است که مصرف آن به افراد بلغمی توصیه می‌شود. دمنوش بهارنارنج دارای طبع گرم خشک بوده و این دمنوش همانند خود بهارنارنج غنی از مواد معدنی و ویتأمین‌های مورد نیاز بدن است. دمنوش بهارنارنج خواص بی‌نظیری داشته که از آن جمله می‌توان به بهبود تپش قلب، بهبود رفلاکس معده، درمان مشکلات پوستی و ریوی و. . اشاره کرد.
 
آماده‌سازی این دمنوش هم همانند دیگر دمنوش‌های گیاهی بسیار آسان است. به این منظور کافی است که 2 قاشق مربا خوری گل بهارنارنج را به 2 لیوان آب جوش اضافه کرده و 20 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. به این ترتیب دمنوش شما آماده است می‌توانید آن را به تنهایی یا به همراه عسل میل کنید. 
 
  • دمنوش بادرنجبویه
 
از جمله دمنوش‌های مؤثر بر روی لاغری افراد بلغمی، می‌توان به دمنوش بادرنجبویه اشاره کرد. این دمنوش علاوه بر درمان بلغم فواید دیگر هم دارد نظیر: بهبود زخم، کاهش استرس و اضطراب، کاهش میزان کلسترول خون و پیشگیری از بروز مشکلات قلبی و عروقی. به منظور تهیه این دمنوش مغذی به یک قاشق غذا خوری بادرنجبویه نیاز دارید.
 
این مقدار از بادرنجبویه را با دو لیوان آب جوش اضافه کرده و 15 دقیقه به آن زمان بدهید تا دم بکشد. دمنوش بادرنجبویه به خودی خود برای افراد بلغمی بسیار مؤثر است، با این وجود اضافه کردن عسل یا نبات به این دمنوش فواید آن را بیشتر می‌کند. 

نقش دمنوش بادرنجبویه در تعدیل مزاج بلغمی

  • دمنوش گل گاو زبان
 
دمنوش گل گاو زبان را می‌توان یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها در بین ایرانیان دانست که استفاده از آن رواج زیادی دارد و افراد بیشتر برای آرامش بخش بودن از این دمنوش استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید خواص آرامش بخشی تنها یکی از مزایای این دمنوش پرخاصیت است و دمنوش گل گاو زبان هم از دیگر دمنوش‌های مناسب برای درمان بلغم محسوب می‌شود.
 
اگر از سنگ مثانه یا سنگ کلیه در رنج هستید، بهتر است از خواص بی‌نظیر دمنوش گل گاو زبان غافل نشوید. این دمنوش بر روی درمان حساسیت پوستی و اگزما هم مؤثر است. به منظور آماده‌سازی دمنوش گل گاو زبان یک قاشق غذا خوری از این گیاه پر خاصیت را درون یک فنجان آب جوش ریخته و 20 دقیقه صبر کنید تا دمنوش شما آماده شود. 
بیشتر بخوانید: برای آشنایی با خواص دمنوش نعناع کلیک کنید.

ورزش مناسب برای بلغمی‌ها

ورزش کردن یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که هر شخص می‌تواند داشته باشد. جالب است بدانید ورزش مناسب می‌تواند برای غلبه بر بلغم نیز مؤثر باشد. در این خصوص مهم‌ترین سؤالی که مطرح می‌شود این است که برای غلبه بر بلغم از چه ورزش‌هایی استفاده کنیم؟ برای اینکه ورزش کردن شما مؤثر باشد باید علاوه بر توجه به نوع ورزش انتخاب شده به شدت انجام و مدت زمان انجام آن نیز توجه داشته باشید.
 
به طور کلی ورزش کردن به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. برای اینکه ورزش کردن شما مؤثر واقع شود بهتر است برای آن برنامه منظم داشته و طبق برنامه و در زمان‌های تعیین شده آن را انجام دهید. افرا با مزا‌ج‌های مختلف به ورزش نیاز دارند اما این نیاز به ورزش در افراد بلغمی بیشتر دیده می‌شود و این مورد به دلیل مزاج آن‌ها است. برای افراد با مزاج بلغمی بیشتر انجام دادن ورزش‌های هوازی مناسب است. 
 
از جمله ورزش‌های هوازی هم می‌توان به دویدن سریع اشاره کرد. به طور کلی هر ورزشی که نیاز به تحرک زیادی داشته باشد و آن را در محیط باز و زیر آفتاب بتوان انجام داد، یک ورزش هوازی محسوب می‌شود. اگر هم شرایط رفتن به فضای باز را ندارید، می‌توانید از یک سالن ترجیحا گرم برای انجام دادن ورزش‌های هوازی خود استفاده کنید. از موارد توضیح داده شده می‌توان نتیجه گرفت ورزش مناسب بلغمی‌ها ورزش‌های پر تحرک است.
 
در مقابل انجام ورزش‌های کم تحرک نظیر اسکی به هیچ عنوان به افراد بلغمی توصیه نمی‌شود. افراد بلغمی مزاج بهتر است از شنا کردن به ویژه شنا در آب سرد خودداری کنند. همچنین سونای مرطوب گزینه مناسبی برای این افراد محسوب نمی‌شود و افراد بلغمی اگر می‌خواهند از سونا استفاده کنند، بهتر است سونای خشک را انتخاب کنند. 
 
در خصوص انتخاب ورزش توسط افراد بلغمی یک نکته جالب وجود دارد و آن هم تمایل این افراد به انجام ورزش‌هایی است که برای آن‌ها مناسب نمی‌باشد. در توضیح این مورد باید گفت که افراد بلغم بیشتر دچار اضافه وزن و چاقی هستند. این اضافه وزن سبب می‌شود تا هنگام انتخاب ورزش، تمایل بیشتری به انتخاب ورزش‌های کم تحرک نظیر شنا داشته باشند. این افراد باید توجه داشته باشند که انتخاب ورزش‌های کم تحرک نه تنها به کاهش وزن آن‌ها کمک نمی‌کند. بلکه ممکن است در برخی موارد انجام ورزش نامتناسب با مزاج شخص، سبب شود تا سلامت فرد با اختلال مواجه شود. 

ورزش مناسب مزاج بلغم

رژیم لاغری برای بلغمی مزاج‌ ها

هر یک از طبع ها چنانچه مواد خوراکی مناسب مزاج خود را مصرف کنند و از مواد غذایی که آنها سازگاری ندارد، دوری کنند؛ می‌‌توانند به وزن ایده آل خود برسند. باوجود اینکه این مسئله نیازمند تلاش بسیاری برای کنترل رژیم غذایی است؛ اما می‌توان آن را یک روش برای لاغری سریع بلغمی ها دانست به همین دلیل در یک رژیم لاغری برای بلغمی مزاج‌ها، باید از تمام خوراکی‌هایی که در بخش‌های قبلی گفته شد، دوری کنند و یا آن را با مصلح خود مصرف نمایند. همچنین مصرف برخی از مواد غذایی برای لاغری سریع بلغمی ها مناسب هستند که می‌توانند در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشند.

پیشنهاد میشود برای آشنایی با رژیم 7 روزه به مقاله نوشته شده ما با عنوان رژیم لاغری 7 روزه مراجعه نمایید.

بلغمی ها چه بخورند ؟!

  • گوشت شتر، گوسفند، کبوتر، سار و گنجشک
  • ادویه جات گرم شامل هل، دارچین، زنجبیل، زیره، زعفران، زنیان، سیر، موسیر و خردل
  • سبزیجاتی همچون کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، ترخون و مرزه
  • انواع کلم
  • مارچوبه
  • گردو
  • قدومه شیرازی
  • لیمو ترش
  • گندم
  • نخود
  • کدو حلوایی

لاغری سریع بلغمی ها

سبک زندگی مناسب برای لاغری سریع بلغمی ها

در فصل زمستان و همچنین در مکان‌های مرطوب، غلبه بلغم افزایش پیدا می‌کند و برای همین مصرف غذاهایی که برای مزاج بلغمی مناسب نیست، باید بسیار محدود شود و حتما همراه با مصلح خورده شوند تا طبع مواد غذایی سرد، معتدل گردد. همچنین خوابیدن، پس از مصرف غذا، سبب تجمع بلغم در بدن می‌شود؛ علاوه‌بر این بهتر است وعده ناهار برای افراد با مزاج بلغمی، سبک باشد و به هیچ وجه پس از مصرف ناهار نخوابند.

چنانچه بلغم در بدن تجمع پیدا کند، طب سنتی استفاده از بادکش و روغن گرم را پیشنهاد می‌نماید. می‌توان با انجام هفت جلسه بادکش به پاکسازی خون از بلغم کمک نمود و انواع درد و رنج ناشی از تجمع بلغم را کاهش داد. همچنین در ناحیه‌ای که به دلیل تجمع بلغم احساس درد زیادی وجود دارد؛ می‌توان از ماساژ روغن گرم برای به جریان انداختن آن استفاده کرد.

رژیم غذایی و کاهش وزن افراد بلغم

شاید برایتان سؤال باشد که برای رفع بلغم چه باید کرد؟ خوب است بدانید که بلغم یکی از مزاج هایی است که در بسیاری از افراد وجود دارد و به طبع مرطوب یا سرد معروف است. از ویژگی های بارزی که این طبع دارد می توان به پوست و موی روشن و نازکی مو اشاره کرد. چاقی مفرط در برخی نواحی یکی دیگر از ویژگی های ظاهری می باشد که افرادی که دارای طبع بلغم هستند، اغلب گرفتار آن هستند و اندام گلابی مانند دارند.
 
این چاقی بیشتر در ناحیه شکم و پهلو شکل می گیرد. بلغمی ها اغلب دچار نفخ فراوان می شوند؛ از این رو اغلب نیازمند مصرف گرمیجات برای کاهش درد معده هستند. عوامل دیگری هستند که حاکم از غلبه بلغم در فرد هستند که عبارتند از سردی دست و پا، ترشی دهان، پوست سفید، جاری شدن آب از دهان، خواب آلودگی، هضم دیر هنگام و بعد غذا، زیادی دفع ادرار و دفع با فشار، سستی و ضعف، پادرد و زانو درد، کم شدن حواس، قولنج در کمر و شانه و گردن، تپش قلب و تنگی نفس، لکه های قهوه ای در چشم و...
رژیم سیب می تواند به شما کمک کنند تا در طی پنج روز حدود ۳ کیلوگرم وزن کم کنید. برای مطالعه درباره این رژیم به مقاله  رژیم سیب مراجعه نمایید.

درمان خانگی بلغم شکم

برای درمان بلغم افراد باید از غذا های رژیمی استفاده کنند و تا حد امکان با تغییر مکان زندگی می توانند به ارتقای سلامت خود کمک کنند. به دلیل طبع سرد و مرطوب به این افراد که دارای مزاج بلغمی هستند باید در مناطق گرم و خشک زندگی کنند؛ به طور مثال زندگی در استان های شمالی کشور به دلیل میزان بالای رطوبتی که در آنجا موجود است می تواند سبب ایجاد پا درد، کمر درد و قولنج شود. 
 
مواد غذایی که این دسته از افراد نباید مصرف کنند شامل انواع لبنیات مثل شیر و ماست، شور، ترشی، گوشت گوساله و گاو، سیب زمینی، عدس، قارچ، گوشت ماهی و مرغ، میوه های نرسیده و تورش، جو، نارنگی، خیار، لیمو شیرین، قهوه و نسکافه، کیوی، انواع چای، روغن نباتی، کره گیاهی، نوشابه، برنج، سوسیس و کالباس و... هستند. استفاده از این مواد غذایی در برنامه غذایی باعث افزایش بلغم در افراد می شود و چنانچه از آن ها به وفور استفاده کنید باید حتماً از مصلح استفاده نمایید. 
 
صبحانه یکی از وعده های مهم غذایی می باشد که نه تنها در سلامتی بلکه در بهبود کارایی بدن و متابولیسم و درمان بلغم تأثیرات مثبت جدی دارد و در نتیجه منجر به کاهش وزن سریع می شود. برای مزاج بلغمی مصرف برخی از وعده ها در صبحانه می تواند باعث بهبود عملکرد بدن و سلامتی شود. همچنین اگر در وعده صبحانه از مواد غذایی که بعدتر معرفی خواهیم کرد استفاده کنید باعث می شود تا تجمع بلغم در بدن از بین برود. از این رو در زیر نکاتی برای صرف بهترین صبحانه برای بلغمی ها آورده شده که عبارتند از: 
  • تخم مرغ عسلی یا تخم مرغی که سفت و برشته نشده 
  • مصرف پنیر به همراه زیره یا سیاه دانه، گردو و عدم مصرف به صورت تنها
  • مصرف بسیار کم شیر گرم شده، بایستی با مقدار اندکی گلاب یا عسل 
  • عدم مصرف نان جو و انواع نان مثل نان سنگک 
  • مصرف سرشیر گاوی و خامه، تنها به مقدار اندک و کم و حتماً به همراه زنجبیل یا عسل یا مربای سیب 
  • ارده کنجد همراه با شیره انگور و یا عسل 
بلغم چیست
استفاده از سایر مواد غذایی که در زیر آمده است نیز می تواند به عنوان یک الگوی غذایی برای درمان بلغم در نظر گرفته شود بنابراین سعی کنید از مواد غذای زیر در بعد های مختلف استفاده کنیم: 
  • لیمو ترش
  • گردو
  • نخود
  • گندم
  • مارچوبه
  • انواع کلم 
  • کدو حلوایی
  • قدومه شیرازی
  • گوشت سار و گنجشک، شتر گوسفند، کبوتر، 
  • سبزیجاتی همچون ترخون و مرزه، ریحان، کرفس، نعناع، جعفری 
  • ادویه جات گرم شامل زعفران، هل، زنجبیل، دارچین، زیره، موسیر و خردل، زنیان، سیر ​
رفع بلغم

آیا بلغم مضر و خطرناک است؟ 

در فصول سرد سال و همچنین در مکان های مرطوب، اغلب غلبه بلغم تا حد زیادی افزایش پیدا می کند از این رو مصرف غذا هایی که برای مزاج بلغمی مناسب نیست باید تا حد زیادی محدود شود و علاوه بر این خوابیدن پس از مصرف غذا منجر به تجمع بلغم شود پس بهتر است وعده ناهار برای افرادی که دارای مزاج بلغمی هستند سبک تهیه شود و پس از مصرف ناهار نخوابد. اگر در بدن افراد، بلغم تجمع شود طب سنتی استفاده از روغن های گرم و بادکش را پیشنهاد می کند که می توانید در یکی از مقالات سایت هلث لاین بیشتر در موردش بخوانید.
۷ جلسه بادکش به پاکسازی خون از بلغم کمک فراوانی خواهد کرد و انواع درد و رنج ناشی از تجمع بلغم را از بین می برد. همچنین در ناحیه ای که احساس درد زیادی می کنید، می توانید با ماساژ روغن گرم به جریان انداختن بلغم را در آن محدوده، محدود کنید. اگر بلغم در افراد زیاد شود ناراحتی های بسیاری به وجود می آورد که در ابتدا با آن ها اشاره شد بنابراین سعی کنید تا حدی که می توانید نکات و مواردی را که گفته شد رعایت کنید و از غذا هایی با طبع گرم استفاده کنیم.
اگر تا به حال نام رژیم کانادایی اصلی را شنیده‌اید؛ این مطلب را بخوانید تا تمام اطلاعات این رژیم کانادایی 15 روزه و عوارض رژیم کانادایی را بدانید.

درمان سردی بدن و بلغم

 
برخی از سوالات متداول : 
 
1. دمنوش مناسب برای افراد با مزاج بلغم چیست ؟
 
دمنوش به لیمو  / دمنوش به لیمو و آویشن / دمنوش دارچین  / دمنوش بابونه / دمنوش زنجبیل  / دمنوش بهارنارنج / دمنوش بادرنجبویه / دمنوش گل گاو زبان
 
2. غذای مناسب مزاج بلغم چیست ؟
 
گوشت شتر، گوسفند، کبوتر، سار و گنجشک / ادویه جات گرم شامل هل، دارچین، زنجبیل، زیره، زعفران، زنیان، سیر، موسیر و خردل / سبزیجاتی همچون کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، ترخون و مرزه/ انواع کلم / مارچوبه/ گردو / قدومه شیرازی / لیمو ترش / گندم / نخود / کدو حلوایی