فواید یائسگی و رژیم غذایی یائسگی را بدانید!

تاریخ : 1401/06/15

فواید یائسگی و رژیم غذایی یائسگی را بدانید!

فواید یائسگی و رژیم غذایی یائسگی را بدانید!

یائسگی وضعیتی طبیعی در زنان است که همه آن را تجربه می‌کنند. یائسگی یعنی متوقف شدن دوره‌های قاعدگی و پایان دوران باروری. یائسگی یک بیماری نیست، بلکه یائسگی یکی از دوران زندگی است. یائسگی معمولاً بعد از ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد؛ اما ممکن است گاهی اوقات در دوران جوانی هم پیش بیاید که به آن یائسگی زودرس می‌گویند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بگوییم یائسگی چیست، علائم یائسگی چیست و غذای رژیمی یائسگی به چه صورت است؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

یائسگی چیست

 

یائسگی چیست ؟!

هر خانمی با تعداد مشخصی از سلول‌های تخمک در تخمدان‌های خود به دنیا می‌آید که در هر ماه یکی از آن‌ها به بلوغ رسیده و آزاد می‌شود و قابلیت باروری دارد و در صورت بارور نشدن و رسیدن به انتهای عمر تخمک، دوره قاعدگی پیش می‌آید. چنانچه تعداد تخمک‌ها در داخل تخمدان‌ها به پایان برسد؛ دوره یائسگی اتفاق می‌افتد.

معمولاً از یک تا دو سال قبل از دوران یائسگی، با کم شدن ترشح استروژن در بدن، حالت‌های پیش‌آگهی یائسگی اتفاق می‌افتد که یکی از علائم آن گر گرفتگی است. چند سال بعد از یائسگی نیز دوران پس از یائسگی گفته می‌شود که در این مرحله علائم گرگرفتگی کم‌کم کاهش پیدا می‌کند.

گاهی اوقات یائسگی بر اثر برداشتن رحم یا تخمدان‌ها و یا بعضی بیماری‌ها یا بیماری‌های خود ایمنی بدن ویا به دلیل زمینه ژنتیک اتفاق می‌افتد؛ در هر صورت یائسگی پیش از ۴۰ سال را یائسگی زودرس می‌نامند.

 

علائم یائسگی چیست ؟!

شدت علائم یائسگی در افراد مختلف، متفاوت است و به طور کلی شامل موارد ذیل است :

۱- تغییرات در پریودها که ممکن است آن‌ها کم یا زیاد شوند ویا فاصله آن‌ها به‌هم ریخته و نامنظم شود و‌یا لکه بینی‌های نامنظم به وجود آید.

۲- گرگرفتگی که شخص ناگهان در قسمت بالا تنه به‌خصوص در صورت احساس گرما می‌کند و ممکن است در روز چندین بار اتفاق بیفتد.

۳- تعریق شبانه که همان گرگرفتگی در طول شب  است.

۴-احساس لرز که ممکن است پس از گرگرفتگی، افراد احساس سرما و سرد شدن پاها و لرز را تجربه کنند.

۵-تغییر در فعالیت جنسی، مثل کاهش یا عدم میل جنسی و تغییرات واژن مثل خشکی واژن.

۶-تغییرات احساسی مثل: افسردگی خفیف، نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری .

۷-سایر تغییرات جسمانی مثل: افزایش وزن، چاقی شکمی، سردرد و...

 

عوارض یائسگی

پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات ادراری و تناسلی، تغییرات روی پوست و... اصلی‌ترین عوارض یائسگی هستند.

آنچه باید در نظر داشت، این است که زندگی پس از یائسگی، تفاوت زیادی با زندگی در طول سال‌های باروری ندارد و باید درست غذا بخورید، ورزش کنید و چکاپ‌های منظم انجام دهید. مراجعه به پزشک باعث می‌شود بسیاری از مشکلاتی را که در دوران یائسگی و پس از آن دچار می‌شوید با اطلاعات صحیح و نظر پزشک و حتی گرفتن دارو مدیریت کنید.

 

فوائد یائسگی

یائسگی دارای فوایدی نیز است که می‌توان به صورت ذیل نام برد:

توقف عادت ماهانه: بعضی از خانم ها که دوران عادت ماهانه سختی دارند و ممکن است دچار دل درد، سردرد ویا حالت‌های دیگر شوند؛ پس از یائسگی و به علت اتمام دوران قاعدگی، دیگر دچار این دردها نمی‌شوند.

نداشتن نگرانی در رابطه جنسی: پس از یائسگی احتمال بارور شدن و تولید تخمک قطع می‌شود؛ بنابراین خیلی از بانوان که در رابطه جنسی به علت بارور شدن، دچار نگرانی هستند؛ این نگرانی ها را نخواهند داشت و نیازی به جلوگیری از بارداری ندارند.

از بین رفتن فیبروم‌ها: فیبروم‌ها همان تومورهای خوش‌خیم رحم هستند. هر چه به دوران یائسگی خود نزدیک می‌شوید، سطح استروژن بیشتر می‌شود و این موضوع به قطع فیبروم‌ها کمک می‌کند و در این حالت دیگر نیازی به عمل جراحی نیست. این مورد یکی از مهم‌ترین فواید یائسگی است.

پایان میگرن: میگرن در بانوان به نسبت آقایان بیشتر است. معمولاً اکثر خانم‌ها به میگرن دوران قاعدگی دچار هستند. زمانی که تخمک‌گذاری آغاز می‌شود، فرد دچار سردردهای میگرنی می‌شود که تنها در یک قسمت از سر و همراه با تهوع، استفراغ و حساسیت به نور است. یکی از فواید یائسگی این است که با شروع یائسگی این مشکل نیز برطرف می‌شود.

 

روشهای پیشگیری از یائسگی

 

روش‌های پیشگیری از یائسگی زودرس

یائسگی معمولاً در سنین بالای ۴۰ تا ۵۵ سال رخ می‌دهد. اگر پیش از ۴۰ سالگی اتفاق بیفتد، یائسگی زودرس می‌گویند. عواملی که در یائسگی زودرس موثر است؛ عبارتند از:

۱- برداشتن یک یا هر دو تخمدان و برداشتن رحم که موجب کاهش استروژن و پروژسترون در بدن می‌شود یا عوارض جراحی دهانه رحم و جراحی لگن

۲-شیمی درمانی و پرتودرمانی که ممکن است موجب تخریب تخمدان‌ها یا بافت‌های تخمدان شود.

۳- نقص کروموزومی مثل سندروم ترنر؛ ممکن است نوزادان دختر در هنگام تولد دارای کروموزوم ناکاملی باشند که باعث می‌شود به یائسگی زودرس منجر شود.

۴-بیماری‌های خود ایمنی که سیستم ایمنی بدن به خود بدن حمله می‌کند و انواع روماتیسم‌ها و روماتیسم  مفصلی جزو این بیماری‌ها هستند و ممکن است که به تخمدان‌ها و بافت تخمدان‌ها حمله کرده و یائسگی زودرس اتفاق بیفتد.

۵- تحقیقات نشان داده است که زنان مبتلا به صرع در خطر ابتلا به یائسگی زودرس بیشتری هستند.

۶-مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان و دیگر موارد که زنان مصرف کننده ممکن است یک یا دو سال زودتر از زنانی که مصرف نمی‌کنند، دچار یائسگی بشوند.

۷-داروهایی که منجر به کاهش استروژن می‌شوند.

در بیشتر مواقع نمی‌توان از یائسگی جلوگیری کرد؛ اما با دانستن موارد ذکر شده بالا می‌توانید با توجه به مسئله‌ای که دارید از روش‌های پیشگیری از یائسگی زودرس استفاده نمایید که برای این‌کار می‌توانید با پزشک خود نیز مشورت کنید. شما می‌توانید با مراجعه به پزشک و انجام برخی کارها مثل فریز کردن تخمک یا مصرف دارو، باروری خود را تا سال‌ها حفظ کنید.

 

رژیم غذایی یائسگی

 

رژیم غذایی یائسگی

در دوران یائسگی باید به بهداشت غذایی خود توجه کافی داشته باشید و با استفاده بیشتر از لبنیات و مواد کلسیم‌دار و همچنین استفاده از آهن کافی، از افت آهن و کلسیم بدن خود جلوگیری نمایید. استفاده از سبزیجات و فیبر کافی و همچنین توجه به کاهش چربی‌ها و کنترل وزن در دوران یائسگی بسیار مهم است؛ چون از این سنین چاقی‌های شکمی شروع می‌شود که می‌تواند خطرناک باشد. مصرف میوه و غذاهای گیاهی را افزایش دهید، از استفاده از غذاهای تند و کافئین‌دار و مشروبات الکلی و نوشابه‌های گازدار که بیشتر موجب گرگرفتگی می‌شوند؛ جلوگیری کنید. ورزش در طول یائسگی به جلوگیری از پوکی استخوان و شادابی و حفظ وزن ایده‌آل کمک می‌کند.

پس از یائسگی نیز زیر نظر پزشک استفاده از مکمل‌های دارویی مثل: ویتامین D ,E وکلسیم و رژیم غذایی مناسب و معاینات ادواری و کنترل بدن لازم است. اغلب در این دوره کاهش وزن بسیار زیاد، مشکل است زیرا تغییرات هورمونی سبب افزایش تمایل بدن به ذخیره چربی‌ها می‌شود. با این وجود چنانچه در آستانه ورود به دوران یائسگی هستید ویا حتی چنانچه می‌توانید وزن خود را تغییر دهید، می‌توانید از رژیم‌های اختصاصی بهاره غفاری استفاده نمایید. این رژیم‌ها برخلاف بسیاری از انواع رژیم‌های رایج، مصرف مواد غذایی را محدود نمی‌کنند و درنتیجه به سلامت شما آسیب نمی‌زنند. همچنین با درنظر گرفتن شرایط شخصی شما و پیگیری مداوم، می‌توانید پس از دریافت رژیم غذایی یائسگی، در بهترین شرایط کاهش وزن را تجربه کنید و به اندامی متناسب برسید. همچنین با دریافت ورزش همراه با رژیم غذایی خود، سلامتی خود را تضمین نمایید و کاهش وزن را سرعت ببخشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.