مهم‌ترین خواص سیر ترشی و هرآنچه باید بدانید!

تاریخ : 1402/02/18

مهم‌ترین خواص سیر ترشی و هرآنچه باید بدانید!

مهم‌ترین خواص سیر ترشی و هرآنچه باید بدانید!

سیر ترشی یکی از انواع ترشی‌هایی است که طرفداران زيادی دارد. سیرهای قهوه‌ای رنگ در سیر ترشی که بسیار نرم و خوشمزه بوده و عطر دلچسبی هم دارند. خواص سیر ترشی خانگی نسبت به مدل کارخانه‌ای آن بسیار بیش‌تر است و برای اشخاص ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا موثر است اما به شرطی که در خوردن آن تعادل را رعایت کرد. سیر ترشی صنعتی طعمی شور دارد و به واسطه جوشاندن در سرکه، سیرهای آن قهوه ای رنگ می‌شود ولی خواص سیر ترشی خانگی که با گذر زمان رنگش تیره شده و طعم دلچسب و به یاد ماندنی پیدا کرده، بسیار بیشتر است. با این که اضافه کردن سرکه و نمک به انواع ترشی‌ها از خواص مواد داخل آنها کم و در مدت زمان طولانی سبب ایجاد مواد سمی مانند نیترات (عامل بروز معده و کبد) در آنها می‌شود، ولی این مورد برای سیر ترشی خانگی وجود ندارد. از دیگر فواید سیر ترشی می‌توان به ویتامین‌های B ،C، پتاسیم، فسفر، آهن موجود در سیر اشاره کرد. این ویتامین B موجب کارکرد مناسب روده می‌شود. همچنین فسفر موجب در سیر ترشی در ازدیاد حافظه موثر است. ترکیبات گوگردی موجود در سیر زمانی که در طی فرآیند هضم قرار می‌گیرند، گازی تولید می‌کنند. این گاز وارد خون شده و سبب ایجاد بوی بد در دهان و سیستم تنفسی فرد می‌شود. یکی از فایده‌های سیر ترشی بودار این است که با وجود این که دارای ترکیبات گوگردی است، ولی باعث ایجاد بوی تند سیر در فرد نمی‌شود. سیر خام را بعد از پوست کندن برای 30 دقیقه در معرض هوا قرار می‌دهند تا خواص درمانی آن فعال شود. در سیر ترشی هم خواص درمانی سیر به علت فرآیندی که دارد تا تهیه می‌شود، آزاد می‌گردند.

 

فواید سیر ترشی

 

مهم ترین خواص سیر ترشی

 
 
سیر ترشی یا ترشی سیر دارای خواص و ویژگی‌های ارزشمندی است. اما برای دریافت خواص بی نظیر این ماده خوراکی باید در استفاده آن اصل اعتدال را رعایت کنید. از مهم ترین خواص سیر ترشی می‌توان به موارد زیر اشاه کرد:
  • شست و شو دهنده طبیعی مجاری صفرا و هم دفع کننده سنگ کیسه صفرا
  • دفع سم‌ها از کبد
  • سیر ترشی خونساز و صاف کننده خون است
  • سیر ترشی اشتها آور است
  • کمک به هضم غذا‌های سنگین و نیز افزایش سرعت هضم
  • سبب کاهش کلسترول خون می‌شود 
  • از بین بردن آفت دهان
  • باز کننده عروق قلب قلبی
  • قطع شدن خونریزی بواسیر
  • پاک سازی کننده خون و کبد از اخلاط فاسد و سوخته است
  • بهبود کارکرد روده‌ها

 

مهم ترین خواص سیر ترشی

 

کدام نوع سیر ترشی خاصیت بیشتری دارد؟

هر چه ترکیبات آروماتیک (معطر) سیر بیشتر باشد، سیر تازه‌تر و خاصیت بیشتری دارد ضمن اینکه سیر ترشی‌های بودار خاصیتی نزديک به سیر تازه دارند. انواعی از سیر ترشی‌ها که سیر آن پخته شده یا سیر سرخ کرده به دلیل آنکه طی فرآوری به مقدار زیادی مواد مغذی و معطر خود را از دست می‌دهند 40 تا 70 درصد از خواص آن کم می‌شود.این که گفته می‌شود استفاده سیر ترشی چند ساله برای بیماران قلبی ـ عروقی مفیدتر است، هنوز از نظر علمی تحقيق کامل و کاملی در این خصوص صورت نگرفته است.

کدام نوع سیر ترشی خاصیت بیشتری دارد؟

 

خواص سیر ترشی چند ساله

سیر ترشی علاوه بر این که یک نوع چاشنی خوشمزه و خوش عطر است، به عنوان نوعی داروی طبیعی هم به شمار می‌آید. از جمله خواص دارویی سیر ترشی چند ساله می‌توان موردهای زیر را بیان کرد :
 
  • بهبود مشکلات گوارشی مثل یبوست
  • کمک به درمان بواسیر
  • پایین آورنده فشار خون
  • ضد سرطان
  • کمک به هضم غذا
  • دفع سم‌ها از کبد
  • از بین بردن ویروس
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • پایین آورنده غلظت خون
  • ضد انعقاد خون
 

با عوارض سیر ترشی آشنا شوید

مضرات سیر ترشی و عوارض مصرف زیادی آن چیست؟

 
 
سیر یکی از گیاهانی است که برای سلامتی ما بسیار پر فایده است. سیر خاصیت میکروب زدایی داشته و عفونت بدن را از بین می‌برد. پس اینها همگی جزو خواص سیر ترشی هم هستند. ولی استفاده زیاد سیر و سیر ترشی باعث سردرد، ضعف نیروی جنسی، ضعف چشم و ایجاد جوش در داخل چشم می‌شود. پس نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.
اما یادآوری این هم نکته ضروری است که در صورت نمک زیاد در سیر ترشی، استفاده آن برای اشخاص دارای فشار خون بالا زیان آور بوده و سفارش نمی‌شود.
لازم به ذکر است برخی خانواده‌ها بر این باورند که هرچه از زمان تهیه ترشی بگذرد کیفیت بهتری پیدا می‌کند و حتی معتقدند سیر ترشی چند ساله خاصیت درمانی دارد و التیام دهنده بیماری‌های قلبی است. اما حقیقت این است، اگرچه ترشی‌های جاافتاده، خوشمزه‌تر هستند، ولی باید دانست سرکه و نمک افزوده شده به ترشی با گذر زمان از خاصیت و میزان مواد مغذی ترکیبات ترشی می‌کاهد و آن را به محصولی بی ارزش تبدیل می‌کند.
این را هم بدانید ماندگاری زیاد برخی از انواع ترشی موجب ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی در آن شده و ماده ای مضر به نام نیترات تولید می‌شود که در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.
 

آیا می‌توان سیر موجود در خیارشور را خورد؟

باید بدانید سیر موجود در شور یا خیارشور طی فرآیند تخمیر اکثر میکروب‌های خیار یا شکوفه آن را به خود جذب می‌کند و غیرقابل مصرف می‌شود. پس از خیر خوردن این نوع سیر شور بگذرید.
 

سیرترشی مفیدتر است یا سیرخام؟

سیر ترشی مفید است و مقداری از خواص سیر را دارد اما مواد غذایی را تا می‌توانید به صورت تازه میل کنید. سیر وقتی به صورت ترشی در می‌آید، دست خوش تغییراتی خواهد شد که به حرارت محیط، سرکه، زمان نگه داری و… بستگی دارد، ولی در اکثر موارد دارای خواصی شبیه به سیر است.
طب سنتی در مورد سیرترشی چه می‌گوید؟
سیرترشی‌، تنها چاشنی غذایی است که برای همه طبایع و برای هر فردی با هر مزاجی چه بلغمی‌، چه سودایی‌، چه صفرایی و چه دموی‌مزاج مناسب بوده و به‌دلیل اعتدال طبعی که دارد حتی بیماران نیز می‌توانند بدون هیچ مشکلی از آن میل کنند.
کدام نوع سیرترشی خاصیت بیشتری دارد؟
هر چه ترکیبات آروماتیک (معطر) سیر بیشتر باشد، سیر تازه‌تر و خاصیت بیشتری دارد ضمن این‌که سیر‌ترشی‌های بودار خاصیتی نزدیک به سیر تازه دارند. انواعی از سیر‌ترشی‌ها که سیر آن پخته شده یا سیر سرخ کرده به جهت آن‌که طی فرآوری به مقدار زیادی مواد مغذی و معطر خود را از دست می‌دهند 40 تا 70 درصد از خاصیت آن کاسته می‌شود.
این‌که گفته می‌شود مصرف سیر‌ترشی چند ساله برای بیماران قلبی ـ عروقی مفیدتر است، هنوز از نظر علمی تحقیق جامع و کاملی در این خصوص صورت نگرفته است. ضمن این‌که باید دانست سرکه و نمک افزوده شده به سیر‌ترشی با گذر زمان از خاصیت و میزان مواد مغذی ترکیبات سیر می‌کاهد و حتی ماندگاری زیاد برخی از انواع ترشی‌ها باعث ایجاد ماده‌ای مضر به نام نیترات می‌شود که ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

سیرترشی مفیدتر است یا سیرخام؟

عوارض مصرف زیاد سیرترشی چیست؟

سیر یکی از گیاهانی است که برای سلامتی ما بسیار پر فایده است. سیر خاصیت میکروب زدایی داشته و عفونت بدن را از بین می‌برد. پس اینها همه جزو خواص سیر ترشی هم هستند.
 
ولی مصرف زیاد سیر و سیر ترشی باعث سردرد، ضعف نیروی جنسی، ضعف چشم و ایجاد جوش در داخل چشم می‌شود. پس نباید در مصرف ان زیاده روی کنید.
 

تفاوت سیر ترشی خانگی و صنعتی را از کجا بفهمیم؟

سیر ترشی صنعتی طعمی شور دارد و به واسطه جوشاندن در سرکه، سیرهای آن قهوه ای رنگ می‌شود اما خواص سیر ترشی خانگی که با گذر زمان رنگش تیره شده و طعم لذیذ و به یاد ماندنی پیدا کرده، بسیار بیشتر است. با اینکه افزودن سرکه و نمک به انواع ترشی‌ها از خواص مواد داخل آن‌ها کاسته و در مدت زمان طولانی باعث ایجاد مواد سمی مثل نیترات (عامل بروز معده و کبد) در آن‌ها می‌شود، اما این مورد برای سیر ترشی خانگی وجود ندارد.
ترکیبات گوگردی موجود در سیر وقتی در طی فرآیند هضم قرار می‌گیرند، گازی تولید می‌کنند. این گاز وارد خون شده و باعث ایجاد بوی بد در دهان و سیستم تنفسی شخص می‌شود. یکی از فواید سیر ترشی بودار این است که با وجود اینکه حاوی نرکیبات گوگردی است، اما باعث ایجاد بوی تند سیر در شخص نمی‌شود. سیر خام را پس از پوست کندن برای ۳۰ دقیقه در معرض هوا قرار می‌دهند تا خواص درمانی آن فعال شود. در سیر ترشی نیز خواص درمانی سیر به دلیل فرآیندی که دارد تا تهیه  می‌شود، آزاد می‌گردند.
 

باردارها سیر ترشی بخورند یا نه؟

اگرچه نکته خاصی در منابع علمی راجع به فواید یا مضرات سیر ترشی در حاملگی یافت نمیشود، با این حال می‌توان درباره اجزاء تشکیل دهنده آن اظهارنظر کرد. سیر و سرکه، دو ماده ای هستند که مصرف متعادل آنها در دوران بارداری کاملاً بی خطر محسوب می‌شود.
در عوض ترخون یا دیگر سبزی‌های معطر (مثل نعناع، ریحان و پونه) به خصوص درصورت مصرف بیش از حد، می‌توانند قاعده آور و برای حاملگی مضر باشند. لذا به نظر می‌رسد بهتر باشد زنان باردار یا قید خوردن این خوراکی خوشمزه را حداقل برای نه ماه بزنند، یا اینکه در صورت تمایل شدید به مقدار کم اکتفا کنند.
 
باردارها سیر ترشی بخورند یا نه؟
 

سیر ترشی و رژیم غذایی

 
بدن رژیم غذایی سیر ترشی را با استفاده از دستگاه گوارش پردازش می کند. به گلوکز، اسیدهای آمینه و ترکیبات مختلف دیگر تجزیه می شود.توجه به این نکته ضروری است که فواید رژیم غذایی سیر ترشی برای سلامتی تا حد زیادی به دلیل آنتی اکسیدان ها است. این رژیم غذایی به کاهش فشار خون و سطح کلسترول در افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی هستند یا سکته کرده اند کمک می کند.برای داشتن یک رژیم غذایی و اصولی به سایت غفاری دایت بروید و از قسمت رژیم‌های من،یک رژیم مناسب را داشته باشید و از اندام مناسب خود لذت ببرید.