فواید و مضرات غذای تند چیست؟!

تاریخ : 1401/06/13

فواید و مضرات غذای تند چیست؟!

فواید و مضرات غذای تند چیست؟!

بسیاری از مردم به‌خصوص چینی‌ها و همچنین هم‌وطنانمان در شهرهای جنوبی ایران غذای تند می‌خورند، زیرا طعم تندی را دوست دارند و دیگران درک نمی‌کنند که چرا آن‌ها خودشان را با غذای گرم و تند شکنجه می‌دهند. محققان دریافتند که خوردن غذای تند فواید زیادی دارد که البته فواید خوردن غذای تند برای زنان بیشتر از مردان هست. شاخص‌های‌ زیادی وجود دارد کـه بر علاقه افراد بـه غذاهای تند تأثیر می‌گذارد. تأثیرات اجتماعی و فرهنگی، تفاوت‌های‌ فیزیکی، مزاج فرد و صفات شخصیتی وی ازجمله این عامل‌اند. این افراد بـه دنبال کسب هیجان یا بـه دنبال احساسی جدید و پیچیده هستند، خوردن غذای تند برکنار طعم ماجراجویانه‌ای کـه بـه زندگی می‌دهد برای سلامت نیز مزایایی دارد. مصرف غذای تند برخلاف باور بسیاری از مردم نه‌تنها عوارض زیادی برای بدن نداشته بلکه فواید آن برای معده و دردهای آن و همچنین سلامت قلب ثابت‌شده است.

 

فواید غذای تند

  • مبارزه با التهاب:

 پزشکان التهاب را به خاطر اینکه خطر ابتلا به دیابت، آلزایمر، بیماری‌های قلبی عروقی، ورم مفاصل و سرطان را افزایش می‌دهد «قاتل مخفی» می‌دانند. خوشبختانه، ادویه‌هایی مانند زردچوبه، میخک، دارچین و زنجبیل خاصیت آنتی‌اکسیدان قوی دارند که می‌توانند به مبارزه با التهاب کمک کنند. طبق تحقیقات، کورکومین، دارویی که در زردچوبه یافت می‌شود به کاهش ورم کمک می‌کند.

  • عمر بیشتر:

اگر تصمیم دارید 100 سال زندگی کنید، پس باید در غذاهایتان ادویه تند استفاده کنید. خوردن غذای تند به مدت شش یا هفت روز در هفته می‌تواند خطر مرگ را تا 14 درصد کاهش دهد. همچنین مصرف منظم غذای تند می‌تواند عوامل خطر مرگ مانند سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

  •    کاهش ریسک ابتلا به سرطان:

کپسایسین، ترکیبی که در فلفل چیلی یافت می‌شود نیز می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. افزودن زردچوبه به غذاها می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. همچنین می‌تواند ریسک سرطان معده، مغز، استخوان و پستان را کاهش دهد.

  • کنترل هوس غذا خوردن و البته کاهش وزن:

ادویه‌هایی مثل دارچین می‌تواند سطح قند خون شمارا تنظیم کند و درنتیجه باعث می‌شود که هوستان را کنترل کنید. ادویه‌های دیگری مانند ریحان، میخک، اسطوخدوس، پونه کوهی، بادرنجبویه، نعنا و گشنیز می‌توانند به تنظیم کردن قند خون کمک کنند.

  •   افزایش متابولیسم:

راه‌های مختلفی برای بالا نگه‌داشتن متابولیسم وجود درد. طبق تحقیقات، استفاده از فلفل قرمز باعث می‌شود  سوخت بدن خود را بالا نگه‌دارید. این ادویه هم می‌تواند اشتهای شمارا تنظیم کند. اگرچه فلفل قرمز ممکن است متابولیسم را کمی افزایش دهد، اما ادویه به‌تنهایی نمی‌تواند جایگزین ورزش منظم باشد. اگر می‌خواهید متابولیسم بدن خود را تمام‌روز بالا نگه‌دارید، با تمرینات و ورزش‌ها قدرت و توده عضلانی خود را تقویت کنید.

  •   تسکین درد:

کپسایسین، علاوه بر اینکه باعث کاهش ریسک سرطان می‌شود، یکی از مواد اصلی در تسکین درد است. فلفل چیلی را به غذای خود اضافه کنید تا درد مفاصل و ماهیچه را کاهش دهد. کپسایسین می‌تواند درد را در افراد مبتلابه آرتروز، روماتیسم و ورم مفاصل کاهش دهد.

  •   جذب بیشتر مواد مغذی:

یکی از راه‌های جذب مواد مغذی استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها است. البته باید گفت که می‌توانید ادویه‌ها را به لیست غذایی خود اضافه کنید تا از کمبود مواد مغذی جلوگیری کنید. فلفل سیاه  یکی از این ادویه‌های تندی است که باعث جذب بیشتر مواد مغذی می‌شود.

  • بهبود سلامت قلبی:

طبق تحقیقات ثابت‌شده که خطر کمتری از حملات قلبی و سکته در بین افرادی وجود دارد که غذای تند می‌خورند. همچنین مواد اولیه فعال در فلفل چیلی، به کاهش کلسترول پلاسما کمک می‌کنند.

  • جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی:

زیره و زردچوبه می‌توانند به مبارزه با باکتری‌های مضر در بدن کمک کنند. این ادویه‌ها خواص ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدان قوی دارند.

  •   تسکین استرس:
     

ادویه تند باعث می‌شود که مغز شما اندورفین و دوپامین آزاد کند، هورمون‌های حس خوبی که می‌تواند حال شمارا بهبود و استرس را کاهش دهد.

  •    بازکننده سینوس

کاپسایسین سبب باز شدن عروق بینی و سینوس‌ها می‌گردد و جریان خون را در سینوس افزایش داده و سبب رفع التهاب آن می‌گردد.

مضرات غذای تند

همان‌طور که گفته شد مصرف بیش‌ازاندازه غذاهای تند بااینکه فوایدی برای بدن به همراه دارد اما مضراتی نیز دارد که این مضرات شامل:

  • بروز تحریک

کاپسایسین می‌تواند به‌عنوان یک ماده محرک قوی، به جدار داخلی معده آسیب برساند و باعث بروز ورم معده، زخم معده و بیماری‌های روده شود.

  •  از دست دادن قوه چشایی

شما ادویه‌جات را به‌منظور افزایش طعم و مزه مواد غذایی، به غذاهای خود اضافه می‌کنید، اما غذاهای تند و پر ادویه، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به قوه چشایی شما وارد می‌کنند و مانع از این می‌شوند که مزه غذاها را حس کنید.

  •  بدتر شدن مشکل ریفلاکس اسید معده

غذاهای تند و پر ادویه، معمولاً علت بروز زخم معده یا سوزش سر دل نیستند بلکه با خوردن غذاهای تند، مشکلات مربوط به ریفلاکس اسید معده بدتر می‌شود.

  • بروز اسهال

خوردن غذاهای تند باعث سوزش و ناراحتی دستگاه گوارش می‌شوند که همین موضوع باعث حرکت سریع مواد غذایی در‌ درون روده‌ها شده و حالتی شبیه به ضد یبوست و ملین را به وجود می‌آورند.

  • کاهش حساسیت غدد چشایی

اگر همیشه غذاهای تند می‌خورید، متوجه می‌شوید که غدد چشایی شما حساسیت خود را از دست می‌دهند. کاهش حساسیت قوه چشایی باعث می‌شود تا لذت بردن از خوردن غذاهای دیگر، سخت‌تر شود.

  • تحریک و خارش پوست

بسیاری از غذاهای تند باعث تحریک و خارش شدید پوستی می‌شوند.

  •  سوزش و آتش گرفتن زبان

ادویه‌ها باعث مزه دار شدن غذاها می‌شوند و غذاها را خوشمزه می‌کنند، اما درنهایت شما با یک‌زبان سوخته و احساس سوزش دردهان و یا حتی بدتر از آن مواجه خواهید شد. غذای تند و پر ادویه، باعث سوزش سر دل و ریفلاکس اسید معده نیز می‌شوند به این دلیل که ادویه‌ها سرشار از خواص محرکی هستند که اثرات جانبی ناخواسته‌ای را به وجود می‌آورند.

  •  مراقب زخم معده باشید

کم کردن وزن اضافی با مصرف فلفل قرمز به این معنا نیست که مقدار زیادی مواد غذایی تند را بخورید. میانه‌روی و اعتدال در خوردن مواد غذایی که حرارت بدنتان را بالا می‌برد، باعث افزایش متابولیسم بدن و درنتیجه منجر به کاهش وزن می‌شود. از طرفی مصرف چاشنی و ادویه بیش‌ازاندازه، باعث افزایش میزان اسید در معده شده و درنتیجه منجر به زخم معده خواهد شد.

سخن آخر

اگر بدن شما این آمادگی را دارد که غذاهای تند را مصرف کند، مقدار مشخصی از این غذاهای تند را بخورید اما زیاده‌روی نکنید. اگر از غذاهای تند بیش‌ازاندازه مصرف کنید، حرارت و گرمای بدن شما افزایش می‌یابد و می‌تواند به‌سلامتی شما آسیب برساند و باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند زخم معده شود.
بنابراین، اگر بافت معده حساسی دارید و یا تحملتان نسبت به خوردن مواد غذایی تند پائین است، توصیه می‌شود که ازاین‌گونه غذاها به میزان متعادل مصرف کنید...
مصرف مواد غذایی تند و ادویه‌دار، شش بار یا بیشتر در طول یک هفته خطر مرگ را ۱۴٪ کاهش می‌دهد زیرا ادویه‌ها باعث افزایش میزان متابولیسم بدن، افزایش ضربان قلب و بهبود گردش خون می‌شوند و به از دست دادن چربی، سوزاندن کالری و موارد بیشتر کمک می‌کنند. پس برای کسانی که قصد لاغر کردن و تناسب‌اندام رادارند مصرف غذای تند توصیه می‌شود؛ اما مصرف بیش‌ازاندازه ادویه و غذای تند چون گاهی خطرساز می‌شود بهتر است مقدار مصرف آن توسط متخصص تغذیه مشخص گردد تا نه‌تنها برای بدن خطرناک نباشد بلکه درروند چربی سوزی بدن نیز اختلال ایجاد نکند. متخصصین سایت غفاری دایت با در نظر گرفتن تمامی این جوانب برنامه‌ای را برای شما توصیه می‌کنند که زودتر به هدف خود برسید. پس در قسمت رژیم من این سایت، از برنامه غذایی خود استفاده کنید.