فواید آپاندیس ، آپاندیسیت چیست ؟!

تاریخ : 1401/05/26

فواید آپاندیس ، آپاندیسیت چیست ؟!

فواید آپاندیس ، آپاندیسیت چیست ؟!

آپاندیس را بسیاری از افراد به‌عنوان یک غده اضافه در بدن می‌شناسند و به همین دلیل به وجود آن اهمیتی نمی‌دهند. همچنین بسیاری از افراد به دلیل اتفاقی در کودکی و حتی در سنین بالاتر مجبور به انجام عمل جراحی و خارج کردن آپاندیس شده‌اند. از آن‌جایی که در گذشته با هر مشکلی که در آپاندیس انجام می‌شد و حتی در صورتی‌که به وجود مشکلی شک می‌کردند، آپاندیس را خارج می‌کردند و معمولا عوارض خاصی به همراه نداشت، تصور می‌کردند این بخش از بدن بدون فایده است و بخشی اضافه محسوب می‌شود. با این حال امروزه دانشمندان و محققین بیشتری بر روی آپاندیس تحقیق می‌کنند تا بدانند فواید آپاندیس چیست. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با آپاندیس، آپاندیس کدام سمت است و آپاندیسیت چیست، آشنا شویم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آپاندیس کدام سمت است

 

آپاندیس کدام سمت است ؟!

آپاندیس یک مجرای ۴ اینچی است که به ابتدای روده بزرگ متصل شده است. این کیسه کوچک که در سمت راست بدن و پایین شکم قرار دارد، عملکرد ناشناخته‌ای دارد و برخی از افراد عقیده دارند که یک عضو باقیمانده طی تکامل است که هیچ فایده‌ای برای بدن ندارد. این موضوع سبب شده است که بسیاری از جراحی‌های آپاندیس که به آن آپاندکتومی می‌گویند، برای جلوگیری و درمان بیماری‌های آپاندیس گسترده شود.

 

 

فواید آپاندیس

با وجود آن‌که فواید آپاندیس به‌طور کامل شناخته نشده است، اما تحقیقات زیادی روی این عضو در حال انجام است که نشان می‌دهد در داشتن سلامتی نقش ایفا می‌کند و همچنین از آن‌جایی که آپاندکتومی یک جراحی تهاجمی محسوب می‌شود و آسیب زیادی به بدن وارد می‌کند، پزشکان و محققین به دنبال یافتن راه‌هایی هستند که برای درمان آپاندیس تهاجم کمتری داشته باشند. آپاندیسیت ویا بیماری‌های آپاندیس برای سلامتی مضر هستند، اما جراحی آپاندیس نیز همین تاثیر را دارد. برخلاف تصور عمومی به بی فایده بودن آپاندیس در بدن، یافته‌های جدیدی نشان می‌دهند که آپاندیس محل رشد و پناهگاهی برای باکتری‌های مفید بدن است که نه‌تنها به بهبود هضم غذا کمک می‌کنند بلکه در ارتقا و بهبود وضعیت سیستم ایمنی نیز تاثیر دارند.

سال‌ها است که محققان متوجه شده‌اند که شیوع آپاندیسیت یا همان التهاب آپاندیس با افزایش سیستم آبرسانی بهداشتی، بیشتر شده است. در حقیقت این ایده مطرح است که تغییر سبک زندگی به شکل مدرن و بهداشتی امروزه، سبب شده است ارگانیسم‌های مساعدی که در محیط وجود دارند، کم شوند و به همین دلیل سیستم ایمنی انسان تحت تاثیر قرار گرفته و دچار افزایش فعالیت شود که در نتیجه آن نسبت به بسیاری از شرایط و بیماری‌های همچون التهاب آپاندیس آسیب پذیر شود. در حقیقت این افزایش فعالیت برخلاف تصور عموم به ضرر بدن است و سبب می‌شود زمینه ایجاد بیماری‌هایی همچون آلرژی و بیماری‌های خودایمنی افزایش یابد.

 

آپاندیسیت چیست

 

آپاندیسیت چیست ؟!

آپاندیسیت نام دیگر التهاب آپاندیس است که می‌تواند از التهابی ساده تا شرایطی پیچیده متغیر باشد. آپاندیسیت سبب ایجاد درد در سمت راست و پایین شکم می‌شود که در برخی از افراد ممکن است از اطراف ناف شروع شود و محل درد به مرور تغییر کند. با افزایش التهاب، درد آپاندیسیت نیز افزایش می‌یابد و بسیار شدید می‌شود. با وجود آ‌ن‌‌که آپاندیسیت ممکن است در هر سن و هر فردی رخ دهد، اما شیوع آن بین سنین ‌۱۰ تا ۳۰ سال بیبشتر است. همچنین احتمال ایجاد آپاندیسیت در مردان حدود ۸.۶ درصد و در زنان ۶.۷ درصد است که نشان می‌دهد شیوع آن در مردان بیشتر از زنان است.

پس از آن‌که با آپاندیسیت چیست آشنا شدیم، باید بدانیم علائم آن کدام هستند. علائم آپاندیسیت شامل موارد زیر است:

  • درد ناگهانی که در سمت راست و پایین شکم آغاز می‌شود.
  • درد ناگهانی که از اطراف ناف آغاز می‌شود و اغلب به سمت راست و پایین شکم جابه‌جا می‌شود.
  • دردی که در اثر سرفه کردن، راه رفتن ویا حرکات دیگر که همراه با تکان خوردن باشد، بیشتر می‌شود.
  • حالت تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • تب با درجه پایین که با وخیم‌تر شدن بیماری، افزایش می‌یابد.
  • یبوست یا اسهال
  • نفخ شکمی
  • باد شکم

محل درد در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد که به سن و محل قرارگیری آپاندیس بستگی دارد. برای مثال در خانم‌های باردار، درد ممکن است از بالای شکم احساس شود، زیرا بر اثر بارداری، آپاندیس به سمت بالاتر جابه‌جا شده است.

علت آپاندیسیت

دلیل اصلی ایجاد آپاندیسیت، بسته شدن بخش داخلی آپاندیس است که در نتیجه آن عفونت ایجاد می‌شود و به آن آپاندیسیت می‌گویند. با بسته شدن خروجی آپاندیس، باکتری‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند و سبب التهاب و تورم آپاندیس می‌شوند که به دلیل انباشته شدن چرک ایجاد می‌شود؛ اگر این عفونت درمان نشود، آپاندیس پاره می‌شود.

آپاندیسیت ممکن است وخیم شود که به دو شکل این اتفاق می‌افتد:

پاره شدن آپاندیس: با پاره شدن آپاندیس حاوی چرک، این عفونت در بدن پخش می‌شود که در نتیجه آن، ممکن است زندگی فرد به خطر بیفتد. این حالت نیازمند جراحی فوری برای برداشتن آپاندیس و پاکسازی حفره شکمی است.

ایجاد کیسه چرکی در شکم: اگر آپاندیس شما منفجر شود، ممکن است به صورت یک کیسه عفونت در شکم شما ایجاد شود که به آن آبسه می‌گویند. در اغلب مواقع، جراح توسط یک لوله که از دیواره شکمی وارد آبسه کرده است، آبسه را تخلیه می‌کند. پس از آن لوله را به مدت دو هفته از بدن خارج نمی‌کنند و همزمان به درمان توسط آنتی‌بیوتیک می‌پردازند. پس از پاکسازی عفونت آپاندیس را خارج می‌کنند. در برخی از مواقع تخلیه آبسه و خارج کردن آپاندیس بلافاصله و همزمان انجام می‌شوند.

 

درمان آپاندیسیت

 

درمان آپاندیسیت

از گذشته تا به حال اغلب درمان‌ها برای آپاندیسیت، آپاندکتومی ویا جراحی خارج کردن آپاندیس بوده است؛ حتی به دلیل آن‌که تصور می‌شد آپاندیس عملکرد خاصی ندارد، بسیاری از افراد برای جلوگیری از آپاندیسیت، عمل آپاندکتومی را انجام می‌دانند، به‌طوری که از هر ۳۶ عمل، تنها یکی از آن‌ها مریض به آپاندیسیت مبتلا بود. اما امروزه تلاش می‌کنند از روش های جایگزینی استفاده کنند. در ژورنال پزشکی بریتانیا، گفته شده است که طی تحقیقاتی، نشان داده‌اند مصرف آنتی‌بیوتیک به‌جای عمل جراحی، توانسته است ریسک وخیم شدن آپاندیس را تا ۳۱ درصد کاهش دهد. همچنین بسیاری از پزشک‌ها به درمان های کمتر تهاجمی همچون لاپاروسکوپی روی آورده‌اند. در این جراحی‌ها به‌جای ایجاد یک برش بزرگ، از دو یا چند برش کوچک استفاده می‌کنند که سبب درد کمتر، مدت زمان بستری کوتاه‌تر، بهبود سریع‌تر وکاهش احتمال وخیم شدن، می‌گردد.

البته بهتر است با ایجاد سبک زندگی درست و تغذیه سالم به کارکرد بهتر روده‌ها و هضم غذاها و همچنین پیشگیری از ایجاد آپاندیسیت کمک کنید. بهتر است زمان تحرک خود را طوری تنظیم کنید که پس از غذا خوردن نباشد و با تغذیه درست و گنجاندن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در غذای رژیمی خود از ایجاد بیماری‌های دستگاه گوارش، همچون آپاندیسیت جلوگیری کنید. چنانچه به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید تا وزن خود را کاهش دهید، وزن خود را افزایش دهید، وزن خود را ثابت نگه دارید ویا بالعکس، استپ وزنی خود را از بین ببرید و در عین حال مطمئن باشید رژیم غذایی شما انواع ویتامین‌ها را تامین می‌کند و به سلامت شما لطمه‌ای نمی‌زند، می‌توانید با کلیک بر روی غفاری دایت، درباره انواع رژیم‌های بهاره غفاری و شرایط آن‌ها اطلاعات کافی کسب نمایید. چنانچه تمایل دارید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.

 

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه شده از mayoclinic.org ، healthline.com