قرص هورمون رشد بدون ضرر است؟!

تاریخ : 1401/06/12

قرص هورمون رشد بدون ضرر است؟!

قرص هورمون رشد بدون ضرر است؟!

تا به‌حال نام هورمون رشد را شنیده‌اید؟ این هورمون همان عامل رشد در دوران کودکی است که در رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌ها نقش دارد. آیا می‌دانید هورمون رشد چه زمانی ترشح می‌شود؟! آیا ترشح آن محدود به دوران کودکی است؟ عوارض هورمون رشد چیست و با مصرف قرص هورمون رشد چه نتیجه‌ای خواهیم دید؟! در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم در ارتباط با هورمون رشد صحبت کنیم و بگوییم هورمون رشد چیست، چه عملکردی دارد و چه عوارضی مصرف آن برای بدن ایجاد می‌کند؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

هورمون رشد چیست

 

هورمون رشد چیست ؟

هورمون رشد یک هورمون پپتیدی است که رشد را تحریک می‌کند. این هورمون از ۱۹۱ آمینواسید تشکیل شده که یک پلی پپتید تک‌رشته را تشکیل می‌دهند. این هورمون در سلول‌های استوماتوتروپیک سنتز شده و در غده هیپوفیز قدامی یافت می‌شود که این این سلول‌ها مسئول ذخیره و آزاد کردن این هورمون در مغز هستند.

 هورمون رشد انواع مختلفی دارد مثلاً استوما توتروپین نام دیگر هورمون رشد است که به‌طور طبیعی در  حیوانات تولید می‌شود؛ این یک شاخه ترکیبی از هورمون‌های رشد است که با استفاده از تکنولوژی‌های دیگر و به کمک DNA نوترکیب سنتز می‌گردد.

 هورمون رشد، رشدکودکان و نوجوانان را تقویت می‌کند و همچنین در تنظیم مایعات بدن، متابولیسم قند و چربی و شاید حتی کارکرد قلب نیز دخیل باشد. بسیاری از وظایف هورمون رشد انسان هنوز ناشناخته است؛ اما آنچه مسلم است این هورمون می‌تواند چربی بدن و تری گلیسیرید را کاهش داده و جرم عضله و تراکم استخوان را افزایش دهد. در نتیجه سطح انرژی افزایش یافته و بافت پوست بهبود یابد. هورمون رشد در تنظیم گلوکز خون دخیل است و فعالیت ضدانسولین را با سرکوب توان انسولین، برای ترویج جذب گلوکز در بافت‌های محیطی، اعمال می‌کند. همچنین گلوکونوژنز در کبد چرب را افزایش می‌دهد. درنتیجه یکی از تاثیرات مهم هورمون رشد در بدن، کنترل قند خون و استفاده از آن است.

 در دهه ۱۹۷۰ بسیاری از ورزشکاران از قرص هورمون رشد برای بالا بردن سطح انرژی خود استفاده می‌کردند؛ اما در حال حاضر در کمیته بین‌المللی المپیک استفاده از آن ممنوع شده است و نوعی دوپینگ محسوب می‌شود.

 آزاد شدن هورمون رشد در هیپوفیز تحت تاثیر دو هورمون (سوماتوکرینیین) و (سوماتوستاتین) است و بسیاری از عوامل تحریک‌کننده و مهارکننده خارجی می‌توانند آن را تحت تاثیر قرار دهند.

 هورمون‌های جنسی مانند آندروژن و استروژن ترشح هورمون رشد را در دوران بلوغ تحریک می‌کند و علاوه‌بر آن روزه‌داری، قند پایین خون و ورزش سنگین نیز می‌تواند موجب آزاد شدن هورمون رشد شود.

 

هورمون رشد چیست ؟

هورمون رشد چه زمانی ترشح می‌شود ؟!

سنتز و آزادسازی هورمون رشد در طول روز به صورت پالسی رخ می‌دهد و ترشح آن هر ۳ تا ۵ ساعت انجام می‌شود. بیشترین میزان آن در حدود یک ساعت پس از شروع خواب رخ می‌دهد.

 هورمون رشد همواره در بدن وجود دارد و موجب نوسازی سلول‌ها و متابولیسم و تجزیه چربی در بدن می‌شود؛ اما مقدار و میزان آن در خون بسته به سن و عوامل مختلف تغییر می‌کند، که بیشترین میزان آن در سنین بلوغ است و موجب رشد قدی و تغییرات اندامی می‌گردد. به مرور که سن بالا می‌رود، مقدار آن کاهش یافته تا در سنین کهولت به کمترین حد خود می‌رسد.

 بهترین زمان ترشح هورمون رشد در بدن که تنظیم کننده متابولیسم و رشد بافت‌های عضلانی و سلول‌های استخوانی و سطح قند خون است، در خواب و بهترین ساعت خواب بین ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح است. نیمه های خواب (نیمه شب به بعد) چنانچه در خواب عمیق باشید، بهترین زمان ترشح هورمون رشد است. بی‌خوابی، کم‌خوابی، خواب بد موقع و در کل کیفیت نامطلوب خواب می‌تواند ترشح هورمون رشد را سرکوب کند. بنابراین با خواب باکیفیت و در زمان درست می‌توان به تاثیر بیشتر هورمون رشد روی بدن کمک نمود.

 

قرص هورمون رشد

 

قرص هورمون رشد

هورمون رشد (Human Growth Hormone) به اختصار HGH یا GH نامیده می‌شود که تفاوت آن فقط در نوع انسانی آن است. هورمون رشد به نام‌های سوماتوتروپین و سوماتروپین موجود است که سوماتروپین فرم نوترکیب این هورمون بوده و به‌صورت دارو تجویز می‌شود و می‌توان قرص هورمون رشد را از داروخانه‌ها تهیه نمود. البته این درصورتی است که دکتر پس از معاینه و بررسی تشخیص بدهد که شخصی که نسخه ویا تقاضای مصرف قرص هورمون رشد را دارد، می‌تواند استفاده کند. از قرص هورمون رشد در موارد مختلفی استفاده می‌کنند که شامل موارد زیر است:

  • افزایش بافت عضلانی
  • کاهش میزان چربی
  • افزایش تراکم استخوانی
  • کاهش عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی و عروقی 
  • بهبود شرایط روحی و روانی
  • افزایش قد در کودکان

 

عوارض هورمون رشد

 

عوارض هورمون رشد

هورمون رشد اگرچه خواص زیادی برای بدن دارد؛ اما استفاده از آن باید زیر نظر پزشک و به علت پزشکی باشدو چنانچه سر خود آن را مصرف کنید، ممکن است به عوارض هورمون رشد دچار شوید که شامل موارد زیر است:

  • درد زانو یا ران همراه با لنگیدن
  • درد و ورم، حرارت یا ترشحات گوش
  • مشکلات شنوایی
  • بی‌حسی یا مور مور شدن مچ دست یا انگشتان 
  • ورم شدید یا پف کردن دست‌ها و پاها
  • تغییر در رفتار
  • مشکلات بینایی
  • سردردهای غیرمعمول به خاطر فشار زیادی درون جمجمه
  • تغییر در شکل و اندازه خال
  • درد یا ورم مفاصل
  • افزایش وزن 
  • عدم تحمل سرما
  • تپش تند یا آهسته قلب
  • پانکراتیت، حالت تهوع و استفراغ
  • قند خون بالا
  • سر گیجه 
  • احساس خستگی و ضعف

در صورت بروز این عوارض هورمون رشد باید مصرف دارو را قطع کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه نمود.

 

عوارض هورمون رشد

هورمون رشد و رژیم لاغری سریع

بسیاری از کودکان و حتی افراد بزرگسال تلاش می‌کنند به کمک هورمون رشد قد خود را افزایش دهند؛ اما این مسئله اشتباه است. چنانچه مسئله‌ای در بدن وجود دارد که سبب کوتاهی قد به‌طور غیرمعمول شده است، پزشک در درمان علت آن کمک می‌کند و چنانچه این مسئله ژنتیکی است، تنها در صورت صلاحدید و تحت نظر پزشک باید از انواع داروها و قرص هورمون رشد استفاده کنید. بنابراین هیچ داروی شیمیایی و به‌خصوص هورمونی را سرخود مصرف نکنید.

ممکن است کودکان در سنین کودکی کمی دچار اضافه وزن شوند و اگر به میزان خطرناکی نباشد، نیاز به رژیم لاغری ندارند، زیرا با قرار گرفتن در سن رشد، وزن اضافه آن‌ها از بین می‌رود. با این‌حال گاهی میزان این اضافه وزن زیاد است و به پرخوری و عدم تحرک بازمی‌گردد که حتما باید تحت درمان قرار گیرد، زیرا می‌تواند در سنین رشد به صفحه‌های رشدی فشار وارد کرده و از میزان رشد کودکان کم کند. برای دریافت یکی از بهترین رژیم‌های لاغری اختصاصی که به سلامت شما اهمیت می‌دهد، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید ویا برای کسب اطلاعات بیشتر با کلیک بر روی غفاری دایت، به سایت اصلی هدایت شوید